Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ElAlf

#16
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Link til konfiguration i Østrig.
fredag 26. mars 2021, klokken 07:44
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 25. mars 2021, klokken 23:47
Snodig at elektriske vinduer er kun med på topp nivå, kan ikke huske sist jeg så en bil Manuele vinduer.

Det er feil i konfiguratoren, elektriske vinduer er selvsagt standard og er oppført under listen for medfølgende utstyr på basisversjonen.
#17
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
torsdag 25. mars 2021, klokken 20:23
Litt morsomt egentlig, men hvor mange kontrakter har Skoda tegnet på Enyaq med kun en fullskala pappfigur i utstilling - noen tusen...
#18
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Link til konfiguration i Østrig.
torsdag 25. mars 2021, klokken 20:16
Det blir omregnet med kurs 136 ca 578.000 norske kroner. Så kommer evt. soltak/solcelletak og litt til i tillegg om man ønsker det. Konklusjonen blir den samme, P45 har en ok pris for de som har anledning til å kjøpe den.
#19
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Link til konfiguration i Østrig.
torsdag 25. mars 2021, klokken 17:11
Ser at incentivet nå er økt til 5000 euro. Men hvor kommer det frem at prisen er med østerriksk moms i konfiguratoren? Merkelig system dersom de legger på 20% dersom bilen er avgiftsfri..?
#20
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Link til konfiguration i Østrig.
torsdag 25. mars 2021, klokken 16:19
Østerrike har vel også fullt avgiftsfritak for elbiler, samt incentiv på 3000 euro.  Oppsatt modell ca. som P45 kommer på rett under 60.000 euro i Østerrike etter fratrekk for incentiv. Litt i full fart dette, så med forbehold, men kan synes som at P45 er meget gunstig priset....
#21
Sitat fra: Berntolav på onsdag 24. mars 2021, klokken 10:23
Sitat fra: hoffweb på tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:17
Sitat fra: Berntolav på tirsdag 23. mars 2021, klokken 08:36
Den vikigaste grunne til at eg skreiv under no er at vi veit at bilen kommer i Mai/juni.
Fikk du noen garanti fra forhandler på dette? Jeg venter egentlig på en Tesla Model Y, men var heldig og fikk igjennom reservasjon av Ioniq 5 så vurderer å i hvert fall ha denne frem til Y'en kommer, men er jo ikke interessert om Ioniq'en blir forsinket og ikke kommer før slutten av året - skulle gjerne visst om det er mulig å komme seg ut av kontrakten med Hyundai om det blir forsinkelser, før man signerer noe. Det hele kommer også litt an på hva jeg får i innbytte for den gamle Mazdaen, usikker på om forhandler kommer til å gi noen god pris siden man jo har vært "så heldig" å være blant de første med "Project 45".

Nei Fekk ikkje noko garanti for leveringstidspunkt, og det hadde ikkje venta heller med så mange ting som potensielt kan gå galt når du skal frakte ein bil frå Korea til Bergen. Men selger virka rimelig trygg i sin sak. Sa at dei trudde dei kom til å få noko biler sammen med demo bilen i mai og så resten i juni. 3000 biler fyller vel ikkje opp ein slik «bil båt» Selger sa og at vi sannsynlig vis kom til å få eit slik sporingsnummer på bilen når den reiste fra fabrikken, så vi kunne følge ferda mot Europa.
Ser på nett at noko har fått vite av selger at når ein inngjekk kontakt ville bestemme leveringstidspunkt men det var ikkje tilfelle ifølge min selger.
Kanskje er eg naiv, men har til tru til at Hyundai klarer å levere, og Sør-Korea har jo rimelig mykje bedre kontroll på Covi enn td. Tsjekkia

Nei, du er ikke naiv. Gjentar det jeg skrev i en tidligere post: Hyundai melder i sitt system at ALLE komponenter som skal til for å produsere de 3000 P45 er på lager i fabrikken. Bilene må produseres/skrus sammen, og distribueres til Europa - og Norge. I boka mi er dette et viktig moment, fordi jeg vil ha bil i sommer, ikke en-eller-annen-gang-uti-2022...
Så kan selvsagt også Hyundai rammes av force majeure: mer og enda alvorligere pandemi, krig, naturkatastrofer, at skipet med bilene synker.... osv. Men P45 er det sikreste kortet pr i dag for å få en moderne og (mest sannsynlig) meget god elbil i familieklassen om forholdsvis kort tid - kanskje allerede i juni.
#22
Min forhandler stresser ikke med kontrakt enda. De ønsker å få på plass alle priser og detaljer for tilbehør til bilen først. Hyundai har satt utgangen av april som frist - så ikke noe hast sier de. Kontrakt nå blir i så fall på selve bilen, så må man  skrive tilleggskontrakt for tilbehør senere i april.
Men via telefonisk kontakt så snakker de med kundene, og førsøker vel å sile ut de som har bestemt seg for ikke å kjøpe P45.
#23
Hyundai har alle komponenter på lager som skal brukes i produksjonen av P45, så leveransen blir nok i rute (juni/juli). Det samme gjelder ikke nødvendigvis ordinære bestillinger etter P45..

Mht leveranse i forhold til kontraktsinngåelse for P45. Bilene produseres i batcher (interiør, farge...). Sammenheng mellom tidlig kontraktsinngåelse og tidligere levering - tror jeg ville bedt om dokumentasjon fra forhandler på dette..
#24
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Videoer og bilder
mandag 22. mars 2021, klokken 21:07
Vær obs på at det er prototyper som vises på disse videoene. Hadde vært kjekt om Hyundai snart kunne vist frem et produksjonseksemplar, og - ikke minst - fått folk bak rattet, på veien. Men dette skal visstnok fremdeles ligge litt frem i tid.
Situasjonen rundt Covid 19 gjør også sitt til at det ikke lenger bare er å fly inn motorjournalister for testing og artikkelproduksjon..
#25
Ikke enkelt dette. 8) Vi vil ha en fornuftig priset elbil i "familieklassen" så snart som råd er, samtidig som vi vil se og prøve og være sikker på alle detaljer. Det kalles  vel dilemma... Blir dette for vanskelig så er det bare å vente, er nesten helt sikker på at det ikke blir noen avgiftsøkninger i 2022 så lenge man ligger unna premiumsegmentet.

Så vidt jeg kan se så har vi til dato ikke fått presentert en ferdig produksjonsmodell av Ioniq 5. For min del støtter jeg meg til at Hyundai har et godt omdømme i markedet, og at vi ikke møter en "plastikkbil" når P45 ankommer. Koreanerne har lagt mye prestisje i Ioniq 5, presentasjonen så langt av Kia EV6 viser også at konsernet ikke måker ut modeller tilfeldig.
#26
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
lørdag 20. mars 2021, klokken 18:54
Ok. Hos min forhandler (Nordvestlandet) så kommer 4000 kr i frakt av bilen i tillegg.
#27
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
lørdag 20. mars 2021, klokken 18:30
Tanken om at de med tidlig kontrakt får bil først har streifet meg, var greit å få bekreftet at den mekanismen er til stede. Kan du si litt om totalprisen du kom ut med i kontrakten??
#28
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
fredag 19. mars 2021, klokken 17:43
Det er tross alt action hos Hyundai nå da. Men obs, ingen krav om kontrakt før utgangen av april slik jeg forsto selgeren i dagens telefonsamtale. Men det er vel klart at de nå ønsker å sile ut hvem som ikke vil kjøpe av de utvalgte 3000.
#29
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Rekkevidde wltp
torsdag 18. mars 2021, klokken 19:55
Vi er inne på et felt i denne tråden som jeg ikke har mye kunnskap om for min del. Store felger og ditto dekk har noe å si for rekkevidden - den er grei.
Men elbiler har mye moment og krefter - og P45 spesielt kan vi vel si - i alle fall i sitt segment. Har felgdimensjon og dekkets flatemål mot underlaget noe å si her? Hadde vi brukt mye energi på å diskutere dette om P45 hadde en fossilmotor med samme ytelse og kraft??
#30
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Rekkevidde wltp
torsdag 18. mars 2021, klokken 12:40
Sitat fra: Frissy på torsdag 18. mars 2021, klokken 12:26
Sitat fra: ElAlf på torsdag 18. mars 2021, klokken 11:52
WLTP på P45 er bekreftet 43 mil med 20 tommer, 46 mil med 19 tommer. Kilde dagens presentasjon fra forhandler.

Takk for den. Synes jo 20 tommer er egentlig noe stort tull, men fikk beskjed om at det ikke gikk an å få mindre med på p45. Kan selvfølgelig bytte ut, men da bør jeg kanskje vente på ordinært salgsstart....

Har bestemt meg for at 20 tommer ikke får være noen showstopper. For øvrig ble det også informert om at dekkene som følger bilen er spesialbehandlet fra fabrikk for å være ekstra stillegående.

Men vinterfelgene skal være 19 tommer - det er også på vinteren at rekkevidden blir et mer følsomt tema tenker jeg. Ioniq 5 kan for øvrig ikke bruke 18 tommer - om noen måtte lure..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA