Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Syklist

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
31
Model 3 / Sv: Lukt fra A/C
« på: Lørdag 11. ſeptember 2021, klokken 20:51 »
Et gammelt triks for å unngå lukt fra klimaanlegget er å skru av AC kompressoren de siste 5-10 minuttene av alle bilturer før stopp og la vifta stå på slik at den kan blåse systemet tørkt.

Jeg har gjort dette etter lengere turer med alle mine biler, og stort sett unngått lukt fra klimanlegget. Model 3 får samme behandling, vi får se om det holder.

Ellers må jo kupefilter skiftes fra tid til annen.


32
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Tirsdag 07. ſeptember 2021, klokken 18:17 »
Stellantis med tidligere PSA er en kandidat. Chrysler hadde jo samarbeid med Tesla om CO2-kreditter i Europa. De er ikke med på Ionity.

I det minste på PSA bilene er ladeporten på samme sted som på Tesla. (Vet ikke hvor den er på Fiat 500e.)

Tiden vil vise om det blir for alle bilmerker eller utvalgte partnere.

33
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Mandag 06. ſeptember 2021, klokken 20:13 »
Det er vel mest sannsynlig at Teslaer kan lade som i dag, tilsvarende biler med Ionity abonnement på Ionity.

Og at andre får lade på SuC til høyere pris. En prismodell med høyere minuttpris når ladestrømmen går under f.eks. 25kw er vel også å regne med.


34
Model Y / Sv: Forbruk og rekkevidde
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 16:35 »
Forbruk er minst like viktig i en elbil. Ikke alle land har billig strøm og vi må alle redusere energiforbruket vår kraftig i årene fremover.

Så jeg synes det er bra Tesla fokuserer på det som er viktigst og ikke unnskylder seg med at «komfort» er prioritert så da blir bilene inneffektive.

At Tesla har effektiv drivlinje og strømlinjeformet karrosseri er meget bra.

Men det er ingen motsetning mellom effektivitet og komfort.  Litt mykere fjæring, høyere dekkeprofil og smalere dekk vil gjøre bilen mer komfortabel, og med mindre rullemotstand kan effektiviteten til og med bli bedre.

35
Model 3 / Sv: Model 3 LR 2021 med 614km rekkevidde
« på: Mandag 30. August 2021, klokken 11:58 »
Samme erfaring her. Utmerket finish på LR fra Freemont levert i juni, og fri for skranglelyder. (2020 modellen var bra den og for mitt vedkommende.) Mulig at det er jevnere kvalitet på Kina-bilene, og færre "mandagsbiler".

Har inntrykk at det lavere vindstøy på 2021 modellen enn på 2020 modellen. (Tykkere vinduer.) Hjulstøy er vel det samme.

36
Model Y / Sv: Hjulstøy i TMY
« på: Mandag 30. August 2021, klokken 08:52 »
Alle biler bråker mer på grov asfalt, men på Model 3 er forskjellen veldig stor.

Siden Model Y har mye av det samme hjulopphenget, er det ikke sikkert at det er noen enkle løsninger her.  Dekk med lavest mulig støy er vel det sikreste tipset.
Spørsmålet er om referansetesten for dekkstøy er gjort på grov asfalt eller ikke.

37
Model Y / Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« på: Onsdag 25. August 2021, klokken 23:18 »
Nå Diravi, vi venter på din prøvekjøring. Blir det Model Y, S-Raven eller e-C4? :-)

Har oppdaget veldig mange hull i veien med Model 3, som jeg ikke har merket med Citroen C5.  Men styringen på Model 3 er nærmere Diravi en den lette servoen på C5. :-)

38
Model 3 / Sv: Spørsmål rundt bilene på Finn og de bizarre Specs og beskrivelsene.
« på: Onsdag 25. August 2021, klokken 23:12 »
Jeg har lagt merke til det samme problemet og enda verre er det når noen f.eks. mener de har en Long Range Fremont model med 614KM rekkevidde mens bilen er registrert i desember 2020 som da ikke er mulig...

Det er ikke helt umulig, det var vissnok noen LR i tillegg til Performance som kom med E3LD batteripakke i 2020. Disse hadde nok software begrenset rekkevidde den gangen, selv om det kanskje senere har blitt frigjort. Men de fleste bilene med 82kW Panasonic batterier og E3LD batterikode har VIN 943XXX (april 2021 og senere).

Men som du sier, om folk skryter for mye i Finn annonsen, og det er ting som ikke stemmer, så er det kanskje best å ta ting med en klype salt. ;-)

39
Model 3 / Sv: Framtidig verditap SR+ vs LR (2021)
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 08:45 »
Rekkevidde er hovedargumentet for LR.  Med mindre du kjører mye på langtur og vil slippe ladestopp, eller ha friheten til en pause ute i naturen i stedet for ved en superlader, er SR+ bra nok.

Oppoverbakke klarer SR+ utmerket, den har optimal vektfordeling og slår det meste av andre 2-hjulsdrevne biler.  Et argument for 4-hjulsdrift er bedre stabilitet på glatt vinterføre, men fysikkens lover gjelder her også.

Er enig med Moas at bakkeklaring kan være en større begrensning med dyp snø eller traktorvei. Men med en elbil kan man krypekjøre forsiktig på slike steder og allikevel ha god fremdrift.

Lyden i musikkanlegget er bra i både SR+ og LR.

40
Model 3 / Sv: Priser på TM3P er høye på finn.no?
« på: Mandag 16. August 2021, klokken 11:27 »
Tviler på at utenlandske oppkjøpere henter elbiler fra Norge.  Det er heller omvendt.

Det har vært mange historier om bilfirmaer som innkasserer elbilbonus på 6000 euro i Tyskland og Frankrike, og selger disse bilene videre til Danmark og Norge og får refundert MVA fra eksportlandet.   

Men det kan jo hende at utvalget av brukte Performance er større i Norge.

41
Model 3 / Sv: SR+
« på: Tirsdag 10. August 2021, klokken 17:02 »
Premium connectivity er gratis i 1 måned med SR+ og i 12 mnd med LR.

Mener at det koster 129 kr/mnd deretter.

Dersom du ikke trenger live traffikkinformasjon, er ikke dette et must.

Har bra erfaring med begge. Om du ikke kjører veldig mye langtur, er SR+ nok.  Fungerte godt som feriebil for oss i fjor. Med LR har du veldig bra marginer m.h.p. lading.

42
Model Y / Sv: Ukomfortabel?
« på: ſøndag 08. August 2021, klokken 20:46 »
Diravi, du kan prøve model Y med 19 felger og se om det er greit. På gode veier er model 3 helt grei og komfortabel nok, men på telehiv, vaskebrett og dårlig veidekke blir det fort slitsomt.

At AMS mener den er komfortabel er ikke akkurat noen referanse, de sammenlikner jo med BMW og Audi.

Skulle Y'en være for hard, er kanskje en senere Model S tingen. (På det tyske Citroen forumet ble det meldt at Model S "Raven" med luftfjæring etter software oppdatering i fjor har like komfortabel fjæring i komfortmodus som Citroen C6.)

43
Bestilling og levering / Sv: Model 3 - bestilling og levering 2.kvartal 2021
« på: Mandag 21. Juni 2021, klokken 08:55 »
Hentet min LR i forrige uke.  Bra service fra Tesla Brummundal og smooth bil. :+1:

44
Tesla / Sv: Skjær i sjøen for Tesla?
« på: Fredag 28. Mai 2021, klokken 10:05 »
Tesla har solgt sertifikatene til Fiat-Chrysler (nå Stellantis etter fusjon med PSA).

Uvisst om de trenger dem i 2021.

45
Angående motorer, så hadde 2020 og tidligere US SR+ samme motor bak som LR RWD (239kW/420Nm) og Performance.  Kina SR+ har tydligvis fremdeles denne motoren, mens 2021 SR+ fra Freemont har samme bakre motor som LR AWD.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8