Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rusalka

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq og seter
lørdag 04. november 2023, klokken 21:23
Valgte selv helskinn (Suite) pga. liker rett og slett å sitte i skinn OG hater å få flekker på tekstil...(vi drikker mye kaffe...) Ellers er nok dette noe av det mest subjektive når en kjøper ny bil ...
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Normal dekkslitasje?
lørdag 04. november 2023, klokken 21:19
80x mai22 her også Brigstone 19'. Har kjørt nå 34k mest på sommerdekk. Ikke tegn til skeiv slitasje. Er nok litt mer slitt enn dine, men går nok fint en sessong til🤗
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Setevarme bak fungerer ikke (Enyaq IV80, 2021)
lørdag 29. juli 2023, klokken 17:27
Mener du må aktivere bruk fra baksetet i systemet («barne sikring»)
#4
Skoda ENYAQ / Sv: Ladekapasitet på batteri på 2021-modell
onsdag 31. mai 2023, klokken 20:41
Sjekk A: Er det en 80x, iv80 eller iv60? (iv60 har mindre batteri, 80x har noe kortere rekkevidde)
Sjekk B: 390 km er «gjettometeret» i bilen. Jeg mener den bygger på forbruket bilen har hatt de siste par milene...
Jeg har opplevd alt fra 290 km til 520 km når min (80x) er ladet til 100%. Minst når jeg før ladning har kjørt på motorvei med henger og takboks i minus 10 grader..... Størst når jeg har hatt «bykjøring» i 25 grader uten last!
Gratulerer med bil forresten!
#5
Skoda ENYAQ / Sv: Skoda ruller ut ME3
torsdag 27. april 2023, klokken 14:11
Noen som har fått oppdatert til 3.1 OTA (fra 3.0) ??  (skulle ikke dette vært i orden på slutten av Q1?)
#6
Skoda ENYAQ / Sv: Jekke opp Enyaq
tirsdag 25. april 2023, klokken 08:51
Som sagt brukte jeg samme "ballettdansermetode" som 02jan (samme jekk, 3t Bacho). Vurderer å kappe en liten "skalk" av jekkeflaten/sadel (nå diameter på ca 11 cm) for at kanten på bilen blir mer sentrert på platen. Er det dumt? (Kan ikke finne sadler med mindre diameter til Bacho som selges løst på nettet)
For øvrig fulgte ikke jekk med bilen (80x, ikke regulerbart bagasjeromgulv)...... eller er det bare jeg som ikke har funnet den?  Hvor er den plassert hos dere ?
#7
Skoda ENYAQ / Jekke opp Enyaq
mandag 17. april 2023, klokken 11:29
Da har jeg skiftet dekk for første gang selv hjemme.  Oppdaget et problem.  Jeg har en solid (og tung ..) garasjejekk (Bacho 3 tonn) som jeg er veldig fornøyd med.  MEN den har en relativ stor sirkelformet anleggsflate.
Ser at anleggkanten på Enyaqen er IKKE det laveste punktet.... Så jeg kunne ikke sentrere jekkens anleggsflate under anleggkanten på bilen.  Ellers hadde det kommet trykk på dekselet på innsiden (hadde ikke lyst å prøve det ...) Tok sjansen å jekket opp med bilen bare 1/4 inn på anleggsflaten ......  det gikk men jeg hadde høy puls.  Noen som har tips ?  Kan en gummipute løse problemet f.eks. denne?
https://www.pakketer.no/auto-moto/gummipute-for-hydraulisk-jekk-fri-frakt/?gclid=CjwKCAjw3POhBhBQEiwAqTCuBuY03NX_wRnkB1OfbKsdm12cggp7Ipl45goMVrend4pwXdYpgU2TzRoCd_cQAvD_BwE

#8
Skoda ENYAQ / Sv: Erfaringer med lading på Tesla-ladere?
torsdag 13. april 2023, klokken 10:57
Lader nå nesten bare på Tesla sine ladere. Aldri hatt noen problemer.
Største fordelen at jeg vet at det ikke er ladekø når jeg kommer:  Ofte 20 - 30 "pumper" (mulig det kan oppstå kø enkelte steder i utfartstider, men jeg har ikke selv opplevd det.)  Artig å koble på mens andre står i kø på "vanlige" ladestasjoner rett ved siden av.....
Ofte mulighet for å slippe å hekta av hengeren (f.eks. Brokelandheia og Lyngdal (på bortsiden av Biltema))
Stort sett ok priser (ofte billigere enn f.eks. Mer)
Pumpene gir god effekt, uten å ha ført vitenskapelig undersøkelse mener jeg det som oftest lades fortere på Tesla (her kan de andre selskapene lære endel ...)
Ulempe: Noen "pumper" har SVÆRT kort kabel og Tesla har inntaket på bilen på andre siden .... (mulighet for krangling her, lett å måtte oppta 2 plasser....men har ikke opplevd det selv)
Kommer til å fortsette å lade mest på Tesla, men blir jo bekymret når jeg ser salgstallene til Modell Y ....
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Skoda ruller ut ME3
torsdag 15. desember 2022, klokken 15:44
Fikk mail fra Skoda nå på mandag om at det nå var vår bil sin tur.  Skulle bli kontaktet av forhandler en de første dagene. Ble opplyst om at nytt 12v ble montert. Så de har fått inn noen batterier iallefall ... Regner med at det blir bare 3.0, men håper på siste versjon ! Time will show🎅🏻
#10
Skoda ENYAQ / Sv: Feil og mangler - Oppsamlingstråd
torsdag 17. november 2022, klokken 12:04
80x, motatt mai 2022 kjørt ca 13 000 km.
Stort sett kjempefornøyd.
Oppdaget i dag en litt (ok, kanskje ubetydelig) feil ...
Det "stilige" velkommen lyset som lyser opp bakken ble plutselig ikke så stilig lenger.....
Dette skjedde på begge sider av bilen.
Har ikke vasket bilen i maskin.
Noen andre som har sett noe lignende ?
Burde vel holdt litt lenger ?
#11
Skoda ENYAQ / Sv: Skoda ruller ut ME3
tirsdag 08. november 2022, klokken 17:15
Fikk du vite når du kunne få 3.1  OTA ?  Har noen gjort det?
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Skoda ruller ut ME3
tirsdag 08. november 2022, klokken 10:11
Har fremdeles ikke fått 3.0 ..... fikk ny bil i mai i år. Noen andre som er i samme situasjon?  Noen som har fått oppdatert til 3.0 (evt. rett på 3.1) på "gamle" biler ?  (Når kjøpte de bilen ?) Virker det som innkallingen er tilfeldig eller tar de de eldste først ?  Noen som vet ?
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Hvem lager batteriene i Enyaq?
torsdag 20. oktober 2022, klokken 22:00
Sitat: Et litt interessant moment er også at modellene med firehjulstrekk, altså RS og IV 80X, har et batteri fra en annen produsent enn de øvrige. Kapasiteten er like stor, men de har litt ulik kapasitet for lading. RS og iV 80X har litt raskere effekt i starten, og skal kunne lade nok til å kjøre 100 kilometer på seks minutter, ifølge Skoda, mens iV 80 bruker syv minutter på det samme.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/MLkggr/baade-pen-og-praktisk-vi-kjoerte-skoda-enyaq-coupe
#14
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS. Ordredato og leveringstid.
torsdag 06. oktober 2022, klokken 17:48
Skikkelig kjipt, tror ikke mange så den komme. Og jeg tror ikke prisene på nyere brukte elbiler på Finn synker med det første.... ( men budsjettet er i og for seg ikke vedtatt ennå.... 🤔
#15
Skoda ENYAQ / Sv: Forbruk sommertid
søndag 18. september 2022, klokken 18:34
Ja. Det er bevegelsesenergien til en gjenstand i fart. Denne energien stammer nå en gang fra en kilde, her er det batteriet. Siden farten er kvadrert øker denne energioverføringen mer enn lineært. I et vakum ville det vært nok å få bilen opp i fart, men som du riktig påpeker vil bilen måtte tilføres mer energi for å opprettholde denne energimengden. I høy hastighet er det vel luftmotstanden som er den dominerende faktor. I de fleste formlene for utregning av luftmotstanden er igjen farten kvadrert, så vi er like langt .... Takk for presiseringen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA