Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - amrois

#1
ID.4 / Sv: Ny software
onsdag 02. mars 2022, klokken 12:21
Jeg har ingen god ide om hvorfor oppdateringen til min bil drøyer så veldig. Det kan jo ikke utelukkes at det liggern en SW bug som hindrer oppdateringen. Finner nok ut av det tidsnok. Siden bilen uansett må inn for å få 2.4 er det jo bare å slappe av til dess. De relativt små forbedringene i 2.3 går det greit å klare seg uten noen uker til. Alt annet ved bilen er jo helt knall.
#2
ID.4 / Sv: Ny software
onsdag 02. mars 2022, klokken 10:02
Det ser ut som om en del biler ennå ikke har fått 2.3. Jeg snakket med weconnect support tilbake i november, og de så i sine systemer at oppdateringen var på vei for min bil. Nå, tre måneder pluss senere har den ennå ikke dukket opp. Dette plager meg lite, men antar at jeg bør purre snart....
#3
ID.4 / Sv: Keyless Access
torsdag 17. februar 2022, klokken 08:22
Jupp, lesingen er en blandet opplevelse. Jeg liker prinsippet om at man berører håndtaket gor å låse, men har igrunnen gitt opp funksjonen når det er kuldegrader.
#4
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
fredag 28. januar 2022, klokken 17:34
Sitat fra: Leafy på fredag 28. januar 2022, klokken 15:46
Sitat fra: turfsurf på fredag 28. januar 2022, klokken 15:25
Sitat fra: Leafy på fredag 28. januar 2022, klokken 15:03


Oj, her traff jeg en nerve til en som formelig ser tusenlappene renne ut når GTX'en skal på bruktmarkedet. Om du ser f. eks Nio som er en vestentlig tyngere bil, men også større batteri, så klarer den vesentlig nærmere WLTP enn nevnte GTX.
Les hva som skrives da. Siden NIO har lengre WLTP så kommer den over en topp som gtx ikke kom over. Siden den kom over denne toppen får den flere mil gratis, siden den har løftet bilen flere hundre høydemeter mindre.

Så hvor nært man kommer WLTP er veldig avhengig av hvor høyt man stopper på ruten.

Leser det som skrives, men WLTP tallene til VAG konsernet er misvisende. Generelt! Det kommer frem i denne testen og det kommer frem i div. forrum her, på  FB og andre tester. That's my point!
Tja, min id4 pro overgår wltp om sommeren så dette er en sannhet med store modifikasjoner
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 22. desember 2021, klokken 00:01
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. desember 2021, klokken 19:29
Sitat fra: amrois på tirsdag 21. desember 2021, klokken 18:02
Finnes det en måte å ignorere alle innlegg fra en enkeltbruker i forumet? Hadde vært fint å slippe å lese det forvirrede tøyset fra enkelt i denne tråden...
Du kan gå på profilen din og legge til folk i ignore listen
Takk takk. Da har jeg fått fjernet en småstein fra skoen.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 21. desember 2021, klokken 18:02
Finnes det en måte å ignorere alle innlegg fra en enkeltbruker i forumet? Hadde vært fint å slippe å lese det forvirrede tøyset fra enkelt i denne tråden...
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
onsdag 15. desember 2021, klokken 22:01
ID3 skulle vel funke også...
#8
Leit å høre at du har hatt problemer med lysene. På min bil har de fungert helt uten problemer på landevei. På motorvei er det enkelte lastebiler som har blinket på meg, og det har alltid vært når lastebilen kommer over en bakkekam, der føreren blir blendet før Matrixlysene ser lastebilens lys.

Jeg tenker at dersom du opplever at biler blendes på landevei så det er mye som tyder på at et eller annet er utenfor normal kalibrering på din bil.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil er bedst om vinteren?
lørdag 04. desember 2021, klokken 23:36
ID4 har spyling på ryggekamera som standardutstyr...
#10
Lading av Tesla / Sv: Lader til TMY med smartfunksjonslitet?
søndag 28. november 2021, klokken 14:37
Hvor lenge skal denne liksomdiskusjonen pågå? Det burde være klart for alle nå at om man starter ladingen manuelt når strømmen er billigst - les: om natten- så sparer man ikke stort på pulse+easee. Derimot kan styring av maks effektuttak med easee medføre store besparelser.  Jeg sparer nesten 300 i måneden med Agder Energi sin nye tariff ved at easee passer på at jeg holder forbruket innenfor 5kWh/h, siden jeg har redusert innstilling for hovedsikrikring til 20A. Over 10 års forventet levetid på boksen gir det over 30000 i redusert nettleie, ikke medregnet redusert energiledd om natta eller fordelen med automatisk styring av lading mot laveste døgnpris.
#11
ID.4 / Sv: We Connect ID
onsdag 17. november 2021, klokken 15:07
Gratulerer med bilen! Bare last ned appen på de telefonene som er relevante. Oppsett av abonnement og apper er en del av overleveringen, så det kan du vente med til da.
#12
ID.4 / Sv: Ryggekamera og mørke
onsdag 17. november 2021, klokken 13:07
Supert. Da har jeg fått bestillt. Dette blir en bra oppdatering til bilen!
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 15. november 2021, klokken 11:44
Etter å ha fulgt samtalen her inne en stund har jeg begynt å eksperimentere litt for å være klar til effekttariffen. Vi har strøm fra Tibber, Tibber Pulse og Easeelader. Huset  fra 1999 varmes av en varmepumpe innstilt på 20 grader (soverommene varmes ikke, men vi sover best i kalde rom..) og så supplerer vi med vedfyring når vi setter oss ned i stua om kvelden. Vi har allerede disiplinert oss til å ta korte dusjer og unngå å bruke oppvaskmaskin, vaskemaskin og trommel når prisene er høye. Det nye nå er å unngå for mye samtidig bruk på disse apparatene.

Neste tiltak ble at jeg justerte ned laderen fra 32 til 16 amp i Tibberappen, og endret innstilling for hovedsikring fra 63 til 20 amp. Vi plugger i ladekabelen når vi parkerer hver kveld. Ladeeffekten justeres nå løpende slik at vi at 5kW ikke overskrides.

Resultatet av dette er at vi så langt ligger under 5kW alltid, uten at livet har blitt ubehagelig. Konklusjonen min er at dette kan vi leve med, samt at vi får lavere strømregning enn før pga redusert fastledd og redusert energiledd om natta når bilen lader. Tror ikke vi hadde klart det samme hvis barna fortsatt bodde hjemme, for de var ute av stand til å dusje kort og effektivt. Vi har ikke implementert noen smartstyring av vv-bereder. Jeg tar ikke sjansen på det uten å ha kontroll på minimumstemperaturen i berederen pga legionella.

En helt annen sak er at det hele er unødvendig, da strømnettet fremdeles må dimensjoneres for sprengkulde på julaften, samt at vi ikke lenger kan planlegge forbruket etter prisen på strøm på samme måte.
#14
ID.4 / Sv: ID4 1st Max tur med rekkeviddeangst.
torsdag 11. november 2021, klokken 10:15
Rekkeviddeestimatet i bilen er spot on ved kjøring langs kysten, feks Kristiansand til Bergen. Ved kjøring over fjellet kan man overhodet ikke bruke den. Vi kan håpe på at det kommer en fiks senere, men jeg ligger ikke våken og venter. For min del har løsningen blitt å planlegge langturer i fjellet på ABRP, og bestemme meg for rute og ladestasjoner på forhånd. Vinterstid pusher jeg ikke marginene der kolonnekjøring kan bli en realitet helt plutselig. 
#15
ID.4 / Sv: Ryggekamera og mørke
onsdag 10. november 2021, klokken 14:47
Hei mroek! Nok en smart løsning. Jeg ønsker å bestille så snart det er mulig. Legger du ut en post når nettbutikken har varen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA