Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - amrois

Sider: 1 [2] 3 4 ... 11
16
Ny faktura för oktober:
122,59 øre/kwh för mig i Skandiaenergi. Normalt forbruk i leilighet i Oslo.
Tibberkunde i Jessheim, oxå leilighet: 122,60/kwh per månad. Ingen av oss har elbil som laddas inkludert i strömabonnement.

Hadde varit intressant att se vad en Tibberkunde med elbil i Sørøst-Norge, som laddar mycket på natten har för pris på sin faktura. Bör vara lägre snittpris!
Riktignok i Kristiansand, men med så bevisst forbruk som mulig og lading når Tibber mener det er rimeligst alltid på natten) endte jeg opp med snittpris 120.14 per kWh på oktoberegningen.

17
BMW iX / Sv: Potensielle showstoppere
« på: Lørdag 30. Oktober 2021, klokken 13:51 »
Tibber smartlading fungerer uten å snakke med bilen. Ladegrensa settes i bilen, og når den er forsynt stopper lading.  Begrensningen ligger på beregning av når lading skal starte. Tibber antar at bilen har 50% soc når lading starter, og fortsetter å gi strøm til bilen sier stopp. Dersom man har vesentlig lavere soc enn 50% og ønsker å lade til feks 100% innen neste morgen kan det være lurt å starte ladingen manuelt på easee-boksen eller i Tibber appen.

18
Seriøst spørsmål: fungerer appen på nyere VW? Altså ID3 og ID4?

Det er jo et spørsmål om man ønsker å kjøpe en bil hvor man alltid kommer til varm bil, alltid har kontroll på lading, kan stille inn navigasjon før avreise og har mulighet til å låse opp, åpne etc. uten å stå ved siden av bilen, eller om man ønsker en kald bil som man må gå ut til for å sjekke SoC, starte lading, starte varme, etc.

Seriøst svar. Appen til ID-bilene funker helt supert. Har ikke hatt et feilslag på de fire månedene jeg har kjørt min ID4. Foreløpig er ikke appene veldig funksjonsrike, men det kommer. De viktigste tingene er på plass og funker - styring av lading og forhåndsoppvarming/avkjøling.

19
Volkswagen VW / Sv: Møller-kunder - del din positive erfaring
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 15:57 »
Min første VW ble kjøpt i år fra Gumpen Vest i Kristiansand. Bilen ble, som så mange andre 1st Max, forsinket, og det var de oppriktig lei seg for. Som et plaster på såret tok de inn min Peugeot 308SW 2016 til god pris, usett. Jeg har på følelsen at det er enkelte forhandlere under Møller-paraplyen som ikke virker, mens andre er strålende. Den type utpressing som forrige innlegg beskriver er helt hårreisende, og burde ikke bli akseptert. En avtale er en avtale, også muntlig avtale om kjøp av innbyttebil.

20
Kjøpe elbil? / Sv: Cupra Born vs Peugeot 208 vs ?
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 15:41 »
VW sin app er nå helt stabil (for meg, og etter hva jeg ser her inne for de fleste andre også). Det er lett å starte forvarming, sette ladegrense samt starte og stoppe lading.

Ellers synes jeg begge bilene du kikker på er skikkelig flotte.

21
ID.4 / Sv: Ryggekamera og mørke
« på: Mandag 04. Oktober 2021, klokken 08:47 »
Jeg hadde det samme problemet, og løsningen ble å justere kontrast, farger og lysstyrken på skjermen.  Etter dette ble kameraet fullt brukbart og absolutt ikke dårligere enn på tidligere biler. Forøvrig enig i at en mer senterfokusert eksponering virker som en god ide til fremtidige SW oppdateringer.

22
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 14:51 »

Easee 7 995,-, men som Tibber-kunde får jeg den for 6 995,- og i tillegg har jeg 500,- i gavekort hos Tibber for verving, så 6 495,- (må vel være god pris for Easee?), pluss type 2 kabel, billigste ligger på ca. 2 000,-, skal man ha en 7-meter med knapp for Model 3/Y uten nøkkel, så er det 4 299,- i tillegg. Totalt 10 794,- med kunderabatt og vervepremie. Kanskje noe frakt i tillegg. Uansett mer enn dobbel pris.
Ett annet regnestykke:

- Easee fra Power med DNB supertilbud:6500,-
- Mennekes Type 2 kabel på finn.no: 1000,-
- Slippe at hovedsikringen går: ubetalelig

:)

Liker nye TWC godt, men er skeptisk til kvaliteten på fast kabel. Hadde gen 2 og da utviklet det seg dårlig kontakt i håndtaket, og påfølgende lang reklamasjonssak med Tesla (løste seg fint, men kjedelig). Med løs kabel kan man bare bruke den man har i bilen enn så lenge. Men kommer Tesla med balansering mot hovedsikring blir det veldig fristende.

Husk å legge til prisen for enten Tibber Pulse eller Equalizer da, slik at du faktisk får roen for ikke å overbelste hovedsikring!!!

23
ID.4 / Sv: Ny software
« på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 12:24 »
Jeg har også fått den første lille oppdateringen, med WeCharge app. Satser på at den store oppdateringen kommer snart.

Jeg har forsøkt å finne info om hvordan den nye appen virker, men uten hell. Er det noen som kan linke til en ressurs for å forstå den nye appen? For meg synes det som om den viser ladere som ikke er WeCharge, blant annet MER-ladere. Jeg har sett ladere i bilappen, som ikke kommer opp i WeConnectID appen. Ser ingen filterfunksjoner i selve appen annet enn på ladehastighet. Virker heller ikke som om den bruker filterne satt i navi'en? Noen som har funnet ut av dette?

24
Skoda ENYAQ / Sv: LED vs LED Matrix
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 08:10 »
Hva mener dere om å bruke Matrix når dere kjører bak noen? Jeg syns lyset beveger seg og blinker så mye, at jeg er redd det forstyrrer bilen foran. Blender dere helt ned og bruker nærlys?

Jeg kjører med automatikken på hele tiden. :)
Du syns ikke det ser ut som om lysstrålene som blinker i vilden sky mot bilene i køen foran forstyrrer de?

Jeg synes ikke det virker forstyrrende. Når jeg ligger bak en bil er grøften til høyre for bilen foran godt og jevnt opplyst, med lite synlig blinking. Så den delen av lysautomatikken fungerer veldig bra.

Det jeg er litt mindre fornøyd med er hvor mørkt det må være før automatikken slår på fjernlys. I skumringen, og særlig når bilen "ser" mye kveldshimmel holdes nærlys på noe lenger enn jeg ville valgt selv - altså etter at fjernlys gir tydelig bedre opplyst vei og veikant. Siden elg og rådyr er en ekstra stor fare i skumringen velger jeg å bruke manuell fjernlyskontroll i disse situasjonene. Jeg håper dette tunes i en fremtidig oppdatering.

25
ID.4 / Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 09:05 »
Vibrasjonen har jeg skrudd av. Det er bare en opsjon. Ellers så rykker det i rattet inn mot sentrum av kjørebanen,altså inn til venstre,når en kjører ut mot kantstripen til høyre for å møte biler på smal vei uten midtstripe
Våre forskjellige opplevelser kan da skyldes to ting, eller en kombinasjon av disse:
1. Hvor raskt man kjører når hvitlinjen krysses
2. At jeg bruker rattvibrasjon og får et forhåndsvarsel som påvirker meg til å rette opp bilen noe tidligere enn jeg ellers ville gjort.

Jeg er enig i at funksjonen kan være uheldig på noen smale bygdeveier i Norge, men tror den blir mer spiselig med rattvibrasjon påskudd.

Og til spørsmålstilleren, ja, det er helt riktig. Det finnes en egen knapp under skjermen som tar deg til assistentskjermen. På den må du velge LA og då velge av. Tilsammen tre trykk m.a.o.

26
ID.4 / Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 21:41 »
Da fungerer den anderledes for deg enn for meg. På min bil får jeg en nokså vennlig vibrasjon i rattet og oransje varsel i HUD, men ingen dramatiske kast mot venstre. Kanskje det avhenger av hastighet?

27
ID.4 / Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 19:02 »
Alle assistentfunksjoner kan skrus av permanent på skjermen.  Unntaket er lane assist, pga EU regler. Den må skrus av hver gang du starter, men det har du bare behov for hvis du ønsker å kjøre over midtmarkering eller kantmarkering regelmessig.  Kjører du normalt pent tenker du ikke over at den funksjonen er der.

28
ID.4 / Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 18:58 »
I iD4 skjer regen på en av to måter. Automatisk på CC, når bilen bremser foran svinger, kryss, innhentede biler etc, og manuelt. Manuell regen skrus av på med gearvelgeren. Det er ingen justering av regenereringsnivå.

Kjøremodus starter i sist valgte, og endres med knapp under skjermen. Knappen åpner modusbilde i infotainment, men toggler også til neste modus.

29
Kjøpe elbil? / Sv: For trang garasje?
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 22:15 »
Tesla MY virker som en god bil på mange måter men har altså noen begrensninger.  Nyttelast er kanskje den viktigste.  Svingradiusen er desverre også nokså stor. Skoda Enyaq og Id4 har helt rå svingradius, og særlig på RWD modellene, og betydelig bedre enn Peugeot 3008.

30
Kjøpe elbil? / Sv: For trang garasje?
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 21:03 »
Ladekabel tåler helt klart ikke å bli kjørt over, så den løsningen må du nok se bort fra. Desverre er den bilen du ønsker deg veldig bred og med dårlig svingradius.  Kanskje den eneste løsningen for å gå elektrisk da blir å åpne sinnet for andre svært gode og romslige biler?  Ellers er det utfordrende at det ikke finnes en god plan for å utvikle dagliglading for alle dem som ikke kan lade hjemme. Det er ikke få!

Sider: 1 [2] 3 4 ... 11