Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - krl

#1
B-Electric / Sv: Batteriet har tatt dukken - hva kan man gjøre?
fredag 01. desember 2023, klokken 20:41
Bør vel gi beskjed til Mercedes om å sjekke med fabrikken. Hvis de ikke ordner slikt som dette på en grei måte, så mister de garantert mange kunder, noe som bør formidles dit av BOS eller dem du har handlet hos.

De har jo tidligere ordnet garantiordning på rust på biler godt over 10 år, når det var snakk om en systematisk feil på materialkvalitet i dører og bakluke etc..
#2
Det har vært recall på noe lignende i USA. Og plutselig svikt av motor. Usikker på her.
#3
Elbiler i media / Sv: Asplan Viak - eldgamle myter
fredag 01. desember 2023, klokken 20:25
Triste greier at "fagpersoner" driver på slik. Bilene blir større pga. myndighetskrav til sikkerhet. Først og fremst. Og en elbil sliter knapt nok målbart mer på veiene. Da gjelder det heller å få bort buss og tungbil, evt. gjøre det rimeligere å transportere i varebiler under 5 tonn i bystrøk. Og bytte ut buss med el-drosje.
#4
Elbiler i media / Sv: Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
fredag 13. januar 2023, klokken 18:47
Jeg ville vært mer bekymret for elbilbrann ombord på en ferge enn et annet sted, det kan finnes godt med slukkemidler for bensin/diesel ombord, uten at det nødvendigvis hjelper så mye ved batteribrann. Med mindre det er mulig å benytte sjøvann eller annet vann til kjøling/slukking. Det kommer antageligvis an på hvor vannet renner under slukking, og om det er kapasitet til å pumpe ut. Pumpekapasitet bør de vel ha på et såpass stort skip.

Uansett, når sannsynlighet for brann er 5x større med eksosbil, så blir dette merkelig.
#6
Tesla / Sv: Starlink kan nå bestilles, har du bestilt?
mandag 29. august 2022, klokken 17:20
Ser ut til at de første terminalene ble levert i dag: https://twitter.com/search?q=starlink%20norway
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vindusvisker skraper i undersiden av panser
tirsdag 16. august 2022, klokken 14:25
Merkelig at de ikke inspiserer dette på service.. Det er en godt kjent feil ja.
#8
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 15. august 2022, klokken 10:08
Sitat fra: geear på mandag 15. august 2022, klokken 09:45
I mine øyne er dette egentlig kjernen i problemet med at Tesla ikke vil bruke en eneste sensor som faktisk ser fysiske hindringer uten objektgjenkjenning. Tesla sitt kamerasystem er 100% avhengig av at objektene faktisk gjenkjennes og dermed detekteres som en hindring, hvis ikke vet ikke bilen at det er en fysisk hindring der og kjører bare på. Lidar eller radar vil vite at det er en fysisk hindring der, og at bilen MÅ stoppe, selv uten at de trenger å forstå hva som er der. De vet bare det er noe fysisk i veien. For AP/FSD så vil det bare ignoreres om man ikke klarer å detektere at det er en fysisk ting.

Tesla må nok bare i gang å lære systemene opp også med dukkene som brukes av testorganene, så vil de ace testene, men ikke nødvendigvis alle real life scenarioer...
Med tanke på radar, så er ikke dette nødvendigvis riktig på systemnivå. Disse radarene som benyttes til ACC og antikollisjon er gjerne doppler-radarer. Og sånn sett vil de være gode på noe som beveger seg relativt omgivelsene. Samtidig som stillestående kjøretøy i kjørebanen knapt nok blir synlige...

Forstår det som om det gjerne er CAN-grensesnitt på disse, som gir ut informasjon på "objekt-nivå", så sånn sett er du avhengig av at ikke-doppler-delen av radaren gjenkjenner det som evt. står stille i kjørefeltet. Og det er ikke trivielt å se om dette er en bro over veien, en skjøt i asfalten, et kjøretøy, en plastpose osv...
#9
Bestilling og levering / Sv: Levering Plaid S/x
torsdag 11. august 2022, klokken 14:22
Er det noen tegn på hvilke farger som leveres raskest på Model S?
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: TESLA MODEL S - DØRHÅNDTAK
tirsdag 14. juni 2022, klokken 12:14
Pass på at dette kan være farlig. Har vært borti at dør åpner seg i fart. Med litt uheldig helning på parkeringen, så går døra fort i siden på en annen bil eller murkanter++...
#11
https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/nWnv1Q/doemt-til-aa-betale-60-000-kroner-etter-bompasseringer-til-tross-for-elbilfritak

Linken er dessverre bak betalingsmur. Oppsummert, så er drosje-selskapet Ridel, som startet opp som ren elbil-drosje, nå dømt til å betale bompenger i perioden før bompenger ble innført for elbil i Kristiansand...

Dette virker som nok et forsøk på å kvele Ridel; både lokalavisen, politikere og andre har forsøkt å presse dem ut av markedet. Mengden artikler med negativt fokus ser ikke ut til å ha noen ende, så her er det tydeligvis noen med makt som føler seg "tråkket på tærne".

#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hengerfeste på Model S refresh?
torsdag 13. januar 2022, klokken 19:48
Får satse på det.. Hjelper nok godt på salget her i landet alle fall!
#13
Tesla / Sv: Giga Berlin med nye farger!
mandag 10. januar 2022, klokken 21:08
Det er vel forhåpentligvis rendringen. Eller forberedes kundene på dårlig lakk? Sølv flott på Model 3, og ser ganske så ålreit ut på Y også.
#14
B-Electric / Sv: dårlig kvalitet på motorer?
lørdag 27. november 2021, klokken 16:56
Tenker det er fornuftig å ha forsikring som dekker motor-havari i så fall. Hvis det finnes. Det er neppe billig å bytte den, men har ikke sett noen pris.
#15
Model 3 / Sv: Model 3 i lys metallic
onsdag 10. november 2021, klokken 13:40
Mener de fleste ble registrert som grå, så fargen i registeret stemmer ikke. Jeg vet om tre av disse som kom offisielt fra Tesla til Norge, så da er det mest sannsynlig langt flere totalt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA