Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Syklist

#16
Model 3 / Sv: Tm3 - en lav bil som ikke tåler norske vinterveier?
tirsdag 06. februar 2024, klokken 14:31
14 cm bakkeklaring er ganske vanlig. Men siden bilen har relativt lang akselavstand, kan det fort subbe nedi på ujevnt underlag. Jeg er forsiktig på traktorveier. Men fartshumper og vanlig vintervei går da greit. Dype spor med is og hard snø i midten kan bli problematisk.
#17
Elbiler i media / Sv: Mørke skyer over Europeisk elbilsatsing
tirsdag 06. februar 2024, klokken 07:51
Diess hadde vel mest motbør fra deler av fagforeningene som ville fortsette med forbrenningsmotorer.

Insentiver må være forutsigbare og konsekvente.  I Norge var det jo idiotisk at Vedum satte ned avgiften på diesel og bensin på et tidspunkt hvor det endelig var kommet endel elbiler som er attraktive for folk i distriktene.  Det var strømprisene som trengte regulering.

De fleste europeiske land importerer bensin og diesel, og ville vært bedre stilt med høyere avgifter som gir mer penger i statskassa og reduserer forbruk og utbetalinger til Putin, sheiker i Persia-Gulfen og Norge. 

Men da må man ha alternativer på plass, slik at folk som sliter ikke føler seg flådd. Med andre ord effektiv offentlig transport utenfor byene, insentiver for elbiler, ladeinfrastruktur o.s.v.  (At Tyskland i tillegg stengte kjernekraftverkene hjalp jo heller ikke.)
#18
Elbiler i media / Sv: Mørke skyer over Europeisk elbilsatsing
mandag 05. februar 2024, klokken 14:46
Desverre er lobbyen til (fossil) bilindustrien sterk, og politikterne er for feige til å øke avgifter på bensin og diesel. 

Dersom de hadde hatt gradvis økning av drivstoffavgifter (f.eks 10 eurocent pr. år), og registreringsavgifter på utslipp slik som i Norge, ville industrien fått forutsigbare betingelser for investering i elbil. Slik som det er nå, har de sovet i timen i mange år, og forsøker å ri 2 hester, både fossil og el.  Mye av det samme i Italia, Frankrike og Spania som også har mye bilindustri.

Det er synd at ledere som satser på elbil slik som Herbert Diess blir skjøvet ut.
#20
Model 3 / Sv: Teknisk sp.mål om batterikjøling TM3
mandag 05. februar 2024, klokken 09:50
Dette burde være uproblematisk.  På langtur i Europa fikk jeg 240kw ladehastighet på Supercharger i Kaltenkirchen ved ca. 0 grader, og 250kw på SC Karlsruhe ved høyere temperaturer. Ladehastigheten går selvsagt nedover ved høyere SOC og etterhvert som batteriet fylles opp, men Model 3 er en utmerket bil for langtur i Europa. 
#21
Volvo / Polestar / Sv: Polestar 4
fredag 02. februar 2024, klokken 09:01
Fin bil, men litt stor. Hadde vært flott med en kombikupe som var 30cm kortere, og 10cm lavere og smalere.
#22
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
torsdag 01. februar 2024, klokken 16:19
Det er behørlig diskutert i denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=66190

I går var det -10 under store deler av testen, mens forrige gang var det vel rundt -5, så merforbruket til oppvarming kan jo være nok til at den akkurat ikke kommer over den bakketoppen.
#23
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
torsdag 01. februar 2024, klokken 16:16
Eller ta en fjellovergang tidligere under testen, slik at også bilene med kortere rekkevidde kan regenerere bremseenergi. (F.eks. RV 51 over Golsfjellet slik som Kjell foreslo.)
#24
Model 3 / Sv: I hvor dype vannpytter kan model 3 kjøres?
fredag 26. januar 2024, klokken 13:02
Tror det er lurt å være forsiktig. Smeltevann på vinterveier er jo gjerne saltvann, så det er mer korrosivt enn vannet vi måtte gjennom f.eks under Hans.

Bilen har 14cm bakkeklaring, og med mindre du har sneglefart blir det fort sprut.
#25
OPEL (PSA) / Sv: Astra Electric
fredag 26. januar 2024, klokken 12:58
Relativt positiv test dette:

https://www.tv2.no/broom/veldig-mye-bil-for-pengene/16387197/

Vi får se hvordan den står seg i NAF's vintertest om noen dager.

(Har sans for interiøret, tok en titt på en mens Corsa'en var på service.)
#26
Kjøpe elbil? / Sv: Bruktkjøp, Tesla Model 3, 2019 LRDM vs 2021SR
mandag 18. desember 2023, klokken 15:30
Ta en titt i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=65930.0

Nyere bil er alltid bedre, med mindre du har behov for firehjulstrekk.
#27
Mitt sammenlikningsgrunnlag for langtur i Europa er dieselbil med 1200km rekkevidde under samme forhold som Model 3 gir 550km rekkevidde fulladet.

I praksis har man gjerne lavere gjennomsnittshastighet gjennom Tyskland på Autobahn på grunn av kø enn i Norge og Sverige på motorvei. Med Model 3 har jeg ligget i 150-160 maksimum på områder med fri fart og lite trafikk nord i Tyskland. Ellers er nok 120km/t mer optimal hastiget med tanke på distanser mellom ladestopp. Ofte er traffikken tett og gjennomsnitt ligger ned mot 80.

Det blir bare feil å utsette utfasing av fossilbiler, man må sørge for at de blir så dyre i bruk at de utfases raskere.
#28
Man skal jo helst ta en pause hver 2 time med fossilbil også. Har hatt 3 ladestopp gjennom Tyskland, og dersom planleggingen av SC stopp er fornuftig, er det ikke så mye dødtid.  Skal man overnatte, er det greit å booke et sted med destinasjonslader.

Tror det hele er et spørsmål om planlegging og hvordan man forholder seg til pauser.  Her synes jeg artikkelen i Motor var altfor negativ. 

(Og ja, nattog er nok den beste måten å reise gjennom Tyskland på.)
#29
Sutreartikkel, ladepauser tar litt tid, men det kommer veldig an på bilen. Skal du på en slik langtur, er kanskje ikke e-Golf optimalt, men det går. 

Jeg bruker ikke lenger tid på å krysse Europa med Model 3 enn med fossibil. Ladepausene gir et minimum av nødvendige pauser for sikker kjøring.   
#30
Model 3 / Sv: Matrixlykter på 21-modell
onsdag 13. desember 2023, klokken 10:23
Det er betydelig bedre lys på Model 3 fra 2021 enn fra 2020, men "matrix hovedlys" er vel bare en mulighet ved framtidig software oppdatering. Noen skriver dog mye rart i annonser...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA