Sitat fra: Ferry på tirsdag 04. juli 2023, klokken 23:14Sitat fra: Carboy på tirsdag 04. juli 2023, klokken 12:14Det jeg ikke har skjønt er hvorfor man skal måtte utrydde bensin og dieselbilene for å tvinge frem elbilene.
Fordi vi skal slutte å bruke fossilt brensel er det enkle svaret. Da er det ikke rom for bensin- og dieselmotorer. Det vil stadig bli strengere krav til utslipp og restriksjoner på hvor fossilbiler kan kjøres. I takt med utbredelse av ladbare biler synker forbruket av bensin og diesel og livsgrunnlaget for fyllestasjoner. Det er en snøball som ruller. Jo færre pumper jo mindre aktuelt er det å kjøpe fossilbil. Jeg har sett flere pumper bli stengt opp gjennom åra. I likhet med skoler, butikker, legekontor, tannlege osv. I heimbygda mi er det 5 km til de nedleggingstruede pumpene. Neste er 30 km skrøpelig vei unna. Strøm er det på veggen på alle hus. Og til og med nærbutikken har fått opp 125 kW ladere. Uansett hvilken vei jeg kjører er det max. 40 km til en hurtiglader. Men vanligvis skal jeg ikke så langt, da jeg har både hytte, skiløyper fiskevann og jaktterreng innen 10-15 km radius. Selv en førstegenerasjon Leaf fungerer bra der.
Motorlyd kan være kult det, men i 99% av tilfellene er det bare mas. Jeg har aldri eid en bil med kul motorlyd. Kanskje med unntak av en 2,6 l V6. Den var bittelitt kul. Alt det andre er bare tamt. Fascinasjonen for motorlyd må ha økt på betraktelig etter at elbilene ble så spreke? Før var der hestekrefter, dreiemoment, akselerasjon og fart det handla om.
Jeg har alltid likt Porsche, og i ungdomstida var det særlig 959 som fatta interessen. Det var den som hang på veggen. Med sin 2,85 l flat six sekvensiell dobbelturbo, justerbar fjæring, firehjulsstyring, 4wd osv. Den kjørte fra alle de andre, som kanskje hadde kulere lyd. Tøff lyd er ikke like tøft når du blir parkert i lyskryssene eller ikke klarer å henge med i svingene.
En av de mest hysteriske motorer jeg kan tenke meg er V10-eren i Carrera GT. Har dog ikke hørt den live. V8 kan være så mangt. Gamle amerikanere høres ut som de skal rase hvert øyeblikk. Jeg har opplevd 20 stk. V8-ere i Formel 1 live, det var intenst! Dagens hybride F1-motorer bråker ikke på langt nær like mye, men de er sprekere. Og den sprekeste F1-motoren i historien var en rekkefirer. Men selv på Formel 1-banen stirrer alle opp i lufta når jagerflyene passerer. Får du ikke ståpels av lyden fra en F-16 så er det noe galt med deg ;-)
Du tar feil i noen ting. Vi kommer aldri til å slutte med fossile biler, det er for mange bevaringsverdige og kostbare biler. Eu og EØS har ikke lov å forby bruk av biler som allerede er solgt, i tillegg har de plikt til p tilby drivstoff for å kunne bruke de.
Men avgiftsbelegge heftig kan de gjøre. Spørsmålet er hensikten, skal de bare ødelegge for de 5% entusiastene for moro skyld eller pur f av prinsipp, eller skal de faktisk gjøre en bærekraftig politikk som faktisk gjør klimaet bedre.
Motorlyd fra V6, V8, V10 og V12 har alltid vært kult. Ytelser er sekundært i entusiastverden. At en elbil flyr av sted 0-100 på 2 sekunder gjør ikke min bil mindre gledelig å kjøre. Skal man først ut av lyskrysset får man kjøpe bil til det formålet.
Jeg synes det snarere tvert i mot er morsommere å kjøre en V12 nå som det er så mange som tenker andre veier enn den. Det er mer eksklusivt og det gjør at folk smiler og gir tommel opp. Jeg tror det er mange som ikke ønsker slike flotte entusiastbiler bort og inn med kjedelige, funksjonelle og spreke PC, databiler.
De som tror at det blir slutt på fossile biler tror jeg tar feil. Det tar i alle fall 50 år! Nybilsalget derimot, det spøker det litt for, fordi politiske ønsker styrer hva produsentene kan produsere.
Det gjør at verdien på de bensin klenodiumene som er igjen og som er populære vil stige i verdi. Mens gamle elbiler vil falle i verdi og interesse som en LED-tv.