Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - amrois

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 11
31
ID.4 / Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 17:23 »
Det lurer jeg også på. Det eneste jeg har merket er akselerasjonen som blir litt roligere i ECO og Comfort. Jeg leste et eller annet sted at ECO også har litt mindre guff på luftkjøling. Jeg vet ikke om jeg kan merke det selv. For min del kjører jeg i ECO hele tiden, ut fra en tanke om at strømforbruket kanskje blir litt lavere. Og så synes jeg den prediktive cruisekontrollen blir litt mer behagelig med mindre pådrag ut av rundkjøring og krappe kurver.

32
Lade hjemme / Sv: Ladeboks på veggen i vernet område
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 10:20 »
Det er et ufravikelig krav om at ladeboksen må være helt alene på kursen sin. En ekstra kurs er derfor påkrevd.  Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg bedt elektrikeren se på muligheter for å splitte den sløyfa du beskriver slik at det blir minst mulig ledningstrekk i stua.

33
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 23:25 »
Min selger hos Gumpen (VW) nevnte at det kunne komme en frivillig oppdatering i løpet av høsten eller vinteren som vil øke max ladehastighet, og at denne måtte tas på verksted pga størrelsen og kompleksiteten. Jeg synes det er betryggende at de ikke vil rote dette til. Det er som vi ser noen andre merker som har rotet mye med OTA i fortid.

34
Elbilen i Samfunnet / Sv: Langtur med to elbiler og en fossilbil
« på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 08:59 »
Sjelden informativ og godt presentert video. Erfaringen matcher det jeg har opplevd her hjemme. Ionity og CirkleKfunker supert, MER og Recharge not so much. Dersom ladeselskapene kunne få skikk på driftsovervåking og hurtig reparasjon ville mye vært gjort. Legg til roaming av betalingsløsninger (og gjerne plug and charge også) så er vi der vi skal være, i alle fall i de delene av landet jeg ferdes.  I dag ser det ut som om ladeselskapene baserer seg på at kundene skal ringe inn feil. Etter å ha ringt recharge to ganger uten å få svar på 5 minutt gidder jeg ikke det mer.

35
ID.4 / Sv: WE Connect and remote function of ID4
« på: Torsdag 09. ſeptember 2021, klokken 15:46 »
Det kan nok hende at utviklingsarbeidet er noe mer stivbent i Tyskland enn mange andre steder. Jeg er som sagt happy med at basisfunksjonene i appen virker fint, og at det er tegn til at ny funksjonalitet er på vei. Og så er jeg glad for at VW ikke er som Tesla og releaser litt her og der. Noe som virker, og noe som ødelegger det som virket før.

36
ID.4 / Sv: Lading av ID4
« på: Torsdag 09. ſeptember 2021, klokken 15:42 »
Jeg har observert noe tilsvarende, men tror ikke det er noe galt med boksen. Jeg har to 10A kurser i min garasje. På den ene er det tilkoblet en fryser. På den kursen får jeg samme feil som deg. På den andre kursen er det ingen permanente forbrukere, og ladingen virker helt fint. Det virker derfor som om laderen detekterer noe på kursen som den ikke kan godta. Det kan være en svak jordfeil, eller kanskje den ikke vil lade på en kurs som har en annen forbruker? Jeg vet ikke, men oppfatter at dette er en sikkerhetsfunksjon av noe slag. Det hjelper naturligvis ikke hvis man står der og ikke får ladet da..

Er det noen med noe mer detaljert kunnskap som kan opplyse oss?

37
Lading i Europa / Sv: We Charge i Tyskland
« på: Onsdag 08. ſeptember 2021, klokken 14:29 »
Takk for svar. Jeg var nok for utålmodig. Ved å vente litt kom det opp ladere i kartet i We Connect-appen. Jeg ser at Ionity tar 0,30 Euro per KWh, og at prisen hos de andre leverandørene ligger på over det dobbelte. Må nok planlegge ruten rundt ladingen tenker jeg.

38
Lading i Europa / We Charge i Tyskland
« på: Onsdag 08. ſeptember 2021, klokken 09:20 »
Jeg holder på å planlegge en road trip i Nord Tyskland, og forsøker å få oversikt over hvordan lading kan skje best. Vi har We Charge abonnement (den pakka som gir 1,60 per KWh på Ionity), og det fungerer helt utmerket til vårt bruk her hjemme. På turen ønsker jeg helst å lade på Ionity pga pris og hastighet, men ser at det kan bli vanskelig i det området vi skal til. Er det noen som vet hvilke ladeoperatører som kan benyttes med WeCharge-kortet i Tyskland?

Alternativt må jeg laste ned noen flere apper. Har så langt funnet ut at Plugsurfing ikke fungerer særlig bra heller.

39
ID.4 / Sv: WE Connect and remote function of ID4
« på: Mandag 06. ſeptember 2021, klokken 11:51 »
I am sorry to hear that you struggle with the app. I have had my car since June, and it has worked flawlessly all the time. It is connecting to the car in less than 30 seconds every time, and controls charging and climate control just as expected.

The one function that I haven't been able to use thus far is the sending of destination from app to car. I get a message in the app that this will take time, and that they are working to resolve the issue. To me that is still fine, since navigating to a single target is better done inside the car. What is more interesting to have in the app is route selection options based on availability of chargers. That would allow us to plan next day's trip from the comfort of the sofa, finding out where we want to stop, eat, which ferry departures to aim for, when to get to the destination etc. Simply sending an end location to the car makes little sense to me since route selection on less travelled roads for us is all about balancing the need for charging, nature calls, dog walks and not least - when to start in order to end up at the destination on time. Do you listen VW?

I noticed the other day that VW asked for a rating of the app, and included questions on how important various new functions would be to me as a user. It seems to me that they are gearing up their efforts to get up there with the best (Tesla?) even on the app side.

I have a feeling that the connectivity issues you are experiencing are not normal, and that there might be some installation errors in the FW in your car. Had it been my car, I would have asked VW for an assessment.

40
Model Y / Sv: Forbruk og rekkevidde
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 22:44 »
Nope, that package is including stuff like break disks and pads, which is normally never included in a service. It is more like an insurance against sudden cost. A loaner at my local VW dealer cost 500 for a day, so adjust the service cost to 3250 a year. And service interval is biannual independent of mileage. Its the wager on other parts that gets more expensive the longer you drive.

41
Kjøpe elbil? / Sv: Over til første elbil og krevende vei til jobb
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 22:33 »
Kan du lade på jobb?  Dersom ikke bør du finne en bil med 160km sommerrekkevidde. På krevende vinterføre ned kulde og motvind over to fjelloverganger må du regne med at rekkevidden halveres. 2013 Leaf høres optimistisk ut for meg...

42
Model Y / Sv: Forbruk og rekkevidde
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 22:25 »
Well, ID4 has biannual service interval, Independent of mileage. From the price list iit seems that equals approximately 3KNOK/Year. So don't hold Hyundai's horrible service strategy against VW at least.

43
Model Y / Sv: Forbruk og rekkevidde
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 18:16 »
Imponerende tall fra modell Y, men testen er ikke egnet til sammenligning mellom bilene når de er gjennomført på forskjellige årstider, i forskjellig vær og med vidt forskjellig topografi. God underholdning er det allikevel, så jeg fortsetter å se TBs videoer.

44
Tesla SW og AP / Sv: Norge får FSD (sammen med Canada) etter USA!
« på: Lørdag 04. ſeptember 2021, klokken 20:11 »
Take control if the system is unable to execute er det samme som å gripe inn. Jeg oppfatter at L3 ligner mest på autopilot slik vi kjenner det fra fly. Piloten trenger ikke holde i yoke eller stikke, men er nødt til å ha full situational awareness og forventes å gripe inn straks systemet ikke gjør det som forventes eller kommer utenfor systemets designgrenser. Med andre ord kan man ikke som L3 fører slippe øynene fra veien, selv om man muligens vil bli tillatt å slippe rattet litt lengre perioder enn på L2.

Ellers er L2 standard hos de fleste bilmerker i dag, mens Tesla FSD beta synes å ha L3 innenfor realistisk rekkevidde snart.

Det mest interessante for meg er at det må komme på plass lovregulering som tillater en hands off tilnærming. Det finnes ikke i Europa  i dag. Deretter må forsikringsselskapene bestemme seg for hva de kan akseptere, og der tror jeg det ligger betydelige utfordringer.

45
Tesla SW og AP / Sv: Norge får FSD (sammen med Canada) etter USA!
« på: Lørdag 04. ſeptember 2021, klokken 15:52 »
Ut fra teksten som ble sitert synes det klart at,
A. Fører må til enhver tid være klar til å ta over, og
B. Dette må skje når bilen ikke klarer å utføre oppgaven.

Det fremgår ikke at fører må ta over som følge av et varsel, men derimot må han monitorere alt bilen gjør i trafikken og ta over hvis han av en eller annen grunn oppfatter at bilen ikke er på høyden.

Av dette følger at en eventuell juridisk klassifisering av L3 er et rent førerassistansesystem med noe høyere ferdighetsnivå enn dagens AP system.

FSD beta 9.2 synes ut fra YouTube videoer å ha ambisjoner på L3 nivå, og det er tydelig at systemet absolutt trenger en årvåkenhet fra fører enda.

Meg bekjent finnes det ingen lovgivning noe sted i verden der bilen er ansvarlig slik at fører ikke trenger å følge med på trafikken. Det finnes noen forsøksprosjekter noen få steder med svært avgrenset geografisk forsøksområde evt svært lav kjørehastighet.

Det er først når systemet er på L4 nivå at fører bare må være klar til å ta over på signal. Det vil kreve en lang kvalifisering av L3 virkemåte og sikkerhet før noen land kan slippe L4 ut på veien, og 4il og med da er fører ansvarlig for det bilen måtte finne på.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 11