Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bcx238h

#1
Hei folkens!

Tenkte å høre litt om noen her i gruppa har lyst å kjøpe Think-en min?
Legen krever et mer aktivt liv av meg... spasering, sykling, svømming... så dvs. at "Paulchen Tyttebær" vil nok ikke brukes særlig mer lenger.  :-\

Den fungerer veldig bra etter alt det arbeidet som jeg har utført og beskrevet her i forumet.

Den er ikke strøken:

  • Original varmekolbe er ut av drift - oppdaget etter kjøpet
  • Sentrallås har nok kabelbrudd i sjåførdøra - oppdaget etter kjøpet
  • Høyttalerutgang har nok kabelbrudd i passasjerdøra - oppdaget etter kjøpet
  • Den røde ABS-plasten har falmet
  • Taket/Himlingen henger litt - oppdaget etter kjøpet - men er helt i orden ellers
  • Bryteren til spjeldet kan ikke vris helt til frontrutesymbolet - aldri undersøkt nærmere - oppdaget etter kjøpet
  • Oppvarmet frontrute fungerer ikke rett i midten av frontruta - oppdaget etter kjøpet - men ellers fungerer resten

På den andre sida fungerer den kjempebra teknisk sett!

  • Ladekabel med både 10/16A instilling med original "THINK"-plugg
  • Den har splitter nye sommerdekk
  • Piggdekkene hadde jeg nok bare brukt resten av denne sesongen
  • Hjullager høyre bak er skiftet
  • Bremsevaier høyre bak er skiftet
  • Bærebroa høyre framme er skiftet
  • Batteriet er i veldig god stand - inkl. RLEC, MLEC osv.
  • Bremsevæske er byttet
  • Kupéfilter er byttet
  • Det kan følge med "Nicometer" - Større skjerm med Duinomite
  • Jeg har original PCAN-adapter fra Tyskland som kan kjøpes i tilfellet bilen selges
  • Jeg har en reserve batterimodul som kan selges også om ønskelig

Kanskje er det noen der ute som har interesse... jeg er ikke nødt til å selge den akkurat nå.
Men jeg må nok bevege meg litt mer... ;D
#2
Snodig sak!  ::)

Men akkurat det med temperaturen til RLEC på -55°C må være en gjenganger. Det er den som sørger for at den røde "temperatur-lampa" i dashbordet lyser.

Testet det jo i min batteripakke. 192 temperaturfølere til hvert cellepar pluss 16 på hvert RLEC-kort. Når én av dem er under -25°C eller der omkring, får man temperaturfeil.  :(

Kanskje har kortet allerede sunget på siste verset og fikk seg en siste støt.  :-\
#3
Er det en Zebra eller Enerdel Think?  :-[
#4
Hei og hå!
Ja, det med de gamle klassikere hadde sine fordeler når man måtte gjennom torpedoveggen.
Lurte på om det ikke hadde vært lurere å bore et større hull og bruke en ordentlig gumminippel som tetter hullet og beskytter kablene/ledere mot gnissing?  ;)
#5
Sitat fra: worry på torsdag 01. februar 2024, klokken 20:23Puhh. Drop-in time på direkten. Godkjent.  8)

GRATULERER! Og det midt på vinteren!  ::)  ;)
#6
Sitat fra: VWspirit på mandag 04. desember 2023, klokken 14:49IGBT moduler har jeg flere av så de er ikke problemet. Driver kortet derimot er det verre med. Har i dag mulig tre kort som fungerer, men har to biler som mest sannsynlig står pga. TIM feil.

Å ha...skjønner! De driverkortene er nok et tema for seg selv, selv om Semikron-Danfoss har "alt" i produktlisten sin.

Jeg ser jo på demmes sida at du får IGBT moduler i alle fasonger pluss drivkortene. Men utfordringene er jo alltid plassen og kobling av styresignaler... ::)

Når jeg ser på koblingen mellom "hovedkortet" og "driverkortet"...



...gjenkjenner man et system mellom signalene som kommer inn og de som går videre via de fjærekontaktene og ikke minst til de strømtrafoer.

Interessantnok ser jeg bare TO signalledninger fra temperaturfølerne, ikke tre. Men men...

Semikron-Danfoss har andre IGBT-moduler og drivere som sagt...men da må man kanskje trylle litt med plassbehovet.  ;)
#7
Forresten... (bare teknisk bidrag, ikke noe mer...)  ;)

Semikron-Danfoss produserer jo fortsatt IGBT moduler og drivere.
Naturligvis ikke lenger den "gamle" løsningen som ble brukt til Think-en.

Men de bruker fortsatt samme design som de kaller her for "High reliability design using sinter technology".

Det nye designet derimot er nok laget for større effekter og de kaller det her for "High Performance Package for eMobility".

Den eneste modulen jeg fant som er fra den gamle linja SKiM63 var denne her.

Det er den eneste "six pack" (dvs. den eneste som kan styre alle tre sinusbølgene på den positive og negative side) med de samme fysiske målene som den som er i Think-ene i dag.
MEN ... den her har en nominell strøm på 300A, den originale IGBT modulen har 400A.
Den nyere modulen tåler 1200V, den gamle 600V.

Likevel må den nye fungerere like bra, siden hovedsikringer er på 200A og batteripakken er på 400V.
Så det er en god sikkerhetsmargin.

Eneste "viktige" forskjellen er temperaturmålingen på den "nyere" IGBT modulen.
Her har dem brukt andre (etter min mening fornuftige) temperaturavhengige motstandere (resistanser).
De ligger på 1000 Ohm ved 25 grader Celsius og 1670 Ohm ved 100 grader Celsius altså PTC - positiv temperatur koeffisent verdi, dvs. temperatur øker -> motstand øker.

Den "gamle" modulen hadde 5000 Ohm ved 25 grader Celsius og 339 Ohm ved 100 grader Celsius altså NTC - negativ temperatur koeffisent verdi, dvs. temperatur øker -> motstand minker.

Så her må altså programkoden "tenke" motsatt vei og naturligvis med andre verdier.

---

Nå jobber jeg jo med frekvensomformere daglig i en del år ... og har fikset maaange i løpet av årene ... om man bruker dem i industrien eller i bilen, så er jo det elektrotekniske det samme, bare konstruksjonen må tilpasses bruksområdet ...

Jeg har utrolig mye lyst til å få tak i en Think motor (gjerne med girkasse) for å koble andre frekvensomformer til ... kanskje også en eller annen brukbar original PCU ... det hadde vært kult å ha det med i undervisningen på skolen ...  :D
#9
Vedlagt noen dokumenter som kan være av interesse for videre undersøkelser...

Vet ikke om de ble lagt ved før. Husker ikke å ha sett dem i denne tråden så langt...
#10
Det ser jo bra ut!  :D  :+1:

Har dere fått åpnet den gamle IGBT modulen? Bare for å se skadene i den delen til den første motorfasen?
#11
Sitat fra: Warlock på torsdag 30. november 2023, klokken 00:47...jo varmere en transistor blir, jo mer motstand blir det i den, og der igjen enda mer varme genereres... potensielt skummelt.

Du mener sikkert mindre motstand blir det i en transistor, når den blir varm.

Derfor må effekttransistoren ha en temperaturkompensasjon for å beskytte kollektor-emitter-strekningen. Det kan jo gjøres med en NTC-motstand mellom basis og emitter rett ved transistoren. Når transistoren blir varm, blir NTC-en varm og dens motstand minker og forskyver spenningskurven til basisen.

Men i dag brukes det nok heller enda en transistor isteden som oppfører seg jo som en NTC uansett. Den beskytter hovedtransistoren, ved å forskyve spenningen til basisen som bestemmer motstanden gjennom hovedtransistoren.

Husker at vi måtte prosjektere sånne løsninger.  ::)
#12
Kosmetisk spørsmål  :D :

Hva ble gjort med støtfangere fremme og bak?

De har jo en annen farge som ikke er fra katalogen, for å si det sånn.
#14
Nei men... er det denne her ifølge avisartikkelen?
#15
Nice work! 100% description of a fault is 50% description of the solution - at least!
Good to see, that you found the reason for this trouble.
 ;D

I have problems with the cables to the left and right door, too.
There is a problem in the left door with the locking system and the right door with the loudspeaker.

Fun fact: under -10°C I have no problems with the locking problem.  :laugh:
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA