Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ElAlf

#31
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Rekkevidde wltp
torsdag 18. mars 2021, klokken 11:52
WLTP på P45 er bekreftet 43 mil med 20 tommer, 46 mil med 19 tommer. Kilde dagens presentasjon fra forhandler.
#32
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Bytte forhandler?
lørdag 13. mars 2021, klokken 15:21
Pkt. 7.2 under betingelser:

Ta kontakt med oss hvis du ønsker å bytte forhandler. Vi gir deg beskjed dersom endringen er mulig.

Jeg tolker dette som at bytte er mulig, siden det motsatte ikke er skrevet. Hva som evt. måtte gjøre et bytte ikke er mulig får man vel først vite dersom man faktisk prøver.
#33
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5 Transmission Disconnector
fredag 12. mars 2021, klokken 12:41
Kjempeinteressant video, takk for link!
#34
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Videoer og bilder
fredag 12. mars 2021, klokken 08:12
Jeg har selv tidligere vært inne på at solcellepanelet er noe jeg ikke ville ha betalt for om det var valgbar opsjon, ut fra forventningen om at det koster en del. Er ikke så sikker lenger.
Personlig er jeg nå i ferd med å elektrifisere familiens bilpark 100% av flere grunner. Én av dem er faktisk det grønne skiftet, og erkjennelsen av at vi må gjøre noe for fremtidens generasjoner. Hvis vi alle gjør litt, så blir det en stor effekt globalt.
Derfor følgende eksempel: Vi har ca. 2,8 mill biler i Norge. Dersom solcellepanelet gir 5 km rekkevidde på en god dag fra panelet (jfr. eksempel i post over - har ikke regnet på det selv) - og alle biler i landet hadde hatt slikt panel, så ville det gitt 14000000 km kjøring på solenergi totalt - for ladingen den dagen.
Når vi kjøper elbil i dag så får vi sterke, kjappe, stillegående biler med enkelt vedlikehold i forhold til fossile biler - uten å betale statlige avgifter. Hvis vi mener noe med det grønne skiftet - bør ikke da solcellepanel være obligatorisk, slik det er på P45?
Det var dagens etiske refleksjon på morgenkvisten... :)
#35
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
torsdag 11. mars 2021, klokken 20:48
Sitat fra: Frissy på torsdag 11. mars 2021, klokken 17:41
Ganske likt mange av de andre dette. «Er vel begrensa hvor dritt det kan gå». Tror dette blir et bra kjøp. Så ikke leafen før jeg handla den heller men har vært kjempefornøyd. Kan jo si at den som ikke finne noe å klage på på en bil ikke har undersøkt godt nok.... men klart det hadde vært ok å prøvd før handel.

Enig. Etter at taklast og lastesikkerhet nå synes å være på plass - jeg var en stund tvilende - er jeg on track igjen. Bilen blir kjøpt så sant ikke helt nye momenter skulle komme til, men tror Hyundai har gjort jobben med Ioniq 5. Med den utrullingen av biler i markedet som skjer nå og de neste par årene kan Hyundai ikke feile.
Og kommer den allerede i juni så er det ekstra bonus.
#36
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
torsdag 11. mars 2021, klokken 17:26
En annen ting, Ioniq 5 kommer ikke ut til lokale forhandlere før slutten av mai - iflg. samme forhandler i posten over. Det vil si rett før P45-bilene ankommer. Dermed vil ikke de som har fått kjøpsmulighet få prøve bilen før beslutning om kjøp/kontraktsunderskriving må gjøres.
#37
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
torsdag 11. mars 2021, klokken 15:41
Da har jeg nettopp hatt en prat med lokal forhandler, og det kom frem en del ting av positiv verdi for Ioniq 5.

Takstativ er allerede utviklet spesielt for Ioniq 5, forhandlerne har fått delenummer, og prisen blir iflg. forhandler 2700 kr. Så da bør faktisk den biten være på plass.

Lastesikring, ja, også på plass med delenummer. Et metallgitter som får innfesting mellom tak og overdel seterygg.

Iflg. forhandler er det uvanlig at de får delenummer så lenge før en bil blir på lager.

Forventet levering av P45 - slik forhandlerstatus er nå - er juni måned.

Det virker som "maskineriet" til Hyundai kverner bra avgårde...
#38
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
torsdag 11. mars 2021, klokken 14:42
Da fikk jeg nettopp melding fra Hyundai om digital visning av bilen, med kobling til lokal forhandler. De informerte også om at betalingsløsningen for de 10.000 fremdeles ikke er på plass, de venter på Hyundai sitt europakontor for å ordne opp i dette.
#39
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Videoer og bilder
torsdag 11. mars 2021, klokken 10:27
Sitat fra: andy99 på torsdag 11. mars 2021, klokken 09:42
Sitat fra: ElAlf på torsdag 11. mars 2021, klokken 08:41
Jeg synes de bilene i det segmentet vi snakker om nå er noenlunde like i praksis når det gjelder størrelse. Karrosseri og design utgjør forskjell, f.eks. mer skrånende bakluke på Ioniq 5, likedan praktisk utforming og fleksibilitet i interiøret.

Ikke mye diskutert egentlig, men Ioniq 5 med største batteripakka har kraftig maskineri, med 605 Nm/305 Hk er det en bil med mye krefter, med Mach-E hakk i hel, VAG-bilene ligger et stykke bak.
Nja det er nok noen forskjeller på størrelse, noen cm her og der utgjør forskjellen feks på om bakluka går igjen med samme pakkmengde ;). Men jeg lever i håpet at ioniq 5 vil dekke de behov jeg har, både i det daglige og til feriepakket bil.

I fare for å tråkke noen på beina :P
Det med krefter og 0-100 tider faller litt igjennom på flesteparten av de som kjøper Hyundai. Var det ikke f.eks bladet motor som påpekte at KONA hadde for mye krefter.. For min del er det et stort pluss sammen med designet som virkelig skiller seg fra alle andre.
Det samme er betydningen av V2L, som for min del med en fjellhytte uten strøm gjør at jeg kan lade batteribanken på hytta uten å bruke bensinaggregatet.

Du tråkker ikke på beina mine.. ;) 0-100 har aldri vært veldig viktig i boka mi. Men krefter er viktig når man endelig får krok som kan trekke tunge lass. Opp til hytta mi er det bratte bakker(!) og grusvei. Der venter det ft. mye arbeid og tunge lass, så krefter og awd er viktig.
#40
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Videoer og bilder
torsdag 11. mars 2021, klokken 08:41
Jeg synes de bilene i det segmentet vi snakker om nå er noenlunde like i praksis når det gjelder størrelse. Karrosseri og design utgjør forskjell, f.eks. mer skrånende bakluke på Ioniq 5, likedan praktisk utforming og fleksibilitet i interiøret.

Ikke mye diskutert egentlig, men Ioniq 5 med største batteripakka har kraftig maskineri, med 605 Nm/305 Hk er det en bil med mye krefter, med Mach-E hakk i hel, VAG-bilene ligger et stykke bak.
#41
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
onsdag 10. mars 2021, klokken 14:39
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:25
Sitat fra: ElAlf på onsdag 10. mars 2021, klokken 12:44
Jeg fikk satt opp en Enyaq 80x med krok, vinterdekk, metallic og flere av de mest nyttige pakkene til 540.000. Fikk da litt rabatt, men ikke så mange lappene.
Tja, jeg kom på 610k for en bil som er antatt rimelig lik PM45 utstyrt. Hadde kanskje blitt 580-90k ved litt pruting. Så fremdeles vesentlig billigere med Ioniq.

Helt korrekt det. Men mitt utgangspunkt er det utstyret jeg normalt ikke ville betalt for - noe som også er berørt i VAG-delen av forumet (hva som blir vurdert som nyttig tilleggsutstyr- og funksjoner). Jeg MÅ f.eks. ikke ha skinnseter, head-up display, solceller i taket mv.
#42
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
onsdag 10. mars 2021, klokken 12:44
Vet ikke helt hvilken tråd som passer best, men det er tydelig nå at en P45 med vinterdekk, krok og levering til lokal forhandler vil komme på oppunder 550.000. Jeg fikk satt opp en Enyaq 80x med krok, vinterdekk, metallic og flere av de mest nyttige pakkene til 540.000. Fikk da litt rabatt, men ikke så mange lappene. Selv om en del funksjoner ikke er helt sammenliknbare (fordelene varierer) så fremstår ikke P45 som et spesielt "godt kjøp" slik jeg ser det nå. Den store fordelen er nok bil til sommeren med P45 (om det viser seg å holde stikk...).
#43
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
onsdag 10. mars 2021, klokken 10:40
Sitat fra: advale på onsdag 10. mars 2021, klokken 10:34
Er ikke det 19 % mva i Tyskland? Hvis den koster 600 000 så blir det litt over 500 000 u/mva. + incentivene på 6000 euro gir vel ca 445 000. Tror tyskerne får 3000 til i incentiver hvis bilen er under 40 000 euro.

https://wallbox.com/en_catalog/ev-incentives-in-germany
#44
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
onsdag 10. mars 2021, klokken 10:15
P45 i Tyskland kommer på i overkant av 600.000 med dagens kurs. Men statlige incentiver må tas med, og for P45 får man - etter husken - 7500 Euro fra den tyske stat... P45 er dermed litt gunstigere priset her på berget.
#45
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Videoer og bilder
tirsdag 09. mars 2021, klokken 12:04
Dette ble en nyttig tråd! Her i gården blir det ingen Ioniq 5 før jeg vet mer omkring lastsikkerheten i bilen, muligheter og reell beskyttelse ved evt. kollisjon. Enig med deg elektro..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA