Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - HouseGlover

#1
Ladeplasser og ladekabler / Lading av Ioniq
lørdag 03. oktober 2020, klokken 20:12
Hei, på denne siden, https://www.ladestasjoner.no/lading/hvilke-elbiler-kan-lade-med-hva/, står det at Hyundai Ioniq har kontakt Type 1.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Vil man kunne lade Ioniq på Oslo kommune side ladestasjoner som er Type 2?
#2
Kjøpe elbil? / Beste lade- og elbilalternativ
søndag 06. september 2020, klokken 20:57
Hei,

Jeg lurte på om dere hadde noen tanker om hva det beste alternativet for lademulighet og elbil er for meg.
Lademuligheten.
1.   Leie av parkeringsplass med ladestasjon for elbil i Borettslaget, kr 600 pr mnd.
2.   Kjøpe bruksrett til garasje i Garasjelaget. Regnestykket blir som følger. Betale inn et innskudd på kr 9.700-13.200 avhengig av beliggenhet – dette får man tilbake ved salg av bruksretten. Kr 500 i administrasjon – engangsgebyr ved kjøp. Leie av garasjen er på kr 3.600 pr år. Skal man lade elbil må man selv betale for å sette opp en vegglader, dvs. ca. kr 15.000-20.000. Fast pris forstrømforbruk er på kr 1.500 pr år.
3.   Bruke ladestasjoner til Oslo kommune, står 10 stk. rett ved der jeg bor. Vanskelig å estimere hva det bil koste meg da jeg kan også lade gratis på jobben.
Hva skal jeg gå for? Frister mest med nr. 2, men er det gunstig avtale?

Elbilen
Jeg har en reisevei på 21 km til jobb, en vei. Totalt 42 km. Hastigheten på denne strekningen varierer fra ca. 40 til 80 km/t. Har mulighet til å lade bilen på jobben, men på sikt kan jeg ikke regne med det da flere og flere vil anskaffe seg elbiler og da blir det første mann til mølla.
I tillegg regner jeg med å besøke familien i Vestfold minst 1 gang i mnd., 115 km en vei på e18. Totalt minst 230 km.
Budsjettet er på ca. kr 150.000.

I dag betaler jeg minst kr 1.344 i bompenger når jeg kjører i rushtiden, dvs. 20 arbeidsdager ut og inn av Oslo ved bruk av en bensinbil. Men i tillegg til det kommer alt annet så i snitt regner jeg med at jeg ligger på kr 1.500 i bare bompenger pr mnd.
Kjører ca. 20.000 km pr år og bilen bruker i snitt 0,7 l pr mil.
I tillegg kommer årsavgiften.
Jeg tror det er en del å spare ved å gå over til en elbil.
#3
Hei, jeg lurer på om kartet over ladestasjoner til Oslo kommune er ikke helt oppdatert?

F.eks. i Bård Skolemesters vei står det ca. 4-6 ladestasjoner med 3054 takstsone, men hvis jeg går på kartet til Oslo kommunen så er de ikke der. Er det noe jeg ikke helt skjønner?
#4
Kjøpe elbil? / Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
søndag 12. april 2020, klokken 13:45
Hei, jeg har fundert på å anskaffe meg en elbil, type e-golf 2016 modell, uten lademulighet hjemme.

Borettslaget jeg bor i har knapt med parkeringsplasser for elbil så må nok vente en god stund før noen av dem blir ledige eller før flere blir bygget ut.

Jeg bor imidlertid rett ved Circle K på Bjerke og her er det flere ladestasjoner. Og når det er kun 2-5 minutters gange fra ladestasjoner så er det ikke så gærnt? Eller er det en dårlig løsning for jeg måtte da ha hele tiden benyttet meg av hurtiglader noe som ikke er bra for selve batteriet på elbilen?

Jeg har beregnet at jeg ved å anskaffe elbil sparer litt over kr 1.000 i mnd bare på bompenger.
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA