Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Carboy

#16
Sitat fra: Ferry på tirsdag 04. juli 2023, klokken 23:14
Sitat fra: Carboy på tirsdag 04. juli 2023, klokken 12:14Det jeg ikke har skjønt er hvorfor man skal måtte utrydde bensin og dieselbilene for å tvinge frem elbilene.

Fordi vi skal slutte å bruke fossilt brensel er det enkle svaret. Da er det ikke rom for bensin- og dieselmotorer. Det vil stadig bli strengere krav til utslipp og restriksjoner på hvor fossilbiler kan kjøres. I takt med utbredelse av ladbare biler synker forbruket av bensin og diesel og livsgrunnlaget for fyllestasjoner. Det er en snøball som ruller. Jo færre pumper jo mindre aktuelt er det å kjøpe fossilbil. Jeg har sett flere pumper bli stengt opp gjennom åra. I likhet med skoler, butikker, legekontor, tannlege osv. I heimbygda mi er det 5 km til de nedleggingstruede pumpene. Neste er 30 km skrøpelig vei unna. Strøm er det på veggen på alle hus. Og til og med nærbutikken har fått opp 125 kW ladere. Uansett hvilken vei jeg kjører er det max. 40 km til en hurtiglader. Men vanligvis skal jeg ikke så langt, da jeg har både hytte, skiløyper fiskevann og jaktterreng innen 10-15 km radius. Selv en førstegenerasjon Leaf fungerer bra der.

Motorlyd kan være kult det, men i 99% av tilfellene er det bare mas. Jeg har aldri eid en bil med kul motorlyd. Kanskje med unntak av en 2,6 l V6. Den var bittelitt kul. Alt det andre er bare tamt. Fascinasjonen for motorlyd må ha økt på betraktelig etter at elbilene ble så spreke? Før var der hestekrefter, dreiemoment, akselerasjon og fart det handla om.

Jeg har alltid likt Porsche, og i ungdomstida var det særlig 959 som fatta interessen. Det var den som hang på veggen. Med sin 2,85 l flat six sekvensiell dobbelturbo, justerbar fjæring, firehjulsstyring, 4wd osv. Den kjørte fra alle de andre, som kanskje hadde kulere lyd. Tøff lyd er ikke like tøft når du blir parkert i lyskryssene eller ikke klarer å henge med i svingene.

En av de mest hysteriske motorer jeg kan tenke meg er V10-eren i Carrera GT. Har dog ikke hørt den live. V8 kan være så mangt. Gamle amerikanere høres ut som de skal rase hvert øyeblikk. Jeg har opplevd 20 stk. V8-ere i Formel 1 live, det var intenst! Dagens hybride F1-motorer bråker ikke på langt nær like mye, men de er sprekere. Og den sprekeste F1-motoren i historien var en rekkefirer. Men selv på Formel 1-banen stirrer alle opp i lufta når jagerflyene passerer. Får du ikke ståpels av lyden fra en F-16 så er det noe galt med deg ;-)

Du tar feil i noen ting. Vi kommer aldri til å slutte med fossile biler, det er for mange bevaringsverdige og kostbare biler. Eu og EØS har ikke lov å forby bruk av biler som allerede er solgt, i tillegg har de plikt til p tilby drivstoff for å kunne bruke de.
Men avgiftsbelegge heftig kan de gjøre. Spørsmålet er hensikten, skal de bare ødelegge for de 5% entusiastene for moro skyld eller pur f av prinsipp, eller skal de faktisk gjøre en bærekraftig politikk som faktisk gjør klimaet bedre.

Motorlyd fra V6, V8, V10 og V12 har alltid vært kult. Ytelser er sekundært i entusiastverden. At en elbil flyr av sted 0-100 på 2 sekunder gjør ikke min bil mindre gledelig å kjøre. Skal man først ut av lyskrysset får man kjøpe bil til det formålet.

Jeg synes det snarere tvert i mot er morsommere å kjøre en V12 nå som det er så mange som tenker andre veier enn den. Det er mer eksklusivt og det gjør at folk smiler og gir tommel opp. Jeg tror det er mange som ikke ønsker slike flotte entusiastbiler bort og inn med kjedelige, funksjonelle og spreke PC, databiler.

De som tror at det blir slutt på fossile biler tror jeg tar feil. Det tar i alle fall 50 år! Nybilsalget derimot, det spøker det litt for, fordi politiske ønsker styrer hva produsentene kan produsere.

Det gjør at verdien på de bensin klenodiumene som er igjen og som er populære vil stige i verdi. Mens gamle elbiler vil falle i verdi og interesse som en LED-tv.
#17
Dette er overdramatisert. Fordi det som er riktig å si er at prisfallet har blitt mer «normalt».
Prisfallet på elbiler har gått over fra å være fortjeneste eller svært lavt, til å bli et normalt stort prisfall på nye biler generelt.

Ingen mer dramatikk enn det. Men det er selvsagt kjipt for de som har trodd at elbilers verdi vil vokse inn i himmelen, eller de forsøkte å tjene på å flippe osv.

Jeg tror prisene skal dessverre ganske hardt videre ned og prisfallet bli enda større.

Hvorfor?
Jo, bilprodusentene tvinges til å selge flere og flere nye elbiler hvis ikke får de fra år til år, større og større bøter. De må selge større og større andel elbiler for hver bensin- og dieselbil de selger for å unngå disse bøtene.

Altså bør vi forvente at produsentene må sette ned nyprisene kraftigere og kraftigere ettersom etterspørselen faller i tillegg. Altså vil brukte biler i markedet måtte gå enda mer ned for å kunne oppnå salg.

I tillegg har det blitt strammere utlånsforskrift som gjør at de som har stort boliglån fra før ikke lenger får lånt til bil utenom 5x inntektsregelen.

Bare en tanke om tilbud og etterspørsel.
Rentene og inflasjonen gir økte priser og lavere kjøpekraft. Flere vil selge enn kjøpe. Det virker som en del ønsker å selge seg ned, og da fylles volumet av biler i markedet opp enda mer.
Bilprodusentene vil i tillegg øke salget pengemotivert av dyre utslippsbøter. Priser på nye biler går dermed mer og mer ned.

Dersom du skal selge en elbil og venter litt med høy pris for å håpe på oppgang i prisene tar du sannsynligvis feil. Du bør sette ned prisen så du får solgt bilen din nå. Eller tap enda mer senere.
Dersom du skal kjøpe elbil er det bare å fryde seg over et godt kjøp, og kanskje enda bedre kjøp fremover.

Det er jo alltid noen som vinner på lavere priser, og noen som taper. Samme med økt rente. De nevner liksom aldri de som har sparepenger på konto, at de endelig får litt mer igjen for å spare fremfor å låne. For de er renteoppgang nødvendig for å ikke tape for mye pengeverdi til inflasjonen. Realrenten er likevel minus så lenge inflasjonen er større enn renten er høy.

Når dette har snudd er dagens 2022 modeller utenfor garantitiden og det gir et ytterligere knekk i bruktverdien om en bruksbil er 5 år gammel, kanskje gått 70-140.000km osv... bil er forbruksvare, spesielt elbiler. Teknologien fornyes i tillegg relativt fort. Selv 3 år gamle biler kan føles litt utdaterte i forhold til en del nyheter som lanseres.
#18
Jeg har både elbil, dieselbil med V8 og bensinbil.
Jeg har ingenting i mot noen av drivlinjene i seg selv. Det er en fordel at flest mulig bruker elbiler i byer pga at det oppnår renere luft. Og drivlinjene er fine og velfungerende.

Likevel gleder jeg meg til å ta diesel V8 Range Roveren på lange ferieturer i sommer med familien. Det gir en helt annen fleksibilitet og eksklusivitet enn å måtte planlegge og lade.

Jeg synes det er så rart at mange er slik «enten elsker man eller hater elbiler», eller «enten elsker man eller hater dieselbiler». Selv liker jeg alle biltypene og de utfyller hverandre. Ingen gir meg glede og entusiasme som bensinbilen med V12 om jeg skal kose meg med vinduene nede og nyte motorlyden på svingete vestlandsveier eller på tilfeldige uskyldige biltreff. Ikke like kult å stille med elbil på biltreff spør du meg.
Som langkjøringsbil med familien er dieselbil med 1000km rekkevidde selv i 140km/t uslåelig og avslappende.
Og som hverdagsbil, som ren bruksbil og som ren hyttetransport/tur-retur bil eller til mindre langturer er elbilen meget velfungerende og drivlinjen er omtrent like sømløs som V12 bensin, men likevel ikke like karakteristisk og tiltalende.

Et digitalt armbåndsur blir liksom aldri like fint som et analogt sveitsisk ur, f eks Rolex, selv om det digitale uret sikkert er mye bedre på presisjon og teknikk, så er det en egen sjarm og eleganse med de analoge.

De utfyller hverandre. Akkurat som elbiler, dieselbiler og bensinbiler.

Det jeg ikke har skjønt er hvorfor man skal måtte utrydde bensin og dieselbilene for å tvinge frem elbilene. Elbilene er geniale nok i seg selv og de alle sammen kunne levd fint sammen i perfekt harmoni. Så kan politikerne avgiftsbelegge slik st folk velger det de ønsker, og folk kan kjøpe og kjøre det de vil.

Det er lite som er så eksklusivt som en stor V8 eller V12 bensinmotor i dag. Det blir ikke akkurat så mange flere av de. Slikt tiltaler meg. Å kjøre Model Y er sikkert også fint og er gogd funksjonelle biler med det meste av det man trenger, men det er topp 3 mest solgte bil i Norge nornsinne. Ikke spesielt eksklusivt da  :D
Man skal ikke bare kjøpe det man trenger, men hva med å kjøpe det man faktisk ønsker seg?
#19
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
søndag 25. juni 2023, klokken 08:21
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 24. juni 2023, klokken 15:25Jeg vurderer selge min ix40 får å kjøpe en tilsvarende utstyrt og brukt ix50.
Ser ut til at det lønner seg å vente siden pris differansen minker forholdsvis mye.

Det virker slik.
Jeg tenker det samme, men har bestemt meg for å heller vente på en facelift eller nyere modell. Med redusert nybilsalg vil BMW måtte tilby f eks iX50 batteri i iX40 ytelser til lavere priser. Morsommere med enda litt nyere bil enn 2022 modell når man først skal oppgradere.
#20
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
søndag 25. juni 2023, klokken 08:13
Sitat fra: Chimp på fredag 23. juni 2023, klokken 10:30Jeg hadde tenkt å selge min, men nå begynner jeg bli usikker på timingen. Spørs om høsten er noe bedre. Det jeg ikke fatter med folk er at de underbyr hverandre for å lete etter kjøpere som ikke er der.

Det tipper jeg er fordi de selgerne ønsker å få solgt av ulike grunner, enten at de trenger pengene fordi renten stiger, eller skilsmisser/livsendringer som gjør at behov endrer seg, eller at de har kjøpt ny bil eller spekulert i å kjøpe flere for at prisene «skal stige».
De som ikke må selge, men som prøver å få en bedre pris blir dermed stående i skyggen med en altfor høy pris og kan bare glemme salg.
Tilbud og etterspørsel - når tilbudet blir større enn etterspørselen så synker prisene. Og de som vil oppnå salg må finne kjøpere, og er prisen lav nok så finnes det omtrent alltid kjøpere.

Vi som eier elbiler må bare innse at 65-70% av nypris-verdien er borte innen den er 5 år gammel når garantien er ute, uansett om vi eier en ix, etron, i-pace, tesla eller noe annet. For så vidt er det et nokså normalt prisfall på bil, historisk sett. Har også en dieselbil som har falt mye. Når prisene stiger på alle varer og renter osv og folk har dårligere råd vil etterspørsel etter dyrere forbruksvarer synke.

En bil til 1 mill ny vil ofte ha verdi på 3-400.000 som 5 år gammel. Se på f eks 2016-2017 modell BMW 5-serie. Eller BMW X5.
#21
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
fredag 23. juni 2023, klokken 06:54
Sitat fra: Carboy på fredag 07. april 2023, klokken 07:10Den iX40 fylly charged som lå ute til 699 er satt ned til 686.000kr nå, det virker som det er kjøpers marked akkurat nå.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=287906782

Billigste iX50 fully charged ligger nå på 926000:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=297430687

Så prisforholdet mellom 40 og 50 holder seg ganske likt.


Priser på fully charged per nå og iX60:

IX40 FC: billigste kr 649000 (kmstand riktignok 29000km)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=305262652
Billigste under 15000km: kr 669.000
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=306277716

IX50 FC: billigste kr 829000
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=301458740
Billigste under 8000km: 929000kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=288941564

IXM60:
Billigste kr 1.090.000
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=298133983


Konklusjon opp mot tallene fra april gir oss et kraftig fall i prisantydninger på bare få uker::
IX40 prisantydninger har falt ytterligere minst kr 50.000
IX50 prisantydninger har falt ytterligere kr 100.000(!)
IX60 har falt ytterligere 100-120.000kr
#22
Elbiler i media / Sv: NAF Sommertest 2023
fredag 09. juni 2023, klokken 07:06
Har aldri skjønt poenget med å kjøre en elbil etter den viser 0%.

De mest interessante tallene er når det er igjen 10% og når den når 0%. Det er 0% de bør regne resultatene ut fra, wltp settes vel ikke ut fra buffer?

Så kan de heller i tillegg nevne i testen hvor langt de kjørte under 0 som en kuriositet. Hvem tester ut det når de eier en elbil? Svært få.

Må si at EQS suv imponerte mtp sin størrelse. Jeg tror EQS 450 eller 580 sedan fort kunne slått Model S i denne testen. I tillegg finnes jo Lucid Air nå, teslabjørn har testet den. De burde hatt med Lucid Air i testen. Men både EQS og Lucid kunne risikert å ødelagt for Tesla sin rekord...
#23
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
fredag 07. april 2023, klokken 07:10
Den iX40 fylly charged som lå ute til 699 er satt ned til 686.000kr nå, det virker som det er kjøpers marked akkurat nå.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=287906782

Billigste iX50 fully charged ligger nå på 926000:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=297430687

Så prisforholdet mellom 40 og 50 holder seg ganske likt.
#24
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
mandag 27. mars 2023, klokken 23:31
IX-markedet per nå:

iX40 fully charged til under 730.000: 14 stk. billigste til 699:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=287906782

IX50 fully charged til under 950.000: 10 stk. billigste til 926000:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295028290


iXm60 til under kr 1,2 mill: 4 stk.
Den billigste av de har gått kun 11 mil og er helt ny:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=291435636
#25
Mercedes gav jo egen taxi-garanti før med 3 år og inntil 300.000km-garanti for drosjer. I tillegg hadde de egen 24 timers drop-in service så hvis det skjedde noe med bilene så var de køare innen 24 timer eller fikk startet utbedring innen 24 timer. Ikke uten grunn at de var foretrukket som drosjer.
I tillegg var jo kvaliteten på Mercedes helt i toppen og bilene er jo og var meget gode å kjøre.
På 70-80 og 90-tallet var Mercedes overlegne komfort/kvalitetsbiler. I tillegg var de statussymboler - ganske fiffig kombinasjon der kun en lampe på taket skilte bilen fra næring til privat luksusbil.
#26
Model X 2023 - / Sv: Endret pris på MX LR
mandag 06. mars 2023, klokken 15:01
Tesla Model X kuttes 10.000 dollar i pris.
https://dinside.dagbladet.no/motor/priskutt-igjen/78672762
#27
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
søndag 05. mars 2023, klokken 10:37
Sitat fra: Carboy på tirsdag 14. februar 2023, klokken 09:32
For å se litt prisutviklingen på bruktmarkedet kan vi poste jevnlig billigste iX50 og iX40 her.
Jeg tar bare med fully charged biler med sportspakke og ellers uavhengig av farger og utstyr. Disse pleier å være de mest ettertraktede å selge i markedet, riktignok forbeholdt at fargen er «innenfor».

Billigste fully charged iX50 i dag: kr 930.000 med 15.500km.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=288932293

Billigste iX50 fully charged med under 5000km: 999.000kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=283843131

Billigste iX40 fully charged i dag: 729000kr med 9500km.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=250099971

Billigste iX40 fully charged med under 5000km: 759000kr med 4500km.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=290122992

Oppdatering per 5. mars: 3 av 4 av disse er solgt.
IX50 med 15500km måtte endre pris til 900.000 før den ble markert som solgt, hva salgsprisen er vet vi ikke.

IX50 til 999.000 er utløpt annonse og trukket fra markedet. I følge et enkelt søk på offentlig side vegvesen.no kjøretøyopplysninger har den ikke fått ny registrert eier.

De to stk iX40 ble solgt - og de var jo ganske lavt priset.

Prisantydningene til de billigste iX på finn holder seg foreløpig ganske likt som for 3 uker siden. Men så blir de også solgt. De med høyere prisantydninger ser ikke ut til å bli solgt med unntak av noen forhandlerbiler.
#28
Er ikke dette så enkelt forklart som at:

Bilprodusentene har ekstreme potensielle utslippsbøter å forholde seg til som strammer seg til hvert år. Derfor prøver de å levere flest mulig elbiler mot slutten av året hvert år.
Så konsentrerer de seg om de fossile bilene utover 1. og 2- kvartal slik at de ser hvor mange elbiler de må levere ut av de bestillingene de har fått inn mot slutten av året.

Jeg har i alle fall fått dette forklart fra folk i bilbransjen. Men om det stemmer er jeg usikker på. Det er nok noe i det.

Hvis man ser på tallene for 1. kvartal vil det som oftest være en nedgang i elbilandel, mest pga størst mulig volum av leveringer 4. Kvartal året før.
#29
Elbiler i media / Sv: NAF Vintertest 2023
onsdag 15. februar 2023, klokken 22:47
Sitat fra: geear på onsdag 15. februar 2023, klokken 22:13
Ladestoppene er for de fleste fordi man MÅ, ikke fordi man vil. Stoppet du like mye da du kjørte fossil, fordi stoppene "var velkomne"?

Svært sjelden hadde jeg stoppet frivillig de stedene jeg har vært nødt til å stoppe med elbil, jeg foretrekker medbrakt niste over drittmat langs veien, og foretrekker å stoppe helt andre steder enn ved bensinstasjoner og kjøpesentere, der hurtigladerne typisk er. Ikke er vi interessert i å gjøre langturene unødvendig lange heller. Heldigvis øker tilbudet kontinuerlig, men det er fortsatt mye å gå på før det er "irritasjonsfritt".


Enig. Der er elbilens største ulempe. Man må stoppe et av de stedene der bilen kan lade med god hastighet og ikke omvendt. Hadde man kunnet stoppe nærsagt hvor som helst og ladet på en tilfeldig vei mens bilen stod stille hadde dette ikke vært en utfordring. Alternativet er betydelig økt rekkevidde da selvsagt.
#30
Elbiler i media / Sv: NAF Vintertest 2023
onsdag 15. februar 2023, klokken 17:32
Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. februar 2023, klokken 15:31
Sitat fra: Carboy på onsdag 15. februar 2023, klokken 15:10
Hvilken forskjell på miljø har det om bilentusiaster kjører seg en langtur i ny og ne med bensinbiler? Så lenge man kjører elbiler til hverdags og i bytrafikk? Sannsynligvis mikroskopisk.
Problemet er signaleffekten. Hvorfor skal noen få kunne forurense det de vil? Men da bør selvsagt dette prinsippet brukes overalt. F.eks privatfly, fallskjermhopping, fritidsbåter osv.

Joda, det argumentet har jeg hørt av andre. Men pga signaleffekt skal noen bestemme over alle andre. Det vil alltid være folk som kjører det de ønsker å kjøre av biler uavhengig av avgifter og kostnader. Men de er jo i såpass mindretall at er det egentlig noe å bry seg om? Er det god signaleffekt å «ødelegge» et bilmiljø og interesse for bensinmotorer og grombiler? Slike biler som sjelden brukes mye i det daglige.

Dersom elbilene er så gode som elbilforfektere mener (og jeg personlig mener de er) klarer de seg vel fint selv uten forbud av bensinbiler. Dersom 10-20 % av bilparken er interesserte bensinbilmennesker vil det ha omtrent null effekt på miljøet, kun en drepende effekt på noens (bil)interesser.
Jeg er mer for gulrot enn pisk - gulrot har jo fungert svært godt for elbilsalget i Norge.

Hva er poenget med forbud mot nysalg av bensinbiler i Norge når de (i følge bilsalget 2-3%) personene som kjøper dette betaler mye høyere avgifter til felleskassen enn de som kjører «miljøvennlig».

Poenget er at elbilene er langt på vei gode nok for de som ønsker å bruke elbil. Rekkviddetestene beviser jo det godt på vei.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA