Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Syklist

#46
Elbiler i media / Sv: Elbilforeningen: Vi hater dette rattet!
tirsdag 07. november 2023, klokken 19:59
Innblandingen og detaljstyring fra Musk er ikke bra for Tesla i lengden.

Det har jo ikke akkurat gått framover med selvkjøring med innsparinger av rader og andre krumspring, som er diskutert flittig i Tesla-underforumene.
#47
Sitat fra: rolian på tirsdag 07. november 2023, klokken 13:20Ref rekkevidde, noen som har efaring med rekkevidden på 208, 2008 og corsa på vinter? Snakker vi ned i 250 km?

Ja. Det kommer an på om du har lademulighet hjemme og kan la bilen stå tilkoplet eller ikke. Om batteriet er nyladet og varmt og du legger ut på langtur er ikke rekkeviddetapet om vinteren så ille, selv om varmepumpa kunne vært mere effektiv.

Men står bilen frakoplet og det er mye småkjøring med kald bil går rekkevidden fort ned vinterstid.

Dersom du kjøper brukt, er det også lurt å spørre om ladevanene til forrige eier, siden disse bilene ikke lar deg sette ladebegrensning i bilen. (Vi timer det med ladestrøm og å kople fra i tide om morgenen, andre bruker app.)
#48
e-2008 / Sv: Lade til 100%
torsdag 19. oktober 2023, klokken 08:57
Sitat fra: Speeder på torsdag 19. oktober 2023, klokken 07:27Eventuelt kan man forsinke ladestart og prøve å beregne så den ikke lader fult før man skal kjøre.


Det er nok best. Vil anbefale å holde seg til 80% til daglig, og unngå 100% annet enn før langtur.  Vår Corsa (samme PSA/Stellantis motor+batteri) har nesten full batterikapasitet etter 3 år, og har tapt minimalt med rekkevidde.  En kollega som lader til 100% hver dag har rapportert om ganske mye tap av kapasitet på batteriet.

Med LFP batterier er det noe annet, men disse bilene har NCM batterikjemi.
#49
Kjøpe elbil? / Sv: AWD til under 400'
mandag 09. oktober 2023, klokken 15:20
Ja, fornuftig forslag fra RJK. Brukt TM3 eller dersom begge trenger plass, kjøpe en brukt Model Y RWD og bytte når samboeren trenger 4WD.
#50
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvordan legge ned europeisk bilindustri
mandag 09. oktober 2023, klokken 10:32
Enig. De må ned på riktig pris. Men det er desverre holdninger som at "vi skal melke staten for subsidier og de rike som har råd til elbil og selge masser av billige fossibiler til vanlige folk" blant ledere av enkelte europeiske bilkonserner. Konkurranse er sunt, og Tesla har bidratt bra her.

Aftenposten har forøvrig en leder om dette i dag: https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/P4x805/vesten-maa-moete-kinas-utfordring-paa-elbil-markedet
#51
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2024
fredag 06. oktober 2023, klokken 14:30
Helt enig. Vrakpanten på eldre fossilbiler burde heves til 30-50 kkr.  Ellers et hjertesukk som i fjor. Når det endelig begynte å bli bra utvalg av elbiler egnet for folk i distriktene, ble momsgrensen satt til 500 000, og bensin- og dieselavgiftene satt ned.  Og nå dette. 

Avgiftene på fossibiler må opp, sammen med avgiftene på bensin og diesel.  Og ordningen med grønne skilter og lavere avgifter på varebiler med fossilt drivverk burde oppheves.

(Vedum's diesel-Amarok burde koste 5000 per måned i trafikkavgift p.g.a. vekt og forurensning.)
#52
Tesla SW og AP / Sv: Plutselig dugging i tunell
onsdag 04. oktober 2023, klokken 16:26
Talekommando "Fjern dugg" er vel greit nok?
#53
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt elbil ca 300k
onsdag 04. oktober 2023, klokken 16:24
Det ble levert ut LR fra USA til langt ut i 2021, min er bygget der. Det er mindre variasjon på biler bygget i Kina, men finsihen på Freemont biler ble bedre etterhvert og jeg ser ikke forskjell på min og de bygget i Kina.

Dersom du vil ha bilen lenge og rekkevidde ikke er så viktig, ville jeg heller gått for nyere bil. En SR eller RWD med LFP batteri som er ett år nyere har du lenger i garantiperioden, og LFP-batteriene skal vare lenge.
#54
Kjøpe elbil? / Sv: DS3 Crossback e-tense
onsdag 04. oktober 2023, klokken 08:23
Den har samme drivlinje (motor og batteri) som de andre PSA/Stellantis bilene Peugeot 208, 2008, Opel Corsa o.s.v.  Kjent for lite problemer, men ikke fantastisk rekkevidde. Forbruket ved småkjøring vinterstid når bilen er kald og står ute er veldig høyt.

Dersom du parkerer i garasje eller kan stå tilkoplet lader om natten, er det ikke noe stort problem.
#55
Model Y / Sv: Prisstigning Model Y
torsdag 28. september 2023, klokken 14:48
Det er ikke uvanlig med prisjusteringer etter kvartalslutt...
#56
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvordan legge ned europeisk bilindustri
torsdag 28. september 2023, klokken 14:18
Ja. Desverre har bilindustrien i Europa med lobbygruppen ACEA drevet kraftig lobbyvirksomhet for bensin og diesel i mange år.

I land som Tyskland og Frankrike er det direkte subsidier ved kjøp av elbil i stedet for momsfritak. Men ofte har de europeiske produsentene økt marginene tilsvarende. (F.eks. mange av Stellantis-bilene er nå dyrere uten moms i Frankrike og Tyskland enn i Norge. Ok, valutakursene spiller også en rolle her.) 

Når man selger konverte fossibiler tilsvarende 2015-eGolf til det dobbelte av hva fossilvarianten koster, og møter moderne kinesiske konkurrenter som MG4 og Byd Atto3 er det ikke rart det går nedenom.   

Vi har også sett at toppledere som satser ordentlig på elbiler slik som Herbert Diess i VW (og tidligere BMW) har blitt skjøvet ut av fagforeninger som ikke vil slutte med produksjon av stempelmotorer.

Desverre har disse lobbygruppene ofte gehør hos myndighetene.  Det eneste fornuftige er norsk avgiftsnivå på fossibiler og gradvis økning av avgifter på bensin og diesel, f.eks 20 eurocent eller 2 kroner per liter mer i avgift hvert år.

(Og forøvrig var nedsettelsen av bensin- og dieselavgiften i Norge et kraftig tilbakeskritt. Sammen med moms på dyrere elbiler ble det plutselig mye mindre attraktivt for folk i distriktene med elbil.)
#57
Vi får se om 2021 modellen er like problemfri om et par år, og om forbedringene frister nok til at det er verdt å ofre blinklys- og girhendel.  Forhåpentligvis skal den også bygges i Tyskland etterhvert. Vil helst ha en bil produsert i Europa.
#58
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
tirsdag 05. september 2023, klokken 07:51
Kjapp test av støynivået i DN:

https://dntv.dn.no/m/dr7Tim4n/bil-med-embret-dn-testet-lydnivaet-i-gammel-og-ny-tesla-model-3

Lurer på hvor mye av denne forbedringen som kommer fra mer stillegående dekk? 

(Knirkelydene forsvant stort sett med 2021 facelift. Vindstøyen ble også bedre dempet når det ble doble glass i fordørene.)
#59
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
fredag 01. september 2023, klokken 12:44
En knapp for vindusvisker/spyl er jo et must. Mulig en venner seg til det, men fjerning av blinklys- og girhendel er ikke en forbedring...

Bedre lydisolering og mer komfortabelt fjæringsoppsett er derimot gode nyheter.

Vi får se om den etterhvert skal bygges i Tyskland også.

Er det noe nytt om megacast bak slik som på Model Y, og andre endringer av produksjonsprosessen?
#60
Kjøpe elbil? / Sv: Nr.2 bil med spesielle krav
fredag 01. september 2023, klokken 12:40
Sitat fra: syklisten på torsdag 31. august 2023, klokken 08:26Har de faste festepunkt i taket (fix point)?

Festepunktene er hull for skruer i øvre del av dørrammene.  Er vel ca. 1 meter mellom festepunktene. Også nevnt i instruksjonsboka for bilen. (Ligger på nett.)

Skal du ha lengre avstand gir jo takrails som på Soul og 2008 mer fleksibilitet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA