Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kenlee

#31
Model Y / Tesla kollisjon og sikkerhet
onsdag 15. juni 2022, klokken 20:21
Hei! Lurer litt på hvordan Tesla gjør seg i kollisjonstester. Vurderer en Volvo xc40 som gjør seg veldig godt i kollisjonstester men denne er litt liten, så har tenkt litt på model y istedenfor. Så nylig en xc40 som krasjet i 80km/t frontkollisjon hvor alle i bilen overlevde og gikk ut med kun små skader.
#32
ID.5 / Sv: ID.5
lørdag 04. juni 2022, klokken 14:09
Noen som har testet både 4 og 5 som kan si noe om setene? Er det nøyaktig det samme?
#33
Kjøpe elbil? / Høy sittestilling
tirsdag 31. mai 2022, klokken 18:59
Hei, noen som har tips til biler hvor man sitter høyt? Samboeren er relativt lav og finner seg ikke helt til rette i de fleste biler. Vi prøvekjørte Volvo xc40 recharge som hun likte veldig godt og fant seg godt til rette.
Minuset med den er høyt forbruk og litt liten plass

Noen tips til andre biler med (ganske) høy sittestilling? :-\
#34
ID.4 / Sv: Hva ville en id4 1st kostet ny i dag?
onsdag 20. april 2022, klokken 19:34
1st edition på finn til 529 900. Gått 17k.
Ser kanskje ikke ut som dette er tiden jeg burde kjøpe brukt id.4
#35
Kjøpe elbil? / "Rimeligste" elbil å eie
lørdag 16. april 2022, klokken 22:58
Hei! Har idag en Kia e-niro og ser behov for å bytte bil av praktiske årsaker.
Fra høsten av skal samboeren benytte bilen til pendling. Har regnet ut at vi kommer til å kjøre ca 25-30 000 km i året hvorav mesteparten er pendling.

Med e-niro vil dette føre til en god del servicer og en økt kostnad her. Vurderer å bytte til en annen bil som ikke har like hyppig serviceintervall som e-niro som har hver 15 000 km\hvert år. ID.4 for eksempel har meg bekjent hvert andre år/30 000km som høres bedre ut. Er det noen andre biler jeg burde undersøke eller noe jeg burde tenke etter her? Vil helst unngå å ha enda en bil (pendlerbil) da det vil medføre enda en bil å forsikre, lån, avgift...etc.

Har sett meg ut ID.4 da man kan få denne relativt rimelig i forhold til utfordrerne jeg har sett for meg som er  Model Y, Ioniq 5 og serviceintervallene er halvparten av el-niro. Vil også bytte bil da jeg ser behov for hengerfeste og noe mer plass.
#36
Enyaq har vel brukbart bagasjerom.
#37
Kjøpe elbil? / Sv: God rekkevidde og plass
lørdag 12. februar 2022, klokken 22:46
Ikke meningen å kapre tråden men hva tenker dere om Model 3 som familiebil? To voksne og ett barn på 6 måneder. Kanskje litt vanskelig med barnevogn og liggedel men den blir vel byttet ut med sittedel etterhvert.
#38
Kjøpe elbil? / Model Y, ID.4 GTX eller Ioniq 5?
lørdag 23. oktober 2021, klokken 23:50
Hei! Som tittelen tilsier står det mellom disse da jeg er på utkikk etter en bil med AWD som kan trekke henger og gjerne med litt plass i bagasjerom (da utgår model 3 og polestar 2)

Heller litt for model y grunnet plass men er veldig usikker.

Noen som har noen tanker eller anbefalinger?
#39
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 som familiebil?
lørdag 07. august 2021, klokken 00:32
Sitat fra: CorsoDante på mandag 02. august 2021, klokken 14:31
Sitat fra: kenlee på søndag 01. august 2021, klokken 10:45
Hei, som tittel sier lurer jeg på om noen har Polestar 2 som eneste bil i husholdningen.
Tenker da på to voksne og to barn. Reiser relativt sjeldent på langturer.

Hodet sier jo at jeg burde se på en større bil med større bagasjerom. Men hjertet sier at jeg har veldig lyst på Polestar 2. Men så spørs det hvor egoistisk jeg kan være  :P

Har også lest litt ymse om høyt forbruk, litt slapp rekkevidde og sw problemer med bilen. Er dette noe som har bedret seg?
Slik jeg har forstått det hadde eller ikke de første bilene som kom varmepumpe, ville dere derfor ha kjøpt en nyere eller kan man fint kjøpe en av de eldre modellene?

På forhånd takk for svar!

Eneste bil for oss.

Plassmessig blir vanskelig å svare på, usikker på alderen på barna og hva de(re) ønsker å ha med på tur. Cpt. Obvious; Hatchback er langt mer praktisk enn en sedan. Holder i massevis for oss (1 mindre barn, og barnevogn av den større typen...).

Vi har 15 mil til hytta, og kommer oss dermed tur/retur - også om vinteren. I tillegg har vi destinasjonslading på nevnte sted, så dette byr aldri på problemer. Langturer hører med til sjeldenhetene (også før ladeangst ble et problem), men vi er samtidig glade for at Tesla åpner opp ladenettverket, og bilen er vel det man kan kalle Supercharger-kompatibel.

Forbruket har av naturlige årsaker bedret seg siden høst/vinter, men det har også hjulpet med en SW-endring som fjernet automatisk rens av bremseskivene. Her må man bare huske å bremse litt aktivt i avsluttende del av turen, spesielt om vinteren... Fikk 16,6kWh/mil (https://ibb.co/QfrWfFS) på noe som ligner et ''referanse-strekke'' her i sommer (20'' felger, få høydemeter, 75 km/t i snitt), uten å ha fokus på forbruket underveis. Her overrasket bilen positivt. Tidligere har forbruket ligget på 18,3 kWh/mil (https://ibb.co/N1zKgWS) på samme strekket, med hakket mer defensiv kjøring (bedre halvdel...) og på 19''. Interessant nok havnet snittfarten på nøyaktig den samme :D

Varmepumpe? Tja, først og fremst med tanke på videresalg, kanskje? Med mindre de få ekstra milene er utslagsgivende for å komme seg frem til et hyppig besøkt punkt, så vil VP ha liten praktisk betydning. Kommer ikke noen komparative tester av betydning før til vinteren, men er estimert å gi ca. 3 mil. ekstra rekkevidde ved 100 % ladet batteri på de kaldeste dagene. For vår bruk spiller det ingen rolle om bilen var utstyrt med VP, bortsett fra noen kroner mindre på strømregninga (og igjen; et argument ved videresalg).

SW-problemer er en saga blott, bilen har oppført seg fullstendig lytefri, og har levert godt over forventet for en tidlig batch. Veldig fornøyd med Android Automotive (Apple Carplay(?) kommer vel også i løpet av året). To planlagte verkstedbesøk har det dog vært. Mange har som kjent vært langt mindre heldig, og opplevd ikke-planlagt stans, men markedsundersøkelser tyder på at folk (i snitt) er ganske godt fornøyde. Barnesykdommene ser ut til å være ryddet unna.

Med tanke på bakseteplassen så har fruen aldri klaget (sitter ofte sammen med sjefen der bak). Hun er over snittet høy, men klager kanskje under snittet? Hvem vet. Som en klok kar skrev; Anbefaler en kjapp test ;)

Har dog ingen problemer med å anbefale PS2 (uten VP), selv om du skulle bo et stykke unna nærmeste service-punkt (og plass / rekkevidde er tilstrekkelig).

Tusen takk for et detaljert svar. Det setter jeg pris på. Veldig artig å høre meninger.
Konklusjonen blir nok noe slikt som at vi er nødt til å teste bilene som er aktuelle selv. Per nå står det mellom Ioniq 5 og Polestar 2, evt Id.4 GTX. Umiddelbart heller jeg mot Polestar 2 uten å ha testet noen av de, så hva vet vel jeg.

Et siste spørsmål, vi hadde Peugeot e-2008 som skuffet på en del ting men hadde til gjengjeld veldig god støydemping. Kunne fint ha en samtale der i høy hastighet uten å heve stemmen og var veldig behagelig å kjøre. I Kia e-niro (vår nåværende bil) er det vesentlig mer hjulstøy og det blir litt slitsomt i lengden i høy hastighet. Hvordan føler du Polestar er på det området? Det er jo en subjektiv greie såklart men artig å høre meninger. Har forøvrig hørt  negativt om Model 3 og støydemping i denne. Teslabjørn hadde en video hvor han sammenlignet støynivå i denne og Polestar 2 og det kom relativt likt ut mener jeg å huske.
#40
Polestar 2 / Polestar 2 som familiebil?
søndag 01. august 2021, klokken 10:45
Hei, som tittel sier lurer jeg på om noen har Polestar 2 som eneste bil i husholdningen.
Tenker da på to voksne og to barn. Reiser relativt sjeldent på langturer.

Hodet sier jo at jeg burde se på en større bil med større bagasjerom. Men hjertet sier at jeg har veldig lyst på Polestar 2. Men så spørs det hvor egoistisk jeg kan være  :P

Har også lest litt ymse om høyt forbruk, litt slapp rekkevidde og sw problemer med bilen. Er dette noe som har bedret seg?
Slik jeg har forstått det hadde eller ikke de første bilene som kom varmepumpe, ville dere derfor ha kjøpt en nyere eller kan man fint kjøpe en av de eldre modellene?

På forhånd takk for svar!
#41
Kjøpe elbil? / Sv: Leveringstid Opel?
fredag 04. juni 2021, klokken 08:38
Sitat fra: Rairai på onsdag 02. juni 2021, klokken 09:57
Nei har ikke fått noe vinnummer merkelig nok. Så Opel/PSA sender biler på jernbane? Jeg trodde det var båt til Drammen jeg. Ser at det kommer et skip i dag, prometheus leader? Kanskje den er der :O?

Ikke bestilt Opel men kjøpte en Peugeot e-2008 (PSA) og den kom med Prometheus Leader fra Vigo i Spania.
#42
EV 6 / Sv: Kia EV6 (Kia CV)
mandag 15. mars 2021, klokken 08:18
Denne syntes jeg ble skikkelig kul! Blir spennende å se hvor den legger seg i pris.

Ser den litt større ut enn Ioniq 5?
#43
EV 6 / Sv: Kia EV6 (Kia CV)
tirsdag 09. mars 2021, klokken 14:18
Denne ser veldig spennende ut. Spent på hvordan den er i forhold til Ioniq 5.

Om den blir mer tradisjonell enn Ioniq 5 er det helt greit for meg. Blir kanskje 7 års garanti også?
#44
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
fredag 05. mars 2021, klokken 13:02
Sitat fra: Olemann på fredag 05. mars 2021, klokken 10:54
Støy; Kjøp deg et par Biltema 4-5 mm støymatter og fjern isoporboksen bak, legg mattene doble og helt ut i kantene.  Ikke klipp til før du har presset/festet dem til bilen.
Kostet meg 2-3 hundrelapper og forbedret hjulstøy bak.

Sitat fra: kenlee på fredag 05. mars 2021, klokken 08:49
Sitat fra: Olemann på torsdag 04. mars 2021, klokken 19:43
Tipper du har gjort et lurt valg jeg, når prisene etter hvert synker vil det ramme importbilene med avvikende utstyr og dårligere garanti/goodwill først, og som du sier er det omtrent skrapet for norske biler i markedet.

App; jeg har hatt 3 elbiler med app og 5 elbiler uten app.  Eneste jeg savner er muligheten for å finne igjen bilen når jeg har glemt hvor jeg satte den (nei, er ikke dement :D

Sitat fra: kenlee på torsdag 04. mars 2021, klokken 17:48
Sitat fra: Olemann på torsdag 04. mars 2021, klokken 17:07
Pussig dette eNiro markedet på FINN.  Har fulgt med det siste året, og det er som vanlig bare ca. 5 "normale" privatsalg av norske biler.
Men, over 100 selges av forhandlere, ikke merke-forhandlere, alle jeg sjekket er importbiler, antagelig tatt inn for videresalg.  Og mange uten alt utstyret de norske selges med. Og som diskutert tidligere uten norsk importør-goodwill og oppfølging.

Så, det tyder på at bilene selges godt fortsatt, siden disse "flipperne" fortsetter å ta dem inn for videresalg.

Som eier av norsk eNiro er jo dette et hyggelig tegn, som tyder på at bilene både beholdes av kjøperne og at prisene holder seg godt.

Helt enig, veldig mye importbiler. Jeg kjøpte nylig en norsk e-niro 2019 etter å ha solgt peugeot e-2008.
Jeg fant totalt 3 stk av over 100 e-niroer som ligger ute på finn hvor resten er importbiler. Kunne fått en ny importbil med app men jeg gikk for en norsk uten. Håper at denne vil holde seg ok i verdi.

Javisst, jeg er veldig fornøyd med bilen så langt. Fantastisk å kunne kjøre uten å tenke på lading. Nå er det riktignok varmere enn når jeg kjørte e-2008 men jeg kan allerede si nå at el-niro er mye mer effektiv. Selv om infotainment i Peugeot'en var mer "fancy" er det bedre i el-niroen hvor man får mer informasjon, slik som batteriprosent(!) som man ikke kunne se med mindre man så i appen på Peugeot'en.

Eneste minuset med bilen er litt hjulstøy. Hører det spesielt bak. Skal ha bilen inn for en sjekk av hvordan det står til med rustbehandling og tenkte å høre om støybehandling også, om dette faktisk hjelper noe. Kanskje også legge inn noen matter under bagasjerom?

Hehe kanskje jeg skaffer meg bil med app igjen når jeg begynner å glemme hvor jeg har parkert :D

Godt tips! Takker, det skal jeg prøve.
#45
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
fredag 05. mars 2021, klokken 08:49
Sitat fra: Olemann på torsdag 04. mars 2021, klokken 19:43
Tipper du har gjort et lurt valg jeg, når prisene etter hvert synker vil det ramme importbilene med avvikende utstyr og dårligere garanti/goodwill først, og som du sier er det omtrent skrapet for norske biler i markedet.

App; jeg har hatt 3 elbiler med app og 5 elbiler uten app.  Eneste jeg savner er muligheten for å finne igjen bilen når jeg har glemt hvor jeg satte den (nei, er ikke dement :D

Sitat fra: kenlee på torsdag 04. mars 2021, klokken 17:48
Sitat fra: Olemann på torsdag 04. mars 2021, klokken 17:07
Pussig dette eNiro markedet på FINN.  Har fulgt med det siste året, og det er som vanlig bare ca. 5 "normale" privatsalg av norske biler.
Men, over 100 selges av forhandlere, ikke merke-forhandlere, alle jeg sjekket er importbiler, antagelig tatt inn for videresalg.  Og mange uten alt utstyret de norske selges med. Og som diskutert tidligere uten norsk importør-goodwill og oppfølging.

Så, det tyder på at bilene selges godt fortsatt, siden disse "flipperne" fortsetter å ta dem inn for videresalg.

Som eier av norsk eNiro er jo dette et hyggelig tegn, som tyder på at bilene både beholdes av kjøperne og at prisene holder seg godt.

Helt enig, veldig mye importbiler. Jeg kjøpte nylig en norsk e-niro 2019 etter å ha solgt peugeot e-2008.
Jeg fant totalt 3 stk av over 100 e-niroer som ligger ute på finn hvor resten er importbiler. Kunne fått en ny importbil med app men jeg gikk for en norsk uten. Håper at denne vil holde seg ok i verdi.

Javisst, jeg er veldig fornøyd med bilen så langt. Fantastisk å kunne kjøre uten å tenke på lading. Nå er det riktignok varmere enn når jeg kjørte e-2008 men jeg kan allerede si nå at el-niro er mye mer effektiv. Selv om infotainment i Peugeot'en var mer "fancy" er det bedre i el-niroen hvor man får mer informasjon, slik som batteriprosent(!) som man ikke kunne se med mindre man så i appen på Peugeot'en.

Eneste minuset med bilen er litt hjulstøy. Hører det spesielt bak. Skal ha bilen inn for en sjekk av hvordan det står til med rustbehandling og tenkte å høre om støybehandling også, om dette faktisk hjelper noe. Kanskje også legge inn noen matter under bagasjerom?

Hehe kanskje jeg skaffer meg bil med app igjen når jeg begynner å glemme hvor jeg har parkert :D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA