Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bcx238h

#46
Så bilen ble trillet tilbake på verkstedet og fikk tørket litt.



Trillet batterikassa og modulene tilbake fra andre sida av skolen...  ::)





Litt rester fra flensen etter oppussingen. Heldigvis ser min kasse ikke ut som Worry sin.



Nå begynte jeg å hente målene fra de hullene:











Dessuten plassen på innsiden mellom åpningen og battericellene:



Jeg laget to aluminiumsvinkler med gjengete hull. Men ingen skruehode passer. Alle er for store!



Men ved å slipe ned hodet til messingskruen kunne jeg lage en bolt som passer.



Det var også nok klaring innvendig:



Med en del tålmodighet slipte jeg ned seks messingskruer:



Og så var de to holdevinkler ferdige:



De passer ganske bra. Man må være ganske nøyaktig med avstandene.  ;)





Første boks på plass!  :D



Plastlokkene på plass. Det nedre lokket må "klikke" på plass. Det øvre holdes av fem svarte plastpropper - senere.



Enda flere rester etter batterikasseoppussingen:  :o



Snart skulle det vise seg at jeg måtte tilpasse de aluminiumsvinkler...
#47
Som nevnt før, var det neste skrittet å få laget en enkel kondensfelle.
Derfor har jeg tatt med kattesand og noen fine strømper:



Det er seks strømper som holder for å få fylt hulrommene i sideveggene.
Naturligvis er det ikke en løsning for evigheten, men jeg skal teste det i et år og se hvordan de ser ut, når jeg tar ut batteriet igjen.

Sånn så en pølse ut - denne sanden støver myyye:



Jeg begynte i midten og fortsatte langs kantene:













Og så tenkte jeg at jeg kunne jo sette inn først de tomme boksene og batterimodulene deretter:



Glem det... hvordan skal man få skrudd fast alle de små skruer  ::)



Siden jeg ikke hadde lyst å bruke sveisetråd igjen for å løfte boksen på plass, måtte jeg finne en egen løsning.
Ett eller annet som jeg kan sette inn i de tre "oppned nøkkelhullene" på hver side.



Uansett var jeg klar til å flytte tilbake til det store verkstedet der bilen står.

#48
Sitat fra: Marsto på torsdag 12. oktober 2023, klokken 18:42...Hvis en mutter og skive kan skrues ned under motstandene, kan hele installasjonen løftes noe så kontakten kan kobles av, er det mulig mon tro?

Jeg prøvde noe sånt, men takket varmeutviklingen til disse to effektmotstandene har den hvite pluggen blitt "forseglet" eller "sveist fast".  ::) Nydelig!  :o
#49
Sitat fra: Marsto på torsdag 12. oktober 2023, klokken 17:35Veldig interessant. Ser at pre charge motstanden på MLEC kortet ditt er kraftig modifisert også. Den har vel brent opp en gang i tiden og blitt erstattet med helt andre motstander. Vet du hva som er gjort der?

I slutten av dette eeevig laaange bidraget her nevner jeg at selve reparasjonen er gjort ganske bra, men løsningen er irriterende siden de to motstandene blokkerer den hvite pluggen.  ::)

Dessverre har nok den forrige eieren ikke hatt noen tekniske informasjoner om bilen.
Han har nok bare brukt bilen, that's it.

Jeg vet ikke når og hvem som har fikset det.  :(
#50
Her modul 4 og 3 ved siden av hverandre.
Modul 4 har jeg skrudd fra hverandre og nå måtte jeg få laskene og mutrene, flatkabel osv. på plass:



Her ser man laskene mellom pluss og minus til hvert cellepar - det er ikke smilefjes.  ;)



Så kom flatkabelen på plass. Det ble fiksert i endene med de tynne(re) metallstriper:



Fra andre sida:



Her skulle man kunne se forskjell mellom den tynnere stripen framme og den vanlige bak:



De lange metallstriper:



De korte metallstriper:



Hulldiameter i de metallstriper:



Avstand til enden:



Her det nye modulkortet til modul 4 på plass:



Ser helt fint ut:



Også på undersida:



Det måtte bare kobles til kommunikasjonskabelen (CAN) - ferdig:



Ikke spør meg hvordan det kunne skje, men det manglet plutselig en mutter for å skru fast metallstripene.
Heldigvis fant jeg ut at jeg kan ta et motstykke fra en rekkeklemme. Det er samme gjengestørrelsen:



Saget av spissen og skrudde det fast. Skikkelig stabilt, kan jeg si.



Og så måtte jeg bare vikle av fibertapen igjen:



Det holdt akkurat som før:



Spenningen stemte også:



Hvert cellepar leverte rundt 7,6V:



Neste skritt var å få laget et enkelt "luftfuktighets-oppsugings-system" ...
#51
Etter demonteringen av batterikasse, trillet jeg den og batterimodulene til et annet verksted.
Her er batterikassa:



Og her modulene:



Siden kassa er bredere enn noen dører, tok jeg ut modulene og kjørte de for seg selv på en vogn som passer gjennom overalt. Kassa kjørte jeg på høykant på en platevogn.

Her kommer noen bilder fra innsiden av kassa:





Hovedkortet:



Undersida kassa:



Og fra andre sida satt på høykant:



Første runde avfetting og skraping og avfetting og skraping... :



Og så første lag med svart lakk:



Også innvendig i alle kriker og kroker:



Naturligvis også hele flensen og nisjen der høyspentkabelen og styrestrømkabelen kobles til:



Andre sida også...



Andre delen av innsida også:



Her ser man den ledige tilkoblingen som antageligvis brukes i et Zebra-batteri, vil jeg tro:



Enda mer skraping på yttersida... ::)



Neste lag med rustbeskyttende lakk - annen farge for sikkerhetsskyld, enklere å se forskjell mellom hvert lag:



Fra andre sida:



Og så kom Bitumen:



Det ble flere (tre) lag etter laaang tørketid:



... neste skritt skulle være å få satt sammen igjen batterimodul 4 osv...  :)
#52
Sitat fra: Marsto på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 20:37... Lurer på en ting. Hvilken lader bruker du? Jeg har aldri sett den du har. Trodde kun de originale ville virke på Thinken.

Det er en slik ladekabel:



"Model 2 EV Charging Box"

På nettet fant jeg den her som har samme design, men den standard pluggen:

Made in China
#53
Her er bilde av første oppstart:



Har trillet batteriet under bilen og koblet til først styrestrømkabelen og så høyspent kabelen.



Deretter løftet jeg 12V batteriet på plass. Koblet til plussen først og minusen etterpå.

Og så satt jeg nøkkelen i tenningslåsen, vridde på den og... bsssssss ... den berømte summingen og alt annet gikk på også.   ;D

Ingen feilmelding og 60% energi i hovedbatteriet:



Kommer til å huske km-stand ...  ;)

Koblet til laderen etterpå og det fungerte helt fint.



---

Batteriet har jeg ikke lukket så langt, siden jeg ikke visste om alle moduler fungerer som de skal og spesielt det nye kortet til modul 4.
Dessuten har jeg ikke skrudd fast kassene heller.
Jeg har jo vist kollegaer og elever hvordan hele systemet er bygd opp. Derfor stod batteriet laaaang tid enten på verkstedet eller ved bilen.

Jeg har dekket over kontaktene i midten, siden det er jo spenning på de blanke kontaktorskruene. Ikke så gøy med alt for nysgjerrige elever...  :D



Uansett...første oppladingen av fikset batteripakken gikk greit:



Interessant nok tok batteriet opp mer strøm enn forventet:



16kWh er jo rundt 2/3 av batteriets kapasitet.
Men siden bilen viste jo rundt 60% før oppladingen hadde jeg forventet mellom 10-12kWh.
Så høystsannsynlig har cellene fått balansert seg og ladetilstanden er aktualisert.

Jeg skal teste det når jeg får batterikassa på plass og bilen ut på veien.
Batteriet stod jo under perfekte forhold når det gjelder temperatur og luftfuktighet.
Vil tro at cellene har kost seg med maaange nye elektroner.  ;D
#54
Skulle ha lagt inn dette symbolet ...  ;D



Ikke bra når det kommer denne meldingen her når man vil legge inn noe nytt:



Men historien går videre nå...eller har gått sånn sett videre i bakgrunnen.  ;)

Skal legge inn flere bilder av batterikasse-oppussing osv.

I hvert fall er det liv i bilen igjen!  :D
#55
Interesse: Ja!
MEN ... laaaaaaaaaangt unna!

#56
Hello again!

I put the "newer Nicometer" code and the font- and bitmap-files in a zip-folder.
As usual I had to change the file-extension name from zip to txt.

Just download, change the extension name and unpack.

You will get the autorun.bas which everybody can open with notepad.
The two font-files can be opened with notepad, too.
The two logo-bitmaps can be opened with every normal picture viewer.



As you can see on the picture you can see my hardwareconfiguration for this program.
The biggest change is the joystick for the menue-navigation.

I use manual signals to change between the different pages, since I can't use "autoscreen" function without a car.  ;)

The code is full of comments. Unfortunately I wasn't consistent with use of english and norwegian explanations. Sorry for that! I hope there're no german phrases left.  ::)

Some parts are not fully developed, like the battery-overview.

But all the other stuff is working ... so long.

Have fun exploring the changes...  ;D
#57
Sitat fra: Warlock på søndag 30. april 2023, klokken 15:12I changed the bulb on one of the unused buttons with an RGB-led and made a 12V indicator

less than 11.9V -> RED
11.9V to 12.7V  -> Orange
and over 12.7V  -> Green

Works perfect for me, and looks integrated. The button press also makes the light glow brighter, and turn on the backlight on a Inside/Outside temperature display i mounted between the gear-selector and the coin/keys storage slot...

That's a nice idea! Perhaps I consider your solution.  ;)

I like the old fashion of a LED-bar.   :D   RGB came later ... after my time on school.  ;D
#58
Sitat fra: Kewetķnerten på søndag 30. april 2023, klokken 08:28... i dag kom både lite rødt batterilys, skiftenøkkel og for første gang temperaturlyset på ...

Å ha ...  :(

#59
Sitat fra: BauDemo på torsdag 27. april 2023, klokken 08:14Guys, I take a break from the forum for a year or two and you make wonders with my code!
I should have taken break long time ago!

bcx238h - the latest video is amazing!

I am back now and want to help - where do I find the latest code?
Should I put it on github so we can manage changes easier?


Hello again!

I'm sorry for my extended pause, too.  ;)
In the meantime I had to fix some other stuff at home.  ::)

But fortunately I got my "new" RLEC which I want to install tomorrow.  :)

I haven't published the code online. But I can do it. I'll come back to that when I'm ready...

I've moved my inputs/outputs installasjon to a smaller breadboard.
And I changed the connectors of my joystick. Now it will fit better in the car, too.

I started to build a 12V battery state of charge LED indicator with 8 LED's since I have so many electronic parts I have to build something with.  :) I'll place it in the dashbord, too. After a while my Think will look like a small spaceship inside.  ;D

CU soon...
#60
 ;D





Der er det kortet! *fryd*

Skal se, når det passer i løpet av uka å få satt sammen batteriet igjen.  :)  :)  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA