Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Syklist

#31
Model 3 / Sv: Matrixlykter på 21-modell
onsdag 13. desember 2023, klokken 10:23
Det er betydelig bedre lys på Model 3 fra 2021 enn fra 2020, men "matrix hovedlys" er vel bare en mulighet ved framtidig software oppdatering. Noen skriver dog mye rart i annonser...
#32
Model 3 / Sv: Trenger hjelp til brukt TM3
fredag 08. desember 2023, klokken 11:39
Sitat fra: OlaM på fredag 08. desember 2023, klokken 09:59Min fra Kina har E5LD, var avertert med 614 km WLTP og levert Q4 2021.

Sorry, tror det er E5C eller noe slikt for 580 km LG batteri. (Det var en tabell med batterityper i en tråd et sted her en tid tilbake).

Uansett, for trådstarter er nok enten en SR+/RWD fra 21-22 eller bildeling/abonnement greie løsninger.
#33
Model 3 / Sv: Trenger hjelp til brukt TM3
torsdag 07. desember 2023, klokken 16:29
Det er 614km WLTP rekkevidde på de med E3LD og 580 på de med E5LD om jeg husker riktig. (Batterikode står i reg-data fra vegvesenet.)  Min er en E3LD fra Freemont utlevert i Q2 2021. Godt fornøyd med den.
#34
Model 3 / Sv: Trenger hjelp til brukt TM3
torsdag 07. desember 2023, klokken 13:43
Det er en annen tråd her med det samme emnet og nyttig informasjon:

https://elbilforum.no/index.php?topic=65830.0

Min 21 modell fikk også varme i baksetet og ratt etter en softwareoppdatering. Så du kan vurdere 21 modeller også.
#35
Kjøpe elbil? / Sv: Ny oversikt - salg av kina-biler
fredag 01. desember 2023, klokken 08:13
Magefølelsen sier at Xpeng har bedre sjanser enn de 2 andre du nevner. (Både kvaliteten på bilene og VW som deleier taler for det.)
#36
Interessant tråd.  Komfort på dårlig vei er desverre ofte ikke prioritert på mange nye biler.  Er 2023 Y RWD (fra Berlin) mer komfortabel enn (pre-Highland) Model 3?
#37
Model 3 / Sv: Faktisk vekt på Model 3 Highland
torsdag 30. november 2023, klokken 11:31
Lavere vekt på Highland tross bedre støydemping er bra.  Blinklys og girhendel utgjør neppe 69 kg. :-)
#38
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
torsdag 30. november 2023, klokken 09:27
Så du har blitt et offer for Vedum's reverseringspolitikk? 

Verditap er jo alltid et problem, men regnestykket burde vært slik at det skal lønne seg med elbil i stedet for en gammel (avskrevet) fossilbil. At det ikke er tilfelle er et tegn på at politikerne har rotet det til.
#39
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvordan bygge en miljøvennelig elbil?
tirsdag 28. november 2023, klokken 08:18
Vekker liv denne tråden. Trenden med tunge SUVer er et problem også med elbiler.

https://electrek.co/2023/11/27/carbon-emissions-could-have-dropped-by-30/

Den orginale rapporten er her:

https://www.globalfueleconomy.org/media/792523/gfei-trends-in-the-global-vehicle-fleet-2023-spreads.pdf

Forhåpentligvis får vi bedre utvalg av effektive og praktiske kombi-kupe mellomklassebiler og stasjonsvogner etterhvert.

Det kunne også være på tide å slutte med grønne skilter og sette opp avgiftene på fossile varebiler og pickuper.  (Vektavgift vil forhåpentligvis begrense antallet overdimensjonerte kjøretøy som f.eks. Cybertruck i Norge.)

#40
Model 3 / Sv: Gulvmatte til Model 3 Highland
fredag 24. november 2023, klokken 10:13
De eneste forandringene på karrosseriet er fronten og bakenden, så det er neppe noen endringer i fotbrønn o.s.v. Vil tro at de passer.

Best om noen som har fått Highland kan bekrefte. 
#41
Model 3 / Sv: Flest feil av alle modeller, ifølge tysk rapport
mandag 20. november 2023, klokken 07:58
Min 21 modell bygget i Freemont hadde hadde skjev hjulstilling ved utlevering, som ble fikset på garanti. Ellers har bilen vært problemfri. Av og til litt knirking i baksetet. Hjuloppheng så greit ut ved hjulskift etter 40 000km. Bremseklossene er nesten ikke slitt.

Mulig Turfsurf har rett, at mange Model 3 i Tyskland er hardt kjørt (Autobahn-Raser).



#42
Model 3 / Sv: Flest feil av alle modeller, ifølge tysk rapport
fredag 17. november 2023, klokken 08:26
Spørsmålet er om kombinasjonen av stiv fjæring og vekt gir mer slitasje på understell og hjuloppheng enn vanlig. Multi-link hjuloppheng har også flere deler.

Hyggelig med tilbakemeldinger fra dere med 2019 modeller, slik at vi andre vet hva vi bør passe på framover. (Takk til Tom.)
#43
Kjøpe elbil? / Sv: AWD til under 400'
fredag 17. november 2023, klokken 08:19
Veldig lavt er en overdrivelse. Dersom det hadde vært mulig å sette setet litt lavere, hadde jeg gjort det. (Kan sitte lavere i Corsa-e, og antagelig i e-Golf.)

Sammenliknet med biler folk kjørte fram til 2000 sitter man ikke lavt, men blant SUVer og lastebiler er man jo kanskje lavt nede i en vanlig bil som Model 3.  Prøvekjøring anbefales.
#44
Tesla SW og AP / Sv: Autopilot filplassering
onsdag 15. november 2023, klokken 16:11
Sitat fra: RJK på onsdag 15. november 2023, klokken 12:36Hvorfor vil man ligge mer til høyre, når det spiser opp egen sikkerhetsmargin? Om det blir for trangt, har man jo knapt noe manøvreringsplass igjen, og det blir fort grøfta som neste del.

På smale veier langs fjordene på Vestlandet og andre fylkesveger er det ofte betydelig trangere enn det ingeniørene som har skrevet koden hos Tesla har tatt høyde for. (Det samme gjelder nok lane-assist hos andre merker.) Da gjelder det å ligge godt til høyre for å unngå frontkollisjon.

Ok, en kan skru dette av på hver tur, men jeg mener at det er forbedringspotensiale her, en kunne ta med parametere som veibredde o.s.v.
#45
Tesla SW og AP / Sv: Autopilot filplassering
onsdag 15. november 2023, klokken 11:52
Med Autopilot ligger bilen midt mellom stripene og dermed lengre til venstre enn det jeg liker.

Det er mer irriterende med styringskorreksjon, om man legger seg langt ut til høyre på landevei ved møtende lastebil e.l. piper det stadig vekk og den vil hindre deg fra å kjøre av veien.  Dette har ikke blitt bedre med nyere programvare, heller værre enn i 2021. (Antagelig fordi de nå bruker kamera fokuserer på oppmalte striper på høyre vegkant.)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA