Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EBjørnen

#16
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hovedlys til Tesla P85D 2015
onsdag 15. september 2021, klokken 19:34
Dette har jeg kjørt med i noen år nå og er veldig fornøyd. https://www.lyshelten.no/products/35w-tesla-model-s-xenon-oppgaderingspakke  Litt plundrete å bytte men det er hjelp å finne på youtube og andre steder. Her er en annen tråd om emnet: https://elbilforum.no/index.php?topic=27183.0
#17
Vi har to biler i garasjen og begge er sterk nok til å dra den andre, men neppe på stive hjul. Tenkte bare det kunne være  betryggende å en plan om hva som kan gjøres mens brannvesenet er på vei.
#18
Jeg vrir dette emne litt over til parkeringsbremsen. Hvis bilen begynner å brenne inne i garasjen ( i vårt tilfelle er garasjen inne i huset.) da lurer jeg på hvordan jeg skal løse ut pbremsen for å slepe bilen vekk fra annet brennbart.
#19
Sitat fra: buylove på torsdag 01. april 2021, klokken 22:57
Er det noen som vet hvordan man kan sjekke om det er lekkasje på fjæringen foran?
Jeg lot bilen stå på topp når jeg gikk fra den tidligere i kveld. Dersom det er lekkasje på demperene foran så er det vel naturlig at den vil synke ned til i morgen? Eller vil den gjøre det uansett om demperene der er i orden eller dårlige? Mener at den ikke har senket seg over natten før men det kan bare være at jeg ikke har lagt merke til det.

En teknikker hos Tesla fortalte meg at de brukte en teip fra skjerm og stramt ned på dekket og lot den stå slik for å finne hvilken demper som lekker.
#20
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ventetid på deler
søndag 14. mars 2021, klokken 19:18
Har jo vurdert brukt, men syns brukte dempere er langt nede på ønskelisten. Så vidt jeg vet er de pliktig til å skaffe deler i 10 år.
#21
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ventetid på deler
fredag 12. mars 2021, klokken 23:03
Har nå ventet i over tre måneder på nye Luftdempere fremme. Ser ikke ut til at Tesla greier å skaffe. Noen som vet om andre leverandører?
#22
På trykktanken eller på røret fra trykktanken (varierer fra model til model. På de eldste er det på røret) finner du en ventil. Husk at systemet må fylles med Nitrogen etterpå. http://www.fixyourtesla.com/s/Air-Suspension-Pressurize-Full-System.html
#23
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S 4G og eMMC
søndag 07. mars 2021, klokken 10:40
Min var kjørt 167000 da minnekortet måtte byttes. Måtte betale 4853Kr. Pga. garantien stopper på 160000.
#25
Ser ut til at det er det som er planen, men dette skjer ikke over natten. 3500.- skal de ha for ombygging i bilen og adapter.
#26
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftfjæring som sakte slipper ut luft
tirsdag 16. februar 2021, klokken 18:45
Samme her også, demperne fungerer som de skal igjen etter bytte av minne. Skal bytte bytte begge demperne foran uansett om det er mulig de ikke lekker lengre. De er så rusten at med litt hardhendt pirking går det sikkert hull.
#27
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftfjæring som sakte slipper ut luft
torsdag 11. februar 2021, klokken 18:29
Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. februar 2021, klokken 16:35
En som jobber på verksted kunne fortelle meg at de fyller vanlig luft om de ikke har nitrogen for hånden. Sikkert ikke noen krise om jeg skulle tippe. Merker at kompressor gjerne går noen lengre sykluser når det er kaldt/fuktig her, og avslutter hver gang med et tydelig "poff". Tipper det er tørking som pågår da.
Jeg klipper og limer litt her er fra leverandør av kompressoren: Etter utskifting av den reservedelen MÅ systemet fylles på med CO2 eller nitrogen 5 i henhold til bilprodusentens anvisninger.
Her er fra verkstedshånboken til Tesa:  Caution: Tesla recommends using a nitrogen refill kit to refill the air suspension reservoir. Do not use shop air, which might contain contaminants that could damage the air suspension system. Kanskje det blir billigere verkstedsregning når de tar en "shortcut", men levetiden blir nok lengre med en proff utført jobb.
#28
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftfjæring som sakte slipper ut luft
torsdag 11. februar 2021, klokken 11:01
Sitat fra brukermanualen: "Hvis Model S har luftfjæring, justerer den seg
automatisk, selv når strømmen er slått av." Hovedskjermen min gikk i svart og jeg måtte få byttet daughterboard. (minnekortet). I perioden jeg ventet på verkstedstime sank bilen ned foran i løpet av natten. Når jeg skulle ut å kjører blåste den seg opp til riktig høyde. Ba Tesla om å se på dette samtidig som de skiftet minnekortet. Konklusjonen var lekasje i begge demperne foran. Da de ikke hadde dempere på lager måtte jeg vente på de. Og jeg venter fremdeles i over en måned, men med nytt minnekort og alt vel så sluttet lekasjen. Så jeg regner med det fungerer som det skal iht. maunualen. Jeg tror ikke det er smart å kjøre med lekasje, da dette systemet er i utgangspunktet fylt med nitrogen for å holde fukt og frost vekke. En eller annen gang går trykket i nitrogen tanken under grenseverdien og begynner å bruke luft som ikke er tørr. Hvor lenge lufttørkeren i kompressoren holder stand kan vi jo bare spekulere i.
#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: MCU og luftdempere
torsdag 07. januar 2021, klokken 09:41
Etter mye søking på nettet fant jeg att tanken har ett volum på 5,2 liter og trykket er 17,3 bar. Dvs. tanken inneholder ca. 90 liter nitrogen. Så det er endel å gå på her. 17, 3 bar er dobbelt så mye som arbeidskompressoren min.
#30
Model S 2013 - 2022 / Sv: MCU og luftdempere
onsdag 06. januar 2021, klokken 22:25
Sitat fra: Muffinman på onsdag 06. januar 2021, klokken 19:59
Sitat fra: EBjørnen på onsdag 06. januar 2021, klokken 13:22
Ok, takk for godt svar. Vet du hvor mange bar det skal hvære itilfelle jeg må til med egen kompressor?
Nei, men bilens kompressor skal jo i utgangspunktet holde trykket oppe i systemet, inkludert tanken.
Regner med att lekkasjen er til atmosfæren. dette er jo ett lukket system. Da tenker jeg att før eller siden har kompressoren gått tom av etterfylling. Den drar jo ikke inn luft utenifra inn i tanken? Luftfilteret til dette systemet er det slange/rør på begge sider.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA