Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Syklist

#211
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: TMY Hjulstøy!
mandag 20. september 2021, klokken 14:55
Doble/tykke sidevinduer hjelper i tunnel, så der har vel Model Y en fordel.
#212
Kjøpe elbil? / Sv: RWD vs AWD?
mandag 20. september 2021, klokken 14:38
Det er vel neppe noe stor forskjell de første årene, men skal du ha bilen lenge, er jo en enklere konstruksjon en fordel. Dersom en overfører erfaringer fra fossilbiler, er jo drivakselmansjetter på biler med forhjulstrekk (og dermed også 4WD) noe som kan ryke. Bytter man dem ikke i tide, må man skifte drivaksler som er dyrt.  Tror dog ikke at bortfallet av noen slike inspeksjonspunkter gjør noe utslag på service pris.

Tror du har summert opp det viktigste, lavere vekt=lavere forbruk. En motor mindre = lavere pris. Dette må selvsagt veies opp mot fordelen med bedre framkommelighet på vinterføre. Spørsmålet er hvor ofte en trenger det.
#213
Model 3 / Sv: Kupématter
lørdag 18. september 2021, klokken 15:09
De orginale Tesla "All weather" gummi mattene fungerte meget bra i SR'en vi hadde i fjor. Dersom de er på lager, kan de anbefales.
#214
Kjøpe elbil? / Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
fredag 17. september 2021, klokken 10:23
Sitat fra: Hen9ng på torsdag 16. september 2021, klokken 19:59
Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok.

Både i år og i fjor var vi på sommerferie med Model 3 og full feriebagasje for en familie på 4 med 2 tenåringer. Helt uproblematisk, men frunk og vanlig bagasjerom ble fylt opp på vei mellom overnattingsteder hvor vi måtte ha med alt mulig pikk-pakk.

Husk at før i tiden dro folk på langferie i Europa med VW Boble. :-)
#215
Model 3 / Sv: Hva bør en kjøpe
torsdag 16. september 2021, klokken 12:48
Angående bakker, så har SR+ optimal vektfordeling og bra ESP, så den er nok bedre enn både forhjulstrekk og bakhjulstrekk med forbrenningsmotor.
#216
Er den garasjen under festningen tilgjengelig for folk som ikke bor eller jobber i Oslo også?  (Så den først etter å ha betalt dyrt parkeringshus uten lading.)
#217
Kjøpe elbil? / Sv: For trang garasje?
torsdag 16. september 2021, klokken 09:00
Sitat fra: Fleur på onsdag 15. september 2021, klokken 22:03
Ja men må slå inn speilene for å få den inn da... Men hørte at den hadde noen sidekameraer man kanskje kan bruke?

Tesla'en kan huske hvor du slo inn speilene, slik at den alltid slår inn speilene automatisk hver gang du skal inn i garasjen.  Dersom du rygger inn, kan sidekameraene hjelpe. 
#218
Model 3 / Sv: Hva bør en kjøpe
torsdag 16. september 2021, klokken 08:55
Dersom du har lademulighet hjemme og sjelden kjører over 30-40 mil i et strekk, hadde jeg gått for en nyere SR+.  Nyere bil betyr litt flere forbedringer og lengre garantitid.
#219
ë-C4 / Sv: Er det noen som har fått bilen sin utlevert ?
onsdag 15. september 2021, klokken 08:49
Er den ulelyden fra drivverk, vindstøy eller av elektronisk art fra dashbordet? I det siste tilfellet er det klart en bug de må fikse.

Vår Corsa-e med samme drivverk har ikke noen slik ulyd. Men jeg har opplevet piping fra vindsus i fart fra sidespeil på andre PSA-biler.
#220
Det er lov å drømme om prisnedgang. Men som nevnt er nok sterkere krone den mest sannsynlige årsaken til eventuelle framtidige endringer av pris. Tesla vil holde aksjekursen og har krav om inntjening per bil, så det skal nok mye til før prisen settes ned.

Men det er ikke umulig at en Model Y SR prises lavt nok til å kunne komme under grensen for elblilsubsidier i de større landene i Europa. Og da vil nok prisen i Norge etterhvert havne på samme nivå. (Prisnedsettelsen på Model 3SR+ i Norge kom 6 måneder etter Tyskland og Frankrike.)
#221
Kjøpe elbil? / Sv: For trang garasje?
mandag 13. september 2021, klokken 09:44
Dersom en Peugeot 3008 kommer inn i garasjen, går det sikkert greit med Model Y også.
#222
Lading av Tesla / Sv: Hvor mye koster det per lading på superlader?
mandag 13. september 2021, klokken 08:34
Hvor bred bil er det plass til i garasjen? Jeg ville nok latt dette være kriterie #1 om du skal bo der en stund.

Det er fint med Tesla, men det finnes også andre bra elbiler. Forhåpentligvis smale nok til at de kan komme inn i garasjen.
#223
Fabrikken i Grünheide utenfor Berlin er mindre enn en times kjøring fra den polske grensen.
#224
Model 3 / Sv: Lukt fra A/C
lørdag 11. september 2021, klokken 20:51
Et gammelt triks for å unngå lukt fra klimaanlegget er å skru av AC kompressoren de siste 5-10 minuttene av alle bilturer før stopp og la vifta stå på slik at den kan blåse systemet tørkt.

Jeg har gjort dette etter lengere turer med alle mine biler, og stort sett unngått lukt fra klimanlegget. Model 3 får samme behandling, vi får se om det holder.

Ellers må jo kupefilter skiftes fra tid til annen.

#225
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
tirsdag 07. september 2021, klokken 18:17
Stellantis med tidligere PSA er en kandidat. Chrysler hadde jo samarbeid med Tesla om CO2-kreditter i Europa. De er ikke med på Ionity.

I det minste på PSA bilene er ladeporten på samme sted som på Tesla. (Vet ikke hvor den er på Fiat 500e.)

Tiden vil vise om det blir for alle bilmerker eller utvalgte partnere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA