Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Syklist

#76
ë-C4 / Sv: Feil på rekkevidde
onsdag 12. april 2023, klokken 14:58
e-C4 har som de andre PSA/Stellantis bilene "GOM" som gjetter rekkevidden etter forbruket de siste kjørte km.  Estimatet kan derfor endre seg fra 50 km gjenværende rekkevidde med halv batterikapasitet etter en lang oppoverbakke til 250km rekkevidde på vei ned igjen fra fjellet.

I tillegg er disse bilene ganske grådige med strømmen i kaldt vær, så det kan anbefales å sette klimanlegget på 14-15 grader og bruke jakke på småturer vinterstid.
#77
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 22. mars 2023, klokken 08:01
Desverre ikke overraskende dette her:

https://electrek.co/2023/03/21/tesla-engineer-convince-elon-musk-not-give-up-radar-self-driving/

Enveldig ledelse som ikke lytter til eksperter er ikke bra.
#78
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 14. mars 2023, klokken 08:37
Før var renta i Norge gjerne 2% over den for Euro og USD, så rentenivået har nok endel å si.
#79
Sitat fra: daktari på mandag 13. mars 2023, klokken 19:27
Interessant tabell om endringer i salg av biltyper 2018-22. Elbiler +200%, bensin og diesel ned 87 og 79%, hybrider ned 50-60%.

https://www.nrk.no/rogaland/salet-av-hybridbilar-stuper_-elbil-tar-over-_-varebilane-star-igjen-1.16327340

Interessant, og langt igjen for varebilene. Grønne skilter og avgiftsreduskjon på fossilvarebiler må fases ut.  Et bra insentiv for elvarebiler vil være høyere avgifter på bensin og diesel.  (Direkte subsidier av elvarebiler i tillegg til momsfritak kan fort føre til gråhandel og re-eksport. Bedre med andre insentiver for bedriftene.)
#80
Model 3 / Sv: Endringer på 2021 modell
fredag 10. mars 2023, klokken 13:55
Det er litt forskjellige batterier som nevnt i en annen tråd her. Varmepumpe og ny midtkonsoll kom høsten 2020. Ellers ble vel de nye lyktene først innført på Performance sent i 2020 og kom deretter på LR og SR. Om jeg husker riktig har LR produsert fra februar 2021 de nye LED lysene.
#81
Model 3 / Sv: Ettermontering elektrisk bagasjelokk
fredag 10. mars 2023, klokken 13:50
Hvorfor ettermontere dette? Ser minimalt behov for det på Model-3 som har et lett og velbalansert bagasjelokk.  Det er også en mulig feilkilde.  (Min hang seg opp en gang på midten, men funket igjen etter stenging og åpning.)

Vil tro at dette er en "feature" med tanke på det kinesiske og amerikanske markedet.  Eneste fordel er at en ikke blir møkkete på handa dersom bilen er skitten.
#82
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 03. mars 2023, klokken 14:23
I Frankrike er det haugevis med kommunale 22kw ladere og annet rart med veldig mange forskjellige aktører og apper av varierende kvalitet, og derfor er Chargemap populært. 

Ser ikke helt verdien med Tesla SC, siden en uansett trenger Tesla-appen.
#83
https://www.tu.no/artikler/elbilen-star-fortsatt-svakt-i-distriktene-ifolge-naf/527240

Det som er klart er at avgiftsendringene kombinert med nedsatt bensin og dieselavgift ikke gjør det lettere å skifte ut fossilbilen i distriktene. 
#84
Elbiler i media / Sv: Kronikk i DN om bilsalget i Norge
fredag 03. mars 2023, klokken 08:32
Enig med mye av det her, spesielt det siste du skriver.

Biler som Volvo CrossCountry og Passat Alltrack er etter min mening mer fornuftige alternativer enn SUVer, men bilindustrien has pushet SUV-moten for å øke inntjeningen. 

Luftfjæring eller hydraulisk fjæring som kan heves er også et bra alternativ for ekstra bakkeklaring de gangene man trenger det, uten at det går utover frontalareal og luftmotstand.
#85
Tilbake til normalen. Bil er en utgiftspost.  Skulle vi solgt, burde vi gjort det senest i høst.
#86
Elbiler i media / Sv: Kronikk i DN om bilsalget i Norge
torsdag 02. mars 2023, klokken 09:41
En bør kanskje vente litt for å se virkningen av avgiftene som er innført på salget av dyrere elbiler.

Uansett burde avgiftene på bensin og dieselbiler økes, og diesel og bensinavgiftene økes gradvis, slik at vi kan ha en literpris på 25-30 kr som gradvis øker til 50 og kommer opp i 100kr i 2030.

Holder meg unna Nordea.
#87
Tesla SW og AP / Sv: Prem Con / Wifi Hotspot - Hva skjedde?
mandag 27. februar 2023, klokken 13:28
Kan forskjellen være at en av dere bruker vanlig Spotify-konto, og den andre Spotify med Tesla-konto som bruker?

Eller forskjellig programvareversjon i bilen?
#88
Elbiler i media / Sv: Kronikk i DN om bilsalget i Norge
onsdag 22. februar 2023, klokken 18:29
Enig.  SUV-trenden er ikke gunstig med tanke på vekt eller forbruk. Og en stasjonsvogn gjør vel så bra nytte for seg.

Som Daktari sier, ville en økning av CO2-avgift på bensin og diesel hjelpe. 

Også høyere strømpriser, siden en el-SUV naturlig nok bruker mer enn en mindre bil med lite frontareal.  Effektivitet (i virkeligheten, ikke bare på papiret), burde premieres.  Men slik det er i dag, med høye strømpriser og reduserte avgifter på bensin og diesel, blir det feil, siden brukte diesel og bensinbiler blir billigere i drift.
#89
Elbiler i media / Kronikk i DN om bilsalget i Norge
tirsdag 21. februar 2023, klokken 18:12
I tillegg til elbiler har det blitt importert flere fossilbiler:

https://www.dn.no/kronikk/nye-biler/bil/elbil/nordmenn-kjoper-de-feteste-bilene-i-verden-na/2-1-1404475

Dette er vel på grunn av lavere CO2 avgifter etterhvert som bilprodusentene optimaliserte motor og girkasse for EU-syklusen, og kompromisser med Frp om avgiftsnivået.

Uansett har artikkelforfatteren et godt poeng med at vi burde prioritere lettere og mindre kjøretøyer.
#90
Kjøpe elbil? / Sv: Mulig kjøp..eller ikke?
tirsdag 21. februar 2023, klokken 18:06
Det er vel bare SR+ og senere RWD som er solgt i Norge. Mulig den siste også kalles SR i noen annonser.  Forskjellene er vel at nyere biler har 60kwh batteri, mens det tidligere var 55 og før det 52.

Når det gjelder kunstskinnsetene, opplever jeg de som mindre svettdrivende enn f.eks skinnseter i en Volvo V50 som jeg hadde for noen år siden.  Men det finnes nok både stoffseter og ventilerte skinnseter som er bedre. Som nevnt allerede, det er uproblematisk på langtur. Angående speedometer, det er heller ikke langt fra synsfeltet. En prøvekjøring vil gi svar på mye av dette.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA