Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nasseliten

#16
Jo, en annen ting jeg stusset på og lurer på om er normalt. Det er jo oppvarmet frontrute på bilene og da jeg kjørte til jobb en morgen med sola inn fra skrå, så jeg plutselig under turen et slag finmasket nett i frontruta. Nesten som et bølget rutepapir. Det var ikke lenge jeg så det og det var veldig svakt og ikke sett siden.

Er det riktig at under visse forhold ser man varmetrådene på slike frontruter?
#17
Ariya / Sv: In-Depth Build Quality Analysis
søndag 12. mars 2023, klokken 22:42
Veldig bra gjennomgang i den videoen. Kan det være en slags prototype tro?
Skal saumfare min for å se om det er glipper og dårlig tilpasninger på den også. Om det er er det vel lite å gjøre med nå.

Setene er som i min så det ut som, bortsett fra den flappen som skjuler isofix i baksetet. Den så jo så helt merkelig ut. Og så manuelle seter da. Det må jo være sjokk for amerikanere. Det har de vel ikke sett på minst 50 år.
#18
Jeg er storfornøyd med min 63 Advance. Veldig romlig, god komfort og lite støy i kupeen. Og at det er en nydelig bil å se på er jo også et stort pluss. Fiffig med en knapp på siden for å dempe lyset i skjermen og en egen kameraknapp 360 grader om det skulle bli trangt med møtene biler på smal vei.

Har ikke kjørt mer enn 30 mil, men kan ikke komme på noe negativt så langt bortsett fra at når den nå er ladet 100% står det bare 28 mil. Den skal gå 40 mil sommerstid og ute er det -6. Jeg har kjørt mye på motorvei så det er kanskje årsaken? Samme bil sto hos forhandler fjor sommer med oppgitt 43 mil og da var den ikke fulladet engang.

Bakluka er lett å stille inn i ønsket høyde. Heldigvis det gikk bra med fabrikkinnstilte i min fellesgarasje, men i egne garasjer med pulttak er det nok for høyt om man rygger inn ja. Veldig fornøyd med at bakluka alltid åpner seg med en gang når man vifter med foten. Ser andre biler kan slite der.

Veldig mange menyer og valg, men det har gått greit stille alt inn slik jeg ønsker. Eneste jeg ikke har klart å finne ut av er hvordan man kan legge til  bruker nr 2 i appen Nissan connect. Ser på Nissan sine FAQ at det er mulig, men ikke hvordan man går fram. Har søkt på youtube og lest i manualen, men ikke funnet løsningen ennå.

Trådløs Apple carplay sa forhandler kommer med en  oppdatering så foreløpig har jeg bare testet med kabel.








#19
Ariya / Sv: Venter på Ariya
onsdag 08. februar 2023, klokken 14:04
Helt fantastisk at de snudde. Trodde alt håp var ute, men fikk en sms mandag og jublet. Forhandler skriver at de tar deler av vekt og moms og på nissan forstår jeg de tar hele. Så er spent på telefon fra forhandler for alle skal behansles induviduelt forsto jeg.

For meg er det "bare" vektavgift, men de fleste lå vel an på 18000 til over 40000 i ekstrakostnad. Så alle ære til Nissan, Mazda og Toyota og Mustang.

Lurer på hvordan VW-konsernet takler dette. De er jo steile på at kunden og myndighetene er ansvarlig
#20
Ariya / Sv: Venter på Ariya
onsdag 25. januar 2023, klokken 17:34
I dag kom telefonen jeg har ventet lenge på. Min 63 Advance er nå ankommet Drammen og blir levert meg midt i februar. Litt tregt fortsatt på havna og så skal den klargjøres og få på skvettlapper og hengerfeste på seg.

Da vil det ha gått ca 9 måneder fra signering og mange har ventet/venter lenger enn det, men får håpe det løsner nå da.




#21
Ariya / Sv: Venter på Ariya
tirsdag 03. januar 2023, klokken 18:36
Rart ikke Nissan i Japan eller importør gir oss forklaring. Er det mangel på deler, problemer i fabrikken eller båttransport det står på?

Leste de losset Ariya i Drammen 22 desember, men modell og antall biler vet jeg jo ikke. Min var nok ikke ombord da jeg ikke har hørt noe, men mange andre ble nok glade for da rakk de fristen.

Det sies jo at en skattet person er en glad person, men jeg vet ikke helt det. Det jeg frykter mest er at det er tilbake til forventet levering mai 23 slik det var i høst, altså ett år etter signering. Må jo ha vært noe som har gått galt ett eller annet sted. men hva det får vi ikke vite.

Jeg betaler gladlig 40000 til for å får 63 Evolve som ikke fantes da jeg bestilte, men da sa  forhandler jeg måtte betale den nye prisen på den så da ville det blitt 90 000 mer.

I England hadde de to pakker til Adcance. Tech og sky pack. Panoramtak kunne velges i en kort periode her, men så ble den bare fjernet, Er det importør som vil ha færrest mulig utgaver for letthets skyld?






#22
Ariya / Sv: Venter på Ariya
mandag 02. januar 2023, klokken 17:09
Enig. Skandale er rett ordet. Du bestilite i des 21 og jeg i april 22. Jeg ble "lovet" levering juli/august 22 da 63 Advance kom  i første båtlast. Senere ble det kun 87 Evolve som var ombord i første båtlast og jeg lurer på når den første båten legger kurs mot Norge. V

Forhandler vet ingenting og får ikke svar fra Nissan i Japan forsto jeg. Snodige greier. Siden jeg ble lovet bil i 2022 har jeg hørt med NISSAN Norge og forhandler om de tar vektavgiften. De henviser til kontrakt punkt 9. Der står det at kjøper er ansvarlig.

Toyota og Mazda og Volvo tar regningen for kunder som ble lovet bil i 2022. Nissan har jo sitt på det tørre, men som goodwill ville vel det være lurt å kompansere?

Jeg som du kan ikke går ut av kontrakt for bil og dekk har økt med nesten 50 000 siden april.

NISSAN Japan bør betale. De har vel penger nok og det gjelder jo bare uheldige kunder i Norge så kan da ikke merkes i kassa hos dem? Jeg slipper heldigvis moms da bilen koster under 500.


#23
Ariya / Venter på Ariya
søndag 01. januar 2023, klokken 22:05
Noen som har hørt om leveringsdato? Jeg venter på en 63 Advance og fikk beskjed om 15/1-23, men nå er det helt i det blå. Forhandler vet ikke når bilen kan tenkes å ankomme Drammen havn. Blir det påske eller sommer?

Da ble det også 18000 ekstra i vektavgift så tusen takk til Vedum og Støre. Gutta for folk flest
#24
Ariya / Sv: Har bestilt meg en Ariya - har du?
tirsdag 06. desember 2022, klokken 19:57
Joda, jeg gleder meg som et lite barn. Jeg tenker på bilen hver dag hvert sekund. Alle får vektavgift og mange moms også, men det er jo 18000 jeg ikke hadde regnet med. Fy til den smålige regjeringen.

Jeg byttet inn min MG og fikk veldig godt betalt for den så jeg har vært utrolig heldig synes jeg. Om jeg skal oppgradere til Evolve får jeg betalt gammel pris og må betale ny. Da ble det  65000 i mellom og det er jo litt det da.

På det verste var bilen ventet inn i mai 23, men heldigvis justert til 15 januar nå. Savner oppdatering fra forhandler bare. Vet at mange bestilte i 21 og ingen har fått bil ennå heller. Jeg bestilte i april. Nissan skulle prioritere Norge og de har egne skip også. Lurer på hvor mange biler den båten kan frakte. Jeg får Google litt. Den kan ta 3500 biler leste jeg. Om halvparten går til steinrøysa her så er det kanskje håp.

Ellers dukket det opp at 63 Advance koster 578 000 sek i Sverige så man skal ikke klage
#25
Ariya / Sv: Har bestilt meg en Ariya - har du?
tirsdag 06. desember 2022, klokken 14:35
Jeg bestilte Advance med minste motor og betalte 409000. Var mulig jeg skulle få bilen i juli/august. Nå sier Birger 15/1 så da blir det kanskje vektavgift om de ikke rekker reg før 31/12.

De sa 2wd Advance skulle kommer først, men så ble det 87 Evolve som kommer først.

Jeg bestilte ikke 87 Evolve for den kostet 90000 mer. 63 Evolve fantes ikke som alternativ da. Nå i dag ville jeg kjøpt 63 Evolve til 40 mer.

Nå koster minstemann 454 000 ser jeg så alt i alt fornøyd da, men surt med 18000 i vektavgift
#26
MG ZS EV / Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
søndag 21. februar 2021, klokken 15:40
Jeg fikk den nye oppdateringen med feil før jul, men med virkning som du beskriver uten oppdatering. Fulladet sto bilen i 150 km i kuldedagene, men med skyhøyt forbruk gikk det i rasende fart nedover.

Nå er bilen inne til balansering. Det tar hele 18 dager, men fikk gratis en helt ny leiebil så veldig bra. Håper og tror at alt ordner etter balansering.
#27
MG ZS EV / Sv: Bilen lader 3-4kwh på Zaptec 3-fas og stopper
tirsdag 26. januar 2021, klokken 20:17
Jeg hadde store problemer med å lade bilen fullt med Zaptec.  Den kuttet gjerne ut opptil 3/4 ganger før bilen var fulladet. På andre typer hjemmeladere fungerte det uten problemer.

Heldigvis fikk jeg den nye BMS-oppdatering i november og det har fungert prikkfritt etter det. Artig at man kan se hvor lang tid det tar til fullt i displayet og det at man kan lade uten å låse dører, og heller ikke blir avbrutt av at man låser opp en låst bil som lader. 

#28
MG ZS EV / Sv: Litt ymse
tirsdag 26. januar 2021, klokken 20:05
Takk,  vi får håpe våre ønsker blir notert. Jeg skrudde av ISA, men får fortsatt slow down og 30 km etter passering av lyskryss og rundkjøring dessverre. Usikker på hvordan jeg stiller inn manuelt. Fikk som du beskjed om 40 km på noen motorveier, men det er heldigvis borte vekk nå.

Jeg spurte verkstedet om jeg kunne få baklys tent hele tiden og det kunne jeg, men da måtte jeg skru på nærlys manuelt i skumring og tunneler sa de. Da avsto jeg fra det.

Forhørte meg også om skvettlapper og de måtte bestilles fra Kina. Med montering kostet det ca 4000. Jeg ble anbefalt å vente til høsten da de regnet med at prisen vill falle en god del.









#29
MG ZS EV / Litt ymse
tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:02
Jeg har hatt MG ZS EV i snart ett år og er veldig fornøyd med bilen. Lettkjørt, god plass både i kupeen og i bagasjerommet.

Her er mine synspunkter i vilkårlig rekkefølge om hva som burde vært forbedret og som jeg håper at det blir ordnet opp i med en softwareoppgradering:

«Slow down»-melding i displayet akkompagnert med pling-lyd som gjerne kommer ETTER rundkjøring er passert, ikke FØR som virker mer naturlig (hvis den i det hele tatt behøver å varsle).

Adaptiv fartsholder funger dårlig på svingete landeveier. Bilen bør holde innstilt hastighet, men dessverre bremser bilen opp i krappe svinger, ikke FØR svingen, men på vei ut av den og det tar noe tid før bilen er oppe i innstilt hastighet igjen. Fartsholderen fungerer dog ganske bra på rette og slake veistrekninger og motorveier.

Det burde vært varsling hvis man forlater bilen med takluka i åpen stilling.

Som en ekstra sikkerhet burde det vært lydvarsling i tillegg til lysvarselet i sidespeilet ved filskifte hvis det er bil i blindesonen.

Automatisk nedblending fungerer dårlig. Bilen bruker altfor lang tid til å gå tilbake til fjernlys etter at møtende bil er passert. I tillegg går bilens fjernlys automatisk til nærlys når lys reflekteres fra store veiskilt, særlig de skiltene som varsler om skarpe svinger.

Noen flere som har erfart noe av dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA