Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mrc

#1
e-2008 / Sv: Lade til 100%
torsdag 08. februar 2024, klokken 17:47
100% på e2008 er vel i realiteten 90%. 45-46kW av 50kw-batteriet som brukes.
#2
e-2008 / Sv: WLTP - oppgradert rekkevidde.
lørdag 15. oktober 2022, klokken 20:53
Så vidt jeg har forstått er det samme batteripakke selv om rekkevidden er forskjellig. Forskjellen skal vel ligge i "girkasse" (annen utveksling, som gjør den mer effektiv i høyere hastigheter), forbedret varmepumpe og annen dekktype for 16" og 17".

Når det ellers gjelder forskjeller, forstår jeg det slik at man egentlig bør sjekke den individuelle bilen opp i mot spesifikasjoner - så vidt jeg har forstått var det for 2022 noen leveranser der visse utstyrselementer ikke ble levert pga. komponentmangel.
#3
Peugeot (PSA) / Sv: e-408
lørdag 16. juli 2022, klokken 14:31
Ser ut som en slags "designfornying" av Ë-C4, men virker jo som den skal være noe større. Da er det nesten litt pussig at ikke batteripakken også er større.

Men - for mange vil 35-40 mil fortsatt være helt ok, og det er nok enda mer sentralt i en del andre land enn Norge at prisene holdes nede.
#4
Corsa-e / Sv: Service
tirsdag 12. juli 2022, klokken 16:55
Sjekklista i første service er vel "omtrent ingenting". Men regn med at servicene senere koster mer....

Er vel ellers 2 år eller 25000 km, hvis det er likt som for "de samme bilene" fra Peugeot. For min del etter at Korona-en nå gir slipp, betyr vel det i praksis omtrent årlig service.
#5
e-208 / Sv: Tung styring?
tirsdag 12. juli 2022, klokken 16:47
Min e2008 blir helt klart tyngre på rattet når den står i Sport. Så forklaringen her er nok at den har stått i Sport.
#6
e-2008 / Sv: 2008e
tirsdag 12. juli 2022, klokken 16:46
Siden jeg bor slik at det er noen kilometer med bakke før jeg kommer hjem, blir det ofte til at "gjettometeret" blir ganske upresist, da det ikke skal så mange kilometere som benyttes for å gjette rekkevidden videre....

I praksis er det også ganske mye igjen på batteriet når den viser 0-5 kilometer også....

Har sett at noen har sagt at navigasjonen i bilen skal også gjøre noen estimater rundt forbruk og når man må lade osv. Har etter 1,5 år enda tilgode å bruke navigasjonen i bilen (og vei ei heller gidda å oppgradere kartet, noe man må gjøre gjennom å lage en USB-minnepinne via et program Peugeot har for nedlasting).


#7
e-2008 / Sv: Problemer med e-2008??
torsdag 10. mars 2022, klokken 21:45
15K på telleren nå etter ganske nøyaktig ett år. Litt mindre brukt enn forventet pga. mye hjemmekontor (ville vel hatt ca. 10K ekstra med til/fra jobb i normalsituasjon). Så langt ikke hatt noen problemer ut over en bremse som hyler litt i startet når tar bilen i bruk og den har stått litt, men ser på det som en bagatell.
#8
e-208 / Sv: MyPeugeot appen
tirsdag 01. februar 2022, klokken 12:17
Sitat fra: Contango på mandag 31. januar 2022, klokken 18:09
Peugeot råder klokelig eierne til å holde batteriet mellom 20 og 80%. Hadde jo vært generøst da om det var mulig å sette en ladegrense. Men det finner jeg ikke noen steder. Heller ikke i bilen. Noe jeg ikke har fått med meg?
At man aldri kan stoppe ladingen fullt og helt men kun avbryte ved å utsette den er vel heller ikke noe de får premie for i utviklingsavdelingen.
Om det er noen trøst er erfaringen med Jaguar at produsenten også der forutsetter at man skal organisere livet sitt rundt ladeboksen. Tesla er så suverent best på disse tingene.

Vurderer HomeAssistant mer eller mindre bare på basis av Peugeot-integrasjonen:

https://github.com/Flodu31/HomeAssistant-PeugeotIntegration

Med at det her også er API-er tilgjengelig, kan det vel egentlig også tenkes at man kan lage en app som er bedre enn Peugeot sin egen. Hadde man bare hatt litt mer fritid  ;-)
#9
e-2008 / Sv: Utfordringer med MyPeugeot appen
søndag 21. november 2021, klokken 22:11
Er ikke så sikker på at dette har bare med 2G å gjøre. Mistenker også at de sparer strøm og at bilen bare sjekker serveren hvert X minutt eller noe slikt for om det ligger instruksjoner.

Så ellers den saken hos TU rundt dette med manglende 4G-støtte. Her tenker jeg de må komme med en løsning, og at det ellers vil være snakk om reklamasjon hvis de ikke gjør det. Det er såpass lenge siden nå at det ble annonsert fra mange europeiske mobilaktører at 2G og 3G skal legges ned, at dette er noe de må ha gått inn litt åpne øyne. Tipper vel fort at det ikke er en oppgradering som skjer automatisk, men at man faktisk må kreve å få det på plass - og kan sikkert være greit å få gjort før garanti/reklamasjonstid er ute...

For eldre Tesla-er måtte kundene betale for dette. Men dette var tross alt biler som ble produsert en god stund før nedstengelsedatoer ble kjent.
#10
Lade hjemme / Easee og touch-knapp for å starte lading
mandag 17. mai 2021, klokken 16:22
Ifølge dokumentasjonen skal man kunne holde fingeren noen sekunder på "nuppen" på laderen for å starte den. Når jeg gjør dette kommer det en kvitteringslyd, men lading starter ikke. Laderen er ulåst (har også prøvd med RFID mot laderen først, uten at det hjelper).

Å starte ladingen via appen til laderen funker slik det skal. Funker også å starte lading via appen for bilen.

Bilen er en Peugeot e-2008.

Tips? Noe jeg har misset?
#11
e-2008 / Sv: Rekkevidde vinter ved langkjøring
søndag 09. mai 2021, klokken 15:15
Sitat fra: Sokk på fredag 30. april 2021, klokken 10:55
Takk for utfyllende svar. Jeg tenkte ikke på at den kunne sammenlignes med Citroen, det er jo stort sett samme bil.  Tenker nok at vi klarer oss veldig fint med en e2008.

Element i dag er vel at ut i fra utstyr i hvert fall, så virker Citroën som litt mer for pengene. Men personlig synes jeg e2008 ser bedre ut enn C4e.... Så vidt jeg husker oppgir man bittelitt lengre rekkevidde også for C4e.
#12
Sitat fra: KjellG på onsdag 20. januar 2021, klokken 23:03
Hvis abonnementsprisen for 3*63A OV er lik med 3*50A, hadde jeg byttet. Plutselig kommer det begrensninger.

Ja. Det var min tanke også når elektrikeren kunne fortelle at det kanskje var enklere enn jeg først hadde sett for meg. Har hatt inntrykket tidligere en del steder, at folk har slitt med å få oppgradert pga. kapasiteten i området, og at det slik sett kan være litt "førstemann til mølla" også. Driver å vurderer om bad skal renoveres også nå om ikke lenge, og avventer litt og ser om man kanskje hadde fått tatt det i den sammenhengen (der eventuel plan også skulle inkluderte litt annet elektrisk arbeid).



#13
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 19. januar 2021, klokken 15:56
Om trådstarter heller oppgir hvor langt han kjører per dag og hvor mange timer han står parkert med mulighet for å lade, er det lettere å gi svar.

En 16A ladeboks gir deg fint 15-20 km per time i ladehastighet.

En ting er i dag, men satser også på en "framtidsrettet" løsning. Om noen år regner jeg med at også andre bilen skal erstattes med elbil. Men har ellers fått gode svar etter å hatt elektriker på besøk for å få pristilbud. Ifølge elektrikerne kan det legges opp 32A og så setter man ellers opp begrensning eller ha dynamisk regulering.

Det jeg ellers fikk vite, var at kortslutningsvernet mitt var slik at jeg kunne bytte sikringer (etter å ha søkt) for å få økt kapasitet der, og ellers da erstatte hovedsikring med 63A med utgangspunkt i kabeldimensjonen jeg hadde inn. Måtte altså ikke skifte selve kortslutningsvernet, hvilket da hadde krevd å involvere utkobling av strøm inn til huset osv. Ikke noe jeg gjør nå, men om behovet skulle komme på sikt (selv om det på en måte sikkert hadde vært greit å gjøre nå, i tilfelle kapasitetsbegrensinger i nabolaget senere hvis flere andre får økt kapasitet....).

Spørsmålet nå er egentlig bare Easee eller Zaptec (venter fortsatt på prisen fra siste elektrikeren som var innom). Fordelen med Zaptec er vel mer umiddelbar levering, mens det tar litt tid med leveringen av Easee for tiden fikk jeg vite av begge elektrikerne som har vært her.

Så det jeg lurer fortsatt på her, er begresningene Adion-målerne gir i forbindelse med lastbalanseringen.
#14
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 29. november 2020, klokken 18:04
Q1: For Easee Home: Tibber Pulse (HAN) eller Easee Equalizer (HAN)
Er du så uheldig å ha Aidon AMS måler får du desverre ikkje fullgod laststyring med Pulse eller Equalizer via HAN port.

Hm. Ja, har Aidon-måler. Kan du si noe mer om begrensingene man får?
#15
Lade hjemme / Sv: Erfaring med Easee ladeboks, formidlet av Circle K.
søndag 29. november 2020, klokken 16:28
Sitat fra: hybrid88 på søndag 29. november 2020, klokken 14:43
Hva er status på dette her?

Hva er "ulempen" med easee levert av circle K kontra å kjøpe den i en elektrobutikk og få en lokal elektriker til å installere

Å kjøpe lader og installasjon separat kan vel ha sine ulemper garanti/reklamasjonsmessig. Kjøper man dette samlet av et selskap og får det installert av dem, er garantien/reklamasjonen samlet. Hvis det blir feil på laderen senere og du har kjøpt den et annet sted enn av dem som gjorde installasjonen, har vel utsalgsstedet ikke noe ansvar for selve installasjonen. I noen tilfeller vet man kanskje ikke om problemet er knyttet til laderen eller det elektriske anlegget.

Sett ut i fra dette, ser jeg på det som en fordel å kjøpe laderen gjennom dem som installerer den. Med mindre de som selger den ikke har noe eget serviceapparat og sender ut tekniker/elektriker på sin regning hvis enheten får problemer.

Ellers er jeg her selv litt usikker, men spørsmålet er kanskje hva fordelen med å kjøpe den gjennom Cirkle K er. Så vidt jeg forstår er det også noe knyttet til app-løsning, men er det evt. slik også at det er en app hvis man kjøper standardproduktet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA