Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbilusikker

#46
Model S 2013 - 2022 / Gratis lading og ikke¿
fredag 11. juni 2021, klokken 11:14
Ser på 2 stk s p85d. 2015 mod begge to. Den ene har gratis lading ikke pano tak.
Den andre har pano tak ikke gratis lading..

Hvorfor har den ene det og den andre ikke¿

Da jeg leser at alle ble levert med gratis lading fram til 2018...

Noe som kan reaktiveres,bestilles feks om man vil ha gratis lading¿

Vil ha gratis lading pga kjøring men også panotak......

#47
Kjøpe elbil? / Sv: Tør man kjøpe 2015 Tesla S
fredag 11. juni 2021, klokken 08:44
Sitat fra: Vidar1979 på torsdag 10. juni 2021, klokken 15:54
Når det gjelder vinterføre og bratte bakker er bilen særdeles bra.

Men bør ikke en Leaf være grei på vinteren? Ser for meg at fraværet av forbrenningsmotor og gir lettere gir rett kraft på hjulene.

Har ikke turt prøve leaf på vinteren. Det pga vi får bare besøk på vinteren av folk med 4x4 alle andre venter til våren😁 og hadde en leiebil med framhjulstrekk å den hadde ikke sjans på bakken som går nesten rett opp 300 meter med svinger. Så man får ikke fart. 
#48
Kjøpe elbil? / Tør man kjøpe 2015 Tesla S
torsdag 10. juni 2021, klokken 13:23
Har hatt 2 leafer og 1 i3. Dog kun som sommer biler. Da vinter og bakker er ett problem. Så gamle traveren outlander phev funker som gull der.

Vurderer nå å prøve meg på el bil vinterstid også. Å da er det kun Tesla som er aktuelt. Ser på S serien og vil helst ha p85d da denne fungerer til vår behov. Men jeg vil ikke brenne av mer enn 350 000 kr i første omgang. Da jeg prøvekjørte en å må si det er veldig annerledes bil. Leaf og i3 er liksom vanlig bil også. Mens telsa er noe man virkelig må vende seg til.

Spørsmålet er 2015 s85d grei bil og teste ut en vinter for så bytte den inn i en nyere neste år eventuelt. Hva burde jeg se etter av utstyr. Å hva burde sjekkes for å slippe feil.

Å hvordan er tesla på vinterføre å bratte bakker.

#49
Mitsubishi Outl. PH / Limited driving mode???
søndag 31. januar 2021, klokken 19:36
Hei. Får av og til opp limitid driving mode. Noe som vet hvorfor outlander phev 2014 modell kan si noe sånt ?
#50
Lade hjemme / Hvilken ladestasjon for i3 94ah hjemme?
fredag 17. juli 2020, klokken 22:48
Hvilken ladestasjon er å anbefale til BMW i3 94ah hjemme.
Tenker da på kvalitet, ladefart og pris.
#51
BMW i3 / Dekk og Mer eller mindre km?
fredag 10. juli 2020, klokken 23:22
Ser på sommerdekk til i3 med 20"

Foran kan man velge mellom 2 dekk. 1 fra bridge og 1 fra cont. Bridge har karakter C og cont har karakter B i øko kjøring.

Kan velge (Bak)mellom 3 dekk fra bridgestone alle har karakter B i økonomi kjøring.
Og 1 dekk fra continental som har karakter A i øko kjøring.



Noen som vet hva dette utgjør i km? Snakker vi så lite som ett par km i løpet av en sommer, eller mil ekstra på feks A bak og B foran, enn B foran og B bak.
#52
Lade hjemme / Sv: Utestikk med 16 amp kurs lovlig?
fredag 10. juli 2020, klokken 23:04
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 08. juli 2020, klokken 15:15
Sitat fra: Elbilusikker på onsdag 08. juli 2020, klokken 14:03
Sitat fra: Nils på onsdag 08. juli 2020, klokken 11:03
Problemet med lovlighet er det samme.
Det er lite sannsynlighet for varmgang hvis du trekker 10A fra en god Schuko. Men du har brukt den til lading hver dag i tre år. Hvis du har sett inni en Schuko stikkontakt så er det ganske liten overflate som har kontakt med pinnene på støpselet. Ved gjentatt bruk blir stikkontakten slapp i grepet om pinnene og det blir etterhvert dårlig kontakt (=økt motstand = økt varmeproduksjon).
Enkel test er å lade bilen en time eller to og så ta ut støpselet. Kjenn på pinnene. Er de mer enn lunken bør stikkontakten byttes til ny.

Ser den.

Men selv om det blir økt varmeproduksjon, så tar ikke laderen mer enn 10 amp.

Så om jeg forstår dette riktig.

Så vil det på en 10 amp kurs med 1.5 mm2  ledere bli varmere enn i en 16 amp med 2.5 mm2 ledere. Da det kun trekkes 10 amp fra 16 amp. Og en 2.5 mm2 leder vil tåle mere varme enn en 1.5 mm2.

Da vil jo en slitt ladere være farligere på en 10 amp kurs med 1.5 mm2
Virker som om du er ute etter en bekreftelse at måten du lader på er ok. Jeg har i mitt tidligere liv jobbet som elektriker og ville aldri ha benyttet Schuko til fast lading. Kanskje hvis den har stått på en stolpe langt unna brennbare materialer men ikke i garasje/carport.

Er ikke ute etter bekreftelse. Les jeg har ladet hybrid hver natt i 3 år på den stikken.

Jeg forstår meg ikke på regelverket rundt kursen, da kabelen mellom stikken og bilen er problemet tydeligvis.  Ser ikke grunnen til og makse en kurs. På i3 har jeg helt ny lader med maks 10 amp.

Blir forvirret av at elektrikere man har hatt i hjemmet. (Har hus fra 60 tallet og har oppgradert hele el anlegget) alltid har sagt at det at makse eller overbelastes En 10 amp kurs ikke er bra for anlegget.

Vil heller ha brann ute,enn inne i veggene.

Kan hende jeg er helt på jordet, men det virker mere logisk i mitt syn.
#53
Lade hjemme / Sv: Utestikk med 16 amp kurs lovlig?
onsdag 08. juli 2020, klokken 14:03
Sitat fra: Nils på onsdag 08. juli 2020, klokken 11:03
Problemet med lovlighet er det samme.
Det er lite sannsynlighet for varmgang hvis du trekker 10A fra en god Schuko. Men du har brukt den til lading hver dag i tre år. Hvis du har sett inni en Schuko stikkontakt så er det ganske liten overflate som har kontakt med pinnene på støpselet. Ved gjentatt bruk blir stikkontakten slapp i grepet om pinnene og det blir etterhvert dårlig kontakt (=økt motstand = økt varmeproduksjon).
Enkel test er å lade bilen en time eller to og så ta ut støpselet. Kjenn på pinnene. Er de mer enn lunken bør stikkontakten byttes til ny.

Ser den.

Men selv om det blir økt varmeproduksjon, så tar ikke laderen mer enn 10 amp.

Så om jeg forstår dette riktig.

Så vil det på en 10 amp kurs med 1.5 mm2  ledere bli varmere enn i en 16 amp med 2.5 mm2 ledere. Da det kun trekkes 10 amp fra 16 amp. Og en 2.5 mm2 leder vil tåle mere varme enn en 1.5 mm2.

Da vil jo en slitt ladere være farligere på en 10 amp kurs med 1.5 mm2


#54
Lade hjemme / Sv: Utestikk med 16 amp kurs lovlig?
onsdag 08. juli 2020, klokken 10:33
Takk for svar.

Men om laderen maks lader på 10 amp. Er problemet der for det?

#55
Lade hjemme / Utestikk med 16 amp kurs lovlig?
onsdag 08. juli 2020, klokken 03:22
Lest en del om at mange sier man skal ha 10 amp kurs med b vern for å lade. Ikke mer og ikke mindre.

Hjemme har jeg en dobbel utestikk med 16 amp(2.5 ledere) og trolig b vern siden det ble nytt skap og kurs til denne i 2017.

Elektrikeren viste jeg skulle lade en hybrid den gang. Aldri hatt trøbbel med og lade hybriden hver natt i 3 år.

I dag så lader jeg en i3 94 ah. På denne stikken.

Spørsmålet er om dette er feil eller riktig i følge sånn det skal gjøres? Og eventuelt om det kan by på problemer?

Samt, kan man montere veggboks rett på denne kursen eller må man ha større kurs igjen for det? 

#56
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Stiv pris?
onsdag 08. juli 2020, klokken 03:05
Sitat fra: chriso89 på fredag 03. juli 2020, klokken 11:07
ladet du med sms?

Ja ladet med SMS. Hadde ikke fått brikke eller ordna app.
#57
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Stiv pris?
onsdag 08. juli 2020, klokken 03:05
Sitat fra: Orbit på fredag 03. juli 2020, klokken 07:52
Er dette på i3 94Ah? Ut fra smitteeffekt du fikk, tipper jeg du ladet ca fra 50% til 100%. Holder du deg i området under 85% på hurtiglading på denne bilen, får du samme energimengde på halve tiden (og derfor også halv pris hos Fortum). Batteritemperatur bør være over 20 grader når du starter lading. På sommer er utetemperatur som regel høy nok til å få full ladeeffekt også med «kald» bil.

Ja i3 94ah. Stemmer, ladet fra ca 50-60 opp til 100 prosent. pga jeg hadde ikke lader hjemme første dagen.
Trodde ikke at bilen ladet opp til 100 prosent. Mener at hybridbilen vi har kun lader opp til 80 prosent på hurtigladere.
#58
BMW i3 / Sv: Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH
onsdag 08. juli 2020, klokken 02:49
Sitat fra: Bilblondie på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:09
Hei dere, beklager å "bumpe" denne tråden igjen, men jeg har et nytt spørsmål - i dag kjørte jeg fra Lillehammer til Lygnasæter, altså 90 km, og da jeg kom fram til lader hadde jeg 11 km igjen å gå på (13%), og ganske høy puls (alt var oransje og med utropstegn på skjermen). Startet turen med 95% batteri, men det var 11 grader og pøsregn. Er dette å forvente for 60 AH? Syns 90 km var overraskende kort, når bilen estimerer 145 km når den er fulladet, før man plotter inn destinasjon. Det er ca 500 høydemeter til Lygnasæter, men likevel?

Hei. Ett spørsmål bilblondie om det er greit. Kjører du ofte Lillehammer-Hadeland? Lurte på om du alltid må ha ladestopp med 60ah? Jeg er ny i i3 verden og har en 94ah. Og skal kjøre en del turer Hadeland-Lillehammer. Så jeg håpte jeg klarte tur/retur uten stopp. Men det spørs på meg og været kanskje?  Ser det er 10.4 mil fra meg til stoppet på Lhmr. 20.8 mil er vell på grensa om sommeren. Vinteren kommer jeg meg kanskje retur til Gjøvik før lading?

Kjører du hele turen på eco pro plus?
#59
BMW i3 / Sv: Ekstremt billig service avtale?
søndag 05. juli 2020, klokken 17:51
Det kan forklare noe da ja.

Eneste jeg sliter med og forstå er gyldigheten på service avtalen.

Er det sånn og forstå at når det står 36 mnd /60000 km, så er det fra 1 gang reg og 36 mnd fremover, en 2017 mod er i det området i år. og fra 0 til 60 000 km?

Ikke som jeg håpte på. 36 mnd fra service avtale kjøpsdato og 60 000 kjørte km fra km teller ved service avtale kjøp.



#60
BMW i3 / Flere hk i i3 94ah?
søndag 05. juli 2020, klokken 01:40
Eier en i3 94ah.  Før jeg kjøpte den så testa jeg en i3s. Og lurer på om det er samme motor i disse? Og at BMW kun har hentet ut mere ytelse i i3s?   Kan man hente ut mere ytelse i vanlig i3 ? Noen som har gjort det? Ser noen selger pedalboks som skal gi bedre akselerasjon.  Noen som har testa den?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA