Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Syklist

#151
15 juli var LTE nettverket nede og Spotify fungerte ikke. (Sør-Norge; Viken og Vestlandet). 

Reset gjorde at bilen også mistet cache med kartbakgrunn etc, og alle lagrede sanger.  Så reset er ingen god ide om det er nettverksproblemer.  LTE kom tilbake etterhvert dagene etter. Flere som opplevde dette i midten av juli?

Ellers: Er det noen som bruker Tesla-konto på Spotify og vet om spillelister, album o.s.v. beholdes i profilen om man avslutter Premium Connectivity for en periode og re-aktiverer Premium Connectivity igjen senere?
#152
Lete i hanskerommet etter kassetter eller CD'er et dårlig sammenlikningsgrunnlag som er direkte trafikkfarlig. Bedre å sammenlikne med leting etter kassetter og CD'er i midtkonsollen.  :-\

Men det er helt klart at min gamle Saab med CD-skifter i bagasjerommet, audiokontroller på rattet og generelt optimal ergonomi var tryggere med tanke på å holde blikket på veien enn dagens biler med pekeskjermer.  Stemmekontroll kan brukes i endel tilfeller, men fysiske knapper er lettere å betjene med fingrene uten å flytte blikket fra veien.

Tesla skjermen reagerer lynraskt, som er en stor fordel sammenliknet med berøringsskjermer hos mange andre bilmerker, slik som f.eks. PSA/Stellantis gruppen.

Men det er ikke spesielt trygt å rote med navigasjon eller Spotify på via skjermen i Model 3.  Selv bruker jeg Autopilot om jeg må fikle med skjermen.  (Egentlig de eneste tilfellene hvor Autosteer er nyttig...)   

#153
Peugeot (PSA) / Sv: e-408
torsdag 23. juni 2022, klokken 15:42
Sitat fra: batterimannen på torsdag 23. juni 2022, klokken 07:57
Er ikke glad i bakrute uten visker. Hvor dårlig det fungerer kommer an på design. På Kia EV6 fungerer det sånn ca., men Ioniq 5 på vinterstid er dårlige greier.

På kupebiler med skrå nok bakrute er dette uproplematisk.   Model 3 trenger ikke bakrutevisker, heller ikke biler som Saab 900 og 9-3.  Er den brattere, slik som på Golf eller Corsa, blir det fort skittent. Regner med at klassisk Ioniq klarer seg godt uten og at Ioniq 5 blir som en forvokst kompaktklassebil, og dermed trenger bakrutevisker.

Tilbake til tema: Peugeot 408 burde bli et interessant alternativ dersom den får bedre batterikapasitet og drivverk. Til neste år skal PSA-bilene få nye motorer fra Nidec som skal bli mere effektive, og forhåpentligvis kommer det etterhvert batteripakker med høyere kapasitet.
#154
Dersom det er dokumentert behov for pickup i yrkessammenheng er det greit, men "jeg vil ha stor SUV eller pickup fordi det er tøft" er ikke akkurat bærekraftig.
#155
Vektavgift pr. kg over 2 tonn er en god ide.  Og spesialavgift for høye og store farkoster som er ekstra farlige for fotgjengere og syklister. 

Vi trenger ikke monsterbiler som Cybertruck og Rivian pickup i Norge.  (Og heller ikke oppblåste fossilpickuper heller, for den slags skyld.)
#156
Lading av Tesla / Sv: Teslaen ber meg lade til 100 %
mandag 13. juni 2022, klokken 14:37
En SR+ med LFP kan lades til 100% hver gang.

NCM/NCA batterier derimot bør lades til maks 80% til daglig, og kun til 100% før en lengre reise.

Alle SR+ produsert i Kina som er importert til Norge har LFP batterier, så vidt jeg vet.  Som nevt av Handyman er brukermanualen et godt hjelpemiddel.
#157
Model 3 / Sv: Reell rekkevidde
torsdag 19. mai 2022, klokken 08:26
Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 12:18
Jeg har samme erfaring.
Har en SR+ med 409 km WLTP. Jeg har aldri i løpet av 2,5 år klart 300 km.

Med min 2020 SR+ og samme WLTP hadde vi EPA rekkevidde på ~370 km med 4 personer og feriebagasje og lengste tur uten lading var 360km. Landevei 60-90km/t og noen kortere motorveistrekninger. (Er relativt forsiktig ved bruk av varme i kaldt vær.)

2021 LR (82kwh batteri) går 180-200km lenger under tilsvarende forhold.
#158
Elbilen i Samfunnet / Sv: Moms innføres på alle el. biler
fredag 13. mai 2022, klokken 08:44
Hovedproblemet med ordningen kan nok bli at folk spekulerer i subsidiene og eksporterer elbiler fra Norge

MVA fra 500k eller 600k vil ikke føre til dette.       

Dersom det blir en ordning med subsidier opp til 500k burde det også bli bindingstid på 1år for eier for å unngå spekulasjon og eksport. (Tyskland og Frankrike innførte 6 måneder bindingstid for et par år siden, dette økes til 12 mnd fra 2023.)
#159
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla Model 3 standard range vs long range
torsdag 12. mai 2022, klokken 10:33
Har ikke erfaring med hvite seter, men setene er enkle å rengjøre. (Er en tråd om hvitt interiør her.)

2020 modell med mindre kjørelengde er en fordel, dersom rekkevidde og 4-hjullstrekk ikke er kritisk for deg. Jeg har gode erfaringer med 2020 SR+, den lavere vekten og bakhjulstrekk er en bra kombinasjon for kjøreegenskapene.  På ferietur med famile på 4 var det uansett greit med en ladepause på 40-50 mil.
#160
Elbilen i Samfunnet / Sv: Moms innføres på alle el. biler
torsdag 12. mai 2022, klokken 10:22
Subsidieordninger som finnes i andre land som Frankrike og Tyskland har store administrasjonskostnader og fører til både svindel og skjevheter i markedet.

(F.eks bilforhandlere som innkasserere subsidiene for å deretter eksportere elbiler til Norden.)

Gradvis moms fra 500 eller 600k har mer for seg. Og øk vrakpanten kraftig på eldre fossibilbiler for å få dem av veien.
#161
Kjøpe elbil? / Sv: AWD, 5-600k ? Hva burde man velge?
fredag 29. april 2022, klokken 13:11
Ja, Model 3 har jo noen likeheter med den gamle Padda, Citroen DS. :)

Det som er bra er at det blir bedre og bedre utvalg av elbiler med noe som kan passe for en hver smak.   

Med MG5 får vi en stasjonsvogn, det blir sikkert flere.
#162
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 29. april 2022, klokken 08:33
Helt enig at dette Twitter prosjektet er en avsporing og hverken bra for Tesla eller Twitter.
#163
Har desverre fått en slik skade også, selv om jeg alltid forsøker å parkere på plasser litt lengre unna med bedre plass.

Egentlig synd at det ikke lenger er store beskyttelseslister av plast på biler lengre.  Det er jo tross alt en bruksgjenstand.
#164
Kjøpe elbil? / Sv: AWD, 5-600k ? Hva burde man velge?
fredag 29. april 2022, klokken 08:22
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 29. april 2022, klokken 08:11
Vel, kan vel ha noe med at folk liker utseendet. Jeg synes den ser fin ut, mens Tesla er er såpestykke i mine øyne...

Smaken er forskjellig, men skal du ha en effektiv bil, må den være aerodynamisk utformet.  Spør du meg, er Tesla Model 3 og S de peneste 4 dørs bilene om dagen. 

Mye av dagens bilmote med SUVer og agressiv front  med stor grill er helt forferdelig og gir en lite effektiv design. Det var bedre på 80 tallet med biler som Citroen CX, Audi 100 og Ford Sierra som satte fokus på luftmotstand og brukte Cd-faktor i reklamen.
#165
Model Y / Sv: Bagasjerom/sykkel
fredag 01. april 2022, klokken 20:01
I Model 3 er det uproblematisk å legge inn en vanlig racersykkel med 700c hjul med en del av baksetet nede dersom en tar av forhjulet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA