Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amatør

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Noen som har testet rekkevidden til Enyaq IV 60?
tirsdag 14. september 2021, klokken 12:42
Tusen takk til alle for gode innspill og beregninger! Når de fleste elbiler kommer dårligere ut i rekkeviddetester i andre land enn i Norge, kan det definitivt skyldes at bilene i større grad testes på motorveier. Her hjemme viser jo testene at elbiler flest oppnår rekkevidder som ligger over de offisielle WLTP-tallene, i hvert fall på sommerstid. Med dette som utgangspunkt skulle man likevel forvente at Enyaq 60 ville klare noe mer enn 279 km, selv om den hovedsakelig ble testet på motorveier.

Deler denne mailen fra Møller Bil som jeg nettopp åpnet:
«Etter at vi snakket sammen sist om denne testet fra England så tok jeg en prat med 4 av mine kunder som har fått utlevert sin iV60. Alle sier at de har en rekkevidde nå på sommer på 380 til 400 km. Blandet kjøring på 3 av de og 1 med mye småkjøring.»

En lovende beskjed, men man skulle gjerne ha sett en norsk rekkeviddetest i tillegg...
#2
Skoda ENYAQ / Noen som har testet rekkevidden til Enyaq IV 60?
mandag 13. september 2021, klokken 17:21
I en fersk britisk rekkeviddetest sammenlikner man Enyaq 60 med Kia e-Niro. Her fremgår det at man oppnådde ca. 391 km (243 miles) med e-Niro, men bare ca. 289 km (180 miles) med Enyaq 60. Jeg må si det var skuffende lesning at rekkeviddeforskjellen var så stor mellom disse bilene på en tørr og varm sommerdag (blandet kjøring). Enyaq 60 skal jo klare inntil ca. 410 km under ideelle forhold.

Noen som har oppnådd bedre resultater med Enyaq 60?

https://www.whatcar.com/news/new-skoda-enyaq-iv-vs-kia-e-niro/n23420   

#3
Kia Niro EV / Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
onsdag 28. oktober 2020, klokken 00:10
Bra, takk for gode nyheter!
#4
Kia Niro EV / Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
tirsdag 27. oktober 2020, klokken 11:09
Og så kom svaret fra Easee: "På Easee Charge pr. i dag kan du kun låse til 1-fase. Dette vil tilsvare ca. 7KW om laderen har 32A tilgjengelig. Siden Easee Charge er en del av et anlegg med flere ladere, har ikke bruker tilgang til å endre på disse innstillinger. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt igjen med oss om du ønsker å låse til 1-fase, så kan vi ordne det."

Til orientering for alle som har Easee Charge og ønsker trygg lading av Kia og Hyundai. Dette gjelder trolig også for andre tilsvarende ladebokser.
#5
Kia Niro EV / Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
mandag 26. oktober 2020, klokken 22:40
Da ser det ut til at problemet kan få en løsning. Takk for initiativet! Selv har jeg kontaktet Easee om problemet, venter på svar.
#6
Kia Niro EV / Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
søndag 25. oktober 2020, klokken 21:19
Ja, ladeboksen er sentralt styrt, så den støtter nok balansering og faseomkobling. Jeg skal ta kontakt med Easee for å høre hvordan (eller om) denne automatikken kan oppheves. Jeg håper det vil være mulig å benytte 3-fase og få ut 11kw (ved 400V) i stedet for 7,2kw. Boksen skal i hvert fall være dimensjonert for dette. Takk til begge for svar! 
#7
Kia Niro EV / Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
søndag 25. oktober 2020, klokken 21:03
Takk for tilbakemelding! Jeg skjønner deg godt, det beste er jo å være på den sikre siden for å unngå eventuelle problemer med garantien. Selv om selgerne forsikrer at garantien gjelder på deres importerte biler, er det sannsynligvis Kia Norge som i realiteten har det siste ordet her.
#8
Kia Niro EV / Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
søndag 25. oktober 2020, klokken 18:45
"Oroar" utelukker ikke en "katastrofe" dersom man kjøper en Kia som ikke er importert av Kia Norge. Vi vet jo at mange Kia på Finn er bruktimportert av andre enn Kia Norge, men mener han eller andre at risikoen ved å kjøpe en slik bil er så stor? I så fall hvorfor? Jeg spør siden jeg har vurdert å kjøpe en billigst mulig e-Niro 2020-modell nå. Jeg antar dessuten at konkurransen fra Id4 og andre vil tvinge Kia til å senke prisene over nyttår. Derfor ønsker jeg ikke å betale hele 440k for en helt ny e-Niro.
#9
Kia Niro EV / Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
søndag 25. oktober 2020, klokken 18:11
Tusen takk for nyttig tilbakemelding! Godt å få det bekreftet fra flere hold at man nok bør unngå å veksle mellom ladefasene når man lader en Kia. Jeg vet ikke ennå om min Easee ladeboks veksler automatisk mellom fasene, i så fall må jeg undersøke hvordan denne funksjonen kan slås av. Ellers tar jeg gjerne imot tips fra dere som har den samme ladeboksen og en Kia.
#10
Kia Niro EV / Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
fredag 23. oktober 2020, klokken 19:16
Jeg vurderer å kjøpe en Kia e-Niro eller Soul, men så leste jeg dette om ladeutfordringer:

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeutfordringer-med-kia-e-niro-kia-e-soul-hyundai-kona-2020

Noen som kan si noe om dette? Jeg har en ny Easee ladestasjon i min garasje i borettslaget og ønsker selvsagt maksimal ladeeffekt. På forhånd takk!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA