Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Syklist

Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
76
Model 3 / Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
« på: Torsdag 22. April 2021, klokken 09:26 »
Støy er subjektivt, siden folk reagerer forskjellig på forskjellige frekvenser.

Problemet med Model 3 er dekkstøy, særlig på grov asfalt.  Mitt inntrykk er at det er mer støy i Model 3 på landevei med grov asfalt i 80 km/t enn i vår Corsa-e.  På motorvei i 110 km/t med god asfalt, er Model 3 relativt stillegående, siden det er lite vindstøy.

Tyske ADAC har grundige biltester med støymåling tilgjengelig på nett, også for eldre biler. Innvendig støy i Model 3 ble her målt til 68.8 dB(A) i 130 km/t.

77
Model 3 / Sv: SR+ 2021 rekkevidde vinter
« på: Mandag 19. April 2021, klokken 14:59 »
Denne testen gir jo en indikasjon: https://elbil.no/duelltest-slik-gikk-det-da-vi-kjorte-hyundai-og-tesla-tomme/   2021 modell med varmepumpe burde være bedre.

Vår hadde fremdeles reserver når vi kom fram til indre Sogn etter tur over Hemsedalsfjellet i snøbyger i fjor, hadde vel ladet til 80% i Gulsvik.

78
Model 3 / Sv: SR+
« på: Lørdag 17. April 2021, klokken 16:45 »
Det er noen fordeler med LFP lithium ion batterier sammenliknet med NCA. LFP har lengre levetid og inneholder ikke kobolt og nikkel. De skal også være sikrere.

Ulempen er mindre energitetthet, slik at en batteripakke med tilsvarende kapasitet veier mer. En LFP-SR+ veier vel ca 120 kg mer enn en vanlig SR+, omtrent som en LR RWD.

Tester i Tyskland med LFP SR+ indikerte lynlading opp til 167 kw, så etter siste programvareoppdatering er nok varen god nok.

79
Model 3 / Sv: SR+
« på: Fredag 16. April 2021, klokken 12:12 »
Denne tråden på tyske TTF-forum diskuterer fordeler og ulemper med Kina-modellen:

https://tff-forum.de/t/vor-und-nachteile-der-mics-china-teslas/111281

80
Polestar 2 / Sv: Kommer nye modeller neste uke
« på: Torsdag 15. April 2021, klokken 16:39 »
Takk, det er en bra forklaring. :+1:

81
Polestar 2 / Sv: Kommer nye modeller neste uke
« på: Torsdag 15. April 2021, klokken 14:09 »
Tilbake til temaet, nye og billigere modeller av PS2:

Trekk på 2 hjul har fungert bra for meg i 35 år. Det viktigste er bra vinterdekk. Men er det kommet noe mer informasjon om hvorfor PS2 2WD er med forhjulstrekk og ikke bakhjulstrekk?

På en elbil med 50/50% vektfordeling funker bakhjulstrekk utmerket i bratte oppoverbakker, men forhjulstrekk blir fort problematisk dersom det ikke er mye vekt over drivhjulene.   (Model 3 SR+ har utmerket framkommelighet med RWD.)

82
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: Onsdag 14. April 2021, klokken 14:58 »
Dersom du vurderte Ioniq, er SR+ også kanskje av interesse.  Da kan du få en 2020 modell for det samme som eldre LR.  Ladenettverket til Tesla kurerer rekkeviddeangst.

83
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Onsdag 14. April 2021, klokken 08:51 »
Er det mange biler som leveres med integrert skipose nå om dagen?   

Dette var ganske vanlig på 80-tallet. (BMW 3-serie hadde det, og min 85 Audi 100 hadde en skipose som rommet langrennski på 210.)

Senere har jeg kun sett skiluke som opsjon på biler jeg har vurdert.

Og tilbake til topic: Tipper første kundebil kommer i oktober, med mindre det plutselig skulle komme et båtlass fra Kina til sommeren.

84
Tesla / Sv: Tesla og Bitcoin - en bra strategi?
« på: Tirsdag 13. April 2021, klokken 11:42 »
Det er i beste fall spekulasjon og kortsiktige investeringer av kontantbeholdningen.

Hadde vært fint om Tesla kunne selge hele sin beholdning av Bitcoin nå og ta profitten.

Pengene kunne brukes til investeringer og videre utvikling av bærekraftige løsninger, som er Tesla's mål.

Bitcoin er et svært energikrevende spekulasjonsmedium, som de burde holde seg unna. (Ref. https://cbeci.org/ )

Det skulle være bra for miljøet om Bitcoin bobla kollapset.

85
Roaming med RFID ladekort er også en løsning, men så vidt jeg vet er det litt begrenset over landegrensene. 

https://chargemap.com/ brukes av mange i Europa, men de tar sin del i gebyr og ikke alle ladeselskaper har avtale med dem.

86
Enig.

Det burde absolutt være like lett å betale på alle hurtigladestasjoner som på en bensinstasjon.

2 løsninger:

  • Standard protokoll for kommunikasjon mellom lader og bil, slik som Tesla bruker. Dersom alle biler med CCS kontakt kunne støtte dette, og bileiere registerer betalingskort i en app, slik som Tesla, så blir det enkelt for alle.
  • Kredittkortleser på ladestasjon. Det finnes jo på alle parkerings- og drikkeautomater.
Innfør gjerne 1 og 2 samtidig.

87
Elbiler i media / Trailer test VW ID4 vs Tesla Model 3
« på: Fredag 09. April 2021, klokken 13:58 »
Rekkevidde test i Danmark med ID4 og Tesla Model 3 med seilflyhenger:

https://nordicgliding.com/vw-id4-vs-tesla-3-i-trailer-test/

(En seilflyhenger er lavere og mer strømlineformet enn en campingvogn. Derav teoretisk rekkevidde med henger på henholdsvis  313 og 364 km.)

88
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil tips
« på: Fredag 09. April 2021, klokken 09:00 »
Jeg har kjørt Saab i 14 år (900 og 9-3) og kan absolutt anbefale Model 3.  Også SR+ har bra rekkevidde og plass nok til bagasje for ferie med 2 barn for oss i hvertfall.

89
Model 3 / Sv: Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.
« på: ſøndag 28. Mars 2021, klokken 17:56 »
Etter instruksjonsboka veier SR+ 250 kg mindre enn LR 4wd (1684 vs 1931 med fører). Det kan fort spille en rolle.

90
Model 3 / Sv: Forbruk :)
« på: Torsdag 25. Mars 2021, klokken 18:21 »
Bra. Luftmotstanden på i3 er nok betydelig høyere enn for en Model 3.  Og høyere vekt er jo heller en fordel enn en ulempe i nedoverbakke.

Ved bykjøring burde dog i3 ha et lavere forbruk.

Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9