Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Carboy

#211
EQS / Sv: Bestilling og levering av EQS
søndag 10. januar 2021, klokken 17:23
For å avklare en del ting:
Blinklyshendel i Model S er Mercedes W211. Girhendel er samme som i A-klasse 2012-2018. Rattet i Model S er E 63 AMG W211 ratt (W211 er E-klasse fra 2002-2010). Men polstringen på rattet er enklere enn Mercedes benyttet.
Vindusheiser-bryterne i Model S er samme som vi hadde i en Mercedes R231 SL 2013 modell vi solgte for et par år siden.
I oppstartsfasen av Tesla da de laget Model S var vel Mercedes godt inne på eiersiden så vidt jeg husker, derfor har den en del (eldre) Mercedes-deler bare uten eksklusiv polstring.

Men utover det er Tesla langt unna å være noen Mercedes. Til det er de for enkle og lite perfeksjonistiske og kvalitetsinntrykk, komfort, støydemping og interiørkvalitet, setekomfort, utstyrsnivå osv er ikke i nærheten.
#212
EQS / Sv: EQS - rykter, spionbilder og mer
fredag 08. januar 2021, klokken 13:28
Sitat fra: turfsurf på fredag 08. januar 2021, klokken 07:24
Sitat fra: Carboy på torsdag 07. januar 2021, klokken 22:57
Det blir andre tøffe konlurrenter som kommer i år, f eks Jaguar XJ electric.
Nå liker jeg Jaguar, men XJ blir vel neppe på nivå med EQS komfort og kvalitetsmessig.

Er like fan av både Jaguar XJ og Mercedes S-klasse og er veldig spent. Mercedes har vel ligget et hestehode foran på komfort, teknologi og korrekthet med kvalitet og luksus, men eleganse og kombinasjonen sport og komfort og med enda litt mer pertentlighet har ofte Jaguar vært flinkest på. XJ/XK og Jaguarer ellers har gjerne ikke kunnet sammenlignes, litt i likhet med S-klasse/SL. Jeg håper bare at Jaguar klarer seg som bilprodusent i sine utrolig tøffe økonomiske tider oppe i brexit og alt i tillegg til at de har gjort det litt for svakt.

Mercedes-Benz er nødt til å imponere noe helt utrolig med EQS. Nå er det bare å håpe på at batteriet blir større enn de «minimum 100kWh» de snakker om i prototypen, som egentlig kjennes «litt 2019 Tesla»aktig størrelse. Bør være 115-130.
#213
EQS / Sv: EQS - rykter, spionbilder og mer
torsdag 07. januar 2021, klokken 22:57
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. januar 2021, klokken 20:46
Kikket igjennom et par av videoene samt bildene nå og kan ikke si jeg ble veldig imponert. Jeg trodde først det var snakk om en sammenhengende stor skjerm, men det er bare en plate med flere skjermer i? Noe av grensesnittet så bra oppgradert ut, mens andre så litt klassisk Mercedes ut. Mulig jeg overså noe, men hvor er Google Maps? Integrerte klienter? Mulighet for å justere størrelse på skjermene? Deler av det jeg så virket bare som en videreutvikling av MBUX jeg har i EQC`en, som forsåvidt er greit nok. Men det er en del mangler og ting jeg nok tilsynelatende vil savne i S-klassens MBUX også.

Størrelsesmessig kunne nok S-klassen vært interessant. Om den får kombikupe-bakluke hadde det vært perfekt, og designet ser ut til å bli veldig bra. Men - jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe meg prismessig litt nedover med tiden, ikke oppover. Jaja. Får se hva den lander på når den kommer :D

Jeg ble imponert jeg da :-)
Har en 2015 S 500 coupe 4m ved siden av EQC som jeg er meget fornøyd med og kan gjerne bytte den i denne EQS om den fortsetter slik. Vil dog se hele designet først. Er veldig opptatt av at den skal gi meg en usedvanlig wow-følelse som min nåværende S-klasse gir.
Det jeg ikke liker med vår EQC er at de har tatt bort betjeningshjulet, jeg liker det meget godt i S-coupe. I EQS må man like touch screens og håpe at den er responsiv som i en Tesla.

Det er sagt at hyperscreen er ekstrutstyr og at standard er mer lik den nylig lanserte W223 S-klasse som kommer i butikkene i disse dager.

Har hørt at de skal opprette nå før lansering MB sin utgave av et «online update senter» til nye EQS lignende det Tesla har.

Google maps vises ikke ser jeg, men 2017-2018 MB S-klasse har dette, og også den nye W223, så rart om det ikke skulle komme i V297 EQS.

De sier den skal kjøre og være eksklusiv som en ekte S-klasse. Komfort og støydemping i helt ypperste klasse. EQC er stillegående, men den er ikke helt på nivå med min S-klasse coupe og nye S-klasse er enda en anelse bedre i følge prøvekjøringer jeg har sett. I S-klasse hører man f eks ikke at man kjører i vanndammer i regnvær. Det gjør man i den ellers stillegående EQC  ;)

Ps: EQS får karosseri med 4 dører og «Model S bakluke». Altså hatchback sedan.

Enkelte steder sies det inntil 700km wltp, men andre steder sies det «minst 700km rekkevidde». Det skal bli spennende å se hele utseendet og alle info om bilen. Det blir andre tøffe konlurrenter som kommer i år, f eks Jaguar XJ electric. Mye spennende for oss som liker komfort, stil og kvalitet fremover, også i elbilverdenen.
#214
EQS / Sv: EQS - rykter, spionbilder og mer
torsdag 07. januar 2021, klokken 20:29
Man ser produksjonsbilen.

Se artikkel her:
https://blog.mercedes-benz-passion.com/2021/01/eqs-startet-mit-grossen-auto-kino-alle-bilder-zum-mbux-hyperscreen/?fbclid=IwAR24w4H5s_Ul1IBLwi0ltRW7bfx88cJXsznti4AyT2ZeBc95dGe2d-49ghM

En ting er sikkert, veldig mange har nok ikke ventet at Mercedes skal komme så langt frem på elbiler. Men med EQS er de nødt til å være best. Hvis man ser bort fra pris på bilen og økonomi med mest bil for pengene etc ved bilvalg (Mercedes er gjerne kvalitet fremfor økonomi), så er det sånn at dersom noe er bedre enn EQS eller S-klasse så er du bedre enn hele Mercedes-Benz.
#216
EQS / Sv: EQS - rykter, spionbilder og mer
torsdag 07. januar 2021, klokken 14:13
Livestream EQS MB UX. Man ser hekken til EQS i mørket med baklysene, rett og slett griselekkert!

https://www.youtube.com/watch?v=FBLVSxXcTuE
#217
EQC / Sv: Rekkevidde Vinter
onsdag 06. januar 2021, klokken 08:24
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. januar 2021, klokken 10:11
EQS kan være et alternativ da ja, eller Lucid? Det er jo omtrent aldri "best case" forhold. Dvs. minste hjul, lav hastighet, lite last og perfekt vær.

S LR+ med 100kWh pakke kunne kanskje klart 35 mil.
EQS med 110kWh+ pakke bør klare 38 mil greit, selv for de av oss med tung høyrefot.
EQC under samme forhold klarer kanskje 25 mil.
Fordelen med X`en og S`en var at det var relativt tett og riktig distanse mellom laderne, og ganske mange ladere på hver plass.

Er litt skeptisk tio nye bilmerker, ikke spør meg hvorfor, men Lucid ser jo bra ut.
Men føler de europeiske nå kommer med mye bra fremover slik at man ikke trenger å vurdere så mye uortodoks. Så f eks 2021 Jaguar XJ electric blir også spennende i tillegg til EQS og kommende BMW i7 (7-serie litt frem i tid blir elektrisk).

Tipper EQC klarer ca25-26 mil i høy motorveisfart og dårlig plaskeføre, dvs vi har pr.vd det litt nå. Vi har de originale 20 tomsfelgene med Nokian r3 på den. Merker den svømmer litt på motorveien i «comfort» med ee myke dekkene, men i sport eller individual kan man stramme opp styringen litt og da ligger den fint også på litt sporete veier.
Når Teslabjørn tester range-test ser jeg alltid på 120km/t rekkevidde som litt mer realistisk. Taycan 4s og Model S LR leder der foreløpig. Men EQC er ikke så aller verst håpløs der den heller (sammenlignet med etron 55 og i-pace) med 296km (sommer). EQC kunne likevel hatt godt av 100kwh batteri spør du meg, men den ekstra vekten av det batteriet ville man kanskje ikke ønsket seg.

En fin regel på reell rekkevidde for oss med litt tung gassfot kan være typisk å regne med rundt 70% av wltp rekkevidden (på de europeiske bilene). Eller rundt 65% worst casevær og vinter. EQC: 260km ut fra wltp på 394km utgjør omtrent 65% av wltp.
#218
EQC / Sv: Rekkevidde Vinter
tirsdag 05. januar 2021, klokken 09:35
Takk for gode utfyllende svar.
Jeg har samme hodning, kjøre som jeg alltid har gjort uten å tenke på forbruk. Jeg vil helst komme frem uten å lade på veien for at jeg er fornøyd.og foreløpig leverer EQC til 95% av våre formål (er mest kona som bruker den til bykjøring i hverdagen).
Men mitt neste «rekkeviddemål» er å kunne kjøre tur-retur sommerhytta i Kragerø uten å lade (er ikke lader på båtplassparkeringen da hytta er på en øy). F eks har jeg tro på EQS. 19 mil med motorvei begge veier uten lading og at den står der i f eks 1 uke eller to må være helt gull.
Min bensinbil klarer tur-retur oslo-arendal uten å fylle tanken, men da er det rimelig tomt. Når en elbil klarer det blir det helt overlegent også rekkeviddemessig. I slike tilfeller blir hurtiglading helt nedprioritert utover lange europaturer.
#219
EQC / Sv: Rekkevidde Vinter
tirsdag 05. januar 2021, klokken 08:44
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. januar 2021, klokken 13:34
86km/t i følge bilen. Et kort stopp på en bensinstasjon og bittelitt kø ved mjøsbrua var eneste som trakk denne ned. Vinterhjulene er 1,6% større enn originalt. Reelt ca 87-88km/t snitt.

Thule snowbar drar nok forbruket en del opp, sammen med kulden. Snowbar lå i bagasjen på vei opp da jeg ikke hadde rukket å montere. Forbruket ble høyere på vei hjem enn på vei opp. Skal se på kommende turer om timing av lading og skikkelig forvarming gir noe utslag. Det gjør det sikkert.

Brukte for øvrig det gode tipset som dukket opp på forumet nylig. Når jeg var rundt 4-5 mil hjemmefra tenkte jeg å sjekke hvor mye jeg hadde igjen ved ankomst hjemme, og la inn destinasjon i navi. Bilen foreslo da lading for å komme hjem (antakelig mindre enn 10% estimert SOC?). Kjørte 2-3 mil med denne oppe på skjermen før det slo meg at dette nok aktiverer batterivarmeren (synes rekkevidden falt raskere enn forventet, selv om siste milene går saktere enn de foregående). Slo av navi og kom hjem med 6%.
Fant på sparket ingen enkel måte å fjerne ladestopp fra ruta slik jeg gjorde i Teslaen, men kan være jeg lette feil sted.


Interessante erfaringer å lese.
Vi har kjørt en del turer tur-retur Oslo-Larvik der vi starter med fullt batteri. I desember har det vært mye plaskregn-føre og 0-5 plussgrader. Utenforvarming bruker den ca 5-6% mer på selve reisen Oslo-Larvik. Denne strekningen er jo hovedsaklig 4 felts motorvei. Da ligger jeg typisk i 10-15km/t over fartsgrensen.
På sommerføre i ca 20 grader lånte vi en bil før bestilling med 21 tommere der vi testet denne turen da vi kjører den ofte. Med ca 20km/t over fartsgrensene brukte vi 36% av batteriet nedover og 33% hjemover. På vinterføre med 20 tommere og litt roligere hastigheter i plaskregn bruker vi 38-39% fra oslo-larvik og rekorden er å bruke hele 43-44% nedovermed kaldt batteri, da i plaskregn. Husker ikke nøyaktig forbruket. Vi har også testet den en tur i snøvær til fjells. Synes bilen er en god vinterbil, men den bruker mye strøm om vinteren. Det gjør vel alle elbiler. Men det fungerer helt topp så lenge man har nok strøm, og spesielt hvis man kan lade på destinasjons-stedet fungerer det bra. Støtfangeren og skiltet snør helt igjen ved snøfokk-kjøring. Vi opplevde å få radaren ut av funksjon, men da var det tettpakket null-føre, og lett å stoppe og gni av snøen i fronten. Alle biler vi så var dekket til på samme måte.


Øyvind H - ser du har hatt tesla model s 90 og model x? Hvordan opplever rekkevidden i EQC opp mot de dersom du hadde hytte samme sted? Kan jeg tippe de 90D teslaene er ganske like som EQC?
#220
EQS / Sv: EQS - rykter, spionbilder og mer
mandag 04. januar 2021, klokken 23:13
Men hvordan kjører folk når de oppnår så lave forbrukstall? Har aldri sett det selv i egolfen vi hadde. Selv liker jeg å aksellerere litt og å ligge litt over på motorveier.
#221
EQS / Sv: EQS - rykter, spionbilder og mer
søndag 03. januar 2021, klokken 12:36
Jeg har snittforbruk på vår EQC fra den var ny i oktober til nå på rundt 274 wh/km. Ca 4500km kjørt nå.
Men kjører da mye 130 i 110 sonene og det har vært voldsomt med plaskeregnvær og sludd og snø siste 5-6 uker og jeg står dessuten en del på «tomgang» og har en del bykjøring til vanlig.
Forsiktig landeveiskjøring med mye 70-80 går nok ned til dine nivåer ja. Har liten erfaring med sommerkjøring foreløpig, men med mye 120-130 tur retur oslo-larvik ble det vel rundt 235 wh/km. Men nå kjører jeg ikke spesielt økonomisk og ser ikke på forbruket noe særlig før jeg har kommet frem.

Dersom EQS klarer over 500km i motorveishastigheter på 130km/t er jeg fornøyd nok til å bytte ut min S 500 4matic coupe. Den klarer 65-70 mil på en tank i slike hastigheter, selv med 456hk turbo V8. Men hvis ikie venter jeg litt og kjøper en billigere elbil. Kanskje BMW i4.
#222
Audi e-tron / Sv: Verdi
lørdag 02. januar 2021, klokken 22:44
Sitat fra: PF på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:10
50% tap på tre år 100.000km høres mye ut. De siste bilene jeg har hatt har ikke tapt seg så mye i prosent. X5n jeg hadde kjøpte jeg for 900 to år gammel. Nypris 1.300, ble solgt for 600 når den var fem år gammel, gått 80.000km.
Xc70n til kona kjøpte vi for 360, da hadde den gått 180.000km og var tre år gammel. Nypris var rett under 900.000.
Så, men etterspørsel som er fortiden etter elbil og e-tron som noe av det mest attraktive ville jeg tenkt 40% tap på tre år.

Det er forskjell på brukt og nytt. Men en tommelfingerregel er at ofte er bilenes nypris halvert etter 4-5 år.

Det finnes alltid unntak. Men en elbil uten garanti er nok tyngre å selge enn en med gjenværende garanti. Km-stand vil dermed telle en del siden den også gjerne bestemmer når garantien går ut sammen med antall år.

En norsk bil går typisk i snitt 20.000km pr år og etter 5 år er verdien typisk halvert med 100.000km på telleren. Oppnår du 100.000km etter 3 år og regner 50% gjensalgaveedi tipper jeg du er ganske forsiktig, men det kan også fort være realistisk all den tid garantien er ute. Man får jo tilbudt maskinskadeforsikringer og ofte andre garantier på biler under 8 år.

Jeg hadde en etron 55 limited i 11 mnd og fikk min utlevert første dagen etron ble utlevert. Nypris med vinterhjul var 917.000 minus litt rabatt, men la oss ta listeprisen. Jeg fikk innbyttepris på 770.000 11 mnd senere. Hos merkeforhandler der jeg kjøpte den. Jeg var heldig og solgte for 825.000. Det er jo snart et år siden nå, og tipper den hadde fått 650-670 i innbyttepris i år eller 700-730 på markedet.
#223
EQS / Sv: EQS - rykter, spionbilder og mer
lørdag 02. januar 2021, klokken 22:27
Enig i at 140 wh/km i wltp-forbruk er noe lavt. Wltp forbrukpp EQC er 234 wh/km og da er wltp 38,9 mil.
Dersom EQS skal ha wltp på 70 mil og forbruket skal være rundt 180-200 wh/km må batteriet være 130-140kwh.
Kanskje blir vi overrasket over batteristørrelsen? Er tross alt en S-klasse. Den bør gi noe mer enn andre mer normale store elbiler. Så det vil vel si at de har enten lavere wltp-forbruk pga supereffektivt karosseri og 2 trinnsgirkasse eller et større batteri med mer kwh enn de har gått ut med rykter om. Jeg tipper en kombinasjon.
Personfrakteren MB EQV har allerede 100 kWh batteri, det vil være litt rart om ikke EQS-klasse har enda større batteri. Jeg tipper 110-135kwh netto batteri.
#224
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
torsdag 31. desember 2020, klokken 13:50
Hva vet vi per nå om ny Model S? Blir vel en betydelig update på flere ting, også på utseendet?
#225
Tesla / Sv: Lading for alle på SuperCharger
onsdag 23. desember 2020, klokken 09:56
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. desember 2020, klokken 21:19
Sitat fra: Carboy på tirsdag 22. desember 2020, klokken 21:09
Ionity satte ned prisen nå for Porsche Taycan fra 3,26kr til 1,85 kr pr kWh. Sammenheng eller tilfeldighet?
Tilfeldig. Samme justering som Audi og Mercedes har gjort for en stund siden.

Hvilke priser har egentlig E-tron og EQC på ionity for tiden?
Har selv en EQC for tiden og synes det var umulig å finne ut akkurat prisene, selv inne på Mercedes me-sidene. Leste et sted at EQC koster 1,65kr pr kWh første året, deretter betales det en årlig symbolsk avgift for å ha denne prisen videre, men aner ikke om det stemmer. Har testet Ionity en gang og siden det var i forrige uke har ikke regningen kommet enda. Hadde en tidligste E-tron limited fra mars 2019-februar i 2020 og der sendte Audi mail med gjeldende Ionity-priser.
Da er det vel nå nokså identisk som Tesla supercharging-priser for Teslaer etter 2016, de er vel 1,70kr pr kWh?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA