Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Syklist

Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9
91
Sitat fra: Carboy link=topic=54995.msg967731#msg967731
Enig i at det er (bør være) grunnen. Men er det miljøvennlig å bytte ut f eks en 2017 modell energieffektiv og klimavennlig Mercedes C180 bensin på rundt 15-1600kg med en 2600kg tung Mercedes EQC?

Det er ikke miljøvennlig å bytte til en tung SUV.

En elbil som tilsvarer C180 bensin er en Tesla Model 3 SR+ med vekt på 1624 kg.

92
Corsa-e / Sv: Bruksanvisning
« på: Torsdag 11. Mars 2021, klokken 11:41 »
Den ligger her: https://www.opel.no/content/dam/opel/norway/owners/manuals/pdf/corsa/my20_5/OM_Corsa_MY_20_5_ID-OCRFOLSE2001-no_6.pdf

Men det er den samme instruksjonsboken for elbilen som fossibilen. For PSA (og dermed Opel), er elektrisk kun en "motorvariant".  Lading o.s.v beskrevet fra side 169, og skjermer og rekkeviddemåler sammen med resten for fossibil.

93
Model 3 / Sv: SR+
« på: Tirsdag 09. Mars 2021, klokken 10:25 »
I følge tyske forum og en video fra Nextmove, er problemene med hurtiglading av de Kina-byggede SR+ bilene med LFP batterier løst etter siste software oppdatering. Forvarming til høyere temperatur har gjort susen.

SR+ som leveres nå om dagen er bygget i Freemont og har vanlige NCA batterier.  Alle 21 modellene skal visstnok ha 55kw brutto batterikapasitet mot 53 i tidligere modeller.

Noen som har rekkeviddeerfaringer med 2021 SR+ ?

94
Bestilling og levering / Sv: Model 3 - bestilling og levering 1.kvartal 2021
« på: Torsdag 04. Mars 2021, klokken 08:50 »
For oss med "Lefthand drive" så er vel alle LR fra Fremont, og alle SR+ fra Kina? Eller var det generelt om de som kommer fra Fremont nå har det nye interiøret som er vist i Made-in-china modellen? :)

Det var leveringer av SR+ fra Kina før jul og tidlig i vinter, men senere leveringer av SR+ er fra Freemont.  Mulig dette kan endre seg igjen, alt etter ledig produksjonskapasitet.

95
Model 3 / Sv: Nye sommerdekk
« på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 09:34 »
Har kun erfaring med Michelin Pilot Sport IV på Model 3, men skulle jeg bytte vil jeg vurdere Michelin Primacy 4 eller Goodyear EfficientGrip Performance.   (Har bra erfaring med Primacy 4 og holdbarhet på fossilbil.)

96
Model 3 / Sv: Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
« på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 18:09 »
Men det klarer de fleste. Det er veldig få som har SUV sofa hjemme ser jeg.

Kanskje en forretningside for Ekornes eller andre møbelprodusenter?  :)   

Sorry for OT.

97
Model 3 / Sv: Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
« på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 09:06 »
Klart at stor bakluke er praktisk de gangene en skal frakte vaskemaskin eller møbler. Men det er ikke så ofte, så da kan man bruke tilhenger eller leie varebil.

Men en sykkel går greit i en Model 3, og som nevnt er det bra med bagasjeplass. For oss (familie på 4 med 2 tenåringer) er det nok plass til feriebagasjen.

Jeg for min del vil ikke ha Model Y fordi den er for høy.  Men hadde det vært en kombikupe utgave av Model 3 med stor bakluke, ville jeg valgt det.

(Og SUVer er noe denne planeten hadde klart seg bra uten.)

98
ë-C4 / Sv: Citroën C4
« på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 08:57 »
På vår Corsa, som har samme drivlinje, er forbruket når bilen har stått frakoplet ute over natta med endel minusgrader endel høyere enn når den har blitt ladet over natta og batteriene er varme. Klart at batteri- og kupevarme for nedkjølt bil drar mye energi. 

C4 er en fin bil,   kan vel egentlig best sammenliknes med Ioniq FL.

Har man garasje og hjemmelader, er nok effektiv vinterrekkevidde på begge rundt 25 mil.

99
Model 3 / Sv: "keyless" med android mobil - fungerer, fungerer ikke
« på: Fredag 22. Januar 2021, klokken 15:23 »
Dersom Bluetooth er aktivert og Tesla-appen aktiv, skal det fungere.  Lurt å vekke denne i telefonen før du går ut i regnet.  Noen ganger er det enklere å dra fram nøkkelkortet...

100
Model 3 / Sv: M3P 2021, hardere på rattet?
« på: Fredag 22. Januar 2021, klokken 09:49 »
Normalt at Performance dekkene gir mer friksjon og at det blir tyngre. Det er jo bare å skifte til Comfort innstilling dersom det er for tungt.

101
Corsa-e / Sv: Bagasjerom - mål
« på: ſøndag 17. Januar 2021, klokken 17:29 »
65 cm ved gulvnivå og 40 cm under hattehylla. Bredden er 102cm.

Finnes sikkert "offisielle" mål i instruksjonsbok eller i tester/brosjyrer på nett.

102
Tesla / Sv: Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 08:53 »
Etter 137000 km ville det (i hvertfall for noen år siden) være nødvendig å skifte alle 4 støtdemperne på en bil med vanlig fjæring.  Det er ikke gratis det heller, og neppe innenfor garanti etter 100k km.

103
e-208 / Sv: Ratt vs instrumenter
« på: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 18:03 »
Jeg pleier å gjøre det samme. På Peugeot 308 og 2008 som jeg har hatt som leiebil, klarte jeg å finne et greit kompromiss med rattet halvhøyt slik at jeg kunne se instrumentene over rattet, uten at beina tok opp i rattet.

Et alternativ kan være e-Corsa. Den har konvensjonelt ratt og instrumenter, og er ellers veldig lik 208 teknisk. På vår ser jeg godt instrumentene gjennom rattet med setet i nedre stilling.

104
Model Y / Sv: Er Model Y (og model 3) en PEN bil ??
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 11:50 »
Ja, Model Y og Model 3 er pene biler fordi de er strømlinjeformet med rene linjer.  Model S ser enda bedre ut.

Desverre har SUV-trenden og agressivt designspråk gjort mange biler rimelig stygge siden 2000-tallet.


105
Corsa-e / Varmepumpe og AC
« på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 10:43 »
Hei,  er det noen av dere med Corsa-e som har sett om varmepumpa virker med AC av eller ikke?  (Kan ikke finne noe om dette i instruksjonsboka.)

Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9