Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - amps

#16
Kjøpe elbil? / Sv: Finnes det en elbil for oss?
torsdag 05. november 2020, klokken 14:00
Sitat fra: Stranda på torsdag 05. november 2020, klokken 13:37
Alltid interessant å høre om biler som kommer, men vi har behov for ny bil nå straks.

Da vet du iaf. litt om hva som kommer om ikke så lenge, Hvis det er slik at Kodiaq'en ikke har gått igjennom EU kontroll og det ikke lønner seg å fikse den, så kan det jo være det er penger å spare på å fikse den slik at den går 1 år til. De bilene som er på markedet nå i denne kategorien som TMX/etron er jo veldig dyre.

Ville også evt. sjekket med andre verksteder, da min bensinbil ikke gikk gjennom eu kontroll fikk jeg tilbud med brukte deler som var vesentlig lavere enn med nye deler.
#17
Kjøpe elbil? / Sv: Nygammel Leaf - katta i sekken? Dårlige rekkevidde
torsdag 05. november 2020, klokken 12:40
Tror det avviket der er helt normalt. Det er jo en 2 år eldre bil, og batteriet blir dårligere med tid og lading. Ulempen med små batterier er jo at de må lades ofte. Tipper den bilen har blitt ladet hver dag eller annen hver dag siden 2016. Så da må man forvente litt svinn på batteriet.
#18
Kjøpe elbil? / Sv: Finnes det en elbil for oss?
torsdag 05. november 2020, klokken 12:20
Ville ventet på Id Space Vizzion

https://www.volkswagen.no/no/elbil/id-modellserien/id-space-vizzion.html

Denne skal settes i produksjon neste år, og er kanskje på veien til neste vinter.

Litt mer teknisk info her:
https://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-7703047/VW-reveals-electric-family-estate-car-promising-2021.html

586 liter bagasjerom
Lengde på 4.95m

#19
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp - Bytte av EL-bil
tirsdag 27. oktober 2020, klokken 21:20
Jeg ser at Nissan Leaf e+ med 62kwh batteri er på tilbud til 300k nå, dette er jo en ganske bra pris. Ville vurdert den når prisen er så god.

Ellers er det jo MG ZS med 44kwh batteri til 250k.

Ville også sjekket ut den billigste Ford Mach-e, denne skal i teorien ha blitt satt ned med 40k, men den reduksjonen har vi ikke fått i Norge. Vet ikke om det kommer heller men kan jo være verdt å følge med på, da den vil komme innen budsjettet.
#20
https://www.dodge.no/chevrolet-bolt-ev-lt-66-kw-5-ars-nybilgaranti-2020-10-km-kr-319-900/

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=195996750

Hovedfordelen med denne bilen er jo at den har 66kwh Batteri, ulempen er jo at den ikke har norsk radio, det står heller ikke helt klart om den er ombygd for norsk CCS, og de har utelatt å nevne noe om 8 års batterigaranti.

Så CCS og evt. batterigaranti er noe jeg ville sjekket ellers så er 320k ikke så gale for en helt ny bil, med garanti fra en relativt grei forhandler som har eksistert siden 1989. Men klart går denne forhandleren konk så sliter du  med garantien.

Ellers så kan jeg nevne at fremtidige versjoner av Bolt vil komme med Adaptive Cruise control, nytt design, og nye seter, iallefall fra 2022 versjonen som kommer for salg neste sommer i USA.

Blir spennende å se om GM etterhvert kommer med Bolt tilpasset EU, burde være relativt enkelt for de å kunne selge en Bolt til slike forhandlere med Dab+, og europeisk CCS.
#21
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken småbil passer for meg
onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:19
Ampera-e har ikke app, men den kan forvarmes fra nøkkelen på flere hundre meters avstand så lenge det er fri sikt. Hvis det kan løse utfordringen så kan en Ampera spare deg for ganske mye penger. Kona er ganske overpriset.

Renault Megane som er ganske lik skal koste rundt 300k ifølge enkelte media.
#22
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt / Ny
tirsdag 13. oktober 2020, klokken 12:02
I 300-350k så får du jo en helt ny bil. f.eks MG ZS hvis du trenger en stor bil eller E-2008 hvis den kan være litt mindre. Hvis du klarer deg med litt mindre batteri.

Tror Tesla utenfor garanti blir litt bingo. Det går helt sikkert fint, men plutselig står du der med noe som er fryktelig dyrt og som må fikses.

Når det gjelder brukte Niro'er så synes jeg ikke bruktprisene er verdt det, de eneste niro'ene under 400k er jo de som ser ut som de har vært på reise rundt jorden. Vanlig brukte biler med 10-15k km i året er jo nesten priset som nye.

Hadde du klart deg med E-2008 så er det mye bil for pengene synes nå jeg. Spørs jo hva ventetiden er. E-Niro burde blitt langt billigere, du kunne jo hørt om de har et tilbud til deg eller noe.
#23
Kjøpe elbil? / Sv: Første El-bil
onsdag 30. september 2020, klokken 14:40
Hvis du har råd, ville jeg kjøpt Id4. Man får større batteri enn E-Niro, og bilen er litt nyere. Tror bruktverdi vil holde seg bedre enn E-Niro.

Men ville hørt med forhandler, får du vinterdekk eller lader hjemme inkludert med E-Niro så kan jo det være mer innenfor budsjettet ditt. Tror prisen på E-Niro må litt ned.

Ville unngått Leaf, det er fort gjort å havne i en situasjon der du må lade mange ganger, f.eks hvis du drar til en hytte uten lading og drar videre derfra til Sverige på ferie. Da kan du ende i en situasjon der det tar mange timer å lade bilen til 80%, fordi du må lade mange ganger på en kjøretur.

Chademo kontakter blir det også færre av, har sett at f.eks Fortum når de bygger 150kw ladere så har ikke de Chademo. Selv BKK har bare installert 3 Chademo og 5 CCS på Maurset. som er en nyere ladestasjon.

Du kan risikere å komme i en situasjon der du må lade og ikke kan kjøre videre, der de med Chademo må vente i timesvis, mens de med CCS har ledige kontakter.

De aller fleste steder i Norge så lader du max 50kw med Chademo, mens id4 lader mye raskere.

En fordel med Id4 kontra E-niro er at Id4 er laget som elbil, tiltross for at den er ca 15cm kortere i lengde så har den 100 liter mer bagasjerom. Den er nok rett og slett med at panseret er mindre uten at jeg har drevet og målt på det.
#24
Spørs jo hvilket ekstrautstyr du virkelig vil ha og kommer til å bruke i max. Hvis det primært er bedre lyd du vil ha max for så kunne du jo vurdert Opel Ampera-e istedet og spare 150k. Ampera-ene kommer med stort sett det man trenger, som ryggekamera og oppgradert lyd.

Når jeg vurderte bil så var hovedkravet at den skulle være lett å kjøre inn på kjøpesentre og treningssentre. Hadde ikke sett så lyst på det hvis jeg måtte romstert rundt på de Sats'ene jeg går på med en Tm3 eller Polestar.

Man kan jo lure litt på hva verditapet på en Id3 til 470k vil være.
#25
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil som nr 1?
lørdag 26. september 2020, klokken 09:52
Hadde gått for Id4, ville ikke ventet for lenge hvis du skal ha den til påsken. Tror det er mange som har ventet på Id4 og når prisen var såpass lav tror jeg det blir mye bestillinger.
#26
Kjøpe elbil? / Sv: En jungel av valg 250.000
torsdag 24. september 2020, klokken 12:12

Sitat fra: EnFyrPåJaktEtterBil på torsdag 24. september 2020, klokken 09:37


Det jeg også tenker. Pga. rekkevidden ser jeg for meg lading 2-3 netter i uken med en Ampera.
Er det noen forskjell på 2017-2020 modellene (rekkevidde e.l?).

WLTP rekkevidden er i praksis 1 lang tur, når du kjører frem og tilbake til jobb så blir det 2 turer, med oppvarming av bil osv. Derfor vil rekkevidden være endel mindre, spesielt når du må varme opp bilen, f.eks pga fukt på ruten/dugg.

Tror ikke det er noen veldig forskjell på de batteriene, ampera-e slutter på 2019 modell, det var det siste året fabrikken bygget ampera-e. Så det finnes ikke 2020 modeller selv om det annonserers for det på finn.

Jeg aner ikke hvor ofte du må lade, men worst case scenario er hver dag om vinteren.
#27
Kjøpe elbil? / Sv: En jungel av valg 250.000
torsdag 24. september 2020, klokken 11:02
Sitat fra: EnFyrPåJaktEtterBil på torsdag 24. september 2020, klokken 10:46



Ser man det!
Hvordan jeg har klart å overse det er litt bemerkelsesverdig.
Takk @Magnus Hansen.

Jeg kjører ikke så langt til jobb, så jeg lader bare 1 gang i uken, når bilen havner på 20% så lader jeg den til 90 på den kommunale laderen.

Ulempen med dette er jo at jeg ikke kan drikke alkohol før 20, og ikke kan drikke så mye at jeg ikke kan flytte bilen igjen kl 08.

F.eks så har det vært litt problemer med dette når bilen er 20%, og det har vært fotballkamp kl 18, så har jeg jo hatt lyst på en øl. Konsekvensen blir jo da at jeg må kjøre en dag til når bilen bare er 20%, det går greit så lenge det ikke skjer en ulykke og veiene stenger.

Hvis du ender opp med å lade hver dag eller annenhver dag, blir dette et ganske slitsomt opplegg. Spesielt hvis du har planer om å sette på bilen i 23-24 tiden på kvelden for å slippe å betale for 10-12 timer.
#28
Kjøpe elbil? / Sv: En jungel av valg 250.000
torsdag 24. september 2020, klokken 09:46
Sitat fra: EnFyrPåJaktEtterBil på torsdag 24. september 2020, klokken 09:37


De kommunale ladeboksene koster pr. time (15 kr  09 - 20.00. 5 kr 20.00 – 09.00. Maks ladetid 3 timer pr. døgn).
Er det slik å forstå at en lader på 22KWt vil lade et 60 KWt batteri fra 0 – 100% på i underkant av 3 timer? (Forstår at det ikke er et vanlig ladesenario i det daglige).

Mao. vil 3 t på en slik lader være tilstrekkelig?




Ampera'en lader max 7.4kw, så det vil ta endel mer enn 3 timer. Jeg lader også på kommunal lader, men denne har max 7.4kw og hvis det er 2 biler så deles denne. Slik at jeg setter den på kl 20, og henter den før 08, slik at den står på 12 timer. Men i Bergen koster dette max 30.

Jeg tor du må lade 6-7 timer, for å gå fra 20-90 f.eks.

Så det som kan bli litt slitsom for deg, er jo at du må ut og hente bilen i 12-01 tiden, eller sette den på da, hvis du vil ungå at den står og lader hele natten, siden du betaler pr time.

Du må nok finne en annen kommunal lader enn den 22kw'en siden den har max 3t.
#29
Kjøpe elbil? / Sv: En jungel av valg 250.000
torsdag 24. september 2020, klokken 08:40
Grunnen til at prisen har gått opp er at forhandler solgte ut Ampera-e 2019 modellen for 336k, i sommer hadde også Nissan ca 40-60k rabatt på leaf for å matche dette tilbudet.

Nå som bilene er utsolgt, har Nissan satt opp prisen igjen, skal du ha en leaf med 60kwh batteri, ryggekamera, og oppgradert lydanlegg så koster den 400k, men du får mye annet du ikke får på Ampera da som propilot.

Den holder seg i pris sannsynligvis fordi alternativene er dyrere. Du kan jo evt. kikke på Chevrolet Bolt hvis du vil ha en billigere bil. Når den selges av privatpersoner ligger den gjerne på 200k.
#30
Mokka-e / Sv: Mokka-E
onsdag 23. september 2020, klokken 17:46
Virker som Opel har tatt en Ford her, bilen er basert på "sportsbilen" Manta, manta var en konkurrent til Ford's europeiske Mustang, kalt Ford Capri. Ford sin Mach-e er jo også inspirert av Mustang.

Men er skuffende at denne ikke kan fåes med 200hk motor og 75kwt batteri, slik at den kunne fungert som oppgradering til de som har Ampera-e. Da hadde den også konkurert mot eksterne konkurenter som Kona, E-niro, soul, leaf 64 etc.

De som vil ha en bil i denne klassen har jo sansynligvis bestilt en e-2008 eller DS. Blir jo bare for menigheten dette.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA