Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - amrois

#61
interesting piece of information there, Jeronan! Do you have any sources to share with us on what you say the EU will do/insists on Norway doing within this field?
#62
Tesla SW og AP / Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
torsdag 12. august 2021, klokken 11:51
Skjønner argumentasjonen din. Selv om jeg ikke skjønner helt behovet for Teslas pling plong funksjonalitet har Tesla en klar fordel i at systemet ikke er avhengig av veimarkering for å styre. Jeg vet ikke hvor godt dette fungerer, men at en slik løsning er en klar fordel på norske veier med varierende bredde og veimerking er det ikke tvil om. Er det noen som kan si noe nøkternt om hvor godt Tesla styrer på veier uten midtstripe?
#63
Tesla SW og AP / Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
torsdag 12. august 2021, klokken 09:23
med fare for å spore diskusjonen over til å bli en vurdering av andre systemer enn på M3, vil jeg allikevel dele min erfaring med VAG sitt system som "kobler ut uten varsel". Saken er at det ikke kobler ut uten varsel, men det kunne med fordel blitt gitt enda tydeligere varsel. VAG sitt system gir seg ikke ut for å være selvkjøring; man skal og må holde i rattet når man bruker Traffic Assist. Systemet kobler ut av en av to grunner. Enten fordi bilen ikke klarer å lese vegmerkingen, eller fordi sideveis G-krefter blir for store i sving. Det første varsles ved at grønn markering på den lille skjermen blir borte (samt på HUD hvis man har det). Her kunne det med fordel vært en opsjon for et lydvarsel, selv om jeg ikke tror jeg hadde brukt det. Det andre fenomenet skjer altså i sving, når sideveis G-krefter blir for høye. I praksis skjer dette i nokså krappe svinger ift farten. Man  merker dette ved at servoene slipper rattet ganske bastant, og korrigerer enkelt ved å knipe litt hardere rundt rattet og slik styre gjennom svingen. Etter noen ukers bruk av TA har jeg en god forståelse for hva slags svinger dette skjer i, og følger derfor nøye med når veien er svingete. På moderne veier med slak kurvatur og god dosering skjer dette i veldig liten grad.  Det er helt klart at dette er ikke ment som et selvkjørende system; bare et assistensystem som avlaster fører på kjedelige veier der lite skjer. Jeg merker tydelig at bruk av TA på langkjøring gjør at jeg er betydelig mindre sliten etter 8 timers kjøring, så hensikten er absolutt oppnådd.

Ellers hører jeg at flere brukere rapporterer at AP på TM3 fungerer bedre i den senere tid, og det er gledelig. Jeg håper Tesla fortsetter å utfordre resten av bilindustrien på gode løsninger, slik de gjorde tidligere. Ut fra det jeg leser her inne virker det som om det glapp litt for dem rundt 2018, men at de nå er i ferd med å finne ut av ting igjen.  Teslas rolle her kan ikke vurderes høyt nok. Gode biler som ID4 hadde ikke eksistert uten dem!
#64
ID.4 / Sv: Frontlys
tirsdag 10. august 2021, klokken 13:33
Max og andre mer utstyrte modeller har IQ lights, slik som din. De mindre utstyrte modellen har lys som den lyse bilen. Det finnes ingen innstillinger for å velge utseende på kjørelysene.
#65
Kjøpe elbil? / Sv: Førstegangskjøp av elbil med "lavt" budsjett
tirsdag 10. august 2021, klokken 08:50
Hei igjen Tellus, og takk for raskt svar. Så det er primært rekkevidde du tenker er fordelen med Amperaen. For min del er en vinterrekkevidde på ca 10 mil godt nok for en nummer-2 bil, så det punktet er ikke min hovedprioritet. Jeg er først og fremst på jakt etter å finne et sweetspot mellom uproblematisk bilhold og pris. Rekkevidde utover 10 mil er ren bonus. Jeg antar at TS er på jakt etter primærbil, og da er rekkevidde alfa og omega.
#66
ID.4 / Sv: Regenerering
tirsdag 10. august 2021, klokken 08:41
Du spør når det er gunstigst å bruke B, og da antar jeg du tenker på maksimal strømeffektivitet? Jeg tror egentlig ikke B funksjonen er der for å bruke minst mulig strøm, men snarere for å gjøre kjøreopplevelsen bedre i omgivelser der farten går mye opp og ned, feks i by og trange boligfelt. Med B innkoplet får man en veldig smidig kjøreopplevelse, uten at man må flytte foten frem og tilbake mellom gass og brems. På landevei bruker jeg ikke B i det hele tatt, men heller ACC. Det gir nøyaktig lik regenerering som kjøring i B, men uten at man hele tiden må kalibrere trykket på gasspedalen. Ved kjøring i Comfort Mode, som jeg stort sett gjør, er den prediktive ACC'en imponerende god. I Sport Mode synes jeg bilen aksellerer litt vel raskt ut av rundkjøringer.  Jeg vet at man får noe bedre forbrukstall ved å kjøre i D og "coaste" mest mulig, men jeg liker meg best i bilen når den fikser fartsregulering selv.
#67
Kjøpe elbil? / Sv: Førstegangskjøp av elbil med "lavt" budsjett
tirsdag 10. august 2021, klokken 08:21
Hei Tellus, jeg har begynt å kikke etter en elbil nummer to, type kjøre til jobben, og ble nysgjerrig på det du skrev om Ampera vs Ioniq. Hvilke ting vil du trekke frem som gjør Ampera til en "mye bedre bil"? Mitt inntrykk av Ioniq har vært at den har litt kupestøy, men ellers er utmerket. Er det noe jeg har gått glipp av?
#68
Model Y / Sv: Ukomfortabel og jævlig?
mandag 09. august 2021, klokken 08:50
Jeg skjønner at du ikke er begeistret for den formuleringen, men den lar seg ikke bruke i Norge. Når du har handlet med Tesla Norge via netthandel gir kjøpsloven deg 14 dagers full angrerett på ubrukt produkt, og det kan ikke avtales vekk i kontrakt.
#69
Hva i vegtrafikken er ulovlig men ikke straffbart? Det aller meste blir straffbart straks politiet er involvert, og de bruker para 3 til mye. At politiet ikke bruker ressurser på å kontrollere en gitt ulovlig eller lite hensynsfull adferd betyr ikke at det ikke er straffbart, bare at de prioriterer noe annet høyere.
#70
ID.4 / Sv: LED vs LED matrix - er lyspakken verdt det?
torsdag 05. august 2021, klokken 20:40
Ser ikke helt poenget med ledbar på IDene.  Lysene er knallgode med og uten Matrix... Sjekk TeslaBjørn sine tester!
#71
Model Y / Sv: Har du planer om å flippe din Model Y?
onsdag 04. august 2021, klokken 12:30
Jeronan,
how exactly is the VW app garbage? I use it daily, and it always works. Would you care to elaborate, or do you prefer simply using crude language without substance?
#72
ID.4 / Sv: LED vs LED matrix - er lyspakken verdt det?
onsdag 04. august 2021, klokken 12:24
Jeg er ikke sikker på hvor mye penger Matrix er verdt for TS selvsagt. Det kan virke som om lyseffekt på både nær og fjernlys er like god på begge løsningene. Men, for meg er verdien av Matrix at jeg får betydlig bedre lys når jeg møter andre biler, siden jeg ikke må dimme ned til nærlys. Kjøring med fjernlys ødelegger nattsynet, og ved nedblending av vanlige lys blir man mer eller mindre blind et lite øyeblikk og alt man ser er lysene fra møtende bil. Med Matrix ser man betydelig bedre, siden øynene ikke trenger å omstille seg mellom dag og nattsyn.
#73
Ja, det er bra å slippe forbi hvis forholdene ligger greit ti rette for det. Men, en bil som kjører i 70 i 70 sonen gjør neppe noe ulovlig selv om den ikke gjør noe aktivt for å slippe andre forbi. Legg merke til uniformerte politibiler som ofte ligger helt på fartsgrensa. Er det noen som har sett politiet slippe andre forbi? Og hvis ikke, tror dere en klagesak til spesialenheten på forholdet ville ført til noe?
#74
ID.4 / Sv: Ladebegrensning
tirsdag 03. august 2021, klokken 19:29
Uffda...det var vel min pinligste autospell hittil....
#75
ID.4 / Sv: Ladebegrensning
tirsdag 03. august 2021, klokken 10:15
Det gjør du ved å klikke på bil i hovedmenyen og så velge fanen lading. Der er det en glidekrem i bunnen av bildet som viser både faktisk SOC og ladegrense. Hold nede punktet for ladegrense med fingeren og dra til ønsket posisjon. Dersom du har en aktiv navigasjon på når du gjør dette rekalkuleres ruten og forslag til ladesteder og -tider oppdateres.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA