Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - feistydolphin

#136
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
onsdag 03. februar 2021, klokken 10:51
Usikker på om forhandlerne vet så mye mer enn oss? Har lest at 1st Edition skulle ha det store batteriet. Men det kan kanskje variere fra region til region. Hadde vært rart å lansere med det lille i Norge.
#137
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:42
Sitat fra: elektro på tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:26
ENYAQ har til sammenligning 528 km WLTP med bakhjulsdrift og 460 km. med firehjulsdrift. Den har et litt større 82 kWh brutto (77 kWh netto) batteri og samme hjuldimensjoner. Antakelig også ganske like fysiske mål, samt varmepumpe og er som IONIQ 5 bygget på en ren elbilplattform.
Dette med MEB vs E-GMP er interessant. Det virker jo som Hyundai er kommet en liten generasjon lengre enn VW. 800v vs 400v - det skal vel gi en besparelse i form av tynnere/lettere kabling? - vesentlig raskere ladehastighet, og de skrøt også av et lettere batteri når E-GMP ble lansert.

Det kan jo tenkes at de klarer å lage hele bilen vesentlig lettere enn det Enyaq er. Kona (mindre bil, såklart, men også mye eldre design) er jo 200 kg lettere enn Enyaq, så vidt jeg klarer å Google meg til, selv om den har et ganske stort batteri. Regner med vi kan forvente vesentlig bedre effektivitet for Ioniq 5 kontra ID4/Enyaq, men spent på tallene de kommer med...
#138
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:37
Sitat fra: elektro på tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:26
Er imidlertid bekymret for at det kanskje ikke er noe mulighet for takstativ.
Birger N. Haug skriver "Mulighet for taklast", i alle fall, det kan forhåpentligvis oversettes til "takstativ" :) (https://www.bnh.no/hyundai-ioniq-5/)

Foreløpig ikke noen mail fra Hyundai. Spørs om de hadde lagt et løp der 2. februar egentlig skulle være den store lanseringen, og derfor var det ikke planlagt noen godbit å lokke med i dag...
#139
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
tirsdag 02. februar 2021, klokken 08:51
Sitat fra: daktari på tirsdag 02. februar 2021, klokken 08:29
Ser omtrent like stor ut som en GLC i den videoen. Interessant!
Det var ingen dårlig sammenligning; Ioniq 5 er litegranne lavere, men ellers har de ganske lik lengde/bredde, og ser GLC også har lang akselavstand (287 cm vs 300 cm på Ioniq).

Håper Hyundai Norge følger tirsdagsrutinen og sender oss en e-post kl 09:30 i dag... :-)
#140
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
lørdag 30. januar 2021, klokken 22:09
Mange vinkler av en Ioniq 5 på prøvekjøring i denne koreanske videoen: https://youtu.be/UKdMiwd7eNE
Kul vri ved ladeporten - pikseldesignet er gjennomført.
#141
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
fredag 29. januar 2021, klokken 14:45
Tror du har rett. Virker også rimelig at de klarer å kompensere for en viss vektøkning med mer effektiv drivlinje, nå som alt er bygget kun for el fra starten. Jeg er skeptisk til ID4/Enyaq-rekkevidde for 4wd på vinteren, men håper Ioniq 5 kan levere godt nok (si noe sånt som > 450 km reell rekkevidde på vinter med 4wd).
#142
Sitat fra: lars667 på fredag 08. januar 2021, klokken 09:29
Ang. hengerfeste. Det er nok viktigere. Tipper det er fler enn meg som ikke ville kjøpt en sedan som TM3 hvis det ikke var for dette. Det utvider bruksområdet betraktelig, selv om en bare trenger det en sjelden gang.
Enig i dette. Vi har stasjonsvogn per i dag, og jeg hadde ikke følt meg helt komfortabel med å nedgradere til lastekapasiteten til en TM3 uten mulighet for hengerfeste og takstativ.
#143
Jeg venter på bekrefta nye lykter før jeg bestiller LR, iallefall.
#144
Model 3 / Sv: TM3 SR+ kommer til Europa fra Kina
torsdag 07. januar 2021, klokken 14:13
Er det sagt noe om Long Range / Performance fra Kina til Norge? Ser nå at både SR+, LR og P har estimert leveranse februar. Pleier ikke bilene fra USA å ha estimert leveranse mars?
#145
Sitat fra: olesb på lørdag 28. november 2020, klokken 00:26
Hentet ut en ny model 3 LR i Drammen i dag....

Takk for førsteinntrykkene :)
#147
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
onsdag 11. november 2020, klokken 21:22
Sitat fra: tom2912 på onsdag 11. november 2020, klokken 21:10
Er det noen som har bestilt bil den siste uken, som har fått bekreftet leveringsdato i slutten av Desember?
Ser at Tesla fortsatt reklamerer med "forventet levering i Desember", men at dette fort kan flyttes til Februar/ Mars.

Takk for svar! :)

Lurte på det samme. Kan det tenkes at de har Long Range-biler "til overs" stående på skipene som er på vei til Europa nå? De er vel til en viss grad i stand til å gjette seg frem til hvor mange Long Range som blir bestilt i løpet av den neste måneden....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA