Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - amps

#46
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt elbil til maks 350 000
torsdag 06. august 2020, klokken 21:44
Da jeg skulle kjøpe elektrisk så var en gammel Tesla helt uaktuelt. For meg er 300k ganske mye penger, og vil ikke plutselig få 100k på toppen. Bilen jeg hadde var over 10 år gammel og jeg slet med masse småfeil som jeg fikset selv på nest siste EU kontroll. På den siste EU kontrollen var det ting som måtte sveises og prisen var langt over verdien på bilen så da ble det elektrisk på meg.

Kjøper man en gammel Tesla må man forvente å få seg en ny hobby i tillegg, det hadde iaf. jeg de siste årene med den gamle bilen, stadig noe som måtte googles. Når håndbrekken ikke slapp, dører som ikke gikk opp osv.

Er ganske glad alt virker nå.
#47
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ampera-e er UTSOLGT!
torsdag 06. august 2020, klokken 20:06
Hvis GM hadde kommet til Norge med biler hadde det nok ikke vært for å tjene penger. De påstår at de skal bruke 200 milliarder NOK($20B) frem til 2025 på å utvikle elektriske biler.

Det som er påfallende er at Bolt ble utviklet under Obama administrasjonen, og under Trump har det stått helt stille. Men nå ser de nok at Biden har en god sjanse for å vinne.

https://www.youtube.com/watch?v=BQVpzCxumGY

I denne youtube videoen så blåser Biden at GM jobber med en elektrisk Corvette.

Biden ønsker at USA skal bli best, ikke true andre til å bli dårligere eller hva det nå r Trump holder på med.

Problemet som det pekes på over her at det ikke  lønner seg å produsere elbiler, med Biden vil kanskje det forandre seg, skatter på bensin eller bilene kanskje? Tiden vil vise.
#48
Elbiler i media / Cadillac Lyriq EV lanseres Online kl 01 i Natt!
torsdag 06. august 2020, klokken 15:35
https://media.cadillac.com/media/us/en/cadillac/home.html

Cadillac som er under GM paraplyen, samme som Chevrolet Bolt. Lyriq blir første bilen på BEV3 platformen, Bolt var BEV2. Nytt batteri, og ny ladehastighet.  Navnet på de nye El bilene til Cadillac vil alle slutte på "iq", uttales "ick".

Det skal være mulig å chatte med GM/Cadillac folk under presentasjonen, så man kan jo spørre om EU/Norge lansering om man vil.

Som mange sikkert vet har GM trukket seg ut av EU, men Cadillac sin EU side reklamerer for annonseringen i kveld.

https://www.cadillaceurope.com/en/

Teaser for Lyriq: https://www.youtube.com/watch?v=VqsVWsNL8w0


#49
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ampera-e er UTSOLGT!
torsdag 06. august 2020, klokken 15:21
https://www.cadillaceurope.com/en/

Cadillac sin EU side linker jo til streamingen i kveld. Så kan vel se ut som det iallefall er plan for en EU eller Sveits versjon.

Sikkert lettere å selge biler når man allerede har forhandlere, litt vanskeligere i Norge når den gikk konk.
#50
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ampera-e er UTSOLGT!
torsdag 06. august 2020, klokken 08:54
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 05. august 2020, klokken 18:34
Kan dessverre glemme at Bolt kommer til Europa igjen. GM har trukket seg helt ut av Europa, og har nå kun fokus på Kina og USA. PSA har ikke behov for å kjøpe elbiler fra GM lenger, siden de nå har alle de forskjellige variantene de bygger på 208 selv. Og det er også kun 2 modeller igjen i Opel sitt sortiment som fortsatt er GM-produkter, og det varer vel ikke lenge før disse også avgår med døden.

Mest sannsynlig det som skjer ja. Men helt umulig er det jo ikke. GM har vel ikke fabrikker igjen i EU heller, og å importere biler fra USA er uøkonomisk. Men for elbiler i Norge er det jo ingen avgifter/toll etc og de selger jo Bolt i Brazil, 80 stk i året eller noe.

Eneste grunnen til at de kommer til Norge er jo for å få erfaring med elbiler. Senere i dag lanseres Cadillac LYRIQ som er den nyeste elbil platformen. Denne platformen trenger de jo erfaring med. Hvor mange vil hurtiglade en Lyriq med 200kw i USA utenfor California?

Slike ting og sikkert en masse annet kan være nyttig å få i Norge. Skal GM få den kunnskapen må de selge biler her. Ser jo at det er viktig å være i Norge for mange andre produsenter. Virker merkelig at GM ikke ser noen fordeler med å ha biler kjørende i Norge.

Bestemmer GM seg for at de må selge biler i Norge så kommer de sikkert med Bolt og bygger organisasjonen rundt den slik at man har folk her når Lyriq kommer på markedet.

Online lansering av Lyriq senere i dag: https://media.cadillac.com
#51
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ampera-e er UTSOLGT!
onsdag 05. august 2020, klokken 15:18
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 05. august 2020, klokken 14:28

Det er synd, fordi det var en bra bil som kunne blitt utrolig bra med noen få endringer (varmepumpe, litt høyere ladefart spesielt, og litt mer stopp i forsetene samt glasstak og awd for min del ).

Synes ikke PSA klonene er helt på høyde.

Bilen lever jo videre som Bolt i USA. 2020 versjonen har 66kwh batteri, 2021 får nytt førersete og adaptive cruise control.

Bolt EUV som kommer senere i år får vistnok Supercruise, men tror ikke supercruise ville funket spesielt bra i Norge siden vi ikke har mange km med god nok motorvei, har mer tro på VW Id3 adaptive cruise med skilt gjenkjenning og fartssenking i svinger.

Men det er fortsatt slik at Bolt såvidt henger med i tiden. 50kw lading er ikke mye i 2021 med ny modell i tillegg.

Blir spennende å se om Chevrolet kommer til Norge med Bolten nå som Ampera er utsolgt. Det var jo snakk om at de skulle åpne igjen på Island, men så kom corona'en og satte sikkert en stopper for planene enn så lenge.

Er ikke mye som skal forandres på bolten for at den skal funke i Norge, vinterdekkene har de allerede rappet fra Ampera'en og tilbyr de nå med 2020 versjonen av Bolt hvis man vil ha.

Patent søknad fra GM på island: https://gamli.els.is/en/node/487548

Skulle Biden vinne i November tror jeg ting kan gå raskt. Biden har et eget program kalt "Clean Cars For America", og skal bl.a bygge 500.000 ladestasjoner.

Bolt er jo en utviklingsplatform og det er vanskelig å tro at GM ikke ønsker biler på norske veier når alle andre har det og det er her man virkelig får testet bilene på vanlige folk.
#52
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Ampera-e er UTSOLGT!
onsdag 05. august 2020, klokken 13:17
https://mobile.no/kampanjer/opel-ampera-e-01339

"Norgeseventyret er over og Ampera-e takker for seg."

"Siste parti av Opel Ampera-e er nå utsolgt"

--
Skal du ha Ampera-e med lav km så er det noen demo biler på finn, ellers er det bruktbiler med ditto km.
#53
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt elbil til maks 350 000
tirsdag 04. august 2020, klokken 15:46
PEUGEOT e-2008 er innenfor budsjettet og ser ut som en normal bil. Ulempen er jo at den er konvertert og har nok ikke like stor plass inni som en Leaf.

Ville ikke kjøpt en ny Leaf til 300k+ i dag, problemet er at du kjøper en bil som skal kunne ta langturer men som vil få ladeproblemer. Det er allerede irriterende å lade med Chademo i dag, hvordan blir det om 2-3 år når du evt. skal selge bilen? En bil som det er utrolig pes å lade kan falle endel i verdi kontra de som har CCS.

#54
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
tirsdag 04. august 2020, klokken 11:23
Var ute og kjørte i helgen og hurtigladet 2 ganger. Det jeg la merke til, er at det var ladekø på de billigste laderene. Det sto gjerne E-tron på 50kw ladere med chademo kabel, mens 150kw CCS laderene var ledige. Så endte opp med å lade min Ampera-e på 150kw ladere mens E-tron sto på 50kw.

Hadde ikke giddet å kjøpt en ny Leaf i dag med Chademo, siden de har oftest ladekø. Må være frustrerende for Leaf eiere å se en E-tron stå å lade på Chademo laderen, mens flere 150kw CCS er ledige. Motivene kan være mange, f.eks at eieren skulle være vekke 40 min uansett, og å lade på 150kw ikke passet.

Men konsekvensen for Leaf er jo at det er ladekø mens de med CCS har muligheter.
#55
ID.3 / Sv: Tanker rundt valg av bil.
tirsdag 28. juli 2020, klokken 15:22
Jeg har en Ampera-e idag, og ser ikke helt vitsen med å oppgradere til ID3 1st. Den versjonen jeg er interessert i er den med 77kwh batteri, men den har vistnok bare plass til 4 personer og det blir en dealbreaker for meg.

Blir spennende å se om det blir kaos på ladestasjonene der jeg lader når Id3 kommer i store kvanta. Ser at det er endel ladekø på de stedene litt før der jeg lader. Hvis alt flytter seg opp der jeg lader i dag så må jeg ha en bil som klarer hele turen.  Har sett litt på Xc40 også, men den er foreløpig bare oppgitt til 400km rekkevidde og det blir litt knapt igjen selv om den har 78kwh batteri.
#56
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Hvor tar dere service?
torsdag 16. juli 2020, klokken 13:47
Første gang jeg har en nybil, og aldri giddet å ta service før, hvor tar dere service? Er det greit å ta f.eks på NAF som ikke er merkeverksted, mister man garantien hvis man tar service på NAF?. Hva med Snapdrive som er Opel merkeverksted er det greit?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA