Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - amrois

#46
Hyundai KONA / Sv: Bruktpriser på Kona
lørdag 04. september 2021, klokken 13:56
Idioter og premenstruelle kjerringer....

Jeg hadde satt pris på om du lot være å forurense forumet med sånt språk og personkarakteristikker. Har du bare følelser og ingen argumenter kan det være bedre å ikke skrive noe.

Takk
#47
Model Y / Sv: Forbruk og rekkevidde
fredag 03. september 2021, klokken 12:26
Jeronan,
are the prices you list there the package that includes brake (and other wear-) part replacements, or only standard service agreement including loaner car?
#48
ID.4 / Sv: Produksjon og levering av GTX
fredag 03. september 2021, klokken 10:59
Kjekt å høre Trond. ID4 er en fantastisk bil. Jeg har aldri kost meg så mye med noen bil jeg har eid. Smidig, komfortabel, stille, romslig, god rekkevidde og ladefart etc. Gled deg!
#49
ID.4 / Sv: Grønn ladelist i frontruta
torsdag 02. september 2021, klokken 20:21
Så vidt jeg har skjønt tennes lyslisra når bilen kobles til, og da får man en ca indikasjon på hvor fullt batteriet er. Så slukker den, men tennes igjen hvis man åpner bilen mens lading pågår. 
#50
Model S 2013 - 2022 / Sv: pris på nytt batteri
onsdag 01. september 2021, klokken 13:22
Jeg er på ingen måte jurist, men jeg er ganske sikker på at man har reklamasjonsrett i 5 år på byttede deler, uavhengig av om man har betalt selv eller fått jobben gjort på garanti/reklamasjonsrett. Jeg har hatt tilfeller med kjøleskap og vaskemaskin som har måttet bytte elektronikkmodul innenfor 5 år fra kjøpsdato, og der byttedelene har feilet på nytt innen 5 år fra reparasjonsdato (og mer enn 5 år fra kjøpsdato). I begge tilfeller ble ny modul byttet kostnadsfritt. Jeg skjønner ikke at et batteri til elbil skal være noe anderledes. Hvordan begrunner du at det ikke gis ny reklamasjonsrett?
#51
ID.4 / Sv: Regenerering i D (drive)
tirsdag 31. august 2021, klokken 08:13
Det virker som et kjapt touch på speederen også overstyrer, men da må man trykke etter at fartsreduksjonen har begynt.

Jeg testet acc grundig nå på søndag på tur fra Uvdal via Rjukan, Kviteseid, Vegusdal til Kristiansand.  Deilige svingete veier. Lå med 7 km over på ACC i 70 og 80 soner. Bilen kjørte fantastisk i nesten alle kurver.  Bilen tok ikke hensyn til om det er passeringsbredde på veien, så der veien ble veldig smal gikk jeg over til å kjøre manuelt, på B. Funket som et skudd det også.
#52
ID.4 / Sv: 3-fasa lading på 230V-anlegg. Fungerer det til ID4?
torsdag 26. august 2021, klokken 14:16
ID-bilene kan ikke lade på 230V trefas. Legg gjerne opp kabling for trefas, inklusive sikringer (future proofing), men få laderen koblet mellom to faser. Alternativt, invester i en trafo i garasjen slik at laderen "ser" et 400V opplegg.
#53
Model Y / Sv: Levering i Kristiansand
onsdag 25. august 2021, klokken 12:22
..og uansett er det SuC på Bygland, så du trenger uansett ikke kjøre til noen annen lader på veien.
#54
IDene har iallefall bare dobbelt glass foran og i tak.
#55
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
fredag 20. august 2021, klokken 08:11
Siden dette aldri har vært et problem før TM3 OG -Y har det ikke vært mange vektkontroller for personbiler. Jeg ser ikke bort fra at det kan endre seg raskt heretter, kanskje særlig på veiene mellom hovedstaden og vinterutfartstedene... Man kan mene at vektgrensen er tullete, men det er nå engang den vekten NCAP og dermed CE og nasjonal typegodkjenning tar utgangspunkt i.
#56
ID.4 / Sv: Hjemmelader
torsdag 19. august 2021, klokken 14:32
hvordan systemet funker med to biler vet jeg ikke noe om, så det får forbli ukommentert fra meg.

Dette med gjetting av hvor mye strøm man trenger er bare et problem hvis man har svært lav SoC når man begynner, og behov for "full tank" neste dag. Det er et untakstilfelle som man må behandle manuelt. Tungvint, ja, men skjer så sjeldent for min del at jeg ikke plages av det. Lading startes manuelt med et trykk på Eassee boksen, evt fra appen når behovet er der, feks etter en helgetur.

For hverdagsbruk er denne gjettingen ikke et problem for meg, og jeg vil gjette de fleste andre. De fleste av oss kjører mindre enn 100 km per dag, og topper derfor bare opp batteriet til feks 80% over natten. At ladingen starter på antatt 50% betyr bare at bilen blir ferdig ladet litt før det man egentlig trengte.  Akkurat nå sparer man ikke mer enn 3 til 4 øre per KWh lading med Tibber (typisk nattpris har ligget på dette nivået på ukedager i sommer, litt større forskjell i helgene), men vi vet alle at prisene varierer betydelig mere om høsten og vinteren. Da blir det for 20 til 30 øre spart per KWh, og det gjør stor forskjell. Uansett monner hvert øre.

Jeg håper allikevel at VW kommer opp med en full integrasjon slik de hadde for e-Golf. Da ville man også kunne dra nytte av oppvarming av bil  med strøm fra Easeeboksen, og slippe å bruke opp rekkevidde.

Uansett, så vidt jeg vet finnes det ingen bedre integrerte ladeløsninger i markedet enda, så siden spørsmålet var hvilken boks som egner seg til ID4 fortsetter jeg å hevde at Easee med Tibber Pulse er et svært godt valg.
#57
ID.4 / Sv: Hjemmelader
torsdag 19. august 2021, klokken 12:51
Det er positivt feil! Jeg bruker dette hjemme, og det funker som bare det. Integrasjonen mot bilen funker ikke slik at du setter opp ladetider i bilen, MEN, man lar bare være å sette opp disse, og definerer i stedet ladetidene i tibber appen. Det som da skjer er at Tibber pulse starter ladingen når strømmen er rimeligst, og lader opp til den ladegrensen man har definert i bilen, og innen det tidspunktet man har definert. Pulse vil også følge med på hovedsikringen, og sørge for at du ikke belaster noen faser over maks. Dersom du nærmer deg maks reduseres ladeeffekten til det igjen er ledig kapasitet.
#58
ID.4 / Sv: Hjemmelader
onsdag 18. august 2021, klokken 19:51
Easee med tibber pulse funker som et skudd og sørger for at lading skjer når strømmen er billigst
#59
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvordan bygge en miljøvennelig elbil?
tirsdag 17. august 2021, klokken 12:53
Tror nok du har rett Counterpointer, med enkelte sjeldne unntak for noen villbasser på R-sykler. Sammenlignet med da jeg tok lappen på 80-tallet synes jeg det er veldig lite grisekjøring å se, både MC og bil. De fleste MC'er jeg treffer på ser ut til å kjøre svært så rolig, og virker å foretrekke å cruise sammen med øvrig trafikk. Kan være fordi det er for dyrt for 20-åringer å skaffe seg MC, kanskje? Nå i sommer har jeg kjørt to ganger tur retur Kristiansand Bergen, og på de turene ble jeg forbikjørt en gang av en MC, og da på en oversiktlig plass, og i moderat hastighet. For å fortsette med svogerforskningen, så virker de fleste MC førere jeg treffer på bensinstasjoner etc å være i alderen 50-60. Da har kanskje behovet for adrenalinrush blitt mindre enn i ungdommen.
#60
ID.4 / Sv: LED vs LED matrix - er lyspakken verdt det?
tirsdag 17. august 2021, klokken 12:37
Det finnes ingen utility mode i ID4, men fra avslutingsskjemen som kommer opp når man parkerer kan man velge å beholde klimaanlegget på, samt slå av kupeovervåkning (bevegelsesensor/alarm). Det er vel det viktigste man trenger for å sove i bilen. Litt mer tungvint kanskje at man må trykke på to knapper på skjermen (samt skru av hovedskjermen) i stedet for å bare velge en mode, men det funker greit ihvertfall. Har camper mode hos Tesla og utility mode hos Hyundai ytterligere funksjoner?

Jeg har sett at det er et 12V uttak i baggasjerommet på ID'en, men jeg har ikke sjekket om dette beholder spenningen hvis man beholder klimaanlegget på. Er det noen som vet?

Det slår meg at dette er en komplett avsporig fra trådstarters tema, men det ser ikke ut som om samtalen om pros og cons med Matrix gikk så mye lenger, så jeg tar sjansen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA