Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Koskesk

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: 2016 -> Raven
torsdag 16. februar 2023, klokken 10:49
Sitat fra: turfsurf på mandag 13. februar 2023, klokken 07:35
Sitat fra: Koskesk på søndag 12. februar 2023, klokken 21:10
Tittet litt på 2023 TMX som sto der...å må si det var mye mere med den som appellerte til meg en TMY..

Men med omtrent 3x prisen for en TMY, kan jeg ikke rettferdiggjøre det kjøpet! Føler ikke at premium nivået rettferdiggjøres prisen.

Så da sitter jeg litt igjen med siste alternativ (bortsett fra å beholde min X)
Er raven VELDIG mye bedre en en 2016 Mod? Er det verdt å bytte in i en med noen år garanti igjen? Er kjørelengden lengre? Lader den raskere en 2016 osv...

Ny TMX er dyr ja. Siden Raven er 100D og du har 90D så både lader den fortere og har bedre rekkevidde. I tillegg har Raven forbedret kraftelektronikk og lagre, så den har litt lavere forbruk. Og så har den adaptive dempere.

Skjønner godt vegringen mot å bytte til Y, med fem i bilen blir den litt trang (som de fleste andre biler).

Takk for svar  :)
Kanskje det svarer seg da å se etter en Raven modell om man egentlig er fornøyd, men ikke vil punge ut gjennom blå-øyet!
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skvettlapper Model X?
torsdag 16. februar 2023, klokken 10:45
er det noen som vet om de Orginale Tesla nå selger passer til tidligere modeller? Ser de skriver selv at de passer fra 2022 og fremover, men tenkte om noen har prøvd?
#3
Model X 2014 - 2022 / 2016 -> Raven
søndag 12. februar 2023, klokken 21:10
Okei,

Har søkt og lest igjennom en del poster og emner her rundt de eldre TMX og Raven versjonen, men finner ikke så mange som på en måte forklarer de største forskjellene og om det er verdt det eller ikke  ???

Sitter i dag med en 2016 TMX 90D/ 6S og gratis lading. Er i utganspunktet veldig fornøyd, vi er 5 i familien å jeg mener man ikke kan finne en bedre bil for oss. Har allerede byttet kompressor, osv en del andre ting på garantien. Så den er grei. Men merker nå at med MCU1, ingen vinterpakke osv virker den etter hvert litt utdatert.

Så tenkte jeg, ok, modell Y blir neste. Men var nå å prøvekjørte den på fredag...men satt bare igjen med: mehhh....ikke noe imponert egentlig. Adde med barnesete og hun minste å ser at plassen til de andre to som er betydelig eldre er «liten» å de var heller ikke noe fornøyd med å klemme seg sammen på en seterad etter å ha hatt eget sete i årevis  ::) å jada..kan vel si man er blitt bortskjemt. Men for å være ærlig forventet jeg kanskje litt mere av Model-Y.

Tittet litt på 2023 TMX som sto der...å må si det var mye mere med den som appellerte til meg en TMY..

Men med omtrent 3x prisen for en TMY, kan jeg ikke rettferdiggjøre det kjøpet! Føler ikke at premium nivået rettferdiggjøres prisen.

Så da sitter jeg litt igjen med siste alternativ (bortsett fra å beholde min X)
Er raven VELDIG mye bedre en en 2016 Mod? Er det verdt å bytte in i en med noen år garanti igjen? Er kjørelengden lengre? Lader den raskere en 2016 osv...

Er det noen som har gjort det byttet å mener det er verdt det? Eller er det bare å vente det ut å se om 2023 modellen etter hvert faller i pris på bruktmarkedet?
#4
Tesla / Sv: Innbytte eller selge privat
torsdag 02. februar 2023, klokken 17:45
Det vet jeg :+1:
men teknikkeren som var innom nå nettop å fikset litt på vinduet mitt sa at de betalte gjerne litt mere for akkurat dem for å få dem av markedet....så levde litt i håpet, men med den pris så forsvant det fort   :laugh:
#5
Tesla / Sv: Innbytte eller selge privat
onsdag 01. februar 2023, klokken 23:49
Fikk innbytte tilbud i kveld på min 2016 TMX med gratis superlading og 83.000km på klokka.....170 000kr under laveste! annonsen på finn.no akkurat nå🙄 Så blir vel finn.no her og tenker jeg..
#6
Model Y / Sv: Model Y med 7 seter reservasjon
søndag 29. januar 2023, klokken 00:58
jepp...samme her...vurdere å bytte in TMX`n nå med en TMY....Og er på en måte blitt vant med et sete ekstra eller to når man har flere unger og "carpooling" til fotball treninger osv eller eventuelt en svigermor som skal sitte på 😆
#7
Tesla / Sv: Bytte MCU1 til MCU2 er endelig mulig i Norge
mandag 20. desember 2021, klokken 07:31
Sitat fra: k1 på søndag 19. desember 2021, klokken 18:33
Sitat fra: Koskesk på søndag 19. desember 2021, klokken 17:15
Sitat fra: k1 på tirsdag 14. desember 2021, klokken 18:20
Byttet forrige uke ut 8GB emmc brikken med den "nye" 64GB, men er da altså fortsatt på MCU1. Den ble betydelig bedre - den har sluttet å henge. Så bortsett fra mangel på Netflix, karaoke, nettleser og noen spill tror jeg ikke det er veldig mye forskjell lenger. Har jo da fremdeles DAB  ;D
Tror ikke jeg ville følt at jeg hadde en veldig mye nyere bil ved å bytte til MCU2 nå.
Dette var da en TMX100D med AP3.0 (tidligere 2.5).

Ble du innkalt til dette, eller spurte du om det kunne gjøres i forbindelse med noe annet? Jeg fikk den formelle tilbakekallingen, men siden har det vert stille. Hadde forsåvidt vert kjekt å kanskje bare prøvd det først for å se hvor mye det utgjør  :)

Jeg skulle inn for å få byttet deler i forstillingen som ga mye knirk. Så når timen kom og du skal godkjenne estimatet deres, var dette kommet på lista over gjøremål også. Jeg har vært inne på tanken til å bytte til MCU2 jeg også, men ville vente å se hva emmc byttet på MCU1 ville utgjøre først. Nå fungerer MCU1 helt greit igjen, så jeg gidder ikke bytte (samt at ny bil ligger til bestilling, så det får neste eier heller evt gjøre).

Aha, da tror jeg kanskje jeg skal vente å se jeg og  :)
I sommer frøs skjermen flere ganger, endte opp med sort skjerm på flere turer og det er vel et typiske tegn på at brikken er full/gåen.

Selv om jeg av og til kunne tenkt meg en raskere nettleser og noe annet å se på de gangene jeg står å lader alene, blir jo til at man lader litt oftere når man ikke trenger å betale noe for det :laugh: Og noe ny bil blir det ikke helt enda, syns ikke prisen på den nye X´n er helt innafor, og Y´n blir litt liten med 3 unger syns jeg  ::) Får ta med iPad`n på neste ladestopp  :laugh:

Men takk for info :)
#8
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bestille X nå?
søndag 19. desember 2021, klokken 17:25
Sitat fra: kodax på tirsdag 14. desember 2021, klokken 13:15
At det å måtte bruke CCS-adapter er en dealbraker skjønner jeg ikke, (hvis man da ikke lader veldig mye hos andre aktører). Å sette det på og ta det av tar et par sekunder, uansett mye raskere enn å lade hos andre aktører.

Joa, men som nevnt av en par over her, var mere hastigheten på ladingen jeg tenkte på....det er ikke rare hastigheten jeg har på den «gamle X´n» min på når jeg lader, og da er det jo bare kjedelig å ikke få utnyttet potensialet i det som en CCS kontakt vil gi deg  :)
#9
Tesla / Sv: Bytte MCU1 til MCU2 er endelig mulig i Norge
søndag 19. desember 2021, klokken 17:15
Sitat fra: k1 på tirsdag 14. desember 2021, klokken 18:20
Byttet forrige uke ut 8GB emmc brikken med den "nye" 64GB, men er da altså fortsatt på MCU1. Den ble betydelig bedre - den har sluttet å henge. Så bortsett fra mangel på Netflix, karaoke, nettleser og noen spill tror jeg ikke det er veldig mye forskjell lenger. Har jo da fremdeles DAB  ;D
Tror ikke jeg ville følt at jeg hadde en veldig mye nyere bil ved å bytte til MCU2 nå.
Dette var da en TMX100D med AP3.0 (tidligere 2.5).

Ble du innkalt til dette, eller spurte du om det kunne gjøres i forbindelse med noe annet? Jeg fikk den formelle tilbakekallingen, men siden har det vert stille. Hadde forsåvidt vert kjekt å kanskje bare prøvd det først for å se hvor mye det utgjør  :)
#10
Tesla / Sv: Bytte MCU1 til MCU2 er endelig mulig i Norge
tirsdag 14. desember 2021, klokken 12:01
Sitat fra: alda på søndag 08. november 2020, klokken 11:46
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 03. november 2020, klokken 17:50
Sitat fra: HKS på tirsdag 03. november 2020, klokken 01:25
Per nå er det kun biler med AP 2.0 og AP 2.5 som kan oppdateres.
Mulighet for eldre biler med AP 1.0 eller uten autopilot kommer senere.

Jeg vet i alle fall om en bil her i Norge med AP1 som har fått MCU2.
Det stämmer, vet om flera 2015 och 2014 modeller som bytt till  MCU2. Märkligt nog är det ett krav att man inte har manuell baklucka..... : (från Teslas nettside)

"Alle Model S og Model X unntatt Model S med Autopilot Computer 1.0 og manuell bakluke"

Plukket opp denne litt da jeg ser det er 1års tid siden: er det flere med AP1 som har oppgradert MCU2?

Har en TMX 90D 2016 hvor vurderer det til....Bilen har forholdsvis lav km (runt 65t)+gratis superlading. Usikker på om jeg ser poenget i å bruke så mye penger på den nye X'n når det ikke er sikkert om den har vanlig CCS ladeport en gang. Da er liksom en MCU2 litt enklere å svelge mot at man får en bil som føles «litt raskere og mere i tiden»  :laugh:
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bestille X nå?
tirsdag 14. desember 2021, klokken 11:43
Sitat fra: geear på mandag 18. oktober 2021, klokken 14:15
Godt å se at de har fått ladeplatene fra Y, men det ser fortsatt ut for å være dårlig plass til CCS i lyktene, samme lykteform som før. Er det bekreftet om det blir CCS eller om en fortsatt må holde på med adaptere?

Det var flott å få den muligheten på en eksisterende bil som ikke var levert med CCS, men det vil føles skikkelig jalla å knote med adapter på en ny bil i dag, altså, uansett prisklasse. Og det gjelder ikke lenger kun ved bruk av tredjepartsladere, nå må en det også på alle v3 superchargere...

Henger meg på denne!
Med de nye prisene vel over 1mill og om den ikke kommer med CCS som standard en gang så ser plutselig andre biler (og merker) mye mere attraktive ut  ::)
#12
Lading av Tesla / Sv: Lading med lav effekt i kaldt vær
onsdag 01. desember 2021, klokken 10:26
Sitat fra: Koskesk på onsdag 01. desember 2021, klokken 08:19
Hmm, ja, litt rart egentlig. For jeg har ikke hatt noen tilfeller av det i vår/sommer. Men mulig det er en svakhet som blir fremprovosert av kulden da, for jeg hadde dette en par ganger i fjor vinter og, men da sto bilen ute under omtrent samme forhold.

Samboer kjørte til superlader, men fikk ikke lade der heller. Ringte Tesla og fikk beskjed om at batteriet bare var 1c, og det måtte minimum være 5c for at den skulle ta lading. Så hun fikk da beskjed om å kjøre seg en tur for å få opp temperaturen.....føler det er litt tungvint. Det er jo en lang vinter...men da må man vel bare begynne å planlegge bedre.
#13
Lading av Tesla / Sv: Lading med lav effekt i kaldt vær
onsdag 01. desember 2021, klokken 08:19
Hmm, ja, litt rart egentlig. For jeg har ikke hatt noen tilfeller av det i vår/sommer. Men mulig det er en svakhet som blir fremprovosert av kulden da, for jeg hadde dette en par ganger i fjor vinter og, men da sto bilen ute under omtrent samme forhold.
#14
Lading av Tesla / Sv: Lading med lav effekt i kaldt vær
onsdag 01. desember 2021, klokken 07:12
2016 90D X, Samme her, samboeren min klagde på at bilen ikke ladet på vanlig stikk kontakt (har ikke fått montert Wallcharge stasjonen enda) Men ser den drar bare 2A når jeg var inne på appen nå. Den har vist stått sånn i hele natt, er -8 i garasjen, men har vert ned i -14 ute.

Men syns det er rart at bilen ikke drar mere en bare 2A?? Skulle vel tro den ville dratt det den kunne av kursen (har satt grensen til 10A)
#15
Tar opp denne litt igjen da min nybil forsikring på X´n snart går ut.
Men ser det nå er Helvetia som har denne opplyses det om på Tesla sine sider...noen erfaringer rundt dette i senere tid?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA