Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - krl

#931
Kia Soul EV / Sv: Spørsmål til Kia
onsdag 11. juni 2014, klokken 22:12
Er bilen godkjent for tilhengerfeste?

Servicepriser og serviceintervaller kunne det også vært greit å vite mer om..

Og; Kia nevner at batteriet skal ha 70% kapasitet gjenværende etter 15 år (på sin hjemmeside). Er dette en garanti?
#932
BMW i3 / Sv: Første test med 4 på terningen
lørdag 25. januar 2014, klokken 21:25
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. januar 2014, klokken 21:22
Sitat fra: krl på lørdag 25. januar 2014, klokken 21:13
Jeg må si meg enig i dette. Vi stod parkert med én Mercedes E-klasse og én C-klasse ved siden av en Tesla Model S på Gol på fredag. Og selv om E-klassen er en snart 10 år gammel bil, så fikk jeg følelsen av at den er mer moderne enn Teslaen. Tesla har ikke avstandsholder, dårligere sidestøtte i setene, skjermen og instrumentene lar seg ikke dimme ordentlig ved mørkekjøring osv. osv...
Og alt dette merket du bare ved å stå parkert ved siden av en Model S? Ikke dårlig :)

Jaja, nå begynner vel krigen her inne. Så jeg takker for meg i denne tråden....
Vel... Jeg har vel sett nærmere på Model S tidligere for å si det sånn. Det var ikke meningen å provosere for mye. Alle varianter av Model S kjører lett fra Mercedesen :)
#933
BMW i3 / Sv: Første test med 4 på terningen
lørdag 25. januar 2014, klokken 21:13
Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:36
Jeg synes denne beskriver min opplevelse også (jeg liker også Tesla S, den er flott å se på, og går fort. Men den kan ikke matche min 5 serie. Det er klasseforskjell. Men i3 gir samme og faktisk bedre følelse enn F10... dessverre...):
Jeg må si meg enig i dette. Vi stod parkert med én Mercedes E-klasse og én C-klasse ved siden av en Tesla Model S på Gol på fredag. Og selv om E-klassen er en snart 10 år gammel bil, så fikk jeg følelsen av at den er mer moderne enn Teslaen. Tesla har ikke avstandsholder, dårligere sidestøtte i setene, skjermen og instrumentene lar seg ikke dimme ordentlig ved mørkekjøring osv. osv...

Men i3, med rett utstyr, er faktisk et godt steg opp fra Mercedesen. Spesielt i og med at avstandsholderen fungerer i lave hastigheter. Den når kanskje ikke helt opp med tanke på seter, men til å være så utrolig tynne, så var i3-setene uventet gode å sitte i. På rekkevidde har ikke i3 noe å stille opp med, men det er tross alt en bybil. Det er ikke mange som har behov for å kjøre rundt i byen i mer enn 2 timer hver dag!

Hvis i3 fortjener en dårlig karakter, så må det være pga. lite info. ut til forhandlerene, og at prisøkningen for 1. mars faktisk ble iverksatt 1. januar. Og kanskje kan det i tillegg legges inn litt trekk for at man foreløpig ikke får kjøpt piggdekk i rett dimensjon.
#934
Model S 2013 - 2022 / Sv: "Type 2-dugnad" langs E6 i Nord-Norge ?
lørdag 25. januar 2014, klokken 20:50
Nå har ikke jeg finlest forumet, da jeg ikke eier Tesla selv, men har noen vurdert å benytte Kickstarter eller lignende for å få igang et prosjekt for utbygging av ladepunkter? Crowdfunding har fungert meget bra på langt særere prosjekter...
#935
BMW i3 / Sv: Endring i pris fra 1/3 (stor navigasjon)
torsdag 23. januar 2014, klokken 22:16
Sitat fra: LMOR på torsdag 23. januar 2014, klokken 21:39
Det er surt, men en prisendringer ved nyttår er ikke unormalt og en kommer totalt sett OK ut. Det er vel litt urettferdig å si at dette er lite kundevennlig? Du mener at de skal ta hele kurstapet som redusert margin?
Saken er at når det står at prisøkningen kommer 1. mars, så blir det meget spesielt å fremskynde den 2-3 måneder. Valutakurser er en helt annen sak.

Denne tråden kan vel forsåvidt stenges nå når saken er såpass gjennomdiskutert. Vi får neppe påvirket BMW ved å klage her, selv om jeg registrerer at tråden straks runder 1000 visninger.
#936
BMW i3 / Sv: Endring i pris fra 1/3 (stor navigasjon)
torsdag 23. januar 2014, klokken 19:26
Vi har nå fått satt opp et tilbud fra forhandleren, og det er veldig kjedelig at det blir 11.000 kr dyrere enn det vi hadde satt av -- i tillegg til at jeg selvsagt ikke tenkte på vinterhjul i første omgang.

Jeg har lite lyst til å gå ned på utstyret, i og med at pakken med avstandsholder etc. er noe av det viktigste tilbehøret til en "futuristisk" bil som dette. Avstandsholder er utrolig praktisk, spesielt hvis den også fungerer i lave hastigheter/kø.

Men som flere nevner her, det er tydeligvis ingen ting forhandler kan gjøre med saken. BMW sentralt styrer showet. Dette ble såpass lite kundevennlig, at vi dropper i3 (og også BMW) i denne omgang. Synd, da det er en utrolig artig og praktisk bil.
#937
BMW i3 / Sv: Endring i pris fra 1/3 (stor navigasjon)
mandag 20. januar 2014, klokken 15:26
Sitat fra: bromm på mandag 20. januar 2014, klokken 15:13
Hvis du tar med i regnestykket at en "tradisjonell bensin-/dieseldrevet bil" koster fort 25.000 mer å drifte i året (før reduksjonen i vedlikeholdsutgifter er regnet inn) - så vil altså dette være snakk om en mindre detalj i mine øyne. Tenk heller på hvor mye mindre du får igjen for den gammeldagse bilen når du skal selge den... Det er altså anslått at 20-25% av nybiler vil være Elbiler på et tidspunkt lenge før du skal selge den, og da betyr det ganske enkelt at kundegrunnlaget for å kjøpe denne har droppet ned til tilsvarende 75-80% interesserte fra i dag - så du må bare innstille deg på at den er verdt mye mindre enn det du nå "taper" på at prisen på 609 går opp.

Drivstoff- og bomutgifter når neppe 15.000 kr i året for vår del, så sånn sett blir det nok et regnestykke som vipper klart i favør bensin/diesel. Vi vurderer som sagt ikke nybil mot nybil, men en enkel og grei brukt bensin/dieselbil mot en godt utstyrt elbil. Litt urettferdig, men uansett...

Godt mulig bensin/dieselbilen blir byttet ut igjen ganske raskt, da det dukker opp flere interessante elbiler fremover. F.eks. bekreftet en Volkswagen-forhandler i østlandsområdet at EL-Golf-en vil koste under 300.000 med ALT utstyr. Det var visstnok ikke offisielt ennå, men må si det høres lovende ut.
#938
BMW i3 / Sv: Endring i pris fra 1/3 (stor navigasjon)
mandag 20. januar 2014, klokken 14:55
Sitat fra: LMOR på mandag 20. januar 2014, klokken 14:32
Jeg ville ha vært like skuffet som deg, og tenkt samme tanker. Men hvis dette er grunnen til å kjøpe en annen bil en i3, så står nok alternativene nærmere for deg enn for meg. Jeg kjenner ikke samme godfølelsen i noen av dagens alternativer.
Det står nok stort sett mellom i3 og en mer tradisjonell bensin-/dieseldrevet bil.. Ved kjøp av bruktbil vet man i det minste hva prisen på ekstrautstyret blir ;)
#939
BMW i3 / Sv: Endring i pris fra 1/3 (stor navigasjon)
mandag 20. januar 2014, klokken 14:11
Vi var mer eller mindre klare for å bestille nå etter prøvekjøring, men denne typen uryddige prisendringer gjør det lite fristende å gå for en i-serie. Forhandlerne virker ikke å ha like stor kontroll over salgsprosessen som til vanlig (pga. mangel på informasjon fra BMW sentralt), så jeg er redd for at det kan dukke opp andre kjedelige overraskelser.

Jeg ser at BMW har tatt forbehold om prisendringer, men å fremskynde en allerede varslet prisendring blir litt i overkant useriøst.
#940
BMW i3 / Endring i pris fra 1/3 (stor navigasjon)
mandag 20. januar 2014, klokken 13:15
Jeg lastet ned prislisten på i3 i slutten av desember. Der står det at stor navigasjon øker i pris fra 1/3 2014.

Men nå er allerede prisøkningen tatt inn -- lenge før 1/3. I følge forhandler betyr 1/3 at bilen må produseres før 1/3. Hvordan i alle dager skal en potensiell kunde vite dette? Jeg ville selvsagt bestilt noen uker tidligere for å spare 11-12.000.

Har noen andre her erfaringer med denne prisøkningen, og er den like hogd i sten som selgeren gir inntrykk av? Jeg vil si det er svært useriøst av BMW sentralt å endre prisene før datoen som er satt opp i prislistene!
#941
BMW i3 / Sv: i3 på glatta
mandag 20. januar 2014, klokken 12:22
Jeg fikk testet i3 i snøkaoset på Sørlandet nå i helgen. Bilen oppførte seg eksemplarisk både på glatt og dårlig brøytet vei, og bakkestart i "vanskelige" kryss var helt uproblematisk. Den er riktignok ikke like retningsstabil som en lang stasjonsvogn, men det kan man heller ikke forvente av en såpass liten bil.

Når det gjelder rekkevidde, så virker det som om i3 i mindre grad blir påvirket av føreforholdene enn andre elbiler. Kanskje pga. smale dekk?

Kvalitetsfølelsen er også (minst) et par hakk opp sammenlignet med Tesla Model S. Og man slipper en svær skjerm som ikke lar seg dimme ordentlig ned ved mørkekjøring. Men når det gjelder rekkevidde, så er i3 selvsagt ikke i nærheten.
#942
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
lørdag 11. januar 2014, klokken 16:42
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 11. januar 2014, klokken 16:32
Har jeg oppfattet det rett ble det solgt ca 6000 MB i Norge i 2013- p finn er det 498 biler fra 2013 til salgs- det tilsvarer ca 8%.
Av 1983 som ble solgt samme år er det 15 tilsalgs, det er ca 0,8%.
Ingen grunn til panikk altså- ser ut som om det er for lite TMS på finn -og ikke for mange.
Av 2013 årgang selges ti ggr så mange bruktbiler relativt til antall utleverte biler.

I praksis kan man selge bilen sin om man allikevel misliker fargen og bestille en ny uten at det koster særlig mye.
Gjør man det med en MB mister man fort 20% av innsatsen sin. Vi alle har vunnet litt i lotto  8)
Det siste er vel forsåvidt riktig, men prosentandelen MB til salgs på finn er neppe helt sammenlignbar med Model S, da mange av MB-ene er biler som fort gjort ble levert fra høsten 2012 og utover, eller som har vært benyttet som demobiler ++. Jeg har ikke sett noen Model S demobil til salgs ennå, og alle Model S-ene er vel levert fra sommeren 2013 og utover?
#943
Jeg hadde tilsvarende problemer på Mercedes E-klassen når luftfjæringen på et av bakdekkene var kaputt.. Hvis dette skjer uten at det er noe galt med hjulopphenget, så må det vel føre til et hav av reklamasjoner? Det blir spennende å se utover vinteren.

Finnes det hjulsett med mindre diameter til TMS?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA