Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Carboy

#1
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. desember 2023, klokken 08:54
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 22. desember 2023, klokken 08:45Det er greit å la bilen stå på tomgang mens snø og is fjernes.
Greit, eller lovlig? Det er vel ikke nødvendig å la motoren gå på tomgang mens man skraper is.

Man bør ha varm garasje, det er mye mer miljøvennlig.  :)
#2
Sitat fra: Vaduz på torsdag 21. desember 2023, klokken 19:07Skulle kjøre en diesel X5 her forleden for å hente noe greier, og den måtte jo gå på tomgang til varmen smeltet is på vinduene. Mens jeg ventet dro den inn masse eksos i kabinen og den lukten gjorde meg nesten bilsyk og brakte frem ikke så behagelige minner fra biltur i barndommen. Skal aldri tilbake nei.

En X5 diesel bør da ha webasto, uten å være nødvendig å ha en bil på tomgang for å gjøre den isfri? Elbilen og dieselbilen i min bilpark er i alle fall ikke noe forskjellig på akkurat sånt.
Men å fyre opp en kald bensinbil med fin motorlyd er jo helt herlig, og røyken fra eksosen er stilig spør du meg.
Men nok om det - elbiler er jo perfekt til hurtig oppvarming og småkjøring etter min mening. Dieselbil bør ikke småkjøres for mye med kald motor uten å få en langtur i ny og ne.
#3
Sitat fra: daktari på torsdag 21. desember 2023, klokken 16:39Gleder meg stort til det ikke er diesel- eller bensinbiler igjen, de stinker her i byen.

Lov å glede seg til ting, men vil du noengang oppleve det tro? På bruksbiler her i Norge? Ja kanskje. På entusiastbiler med store motorer, anleggsmaskiner og båter? Neppe. Bensin og diesel vil være med oss i all fremtid. Like greit å innse det.
Enig i at diesel stinker, ikke bra med for mye av det i byer.
Og det er sikkert ikke bra med vedfyring heller.

Synes det er hyggelig med litt motorlyder og bensinlukt jeg da  ;)
Men forakter ikke at bruksbiler er elbiler i byene. På landeveien har det lite å si. Har selv en V8 diesel euro6 og den kjører jeg med god samvittighet for miljøet på samme måte som elbilen.
#4
Nå strammes elbilpolitikken inn i både Tyskland, der de har fjernet støtte, og i Sverige. Så nå kan det være at det tar tid å få innført flere elbiler i Europa.

I tillegg sier flere bilprodusenter wt de satser videre på fossilt brennstoff, bensin og diesel. De begrunner det med at mange heller beholder sine gamle fossile biler enn å kjøpe nye dersom det ikke tilbys.

Polen prøver å få med seg flere eu-land og påklage forbud mot fossile biler fra 2035 og å oppheve avgjørelsen.
Kan bli spennende dette for de av oss som synes fossile biler er hyggelig og ikke ønsker å utfase de, men snarere la de leve side om side med elektriske biler.

Hva tenker dere andre?
#6
Elbiler i media / Sv: Opp et fjell på jakt etter «sannheten»
torsdag 07. september 2023, klokken 20:26
Synes denne rekkeviddetesten var ganske bra også.

Konstant 75 mph (ca 121km/t) hastighet.
https://youtu.be/ynCaTDR4rDQ?t=153

Resultat utdrag modeller omregnet fra miles til km:
66okm: Lucid air
467km: Mercedes EQS AMG sedan (trolig 53 AMG)
467km: BMW iX50
450km: Tesla Model S Plaid
450km: Rivian R1T
402km: Mustang Mach-e GT
386km: Porsche Taycan cross turismo og Audi Etron GT
370km: Kia EV6
354km BMW i4 M50

De har riktignok rundet av rekkeviddetallene til nærmeste 10 miles, derfor treffer flere modeller samme rekkeviddekategori.

Slik test er vel så interessant spør du meg.

#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 03. september 2023, klokken 06:48
I etterpåklokskapens lys burde det jo være maks 3 ganger inntekt eller maks 60% gjeldsgrad på flytende rente.
Skal man opp mot 5 ganger inntekt eller 85% gjeldsgrad, som gjerne tilbys førstegangekjøpere, eller folk skal låne opp, så burde det være utelukkende fastrente på 5-10 år på resterende gjeld.
Da hadde ikke Norges økonomi vært så utsatt for folk som har lånt for mye av banken bare fordi de kan og har lyst på nye biler, hytter og ting og tang.
Det eneste som er virkelig truende mot norsk økonomi er arbeidsledighet.
Den kan fort øke ganske mye når forbruket faller. Så det er bare å følge med på den.
#8
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
søndag 13. august 2023, klokken 16:58
For 550-600 er ix40 utrolig mye elbil for pengene, å velge en Model Y fremfor en kX40 til ca samme pris er nesten helt uforståelig.

Jeg synes til og med min bil er et godt kjøp selv om jeg kjøpte ny i april 2022, og store verditap hører med til et problemfritt nybilhold.
#9
Sitat fra: hELgenen på fredag 07. juli 2023, klokken 09:27
Sitat fra: turfsurf på fredag 07. juli 2023, klokken 08:49
Sitat fra: Carboy på torsdag 06. juli 2023, klokken 08:44Å sammenligne det å kjøre diesel eller bensinbil med røykeloven er nok også ganske feil.
Røyk regnes som, og behandles nærmest som, et «rusmiddel». Jeg synes det er overdrevet, men det var jo behagelig med røykesoner på restauranter. Der burde det stoppet. Enkelte slike lover skal overdrives så voldsomt og nå var det snakk om å ikke få røyke hjemme... er rimelig tullete.

Å ikke få kjøre en bensinbil etter år 2050 tror jeg er helt feil. Men det kan godt hende det er søknadspliktig. At man går tilbake til 50-tallet, der kun næringslivsledere, doktorer og embetsmenn kunne få tillatelse til å eie egen bil.

Jeg tror ikke på den retningen, men om den kommer skal jeg klare å innrette meg for å fortsatt kunne bruke de bilene jeg ønsker å bruke.

Føler at mye av klimasaken handler om å bestemme over andre, og da hovedsaklig hva andre ikke skal få lov til. Hadde vært hyggeligere og mer forlokkende om fokuset gikk på alle ekstra gode løsninger man skal få lov til.
Jeg mener analogien med røykeloven er god. Fossilbiler forurenser i lokalmiljøet, både med støy og utslipp.

Hvorfor skal de som ønsker å kjøre fossilbiler ha den retten til å plage og direkte skade andre når de har alternative valg?

Nei, helt greit at det er noen entusiaster igjen, men de kan ta med seg bilene til lukket bane og kjøre der. Helst med tak over.

Har man den holdningen at man skal TVINGE noen så kommer man ikke særlig langt.
Jeg har f.eks noen antenner som tilsier at dersom noen vil tvinge noe på meg så møter jeg det med motstand.
Og det gjelder også der jeg er enig i budskapet. Så om noen vil "tvinge" på meg en Porsche Taycan gratis helt uten forpliktelser - vel så sier jeg nei. Ikke fordi jeg ikke vil ha bilen, men fordi vedkommende som vil gi meg den vil tvinge den på meg. Min holdning er at friheten til å ta egne valg trumfer det meste her i livet - og selv om mange ikke sier det slik jeg utrykker det her - så er det faktisk svært mange som i realiteten tenker slik i sin egen underbevissthet. De fleste kriger i verden skjer jo fordi noen "tvinger" seg på og vil bestemme over noen andre...
Så helt klart nei til tvang - i alle mulige former - og skal man forby noe så må man ha flertallet i befolkningen med seg.

Akkurat nå er trist å se at fossile biler er mer populære enn elbiler på bruktmarkedet - men jeg vil da for all del ikke "tvinge" folk til å velge elbil. Det er mer enn nok av de "gærne" folkene som gjennom ulike ekstreme virkemidler prøver å få oss til å tenke mer på klimaet. F.eks disse klima forkjemperne som sperret utøvere i Diamond League-Stockholm. Når jeg ser slikt får jeg lyst til å bytte elbilen ut i en fossilbil - bare for å vise motstand mot slike handlinger. Eller denne gjengen som fra tid til annen slipper luft ut av SUV biler i Oslo området og tror i sitt eget lille hodet at de gjør klimaet en tjeneste. De gjør jo ikke det vettu - om det skjer meg så kjøper jeg nye dekk og brenner de gamle i hagen bare som et signal om motstand. Og dette sier jeg selv om jeg er ekstremt opptatt av miljø og har mitt klimaregnskap så bra at jeg kunne vært prest blant klimafolket.  Men nei - glem tvang - da snur jeg!



Helt enig.

Nå har amerikanerne med GM i spissen gått ut med at de vil investere milliarder av dollar i ny V8 bensinmotor. Husk det er kun EU og europa som selv kuer seg og graver seg ned i denne «bort med fossilbiler»-greia. De som ønsker seg biler med bensinmotor kan enten flytte til andre land eller importere så lenge det går an, helt nye fine amerikanske biler med V8.

Så tydelig vil ikke dette stoppe opp. Det vil alltid være et stort marked i en eller annen del av verden.

https://www.autozeitung.de/gm-investition-v8-204289.html?fbclid=IwAR1E4noxCZPNpDaCRqRuHbvYCWpe3XbVPwxXX1auIliXTOx0oByJfPZnw-Q_aem_AdYvhJcIFAEsDxtHkRlxfp_J3_oA26FsloYPcFjD035Vec_sknVB-CtoTHU4k5oaI_8
#10
Det siste du sier er nok rett.

Dersom vi skal redusere utslippene må vi slutte å kjøre og bestille biler. Men slutte med landbruk, slutte med mye av strømpeoduksjonen, slutte med bitcoin og andre energikrevende teknologier. Slutte å være velstående og å ha det bra. Jorden må i tillegg slutte med vulkanutbrudd, skogbranner og slikt. Det bør nok avgiftsbelegges eller forbys.

Men tilbake fra fleip. Jeg ser det ikke som realistisk å klare å kutte klimagassene så voldsomt på verdensbasis. Det er for mange land og folk i verden som ikke bryr seg om det. Det er nesten bare vi i Norge og noen rike land til som har råd til å tenke over sånt noe.

Dra til Teneriffe og du finner ikke en eneste elbillader. Der har de ikke hørt om elbiler.

Og i uland generelt konsentrerer de seg bare om å overleve og å ha nok penger til mat og skole. Klimakrise? Det har de ikke anledning til å tenke på.
#11
Sitat fra: Ferry på torsdag 06. juli 2023, klokken 00:23
Sitat fra: Carboy på onsdag 05. juli 2023, klokken 17:35Du tar feil i noen ting. Vi kommer aldri til å slutte med fossile biler, det er for mange bevaringsverdige og kostbare biler. Eu og EØS har ikke lov å forby bruk av biler som allerede er solgt, i tillegg har de plikt til p tilby drivstoff for å kunne bruke de.

Forbud finnes allerede på utvalgte steder. Det kommer ikke til å bli mindre i framtida. Det kan minne litt om røykeloven. Det strammes stadig til der også. Og det kommer ikke til å reverseres.

Men jeg er enig med deg i at vi aldri kommer til å slutte med fossile biler. Selvfølgelig vil det være noen igjen. Det er ikke vanskelig å spå. Men hvor stor andel på hvilke årstall? Hvor mange bensinstasjoner har vi i 2035? Hvilke biler kan du kjøre i indre kjerne i europeiske byer om 10 år?

Har du noen kilde på at at EU/EØS ikke kan forby allerede solgte biler og at drivstoff må tilbys? I call bullshit, men vis meg gjerne det motsatte.

At det er forbudssoner i enkelte byer har liten betydning, slike byer vil man ofte ikke ferdes i uansett, i alle fall ikke med bil, og næringslivet der vil påvirkes i den retningen.

Å sammenligne det å kjøre diesel eller bensinbil med røykeloven er nok også ganske feil.
Røyk regnes som, og behandles nærmest som, et «rusmiddel». Jeg synes det er overdrevet, men det var jo behagelig med røykesoner på restauranter. Der burde det stoppet. Enkelte slike lover skal overdrives så voldsomt og nå var det snakk om å ikke få røyke hjemme... er rimelig tullete.

Å ikke få kjøre en bensinbil etter år 2050 tror jeg er helt feil. Men det kan godt hende det er søknadspliktig. At man går tilbake til 50-tallet, der kun næringslivsledere, doktorer og embetsmenn kunne få tillatelse til å eie egen bil.

Jeg tror ikke på den retningen, men om den kommer skal jeg klare å innrette meg for å fortsatt kunne bruke de bilene jeg ønsker å bruke.

Føler at mye av klimasaken handler om å bestemme over andre, og da hovedsaklig hva andre ikke skal få lov til. Hadde vært hyggeligere og mer forlokkende om fokuset gikk på alle ekstra gode løsninger man skal få lov til.

Bruk sunn fornuft. Kjør elbil der du kan om du har råd og mulighet, kjør kosebil med V12 der du kan med måte når du ønsker for å glede deg selv. Spis rødt kjøtt, reis og kos deg. Livet er nå. Hva som skjer i fremtiden kan ingen råde over uansett.
#12
H
Sitat fra: Vaduz på onsdag 05. juli 2023, klokken 19:00Enig i det meste, foruten at elbiler er mer forbruksvare enn ICE, jeg tenker heller motsatt. Ville rett og slett ikke turt å kjøpe en halvgammel hybrid med turbo og kompressor som feks moderne Volvo, får gysninger bare av å tenke på verkstedsregningene;)
ybrid er nok kostbart når det skjer noe, er jo den drivlinjen det ofte har vært mye feil på også, på tvers av bilmerker,
Ren bensin eller dieselbil er ikke alltid så ille, det kan vare i mange år, i likhet med enkelte elbiler (som har fått fikset barnesykdommene).
#13
Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. juli 2023, klokken 12:30
Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. juli 2023, klokken 07:57Jeg er mer tilhenger av gulrot. Dette tankesettet om pisk,altså stadig større avgifter og andre former for restriksjoner,mener jeg bare pisker opp stemningen og skaper splid,uro og motsetninger i samfunnet. Det er egentlig ingen tjent med og følgelig er min holdning at man ikke skal vifte med hat kortet mot fossiler.
Er stort sett enig med deg, men gulrot for den ene blir jo fort pisk for den andre. F.eks avgifter...

Det holder ikke at elbilen er billigere å ha og bruke hvis fossilbilen fremdeles er billig nok. Skal det monne så må det være smertelig stor forskjell.


Det holder fint slik det er nå, for elbilsalget er 86% hittil i år. Vi kommer ikke noe lenger ved å få spesielt mye høyere andel enn det på utslipp. De som kjøper nye Porsche 911, Range Rover V8, Lamborghinier osv vil fortsette med det så lenge det tilbys. Og det har ingenting å si for utslippet i den store verden.
#14
Sitat fra: Egil S på onsdag 05. juli 2023, klokken 17:37Nå står vel personbil trafikk for 17% av utslippene i følge SSB, om noen få kjører fossilt og denne andelen kuttes til f.eks 3-4% så ser jeg ikke at det er noe problem.
0-visjoner har vist seg være nettopp det, visjoner.

Min V12 tusler normalt ca 150-200 mil i året, kanskje jeg fyller 2-300 liter i året.
Men det er kjekt å kjøre, hyggelig å observere alle som kikker og smiler, de som stiller spørsmål når man stopper et sted, sier "fin bil" og tommel opp.

Bil er for mange mer enn et transportmiddel, jeg tror fremdeles det selges bensin/diesel her i landet i 2050, det er ikke sikkert vi kjører det vi nå forbinder med elbiler heller, hvem vet hva biler vil gå på i fremtiden.

Jeg tror på det samme og at dette er ganske riktig.
#15
Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. juli 2023, klokken 07:03
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 05. juli 2023, klokken 06:39Godt skrevet. Den snøballen vil rulle fortere og fortere. Da stenger bensinstasjonene så fremt de ikke heller blir rene matsteder/kiosker... Bra det. Da klarer vi lettere å nå klimamålene våre også.
Snart får vi vel drivstoffstsajoner som kun er sommeråpne for at turistene skal kunne fylle diesel på bobilene sine.

Ellers er jeg helt enig, bare å avgiftsbelegge så det holder, så forsvinner fossilene av seg selv. Ikke mye vits i å ha en V12er når man ikke får kjøpt drivstoff.


Bensinstasjoner i eu og eøs er forpliktet til å tilby drivstoff til biler som er registrert, betaler skatter, avgifter osv. F eks kostet min bensin V12 noen andre enn meg (1. eier) 3,2 millioner kroner ny, hvor mye av det er avgifter? Sikkert 1 million.
Det er ikke slik at man bare utrydder biler fra veiene, i alle fall ikke på lovlig vis, og hvis de skal gjøre det så må de betale tilbake avgiftene som er innbetalt og kjøpe ut bilene til markedspris eller minimum nypris etter dagens valutakurs inklusive avgifter.
Det er lett å glemme at bil ikke bare har nytteverdi, det har flere sider, men at 90-95% av bilparken er elektrisk er helt ok for min del. Det er bare litt merkelig at noen er for at man skal tvangsrydde bort alle andre enn dem selv.

Jeg synes de som hardnoket sier st elbiler er eneste som har plass på veiene er ganske egoistiske og har skylapper.

Husk at en allerede produsert bil er ofte mer miljøvennlig å fortsatt bruke, enn å destruere denne og heller produsere en ny elektrisk batteribil til samme bruk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA