Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - oivindg

#346
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
lørdag 24. oktober 2020, klokken 12:33
Det finnes videoer av XC40 med automatisk parkering (Park Assist) på nettet, men etter det jeg kan se er ikke dette noe man kan få på XC40 P8. Er det noen som vet mer om dette?

Bruker systemet parkeringssensorene, slik at dette kan være en funksjon som kan aktiveres med ny programvare seinere?
#347
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:55
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:43
Sitat fra: Contango på lørdag 24. oktober 2020, klokken 10:17
Jeg støtter også rapportering fra «virkeligheten» men har en bønn i så måte. Det er særs vanskelig å vurdere individuelle rapporter fordi samme tur kan ha store variasjoner avhengig av alle variablene vi alle kjenner til. For meg er det viktigste om ABRP estimatene stemmer sånn omtrent. Om det er store variasjoner bilene imellom (hvilket jeg sterkt betviler) er det også litt enklere å finne ut av det mot ABRP enn kun ved en rapport fra en legg til eller fra hytta. Det vil uansett hjelpe alle som enten har bilen eller vurderer den å se at det er stabilitet i forbruk og drift - om den bruker mer enn forventet eller ikke.
For egen del er Polestar utelukket som alternativ til Teslaene fordi den subjektivt sett oppleves som ustabil. Men det er derfor jeg følger med her.

Jeg har forsøkt, men interessen var veldig liten her inne. Da jeg brukte ABRP bommet den kraftig, men BMS fungerte godt nok på samme turen til at den estimerte riktig på navien.
Jeg har forstått det slik at ABRP oppdaterer forbruksdataene for hver bilmodell fortløpende, og at de første estimatene som ligger inne er veldig grove. Muligens basert på hva andre leverandører oppnår av rekkevidde ut fra WLTP-tallene sine, noe vi har sett ikke er representativt for Polestar 2, dessverre.

Men uansett er det vel et godt forslag, at folk i tillegg til å beskrive rute, fart, terreng osv. legger inn ruta i ABRP og oppgir hvor mange prosent av dette de faktisk klarte å oppnå.
#348
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:45
Noe av det fine med internettfora er at alle har en mulighet til å uttale seg. Det å prøve å få til at det bare blir konstruktive innlegg er vel litt optimistisk og, i mine øyne, ikke nødvendig heller. Dog setter jeg selv pris på at trådene stort sett holder seg til tema, men jeg er den første til å innrømme at jeg glemmer dette selv når det er interessante diskusjoner.

Når det gjelder Polestar 2 og forventninger til rekkevidde, feil i markedsføring og lignende, synes jeg godt vi kunne tatt det i en egen tråd, slik at denne tråden var forbeholdt konkrete eksempler på hva folk har oppnådd ved egen kjøring. Det er fint å se at det så smått begynner å komme slike rapporter. Foreløpig er det få som har kommet under 20kWh/100km, og ingen som har kommet ned til 17kWh/100km som vel er tallet for faktisk å oppnå 470km fra 100-0%. Det blir spennende å se rapportene fremover. Jeg tror folk kan få til lavt forbruk på turer på landevei, men jeg er overbevist om at Polestar 2 i denne generasjonen alltid vil være uvanlig tørst i høyere hastigheter. Det virker for meg som at motorene ikke er veldig effektive på høyere effekter.
#349
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:38
Sitat fra: MOV på torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:16
Uansett er det Polestar som har valgt å markedsføre sitt produkt med 470 km rekkevidde. Om det er WLTP eller EPA produsenten velger å bruke i sin markedsføring, spiller egentlig ingen rolle, slik jeg ser det, for kunden må jo kunne forvente en rekkevidde som er tilnærmet det produsenten velger å markedsføre for sitt produkt. Polestar er etter min oppfatning den elbilen som har en reell rekkevidde som er desidert lengst ifra avertert rekkevidde, og følgelig har Polestar 2 kjøperne her ikke fått den rekkevidden de hadde grunn til å forvente.
Jeg lurer på en ting, hvor er feilen i følgende resonement?: Polestar lover kundene at Polestar 2 skal få en rekkevidde i henhold til WLTP-testen på 470km. Så gjennomfører de WLTP-testen og får et resultat som viser at de har en rekkevidde på 470km. Polestar har dermed ikke lovet mer enn de kan holde.
#350
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
torsdag 22. oktober 2020, klokken 18:03
Sitat fra: Contango på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:48
Sitat fra: oivindg på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:45
Sitat fra: Contango på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:35
For de som er interessert i WLTP så kan dere se idiotien godt beskrevet her. (Og det er kun fabrikanten som tester, for de som lurte).
https://www.autocar.co.uk/car-news/features/autocar-guide-wltp-emissions-testing
Hva er idiotien her?
Kompleksiteten, tiden det tar å teste (opp til fem dager), og at testprosedyrene slett ikke er like på tvers av land. Testen er ikke etterprøvbar uten store tilgjengelige ressurser. Det gjør den i seg selv bortimot verdiløs.

Edit: hva skal vi gjette den koster? 100,000 kr?
Jeg tipper den koster mer. Men igjen, det gir ikke noen mening å teste på nytt hvis ikke du mener at testen ikke er gjort i henhold til standarden.
#351
XC40-EV / Lesing av data på OBD-II
torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:58
Jeg ser at Teslabjørn har en app (Scan My Tesla) som leser ut data på OBDII-porten på hans Tesla. Blant annet SOC, ladehastighet og batteritemperatur. Jeg har prøvd å finne noe lignende for Volvo XC40 eller Polestar 2, men har ikke funnet noe ennå. Det er vel som forventet, da Polestar 2 bare har vært på veien kort tid og XC40 ikke har begynt å komme ut til kunder ennå.

Det er ikke noen standard for OBDII-data på elbiler, så Scan My Tesla vil nok ikke virke på XC40. Spørsmålet er om det kommer noen app til XC40 de nærmeste årene i det hele tatt.

Jeg har tenkt å pusle litt med dette når jeg får min bil til våren. Har lyst til å lage en app som kan logge forbruk sammen med batteritemperatur, utetemperatur, fart, stigningsprosent og lignende. Målet er å lage et mer nøyaktig estimat for forbruk som kan kobles opp mot en ruteplanlegger. For å få til dette må jeg finne ut formatet på dataene som kommer ut på OBDII-porten. Sannsynligvis bruker Volvo CAN-bus, og det har jeg en del erfaring med, men det er likevel en stor jobb å finne ut av hva som er hva i datastrømmen.

Noen andre som pusler med noe lignende?
#352
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:45
Sitat fra: Contango på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:35
For de som er interessert i WLTP så kan dere se idiotien godt beskrevet her. (Og det er kun fabrikanten som tester, for de som lurte).
https://www.autocar.co.uk/car-news/features/autocar-guide-wltp-emissions-testing
Hva er idiotien her?
#353
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:05
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 22. oktober 2020, klokken 16:48
Ja "Lykke til" sier jeg også. Det lar seg i praksis ikke gjennomføre, tror jeg.

Det jeg derimot tror er at Polestar kommer til å tune opp P2 seinere når OTA kommer. Dette ordner seg derfor seinere.
Betyr det at du regner med at man neste sommer vil oppnå 470 kilometer faktisk rekkevidde?Tror det er litt vel optimistisk, selv om jeg håper og tror på en del forbedring de neste månedene.
#354
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:01
Spørsmålet er om det er WLTP-testen som er for dårlig eller om Polestar har gjort testen feil?

Testen skal, slik jeg forstår det, være vurdert og godkjent av et uavhengig organ, så at den er gjort feil høres lite sannsynlig ut. Dermed vil man ved å kjøre WLTP-testen på nytt trolig ende opp med samme resultat og være like langt med tanke på en klage mot Polestar.
#355
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
torsdag 22. oktober 2020, klokken 15:06
Noe av problemet her er at det ikke finnes en god standard for å karakterisere rekkevidde. WLTP er ikke god nok til å sammenligne biler fra forskjellige produsenter. Derfor er det heller ikke entydig hva produsenten "forespeiler" når han sier WLTP-rekkevidde på 470km. WLTP-tallet sier rett og slett veldig lite om hva man kan forvente av praktisk rekkevidde. Hvis vi tar som utgangspunkt at Polestar ikke har jukset i sine WLTP-tester, så er dessverre Polestar 2 et tydelig eksempel på hvor ubrukelige WLTP-testene er. EPAs tall er ofte mer i samsvar med praktisk rekkevidde, men de har også samme problemet med at de får "rare" utslag på biler fra enkelte produsenter (eks. Porsche Taycan).

Det at det mangler en god testmetode for å angi praktisk forbruk gjør at forventningene fra kundene blir veldig forskjellige. Selv har jeg et veldig bevisst forhold til at WLTP er ubrukelig. Når jeg i tillegg ikke trenger særlig mye rekkevidde havner fokuset et annet sted. Hadde jeg hatt behov for 400km rekkevidde og trodd at WLTP er noe mer enn et tall, så hadde jeg også vært skuffet.

Som jeg har nevnt før, er jeg helt enig i at de som mener de ikke har fått det Polestar har lovet bør gå til sak. Dog er jeg usikker på om de kan vinne fram med et søksmål, da et av hovedspørsmålene vil være kvaliteten av WLTP-standarden som er felles for hele bransjen.

Jeg er også enig i at Polestar har håndtert dette med lav rekkevidde på en dårlig måte. Trodde egentlig det at de er i samme familie som Volvo ville gjøre at de hadde et bedre utgangspunkt på kundebehandling.
#356
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
torsdag 22. oktober 2020, klokken 07:57
Sitat fra: TM på torsdag 22. oktober 2020, klokken 07:44
Er det noen som vet om instruksjonsbok er tilgjengelig ?
Ligger på nettsiden til Volvo under Support. https://www.volvocars.com/no/support/manuals/xc40-recharge-pure-electric/2020w37

Har ikke klart å finne noe nedlastbart ennå.
#357
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
onsdag 21. oktober 2020, klokken 12:54
Jeg er enig i at de som ikke har fått rekkevidden de bør kunne forvente bør vurdere å gå til sak, men kanskje det som har med reklamasjon, (manglende) respons fra Polestar og lignende kan diskuteres i en egen tråd?
#358
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
onsdag 21. oktober 2020, klokken 11:47
Sitat fra: Tafsern på onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:06
For å være svært positiv: jeg tror man kommer over en kneik etterhvert hvor barnesykdommene blir færre, bilene er mer optimalisert via oppdateringer og ting går som de skal. Om det hjelper på rekkevidde for de som har et relativt høyt forbruk nå kan man jo bare spekulere i, men ser for meg at det vil skje mye frem mot sommeren.

Det eneste man ikke får gjort noe med på dette stadiet er vekt og luftmotstand.
Jeg tror også at bilen vil bli bedre etterhvert som Polestar får tid til å rette opp problemene som har dukket opp i startfasen. Jeg tror også at det er en god mulighet for at rekkevidden kan bli noe forbedret.

Det er en ting til, i tillegg til vekt og luftmotstand, som man ikke får gjort noe med, og det er motorkonstruksjonen. Ut fra min erfaring med elektromotorer fra de store leverandørene som f.eks. Siemens, så er de sjelden optimalisert for et gitt anvendelsesområde. De er vanligvis ganske gode på alt. Med et gitt anvendelsesområde kan man derfor lage en motor som er bedre enn en standardmotor, men det krever tid, kompetanse og erfaring. Jeg mistenker at Polestar og Volvo ikke har hatt tid til (i samarbeide med Siemens-Valeo) å optimalisere motoren for de gitte kjøretøyene, og at dette er noe av årsaken til det høye forbruket. Hvis dette er riktig, vil man ikke komme ned på Teslanivå i forbruk uten å bytte til en mer optimalisert motor. Noe som sikkert kommer på senere generasjoner av Polestar/Volvo, men som da gjør at man må leve med et forholdsvis høyt forbruk på 2021-modellene av Polestar 2 og Volvo XC40.
#359
Polestar 2 / Sv: Apple Music
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 21:02
Sitat fra: Egil Haugli på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:57
Det er ikke ett større problem enn man gjør det til selv i såfall.
Spørsmålet var hva Apple CarPlay kan gjøre som ikke Android Automotive kan gjøre. Jeg ga et eksempel.
#360
Polestar 2 / Sv: Apple Music
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:33
Sitat fra: Egil Haugli på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:21
Sitat fra: oivindg på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:09
Appene som kjører på Android Automotive må jo være laget for dette. Foreløpig er det ikke mange apper som er det. Hvis du ikke ønsker å bruke Spotify eller YouTube Music som musikkapp, men for eksempel Apple Music i stedet, så må du ha Apple CarPlay.
Du MÅ jo ikke ha det, bilen støtter vel lyd over Bluetooth hvis det er så viktig å bruke Apple Music før app eller Apple Carplay er tilgjengelig
Men da må du fikle med mobilen. Fordelen med CarPlay er jo at du får det opp på skjermen i bilen, så det er litt mindre trafikkfarlig å bruke mens du kjører.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA