Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - oivindg

#16
XC40-EV / Sv: OTA oppdatering
onsdag 16. februar 2022, klokken 19:50
Programvareversjon 1.9 er tilgjengelig, men kun på verksted. Endringene kommer med i en senere OTA (1.10? 2.0?)

https://www.volvocars.com/no/support/software-release-notes/xc40-recharge-pure-electric/2020w37
#17
XC40-EV / Sv: Erfaring adaptiv cruisecontrol og barn i baksetet
lørdag 15. januar 2022, klokken 17:27
Sitat fra: Oddaa på fredag 07. januar 2022, klokken 23:43
Og ja, programvaren er helt forskjellig. Manglende funksjonalitet i appen er en ting, og listen over manglende funksjonalitet i bilen er lang sammenlignet med Volvo med Sensus operativsystem. (Muligens størst problem for oss som har Volvo-erfaring og vet hva vi går glipp av.)
Jeg ser at bensindrevne XC40, XC60, S90 og V90 nå får Android Automotive også. Vil anta at Sensus er på vei ut, og at all nyutvikling fokuseres på Android Automotive. Håper da at det vil bli fart på å utvide funksjonaliteten på Android Automotive. Forventer at mye av funksjonene fra Sensus blir implementert i Android Automotive og at appen også får mer funksjonalitet for bilene som har Android Automotive.
#18
XC40-EV / Sv: Erfaring adaptiv cruisecontrol og barn i baksetet
fredag 07. januar 2022, klokken 21:09
Sitat fra: Oddaa på fredag 07. januar 2022, klokken 16:05
Nå ble jeg usikker, vår XC60 har en oppegående svingassistent som senker farten i kurver og i rundkjøringer, men jeg klarer ikke å komme på om vår XC40 (som jeg kjører lite) har den samme funksjonen.
Min opplevelse er at XC40 holder konstant fart uansett sving eller ikke og kun bremser ned når G-kreftene blir ubehagelig store. I rundkjøringer opplever jeg at den går for fort inn i rundkjøringene for så å redusere farta for mye og ender opp med sneglefart de første hundre meterne ut av rundkjøringen. Hvis jeg har en bil foran meg inn i rundkjøringen holder den samme fart som bilen foran inntil den bilen kommer ut av "radaren". Da bykser kan bilen plutselig gi gass halvveis rundt rundkjøringen.

Jeg har inntrykk av at det er forskjellig programvare i elbilen sammenlignet med de andre Volvoene. Appen er vel også bedre og har flere funksjoner på ICE-bilene. Håper og tror at dette blir samordnet etterhvert, slik at for eksempel ACC på elbilene kan bli like bra som på de andre modellene.
#19
XC40-EV / Sv: Erfaring adaptiv cruisecontrol og barn i baksetet
fredag 07. januar 2022, klokken 13:53
Sitat fra: elektrolars på fredag 07. januar 2022, klokken 13:12
Takk for svar. Så lenge den fungerer OK på motorvei så er jeg greit fornøyd.

For øvrig var vi og testet baksetet på en utstillingsmodell i går, det er såvidt en litt kortvokst jente på 9 klarer å se ut av vinduet selv om hun sitter på pute. Så vi tenker å prøvekjøre med henne for å se hvordan hun opplever å sitte i baksetet og om det lave setet har noen påvirkning på om hun blir bilsyk.
Alfa og omega at ungene trives i bilen.

Forøvrig er jeg veldig fornøyd med vår XC40. God å kjøre, virker godt sammenskrudd og så synes jeg det å ha Google Maps integrert i bilen fungerer veldig bra. Volvoen er i stor grad som en "gammeldags" bil, uten mange av de nyeste finessene. Den ser også ut som en "gammeldags" bil både utvendig og innvendig. Noe jeg liker. Så langt er det jeg er mindre fornøyd med at det kommer noen feilmeldinger på frontlysene innimellom, uten at jeg ser noen problemer, og at appen er veldig enkel og noe ustabil. Rekkevidden har vært bedre enn forventet. Jeg oppnår WLTP på gode sommerdager hvis jeg holder meg unna motorvei. På vinteren ser det ut som jeg har rundt 30 mil i ti kuldegrader hvis det ikke er for ruskete forhold.
#20
XC40-EV / Sv: Erfaring adaptiv cruisecontrol og barn i baksetet
torsdag 06. januar 2022, klokken 11:45
Sitat fra: elektrolars på torsdag 06. januar 2022, klokken 09:33
Jeg synes det er rimelig kjedelig å kjøre motorvei og er en aktiv bruker av ACC (adaptiv cruisecontrol) på min 2018 Nissan Leaf. Da vi hadde en rask prøvekjøring av C40 så fikk jeg ikke lane assist til å fungere (var visstnok skrudd av i menyen). Er det noen som kan si noe hvordan Volvo sin adaptive cruisecontrol fungerer? 
Her er det så mye smak og behag at det beste er å ta en lenger prøvetur.

Jeg synes filholderen fungerer ganske bra. Har ganske fin posisjon i fila og jobber forholdsvis mykt. Som andre biler jeg har kjørt får den litt hikke noen ganger. Ikke noe dramatisk, men nok til at jeg stort sett slår den av.

Fartholderen fungerer fint på rette strekninger, men den mister litt flyt i rundkjøringer. Jeg skrur av ACC inn mot rundkjøringer og så på igjen etterpå. Enkelt med knappene på rattet.

Systemet i Volvo er ganske basic. Det justerer ikke fart etter fartsgrenser, svinger, rundkjøringer o.l.
#21
Polestar 2 / Sv: Key Fob
lørdag 01. januar 2022, klokken 14:40
Et spørsmål. Er det ikke RFID i nøkkelen som ikke er avhengig av batteri? Altså at man i verste fall låser seg inn med mekanisk nøkkel og starter bilen ved å holde den elektroniske nøkkelen mot et punkt på rattstammen eller lignende?
#22
Skoda ENYAQ / Sv: Felger med avvikende innpress
mandag 27. desember 2021, klokken 18:49
Sitat fra: Zubzero på mandag 27. desember 2021, klokken 18:32
Sitat fra: oivindg på mandag 27. desember 2021, klokken 18:27
Sitat fra: Zubzero på mandag 27. desember 2021, klokken 17:11
Enyaq har i vognkortet med 19" en innpress på 45. Vil det ha noe å si i forhold til belastning mtp. garantien til bilen/hjulstillingen dersom en benytter innpress på 42, så lenge det er innenfor de tillatte totale 15/7,5mm i kjørteøyforskriften?
Mener å ha sett at du får 21-tommere med innpress på 40, så da burde vel 42 være greit.
Ja, det står også oppgitt. For det er vel ingen sammenheng mellom felgstørrelsen og innpress? Hva er grunnen til at 21-tommerene har 42 i innpress eller motsatt med 19" dersom det ikke har noen sammenheng?
Ofte har innpress sammenheng med bredden på felg/dekk. Noen ganger virker det som det er delvis styrt av design. Skal man gå i detaljene er det ganske komplisert å beregne hvilke felg/dekk-kombinasjoner som gir mest belastning, men jeg har ikke hørt om noen saker der dette har blitt brukt mot kunder så lenge innpress har vært innenfor standard. Må dog nevne at jeg ikke er noen Skodaekspert.
#23
Skoda ENYAQ / Sv: Felger med avvikende innpress
mandag 27. desember 2021, klokken 18:27
Sitat fra: Zubzero på mandag 27. desember 2021, klokken 17:11
Enyaq har i vognkortet med 19" en innpress på 45. Vil det ha noe å si i forhold til belastning mtp. garantien til bilen/hjulstillingen dersom en benytter innpress på 42, så lenge det er innenfor de tillatte totale 15/7,5mm i kjørteøyforskriften?
Mener å ha sett at du får 21-tommere med innpress på 40, så da burde vel 42 være greit.
#24
Polestar 2 / Sv: "Break-wipe" funksjon
mandag 27. desember 2021, klokken 14:05
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. desember 2021, klokken 19:53
Er det noen som vet om en estimering på hvor mye og lenge en må bremse for å holde ved like bremsene?
Min erfaring er at kraftig oppbremsing er mindre effektivt enn jeg hadde regnet når det gjelder å rengjøre skivene. Jeg har gått over til å bruke forsiktig bremsing over lengre tid. Har en snau kilometer nedoverbakke der det er 60 kilometer i timen, men der bilen kommer opp i 70-80 hvis jeg lar den trille fritt. Trykker bare nok på bremsen til å unngå at farta blir over 60. Virker ganske effektivt både foran og bak.
#25
Elbiler i media / Sv: Test av Volvo C40: Skjerpings, svensker!
mandag 20. desember 2021, klokken 12:08
Sitat fra: 1317142119 på mandag 20. desember 2021, klokken 09:27
Hvor var den artikkelen for kritisk til noe som helst? Synes artikkelen forklarte det meste godt jeg, hvor det negative ble forsøkt utdypet med mulige forklaringer.
Det starter vel med overskriften?

For meg virker det som at C40 og XC40 treffer kundene ganske bra, og da har vel Volvo gjort en god jobb? Dette er Volvos første steg mot en helektrisk hverdag og de har valgt å fokusere på kjøreglede, komfort og kvalitet fremfor pris og rekkevidde. Samtidig jobber de for fullt med neste generasjon Volvo der de sannsynligvis gjør et løft på rekkevidde og effektivitet også.

Etter å ha vært BMW-mann i mange år må jeg si at det er litt morsomt å oppleve at XC40 P8 leverer så bra at jeg nå må anses som Volvo-fanboy.
#26
Elbiler i media / Test av Volvo C40: Skjerpings, svensker!
søndag 19. desember 2021, klokken 16:23
Ser jeg var litt uklar. Volvoen har RWD-bias. Jeg mente at den har kraft foran i tillegg til bak. Ikke bare bak. Men fordelingen virker litt mer mot nøytral enn BMW'en som oppleves å ha litt mer av kreftene bak.

Jeg har foreløpig ikke opplevd at Volvoen har understyrt.
#27
Elbiler i media / Sv: Test av Volvo C40: Skjerpings, svensker!
søndag 19. desember 2021, klokken 15:41
Sitat fra: 02jan på søndag 19. desember 2021, klokken 15:32
Tviler også på at C40 er satt opp med permanent 4x4.
Min opplevelse fra XC40 er at den alltid har noe av kreftene foran. Har foreløpig ikke opplevd at den begynner å spinne bak for så å fordele kraft forover ved normal kjøring. Jeg synes den er mer forutsigbar og stabil enn X3'en vi  hadde før XC40'en. Og det til tross for at vi var veldig fornøyde med X3'en. Foreløpig er sladding det eneste punktet jeg synes X3'en var bedre på. På XC40'en får du lov til å gjøre flotte, kontrollerte, sladder der bakenden slipper litt ut, men du får ikke lov til å tverre bilen helt, i motsetning til X3. Så har du lyst til å kjøre villmann er ikke C40/XC40 rette bilen.
#28
Elbiler i media / Sv: Test av Volvo C40: Skjerpings, svensker!
søndag 19. desember 2021, klokken 12:55
To "myter" som holdes hardt i hevd i artikkelen. Den ene er at sentertunnel er negativt, den andre at lenger akselavstand medfører mer plass. Det finnes fordeler og ulemper med begge deler. I en så kort bil som C40 tviler jeg på at det vil være mange passasjerer som ville hatt glede av å fjerne tunnelen i baksetet. Når det gjelder akselavstand, så vil det i alle fall bak måtte være slik at om man flytter baksetet bakover, så blir bagasjeplassen tilsvarende mindre. Foran kan man tjene noe, men det vil uansett være en del leamikk som må få plass et sted. C40 er en bil på rundt 4.5 meter som har plass til fire voksne, over 400 liter bagasjerom og frunk. Jeg ser ikke at det er så mye dårligere enn konkurrenter som er bygget på ren elbilplattform.

Etter å ha kjørt over 12.000 kilometer i XC40 er min oppfatning at C40/XC40 er noen av de mest vellykkede kompakte elbilene på markedet, for de som ikke har fokus på rekkevidde.
#29
XC40-EV / Sv: OTA oppdatering
mandag 13. desember 2021, klokken 16:16
Måtte koble opp nøklene mot brukerprofilene på nytt for å få til automatisk bytte mellom profilene etter OTA 1.8.
#30
XC40-EV / Sv: Faktisk forbruk og rekkevidde
mandag 13. desember 2021, klokken 09:54
Det er også litt forskjell på valg rundt funksjonalitet. Som at Polestar kuttet funksjonen for å unngå rust på bremseskivene mens Volvo har beholdt det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA