Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ElAlf

#1
ID.4 / Sv: Kommer fysiske knapper tilbake?
søndag 30. oktober 2022, klokken 12:41
Hatt min ID4 GTX en knapp måned nå, og jeg synes at VW har løst betjening av denne bilen, både skjerm og ratt, på en god måte. Men det krevde selvsagt tilvenning og avsetting av tid til å gå gjennom funksjoner og menyer slik at "det sitter". Opplever også de haptiske knappene som gode (men det tok tid å venne seg til dem), begynner å få taket på stemmestyringen også...

Kommer fra en Ioniq 5 som har flere knapper, men foretrekker faktisk løsningene i ID4 nå.
#3
Da er kontrakt underskrevet, teal green - lyst interiør.
Ikke mye å lure på dette - alt tyder på at Ioniq 5 P45 er et godt kjøp, og at vi får en bil som innfrir forventningene. Hyundai er et gigantkonsern som ikke tar sjanser med denne satsingen.

De som satser på å sette opp bilen når ordinær bestilling blir tilgjengelig får selvsagt en mer "skreddersydd" bil, men må mest sannsynlig være forberedt på å vente en stund gitt de leveringsutfordringer som også Hyundai står overfor.
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5, priser
torsdag 08. april 2021, klokken 20:19
Norsk pris(er) skal ikke være langt unna nå (senest rundt 20.4??). Selger dette for det det er kjøpt for....

Men handling av elbil i familieklassen handler ikke bare om pris i disse dager. Det er rett og slett snakk om å kunne skaffe seg bil (med 4wd) innen rimelig tid. Høy etterspørsel, korona, halvledermangel, usikker avgiftspolitikk (Norge og andre land) osv osv. I tillegg til å være en spennende bil er det her P45 skiller seg ut.
De som vil ha stålkontroll på sin egen forbrukermakt; priser, pruting, levering, valg mellom modeller og fabrikat  -  må vente ett år eller to.....??
#5
Sitat fra: TerjeFjern på torsdag 08. april 2021, klokken 13:39
Selgeren la inn "Innlastningsbeskyttelse for støtfanger bak, børst", uten at han klarte å forklare meg hva det er. Noen som kan hjelpe meg?

Iflg min forhandler er det ikke kjent enda hvordan denne beskyttelsen vil se ut på Ioniq 5. Det er en aluminiumslist, eller kunststofflist, som klebes på for beskyttelse. Min forhandler mente at beskyttelsesfolie var å foretrekke. Jeg tar på min kontrakt ikke med slikt, på tidligere biler har jeg konkludert med at slik "beskyttelse" sjeldent er verdt pengene. De kan løsne, og det kan legge seg smuss/salt bak.
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Priser ekstrautstyr
torsdag 08. april 2021, klokken 12:23
Er det ingen som får tillegg for transport/levering av bilen til lokal forhandler? Jeg har fått tillegg på 4000 for dette (Midt-Norge).
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
mandag 05. april 2021, klokken 22:23
Takk for link, den var fersk!! Da vet vi at det eksisterer ferdige biler klar for eksport..... :)
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
mandag 05. april 2021, klokken 20:19
Sitat fra: HelEl på mandag 05. april 2021, klokken 19:41
Sitat fra: ElAlf på mandag 05. april 2021, klokken 18:33


Som sagt: Hyundai bør informere oss P45 kunder rimelig kjapt etter påska nå tenker jeg.

Ja flere bør kreve klarere svar fra Hyundai. De bør vite om de er produsert og er på båt eller ikke. Jeg har forsøkt, men får bare svada av både Hyundai og forhandler.

Og hvis jeg følger google sporet så finner jeg bare artikler om at bilen er forsinket eller lignende. Ingen artikkel om at produksjon er startet.

https://www.autotimesnews.com/production-of-the-new-hyundai-ioniq-5-may-be-delayed/
https://auto.hindustantimes.com/

Riktig, lite info å finne. Men slik jeg har forstått dette, forsåvidt også bekreftet av forhandler, så har Project 45 status som introduksjonsmodell. Den er dermed ikke en del av den ordinære produksjonen av Ioniq 5. Den etterspørselen som er generert av generelle konfigurasjoner og bestillinger fra Korea og verden for øvrig er rammet av de problemer som avdekkes nå, og dekker dermed ikke fremdriften i P45. Så er det fremdeles uklart hva som er klart og uklart... :laugh:
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
mandag 05. april 2021, klokken 18:33
Uten konkrete kunnskaper det sikkert tull å skrive noe, men deler litt tanker likevel. Med snøstorm ute og lokalt koronautbrudd har jeg googlet litt fra godstolen, men finner ikke ny kunnskap konkret om P45, heller ikke noe om ro-ro lasteskip mv. MarineTraffic er ikke til hjelp i gratisversjon heller, det er - til tross for korona - "svart" med skipstrafikk utenfor Korea.

Det som er klart er at Hyundai er rammet av kraftig halvledermangel i april. De regnet med å produsere 10.000 Ionic 5 i april, men vil klare bare 2600. Fabrikken i Ulsan er stengt 7-14. april.

Da har vi ett av to: Dersom P45 skal leveres etter plan (fra juni) - gjeldende for alle 3000 bilene, så må de allerede være produsert (noe jeg tror er tilfelle inntil det motsatte er bevist - alle deler skulle være på lager for P45). Eller: er P45 enda ikke produsert, skjer dette fra tidligst 15. april, og da i et antall ila april som ikke dekker de 3000 P45 som skal til Europa. Da vil vi møte forsinkelser!

Artikkel fra 2. april: https://carbuzz.com/news/hyundai-ioniq-5-production-isnt-going-well

Som sagt: Hyundai bør informere oss P45 kunder rimelig kjapt etter påska nå tenker jeg.
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
mandag 05. april 2021, klokken 15:02
Enig i det. Men jeg tenker at det vil måtte kommer mer info nå ila første uken etter påske. Forhandlerne er vel lovet demobiler i månedsskiftet mai/juni, og ifølge motorpressen vil P45 (alle/noen??) komme i samme shipment.
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
mandag 05. april 2021, klokken 14:28
Et innlegg på facebooksiden for Ioniq påstår at alle P45 er produsert og på vei. Jeg har ikke spurt om kilden for dette, men det må nesten stemme dersom Hyundai skal holde levering i sommer.
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5, priser
fredag 02. april 2021, klokken 18:21
Det er ikke mva (NoVa) på elbiler i Østerrike:

https://www.oeamtc.at/thema/steuern-abgaben/nova-normverbrauchsabgabe-18177294

Derimot kan man trekke fra incentiver fra staten (5000 euro). Det er slik jeg forstår prisingen i Østerrike.

Ellers var P45 greit priset i Norge, sammenlignet med f.eks. UK, der den kostet 45.000 pund etter incentiver. Kan være en pekepinn på Hyundai sin kommende prising av Ioniq 5 i Norge - når vi forsøker å forutsi norsk listepris (kan ha sammenheng med valutaforhold?)?
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
mandag 29. mars 2021, klokken 21:55
Inntil det motsatte måtte være bevist, P45 blir ikke rammet av mangelen på halvledere. De som derimot heller setter opp og bestiller bilen etter at ordinær bestilling åpnes i april vil kunne merke dette.
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Risiko ved kjøp?
mandag 29. mars 2021, klokken 16:10
Umulig å svare på tenker jeg, men forutsatt at bilen får god mottakelse i motorpressen så kan disse faktorene jeg kommer på i farten bidra til minimalt tap (kanskje en liten gevinst??):
- Mangel på biler med AWD i markedet.
- P45 har en del å gå på mht. pris sammenlignet med listeført Ioniq 5.
- Gunstig pris sammenliknet med konkurrenter(?).
- Mangel på halvlederbrikker i markedet kan gi forsinkelser for flere konkurrenter.

Jeg tror risikoen er meget liten for å gå på en skikkelig smell i alle fall.
#15
Den enkelte må gjøre sine valg ut fra preferanser - selvsagt. Men det som foreligger av priser på Ioniq 5 utenfor Norge antyder sterkt at prisfordelen med P45 er stor. Solcelletaket koster faktisk ingenting på P45 - følger bare med. Fasit følger etter hvert....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA