Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - amrois

#151
ID.4 / WE Charge
onsdag 03. mars 2021, klokken 08:55
Jeg møtte med Gumpen Vest i går, og ble fortalt at VW nå har skrevet avtaler med både Recharge og BKK, i tillegg til Ionity. Det betyr at laderdekningen med We Charge kortet blir svært bra. Prisene med Ionity er jo veldig gode med We Charge. Håper det blir greie dealer med de to andre også!  Er det noen som har tilgang på mer informasjon om dette?
#152
ID.4 / Sv: ID.4 Visningsbiler
onsdag 03. mars 2021, klokken 08:52
Jeg var innom hos Gumpen Vest i går og så på bilen, og jeg ble ikke skuffet. Alt kjentes skikkelig og TYSK. Jeg tror det vil ta litt tid å bli vant til touch-knapper på rattet - betjening av dem var ikke veldig intuitiv. De øvrige touchknappene (kupelys, volum, varme, takgardin etc) virket godt og var enkle å forholde seg til. Bilen jeg så på skal oppdateres til 2.1 senere denne uken, så jeg fikk ikke prøvd ut ruteplanlegging med innlagte ladestopp, men siden de sier at det fungerer regner jeg med at det blir veldig bra.Også glad for å høre at OTA nå er på plass, og at Møller skal rulle ut oppdateringer ca hver 12 uke når dette kommer opp å stå.

Kort sagt, jeg gleder meg stort til begynnelsen av mai når min bil er på plass!
#153
ID.4 / Sv: Rekkevidde / Forbruk
tirsdag 02. mars 2021, klokken 08:57
Dette er lovende! Testere opplyste ikke hvilke klimainnstillinger de brukte, men jeg tipper at de ikke satt og frøs. Med et slikt resultat er det rimelig å forvente tilsvarende rekkevidde mellom feks Kristiansand og Stavanger.  Mer kupert, men lavere snitthastighet.
#154
Lade hjemme / Sv: Tibber smartlading og forvarming av bil
onsdag 24. februar 2021, klokken 13:17
det kan jeg kanskje? Har ikke fått bilen, og har ikke funnet noe dokumentasjon på hvilke muligheter som finnes i ID-software
#155
Lade hjemme / Sv: Tibber smartlading og forvarming av bil
onsdag 24. februar 2021, klokken 09:27
Nå har Tibber teknisk support svart meg: de har ikke støtte for smartlading mot ID-modellene per nå. Jeg har derfor et nytt spørsmål til forumet:

Kan Easee eller noen andre ladere programmeres til å lade "ikke før" et klokkeslett, eventuelt lade med redusert effekt før et visst klokkeslett?
#156
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:15
Hei Pberg. Veldig interessante grafer du viser der. Kan du si noe om hvordan du fikk til endringene i forbruksmønster? Jeg skal gjøre en del ombygging av det elektriske anlegget i vårt nye hus, og vil gjerne gjøre det som kan gjøres for å legge til rette til en slik endring som du har fått til.
#157
Lade hjemme / Sv: Tibber smartlading og forvarming av bil
tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:10
Takk for svar!

Jeg er fremdeles veldig i tvil om hvor stor sikring jeg skal ha til ladeboksen. Mulige endringer i effekttariffer skremmer. Jeg ser i tester at oppvarming av batteri og kupe i ID.4 med varmepumpe kan trekke opp til rundt 5 kW på de kaldeste dagene, så da gir det vel kanskje mening å planlegge med ferdig oppvarming en halv time eller så før bilen faktisk skal brukes på kalde dager, dersom jeg skal klare meg med 16-20A kurs.
#158
Lade hjemme / Tibber smartlading og forvarming av bil
mandag 22. februar 2021, klokken 12:17
Hei forum! Jeg går og venter på min første elbil, en ID.4 1st Max, som jeg håper kommer i slutten av april. Nå forsøker jeg å få hodet rundt hjemmelading av bilen. Jeg håper det er noen der ute som kan hjelpe meg med litt informasjon.

Tibber har en ferdig integrasjon mot VW Connect, så i prinsippet skal jeg med hvilken som helst lader kunne styre ladingen automatisk til den tiden på døgnet strømmen er billigst. Det betyr at jeg kan spare penger på ladeboks, siden all nødvendig logikk befinner seg hos Tibber i kombinasjon med bilen. MEN: hva skjer med forvarming av bilen  med en slik løsning? Jeg ønsker jo å forvarme bilen like før jeg reiser til arbeid. Vil Tibber stenge av ladingen ved oppnådd (feks) 80%, slik at forvarming stjeler av SoC i bilen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA