Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - mrc

#1
Lade hjemme / Easee og touch-knapp for å starte lading
mandag 17. mai 2021, klokken 16:22
Ifølge dokumentasjonen skal man kunne holde fingeren noen sekunder på "nuppen" på laderen for å starte den. Når jeg gjør dette kommer det en kvitteringslyd, men lading starter ikke. Laderen er ulåst (har også prøvd med RFID mot laderen først, uten at det hjelper).

Å starte ladingen via appen til laderen funker slik det skal. Funker også å starte lading via appen for bilen.

Bilen er en Peugeot e-2008.

Tips? Noe jeg har misset?
#2
Det er en haug tråder, og en rekke guider, men samtidig blir man som elbil-n00b usikker på hva som er relevant for den bilen man skal ha og den elektriske installasjonen man har.

Kort oppsummert: e-2008 med standardladevalget (1-fas, 7,4kW så vidt jeg forstår?)
Huset: Litt eldre enebolig med 3-fas 230V med 3x50A hovedsikring. Sikringsskap rehab i 2010 (så overspenningsvern ("mellomvern") er på plass).

Tenkte å plassere laderen i garasjen (som er en del av huset) og ha lang nok kabel på denne til at jeg også kan lade når bilen står i oppkjørselen (5 meter skulle egentlig da være nok).

I utgangspunktet tenkt på Easee, ettersom det virker som mange velger denne. Med at jeg har kun 50A-hovedsikring* var tanken å få lagt en 20A til laderen, og så forstår jeg det slik at man kan stille ned hvor mange ampere laderen skal kunne trekke. Men ser også det er tilbud på Wallbox og en del andre løsninger for tiden.

*(Regner med at også større hadde blitt valgt av elektriker om kortslutningsvernet på inntaket hadde vært dimensjonert for mer. Ser det står i papirene at tilførsel er via 16mm2 CU, og ut fra info på nettet forstår jeg det slik at jeg egentlig skulle kunne brukt 63A på dette)

Q-1: For å få dynamisk regulering av ladekapasitet til Easee, er det da slik at man trenger Tibber sin løsning? Evt. andre muligheter for regulering? I praksis ser jeg vel kanskje bare utfordringen på ettermiddagen, når man kommer hjem, slenger bilen på lading, samtidig som det skal lages middag, varmepumpen stilles litt opp på vinteren, vaskemaskin startes o.l.

Q-2: Easee vs. Wallbox? Andre som bør vurderes?

Q-3: Tibber og Cirkle K leverer Easee. Fordeler med å velge løsningen via disse aktørene? Tolker det slik at det er apper her med funksjonalitet man ikke får for laderen om man kjøper den via en del elektrikere/løst?

Q-4: Kan jeg ha lagt opp større sikring enn 20A, eksempelvis 25 eller 32A, mot Easee - og så har den kunne brukt mer hvis det var kapasitet til det i forhold til bruken i huset ellers?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA