Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bcx238h

#16
That's really annoying...  ::)

I had a similar problem with a VW Caddy 2009 model.
The pedal was defect three times because of snow and ice.
Every time I sat me in the car in winter, I had snow on my boots.
I tried to get rid of the snow as good as possible, but there was some snow always fell of my boots and collected around the pedal.
After a while the pedal got stuck and stopped working.
That was not funny while driving down or up a hill, and no matter what I did with the pedal, I couldn't control the engine speed anymore.

So electronic accelerator pedals can have a weak point in cold weather, I guess!
#17
Hei og hå!

Det er veldig fine sikringsholdere.
Jeg har jobbet med dem i forbindelse med likespenningsmotorer i industrianlegg.
Det var helt vanlig å bruke dem. Enkelt å betjene og bytte sikringspatroner!
De tåler mye for å si det sånn!
Bruker de fortsatt i undervisningen min på yrkesskolen i dag.

 :+1:
#18
Sitat fra: worry på mandag 20. november 2023, klokken 10:06Neste prosjekt på denne bilen blir å montere varmeapparat. Tror jeg lager en egen tråd om det.

DET holder jeg også på med for tida...  ::)  :D
#19
Sitat fra: worry på mandag 20. november 2023, klokken 10:06Ja, dessverre er det foreløpig bare nei å få fra norske myndigheter. Det er farlig å si ja til noe, kan jo være farlig. Mye enklere å si nei. Det skjer ikke noe før veldig mange politikere er med på laget, som igjen legger press på myndighetene. Norge er vel snart eneste land i verden hvor det er forbudt å bygge om til EV. Samtidig har vi "sløst" bort milliarder på import av elbiler uten å skattlegge. Nå går godsakene ut av landet igjen, til veldig reduserte priser. En moderne elbil skal greit kunne gå en million km, hvis vi hadde hatt kunnskap og vilje til å reparere dem.

A M E N ! :laugh:
#20
Nydelig jobb og takk for detaljerte informasjoner!

Kan dere laste opp SavvyCAN filen(e) som vedlegg?
Kanskje også et detaljert oppsett av brukt hardware (CAN kommunikasjon) og koblinger?

Tuuusen takk!  ;D
#21
Alltid godt å se hvordan en viss nidkjærhet og håndverklig talent hjelper å ta vare på ting og ikke minst verne om miljøet vårt.

 :+1:  :+1:  :+1:   :D

Respekt!
#22
Sitat fra: Marsto på torsdag 09. november 2023, klokken 09:31Jeg tenkte å investere i en sånn. Motorsykkeljekk. Den er billig, manuell og løfter 500 kg.

Se der ja...liker den også.  :+1:  ;)
#23
Sitat fra: Zuikkis på mandag 06. november 2023, klokken 20:38That kind of fault could hide quite a while in a car, until that exact cell would need balancing...

I guess that's exactly what hit me some months ago.

I described it in my thread here. There are pictures of the transistors a little bit further down in the post.
#24
Nice! I've already read the code on GitHub. Looks good!

On the RLEC you have connect + to black and - to yellow right?
And green and red are CAN H and CAN L?

I used PCAN adapter and CHAS like described in an old pdf-file.

I read and followed the procedures of Victor Tikhonov.
He worked a lot with the RLECs but he decided to withdraw the most part of his knowledge and experiences from his webpage after some unpleasant reactions of people who tried to "copy and past" his work and they actually hadn't the right skills to succeed.

Attachment: from Victor
#25
Sitat fra: Marsto på fredag 27. oktober 2023, klokken 08:05Helt topp. Fant bildene dine også på side 9 i din post. Linker til din post her for den har enormt med mye nyttig info og bilder av alt.  https://elbilforum.no/index.php?topic=63716.0

Ellers,hjertelig takk for all nyttig info fra Hammerfest ThinkThank. ;)  :+1:
 

Bare hyggelig! Det ser ut som at det er ganske stive priser for de der... :o
#26
Sitat fra: Marsto på fredag 27. oktober 2023, klokken 07:32Har du vært borti eller hørt om at smeltesikringene har røket noen gang?
Det har jeg faktisk hørt om før og at noen har gått fra 175A til 200A sikringer.
#28
Det er smeltesikringer i batterikassa som kan skiftes. Skal finne bilder etter min overhaling i sommer.
#29
Der blir sikkert skikkelig bra!
Du sveiser sikkert både oppe og nede.
Det er noen meter... ;)
#30
Hello guys!

I have done few small changes in the programcode.
I wrote a lot of comments and changed some variablenames to be more consistent.
The batterypage is displaying the three SoC values, now.

If somebody want to take a look, I uploaded the zip-file. Just change the extension from .txt to .zip as usual.

Aside from that I uploaded a pdf-file. It's a scan of the original Nicometer with some extra informations and a lot of comments/explanations.

Perhaps some of you always wanted to know more about the program structure and so on.

The autorun.bas in the zip-file can be opened with the normal texteditor, too.
There are a lot of comments/explanations, too.

Remember that I use a joystick with x- and y-axis and button to move around. The program is a little bit different.

ZEBRA-battery-drivers have to change the variable "_is_enerdel" to 0. Because of debugging, I change it manually.

I have to logg more telegrams with Savvy-CAN. I want to get more informations from the 16 battery modules. Since my battery is working fine, now, I can concentrate me more on the "Nicometer".  :laugh:

Just two pictures of the Nicometer as it's now...no big differences! *Debug mode with random values*



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA