Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Evolution

#1
BMW iX3 / Sv: iX3 frunk prosjekt
fredag 14. februar 2025, klokken 10:16
Hei.
Har du noen prøvd dette: https://wokeby.de/en/product/bmw-ix3-frunk/  ?
Hvordan er dine erfaringer?
#2
BMW i3 / Sv: Lading av i3 fra vanlig stikkontakt?
fredag 18. desember 2020, klokken 13:56
Takk til alle for svar og forslag til best mulig ladeløsning i vårt nye hus.
Jeg fikk svar fra elektrikeren at han nekter å installere ladenoksen til Eassy for mindre enn 15000kr...
#3
BMW i3 / Sv: Lading av i3 fra vanlig stikkontakt?
tirsdag 15. desember 2020, klokken 12:46
Takk for deres innspill. Min konklusjon er at jeg bare ber elektrikeren å installere en vanlig 15A stikkontakt for å lade min i3 fra denne stikkontakten, den stikkonakten følger med gratis i carporten. Alt for mye styr og alt for mye å sette seg inn i, med forskjellige ladebokser, kabler og oppsett.
#4
BMW i3 / Sv: Lading av i3 fra vanlig stikkontakt?
fredag 11. desember 2020, klokken 11:14
Sitat fra: Ferry på onsdag 09. desember 2020, klokken 12:38
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. desember 2020, klokken 06:53
Antar stikkontakten er uten b-vern.

Litt uklart om stikkontakten som tilbys gratis er for generell bruk eller spesifikt for elbil(?) Om den er for elbil så må den jo ha B-vern. Men da hadde den ikke vært 15 A, men 10 A. Så trolig bare for generell bruk. Uansett greit å få kabling og sikring gratis. For deretter å bytte til ladeboks. Såfremt det er separat kurs da. Det er det antageligvis ikke om den er for generell bruk. Men dette er jo nybygg, så det er ikke mye ekstra jobb å dra med i det minste et trekkerør.

Hei.
Stikkontakten som tilbys er for generell bruk. Jeg har også bestilt et trekkerør til framtidig ladeboks. Carporten blir bygd om to måneder, så verken stikkontakten eller trekkrøret er satt opp. Mitt spørsmål hva skal jeg be elektrikeren til å installere:

En stikkontakt med disse spesifikasjoner: en jordfeilvern kl.B og med 10A?
Eller skal jeg ble om installasjon av trefaskurs?
#5
BMW i3 / Sv: Lading av i3 fra vanlig stikkontakt?
tirsdag 08. desember 2020, klokken 21:25
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 08. desember 2020, klokken 12:40
Gratulerer med fin bil!

Du bør lade med ladeboks. Det er en høy engangskostnad, men sparer deg for utrolig mye plunder. I utgangspunktet er det heller ikke lov å lade fast med støpsel, men jeg vet det er noen som påstår det er unntak fra regelen hvisomatt dersomatt. Men jeg ville latt stikkontakten være der til annet bruk (på en annen kurs enn elbilladeren).

Takk! Er veldig fornøyd med den. Den er så unik i utseende og kjørefølelse i forhold til den gråe massen av alle andre biler i den prisklassen.
Jeg vil kjøpe en billigst mulig ladeboks. Har du noen å anbefale? Hastighet på lading er ikke viktig.
#6
BMW i3 / Sv: Lading av i3 fra vanlig stikkontakt?
tirsdag 08. desember 2020, klokken 21:22
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 08. desember 2020, klokken 18:01
Kva er vel ei pølse i slaktetida?
Om du vil følge foreskrifter så krev bruk av ladekladden at du har jordfeilvern typeB på kursen for ladepunktet. Innebygd vern i portabel ladekladd er ikkje tilstrekkelig. Det billegaste (les: simplaste (som kanskje ikkje installatørenvil selge deg...)) vernet er ein tusing til deg, kanskje litt meir om du kjøper det med installatøren som du må ha likevel. Om du ikkje går for industristikk er det maks tillatt med 10A. Går du for industristikk må du kanskje kjøpe ny ladekladd?
Differansen til ein enkel ladeboks til kr 4.000,- blir ikkje lenger så stor. Shop rundt etter ein rimelegare installatør om du kan (men det er kanskje låst til etter overtagelse?)

Takk for ditt svar. Så en enkel ladeboks til ca 4000 kr er den mest fornuftige veien å gå?
Sånn som denne:
1. https://www.elbilgrossisten.no/collections/mennekes-ladestasjoner/products/mennekes-compact-e-11kw-16a-3-fas-type-2
og denne:
2. https://www.thansen.no/bil/ladekabler/audi/e-tron/vegglader-ev-type-2-16a-1-fase-6m/n1195136/pn1195150/
Vi er ikke låst til noen installatører. Vi kan velge fritt.
Passer disse to ladeboksene?
#7
BMW i3 / Lading av i3 fra vanlig stikkontakt?
tirsdag 08. desember 2020, klokken 12:26
Hei.
Jeg har kjøpt i år en brukt i3 og i flere måneder ladet hjemme fra vanlig 13 ampere stikkontakt.
Jeg driver å bygge hus og der kan jeg velge hvordan jeg vil lade min i3. I carporten vurderes det som standard kostnadsfri pakke fra elektrikeren, å installere 15 ampere stikkontakt.
Spørsmålet er:
Hvordan burde jeg lade min i3 i nye huset? For en Easee Home ladeboks med installasjon skal elektrikeren ha 15000kr inkl mva. 15 ampere stikkontakt er gratis.

Takk for svar

#8
BMW i3 / Sv: Tomt batteri over natten
lørdag 21. november 2020, klokken 19:16
Oppdatering i saken:
Når bilen er låst har jeg funnet ut at lysinstilling-lysene slokner aldri i min i3 (se vedlagte bilder). Kan det være det som trekker strøm om natten og taper batteri for strøm?

Det er 3 ting som lyser i bilen når den er låst: orange ringen blinker rundt startknappen, rød varsellys knappen og lysinstilling-lysene til venstre for rattet.

Kan dere som har i3 sjekke om de samme 3 tingene lyser i bilen deres, når bilen er låst?
Kan dette være årsaken til at min i3 mister så mye strøm?

Bilder:
https://ibb.co/pjk9qgZ
https://ibb.co/7KN8rrL
#9
BMW i3 / Sv: Tomt batteri over natten
tirsdag 17. november 2020, klokken 08:35
Sitat fra: Orbit på mandag 16. november 2020, klokken 19:18
Neste gang det skjer, gå inn i servicemenyen og les av batteritemperatur. Dersom den er vesentlig over utetemperaturen (sjekk noen ganger først så ser du hvordan det er når bilen oppfører seg normalt), er det batterivarmingen koblet seg inn og har tømt det meste. Da vet du i så fall hva som skjer, men det er likevel et mysterium hvorfor det skjer.

Takk for det Orbit! Jeg skal sjekke det ut.
#10
BMW i3 / Sv: Tomt batteri over natten
mandag 16. november 2020, klokken 15:19
Sitat fra: Orbit på onsdag 11. november 2020, klokken 12:59
Dersom du fullader bilen, kan du da kjøre 120++ km før det begynner å bli faretruende tomt? Og faller da %-visningen jevnt med kjørte kilometer?
Ja til begge.
#11
BMW i3 / Sv: Tomt batteri over natten
onsdag 11. november 2020, klokken 12:30
Verkstedet til bmw sier at batteriet er i orden.
#12
BMW i3 / Tomt batteri over natten
søndag 08. november 2020, klokken 21:23
Hei. De siste to ukene har jeg opplevd to ganger at min 2014 i3 går nesten tom for strøm ila natten. Bilen står ute ca +5/+8 om natten. Batteri går ned fra ca 80% på kvelden kl 1900 til 10% på formiddagen kl 1100. Veldig merkelig, ingen automatisk klimaoppvarming av bilen er stått på. Jeg kommer til bilen og møter en nesten tom batteri.
Hva kan dette være? Har noen opplevd lignende?

#13
BMW i3 / Sv: Top Gear’s Top 9: the best old cars STILL on sale
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 16:06
Takk for at du delte dette. Godt å få bekreftet fra selveste TopGear at man har gjort et godt bruktbil kjøp :)
Nå er det 200000 i3er som er produsert! Utrolig. Mer om dette her med spennende bilder:
https://www.press.bmwgroup.com/asia/article/detail/T0319025EN/first-of-its-kind-and-innovation-driver-for-sustainable-mobility:-200-000-bmw-i3-produced-to-date?fbclid=IwAR3pEdi8uDuZnZ2-Tyu9n9Bzr2YBQooapQThlPuuXsCHoOGCv8J2gNAeXbQ
#14
BMW i3 / Sv: Range extender
tirsdag 13. oktober 2020, klokken 19:17
7 år seinere.
Er det noen som vet hvor mye det koster å oppgradere en 2014 i3 med Range extender?
#15
BMW i3 / Sv: Tips & råd til nye i3 eiere
tirsdag 29. september 2020, klokken 20:07
Hei. Det er mange år siden noen har postert noe i denne tråden.
Denne tråden er mer aktuell enn før, fordi mange nye eiere har kjøpt brukte i3er.
Har noen sett på nettet en praktisk oversikt over nyttige ting å vite om sine nye brukte i3? Ting man burde gjøre eller ikke gjøre?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA