Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Syklist

#91
Kjøpe elbil? / Sv: Mulig kjøp..eller ikke?
mandag 20. februar 2023, klokken 20:36
Merkelig, føler ikke at utsikt og blindsone rundt A-stolpene er et problem. En må vel tilbake til biler fra 70 eller 80-tallet med tynne A-stolper for å unngå slike blindsoner.
#92
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla dumper prisen på model Y med 120.000
mandag 20. februar 2023, klokken 20:32
Tesla er nok Apple blant elbiler, med forlemper og ulemper. For mitt vedkommende har bilene ikke bydd på problemer, bortsett fra en 4-hjulskontroll på garanti etter utlevering. Savner mest litt mykere fjæring.
#93
Kjøpe elbil? / Sv: Mulig kjøp..eller ikke?
mandag 20. februar 2023, klokken 20:04
Enig med det som er nevnt her. RWD har allerede meget bra framdrift, så dersom du ikke er mye på langtur og ikke har spesielt behov for 4-hjulstrekk, er den bra. Vindusvisker/spylerknappen på blinklyshendelen er viktig newbie informasjon, bruker den i kombinasjon med automatikk for å unngå peking på skjermen. 

Stemmestyring funker bra for mange ting, så en kan redusere skjermbruk mye i forhold til andre biler.  (Legger inn Autostyring når jeg skal rote i menyene til Spotify eller navigere.)

Kvalitet tror jeg ikke er noe man skal bekymre seg for.   Ulemper med Model 3 er fast/sportslig fjæring og endel dekkstøy. Men kjøregenskapene er deretter, og på god vei er bilen komfortabel nok.
#94
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 02. februar 2023, klokken 08:33
ENØK, solenergi fra bygg og oppgradering av eksisterende vannkraftverk burde ha topp prioritet, i tillegg til havvind. 

Og glem landstrøm til off-shore installasjoner, enten får man bygge ut havvind for dette, eller bruke gassturbiner som i dag. Viktig at næringslivet får levelige strømpriser slik at vi fortsatt kan ha industri i Norge.
#95
Corsa-e / Sv: Lading av eCorsa - Varsel om jordfeil
fredag 27. januar 2023, klokken 14:18
Har bilen enfase lader eller opsjon med 11kW trefase lader?

Vår har basisladeren, og vi har ikke hatt problemer med lading hjemme eller på DC hurtilader. (Mener at det var noen barnesykdommer på 11kW laderen på PSA-bilene for en tid siden.)
#96
Har klart meg med forhjulsdrift i 36 år og opplevde Model 3 med RWD som betydelig bedre i bratte bakker.  AWD har jo enda bedre fremkommelighet og stabilitet på glatt føre, men er ikke et must.
#97
Jeg vil tro at de bilene som blir lagt ut privat på Finn til riktig pris blir solgt fort. (Det er i hvertfall min personlige erfaring.)
#98
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 23. januar 2023, klokken 14:16
Noe av tanken er vel at når det blåser kraftig lenger sør og er enormt overskudd på vindkraft i Europa, kan det sendes strøm til Norge for at vann skal pumpes opp i magasinene. Men det krever tilstrekkelig kapasitet på pumpekraft.
#99
Vi beveger oss off-topic, men det spørsmålet kan bli mer interessant med 4680-celler og strukturell batteripakke.
#100
Model 3 / Sv: Bytte fra 2019 LR AWD til ny 2023 RWD
fredag 20. januar 2023, klokken 15:24
Når det gjelder stereo synes jeg det var bra bass i min 2020 SR+, og liten forskjell til 2021 LR.  (Begge bygget i Freemont.)

Mulig at det er forskjellige typer høytalere og andre underleverandører for stereoanlegget i biler bygget i Kina?
#101
Model 3 / Sv: Bytte fra 2019 LR AWD til ny 2023 RWD
mandag 16. januar 2023, klokken 17:59
Sitat fra: lintho på mandag 16. januar 2023, klokken 13:08
Differansen på rekkevidde jo ikke så stor i forhold til den vi har i dag. Den vi har nå går 480-490 men bør lades til 80%. Den nye går 490 og bør lades til 100%. Vi har 11 kW lader og dermed får vi varmet opp batteriet hver dag før vi kjører. Da blir vel ikke problemet mtp kaldt batteri så stor?

Jepp, burde være uproblematisk også på langtur dersom du kan dra hjemmenfra med 100% og varmt batteri. 
#102
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer brukt Tesla Model 3
lørdag 14. januar 2023, klokken 14:05
Model 3 går greit for oss med 2 tenåringsjenter og full feriebagasje.

SR+ har bra fremkommelighet sammenliknet med fossibiler med 2-hjulstrekk, siden vektfordelingen gir bra med trykk på drivhjulene i oppoverbakke.
#103
I samme situasjon ville jeg ha beholdt Tesla'en. Men det er mest med tanke på langtur, og jeg vet jo ikke hvor trangt det er i garasjen.

Opelen hurtiglader jo ganske greit med CCS, så dersom dere er relativt skjelden på langtur kan den jo fungere bra.  I såfall ville jeg kjørt den en stund og tatt god tid til å prøvekjøre alternativer som foreslått.  Opel Astra-e kommer nok til høsten, og kan kanskje være interessant. Model 3 RWD er et alternativ, men komfortmessig er jo det et skritt ned fra S'en.
#104
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 06. januar 2023, klokken 08:41
Det går vel mot normalen ja:

https://www.economist.com/business/2023/01/04/investors-conclude-that-tesla-is-a-carmaker-not-a-tech-firm

Litt mer fokus på bil og mindre på programvare er bra for produktet, spør du meg.
#105
Model 3 / Sv: Rekkevidde visning ny Model 3
torsdag 05. januar 2023, klokken 13:54
Det kan være at LFP batteriet trenger noen ladinger til 100% for kalibrering av BMS før du får maks rekkevidde. 

Er det en RWD med 60 kw/h batteri, eller en SR+ med 55 kw/h?  Andre med tilsvarende LFP-bil kan kanskje gi tips.

Visning av rekkevidde er etter EPA, ikke WLTP rekkevidde. F.eks. min 2021 LR med 614 WLTP rekkevidde viser rundt 565-570 km rekkevidde fulladet.  (For 2020 SR+ var det ca 385 indikert for 411 WLTP om jeg husker riktig.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA