Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - amps

#31
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil -budsjett 150' (nr.2-bil)
mandag 21. september 2020, klokken 12:59
Ville sett på en VW e-UP, rett og slett fordi man da får en nyere bil enn mange andre. Man kan f.eks få en 2018 E-Up til 150.000, og da har man flere år på garanti igjen, og bilen er 10-12 år på slutten av regnestykket ditt.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=190993462

Går du for en større bil, så må det bli en som er i ferd med å løpe ut av garanti, samt at jeg er usikker på om slike elbiler faktisk kommer til å bli 15 år gamle. Det er f.eks veldig få 15 år gamle elbiler på veiene nå, det er selvfølgelig mange grunner til.
#32
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp til valg av bil
mandag 21. september 2020, klokken 12:15
Kona og Ampera-e var de bilene jeg vurderte da jeg kjøpte for nesten et år siden. Grunnen til at jeg gikk for Ampera-e over Kona var plassen inni. Ampera-e  er laget som elbil, og har derfor ikke et stort panser men har god plass i baksetet, jeg kjører endel rundt på voksene som sitter i baksetet, derfor var dette et stort + for meg. Kona har trange bakseter for voksne iaf.

e-Niro vurderte jeg ikke pga prisen, leveringstid var noe annet jeg så på da bilen min ikke gikk gjennom EU kontroll, når jeg kunne få Ampera-e på dagen var valget enkelt egentlig.

Vil ikke anbefale Ampera-e i dag, den har f.eks ingen autopilot eller Adapive cruise control, setene er også litt dårlige. Prisen brukt og noen få nye er altfor høy.

Vil heller anbefale ID3, som egentlig er ganske lik Ampera-e, bare at den kommer med bedre seter og en slags autopilot/adaptive cruisecontrol. Den starter vel på 350.000 så ville sammenlignet denne med Kona og sett på plass etter hva du trenger.

Leaf vurderte jeg ikke mye pga at jeg ikke liker designet, at den har chademo og at det er så uendelig mange av de der jeg bor, og at den var dyrere enn Ampera-e på tidspunktet.
#33
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til 240km motorvei-pendling
torsdag 17. september 2020, klokken 14:08
Hvis det er snakk om å kjøre 40.000km+ i året så ryker jo garantien på 2.5 år, og verditapet på en ny tesla vil jo bli ganske stort.

Et alternativ som vil funke de fleste dagene er jo å kjøpe en Chevrolet Bolt, har sett de til 180k på finn, men de snappes fort opp.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182793583

Uten at jeg er ekspert på verdifall og slikt, så vil jeg tro dette blir endel billigere enn en ny Tesla når du skal kjøre så mye.
#34
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp til valg av EV
onsdag 16. september 2020, klokken 14:52
Ville heller sett på en MG ZV istedenfor eldre Leaf. Ville ikke gått for 8-10 år nedbetaling, det er utrolig lenge. Da ville jeg kjøpt litt billigere bil slik som E-2008 eller MG ZV som nevnt.
#35
Mach-e / Sv: Ford Mach-E vs konkurrenter
onsdag 16. september 2020, klokken 11:46
Sitat fra: Kires på mandag 27. januar 2020, klokken 12:13
Hva tenker dere om prisen? Ser ikke helt hvorfor jeg skal betale 100k mer for denne over en Model Y. MachE har mere "vil ha" begjær men ikke 100k mer. Mulig de greier å bli kvitt endel biler i starten til den prisen men blir vel fort som på alle andre modeller om dagen, at de kommer fort med kampanjer. i USA skiller det ca 3000$ mellom disse bilene.

Skjønner at dette var skrevet i Januar, men jeg får ikke dette til å stemme i det hele tatt, den billigste Model Y jeg får er til 550k, og med en farge jeg ikke liker og kjipe felger, mens den Mach-e jeg vil ha, i en farge jeg liker havner på 510k, da har Mach-e 99kwh batteri mens Model Y har 75 kwh batteri, mens Y har AWD mens mach-e har RWD.

Ser ut som at EU produksjonen til Tesla slår feilt ut i Norge, og gjøre bilene dyrere enn Mach-e som produseres i Mexico.
#36
Kjøpe elbil? / Sv: Mach-e innstegsmodell et godt kjøp?
tirsdag 15. september 2020, klokken 16:57
Jeg synes iallefall den er en god deal. Får mye for pengene. Det er den eneste bilen jeg seriøst vurderer å erstatte min Ampera-e med.  Ampera'en er en bra bybil, men er ikke veldig god til langdistanse, får litt vondt i foten som styrer pedalen etter 6-7 timer, og cruise controllen er helt jævlig, alle i bilen blir bilsyk.

Den modellen jeg ser på er den med 99kwh batteri og RWD med lengst rekkevidde, men den koster 510k+ vinterdekk. Det er mye cash for meg iallefall.

Regner med at Ford har behov for å selge biler i 2021 for å slippe unna bøter, kommer det en kampanje skal jeg iallefall prøvekjøre og vurdere det hvis de dropper den ned i 450k feks.

#37
ID.3 / Sv: We-charge prise klare
mandag 14. september 2020, klokken 17:34
Skjønner ikke helt at det er en så stor sak at noen har rappa strøm hos Tesla. Man kunne jo gått inn på meny og stjålet varer for 200 kr og laget en video om at det er gratis å handle på meny, hvis man bare unngår å betale.

Grunnen til at Tesla ikke åpner opp er at det koster mer en 1.7 per kwh å bygge de stasjonene. Det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke konkurrerer i det åpne markedet og tilbyr 4-5kr pr kwh slik som de andre premium stedene gjør. Vil jo tro det hadde lønnet seg.
#38
Andre Elbiler / Sv: Lucid Air
lørdag 12. september 2020, klokken 13:44
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/vAm51V/lucid-motors-sjefen-derfor-matte-vi-starte-med-en-luksusbil

Ny Lucid Air artikkel i dag.

Kjøper ikke helt forklaringen hans på hvorfor de satser på sedan, tror heller det er fordi de har efaring med sedan, og for å lage en SUV måtte de ha startet på scratch.

30kwh batteri har jeg heller ikke noen tro på. Tror heller batteriprisen faller videre så man kan få en 50-60kwh bil til 200k.

Når jeg kjørte fra hytten i går i et ekstremt regnvær så brukte jeg 20kwh på 7 mil. Eneste grunnen til at det ikke ble ladekaos var at jeg kunne stoppe på aksdal som har mange ladere, 20-25 stk tror jeg for Tesla og andre totalt.

Teknologi får ikke gjort noe med vann i veibane eller at man må avfukte vinduer, eller at passasjerer lader telefoner på usb uttakene. Hadde blitt mytteri hvis jeg hadde dratt ut laderene.
#39
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe e-niro?
lørdag 05. september 2020, klokken 11:15
Sitat fra: chriso89 på fredag 04. september 2020, klokken 20:35
hvor ofte kjører du mer en 200 km?   jeg hadde eniro og byttet til leaf pga jeg ville ikke betale så mye for å slippe ladestopp 2 til 3 ganger i året. sparer nå 20k i året på å heller ta noen ladestopp.

eneste jeg angrer på er at jeg tok leaf fremfor mg

Spørs jo om man har hytte eller ikke.  De som har hytte kjører langt ofte. Har man unger som spiller fotball f.eks så kan man ende opp med å kjøre langt internt i fylket også. Når man kjører ofte så er det ikke alltid så lett å starte med 100% batteri.

Jeg klarer fint å kjøre til hytten uten å lade, men på vei hjem må jeg lade. Ikke noe stort problem, jeg lader i 20 min, mens jeg spiser en burger. Den burgeren spiste jeg når jeg hadde bensin bil også.

Det leveres flere og flere biler som kan kjøre langtur nå, uten at en eneste leverandør bygger ut noe ala Tesla sitt nettverk. Ionity har jo en prismodell der de ikke ønsker at man skal bruke de. Bilene dumpes jo over på de andre ladenettverkene. Det ser jeg jo når jeg lader.

Tror ikke lade strukturen vil klare å holde med fremover, det skal kanskje komme 60-70 tusen nye elbiler som kan kjøre langtur det neste året, da tror jeg vi vil se masse køproblemer i helger.

Selv vurderer jeg å skaffe en bil med 100kwh batteri, har sett på mach-e, hvis det kommer forandringer på moms på elbil i 2022 så skaffer jeg meg kanskje en slik i 2021 hvis de kan levere innen rimelig tid.


#40
Kjøpe elbil? / Sv: Import fra Tyskland fra nyttår
fredag 04. september 2020, klokken 16:14
For nordmenn er det nok bruktbiler og prisreduksjon man må se på. Er vel endel leasing biler som skal selges, Når man kan kjøpe en ny e-up for 12.000 Euro, så må en 2019 Eup også settes ned vil jeg tro.

Har sett litt på https://www.mobile.de/  , denne siden kan man sette over til engelsk. Jeg er ikke ekspert på import av bil, men tror du får igjen momsen fra forhandler når du forlater Tyskland.

Ellers er Zoe en bil man kan sjekke ut, men tror noen driver med leie av batteri.

Har ikke sett noe spesielt prisfall på større biler.
#41
Kjøpe elbil? / Sv: El-kjøretøy som går som gratis i bomstasjoner
torsdag 03. september 2020, klokken 12:05


https://www.dagbladet.no/nyheter/malin-15-dode-etter-politikrasj/72731642

Disse bilene tåler ingenting, se hvor ødelagt den mopedbilen er. Spørs om dette er måten å unngå å betale noen kroner i bompenger.
#42
Leaf er ikke  dum som bybil. Men det er klønete å dra på langtur, kjenner noen som kjøpte 60kwh leafen for å bl.a dra på hytten. Det var såpass kø på ladestasjoner på utkjørsdager at de har kjøpt Tesla i tillegg. Så tror det bare blir vanskeligere å hurtiglade en leaf. Neste år vil det sannsynligvis bli solgt flere biler med CCS enn det er biler med Chademo i Norge nå.

Ville sjekket ut MG ZV eller Xpeng G3, G3 ble satt ned med 40.000 nå i August. Men problemet er jo når du får de levert, tipper det fort blir 2021 hvis du bestiller nå, det slipper du med leafen.
#43
E / Sv: Er jeg helt alene?
fredag 07. august 2020, klokken 14:23
Er 30 stk Honda e registrert i Norge, de fleste sikkert hos forhandlere. Hvis det er slik at de har bestilt 700 av denne så må nok prisen ned endel etterhvert. Blir sikkert ikke flere forhandlere av Honda med dette.
#44
Andre Elbiler / Buick Velite 7
fredag 07. august 2020, klokken 13:12

https://www.youtube.com/watch?v=P6e2rrDe2Cc

Velite 7 er basert på Chevrolet Bolt og Bev2 platformen, og kommer til salgs senere i 2020 i Kina for (startpris)235.000 NOK.
55kwh batteri og adaptive cruise control. Den er produsert i Kina. Glasstak og oppdatert infotainment.

Tror dere denne hadde solgt bra i Norge? Hva er egentlig de store hindringene for at GM sender denne til Norge?
#45
Man må jo lure på hva GM har holdt på med de siste årene. Bolt ble lansert i 2016, og de siste 4 årene har ikke konsernet hostet opp noe annet. Lyriq blir ikke lansert i USA før om kanskje 2 år i bestefall. Konkurrentene kommer med biler på markedet i år eller er på markedet allerede.

Har mistanke om at Supercruise  er helt utdatert om 2 år. For et års tid siden var kanskje supercruise bedre enn Teslas Autopilot, men 2 år til er lang tid.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA