Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Syklist

Sider: [1] 2 3 ... 8
1
Model 3 / Sv: Ghost bremsing - er det kurert nå?
« på: I går kl. 08:39 »
Det kan forekomme med vanlig Autopilot og adaptiv cruise-control også, dersom kameraene ser noe som oppfattes som en hindring.

Jeg har bare opplevet en gang at bilen bremset kraftig under slike omstendigheter. Det var i Lærdalstunnelen når et A4 ark kom svevende foran bilen etter å ha falt av (eller blitt hvirvlet opp av lufttrykket) et vogntog i motgående kjørefelt. Heldigvis var det ingen bak.

2
Model 3 / Sv: Model 3 LR 2021 med 614km rekkevidde
« på: Mandag 29. November 2021, klokken 12:32 »
BT42/Panasonic fungerer bra. Har hatt ladestrøm på 250kw på SuCv3 ved lav SOC.

Umulig å vite pr. idag om det nye LG batteriet har fordeler/ulemper.

3
Tesla / Sv: Kanskje endelig en lekker Tesla igjen?
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 08:23 »
Minner endel om Ford Focus.

4
Model 3 / Sv: Model 3 SR+ pris
« på: Onsdag 24. November 2021, klokken 10:32 »
Jeg har fått VIN. Hvordan sjekker jeg hvilket batteri det er?

Se denne tråden her: https://elbilforum.no/index.php?topic=58608.0

5
Model 3 / Sv: Model 3 SR+ pris
« på: Onsdag 24. November 2021, klokken 09:35 »
Det er god sjanse for at inventory biler har det nye batteriet. Får du VIN, kan du sjekke.

6
Model 3 / Sv: Batteri specs ny modedl 3
« på: Tirsdag 23. November 2021, klokken 09:38 »
Stemmer. SR produsert i Kina har LFP batteri og bør lades til 100% (se bruksanvisningen).

Dersom du leter etter batterikoden for din bil, kan du få den ut fra kjøretøydata registrert hos vegvesenet ved å legge inn chassisnummer her:

https://hotell.difi.no/?dataset=vegvesen/kjoretoy       

Batterikode (E3LD, E1R, E5CD etc) er under TG variant.



7
Corsa-e / Sv: Hengerfeste (lasteholder)?
« på: Torsdag 18. November 2021, klokken 11:10 »
I følge det tyske going-electric.de forumet finnes det en type hengerfeste fra Brink som er spesialbygget for el- og hybridbiler som ikke er godkjent for tilhenger, men kan brukes til lasteholder og sykkel.

BRINK RMC KIT enthält: abnehmbare Fahrradträger-Transportlösung + E-Satz (für fahrzeuge ohne zugfunktion) (4005045)

(Fra https://brink.eu )

Har ingen planer om dette på vår Corsa, men det er kanskje en grei løsning. Jeg har hatt Brink-tilhengerfeste på diverse fossilbiler.

8
Lading av Tesla / Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
« på: Mandag 08. November 2021, klokken 20:16 »
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)

9
Kjøpe elbil? / Sv: Nok en pendlebil:)
« på: Mandag 08. November 2021, klokken 19:58 »
Det er nok lurt å prøvekjøre noen av alternativene og se hva du trives best med. Komfort og støy er viktig, du skal tross alt tilbringe endel tid i bilen.

PSA-bilene Peugeot 208 og Opel Corsa-e har samme drivlinje, så her er det mest et spørsmål om hvilket interiør du liker best. De klarer begge greit 300km om sommeren og 200km om vinteren, og har mulighet for CCS hurtiglading.

Ioniq er litt større, og nok den mest effektive bilen blant de på listen.  BMW i3 med 120Ah batteri kan også være et alternativ.  Zoe er også en bra elbil, men skal du på langtur en gang i blant, få tak i en med CCS kontakt.

10
Elbiler i media / Sv: Aptera er tilbake.
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 10:41 »
Denne hypereffective doningen er et godt eksempel på hvorfor framtidige avgifter ikke burde legges etter pris, men på energiforbruk.

11
Kjøpe elbil? / Sv: Kia e Niro, citroen e c4 eller tesla?
« på: Onsdag 20. Oktober 2021, klokken 18:34 »
PSA bilene er bra om du ikke kjører mange langturer over 20-25 mil og vil ha en komfortabel elbil. (C4 er nok min favoritt også blant dem, og vi er godt fornøyd med Corsa'en som har samme drivlinje.)

Skal du mye på langtur, er den store fordelen med en Model 3 SR+ effektivitet/rekkevidde og ladenettverket. I tillegg er den suveren med tanke på app/navigasjon o.s.v. Ulempen er relativt mye dekkstøy på grov asfalt og stiv/sportslig fjæring. (Kommer du fra Golf GTi eller liknende er ikke dette noe problem.)

Kia eNiro har jeg ikke erfaringer med, men en kollega er fornøyd med sin.

12
Model 3 / Sv: Dekk uten dekktrykksensor
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 19:26 »
Passer 17-toms felger? Det kunne være interessant m.h.p. dekkprofil og komfort på ugjevnt underlag.

(Det er ikke mye marginer rundt bremsekalipere med 16-felger på Corsa'en, så det er neppe mulig med de større bremseskivene på Model-3.)

13
Elbiler i media / Sv: Ionity lanserer Plug & Charge
« på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 11:24 »
Spørsmålet er om andre biler med CCS ladeport etterhvert kan oppgraderes med programvare som støtter dette?

14
BMW i4 / Sv: Tester av BMW i4
« på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 17:16 »
Blir interessant å se testresultater av basismodellen med 17-toms felger. Det kan bli interessant både med tanke på støy og komfort.

15
Jeg ser få problemer med dette. Massemarkedet vernes, mens vi som kjøper luksus bidrar til felleskassa selv om vi kjører el.
Enig. Men CO2 avgiftene på fossilbiler burde øke tilsvarende. (Særlig på store pickuper som den påtroppende finansministeren kjører...)

Sider: [1] 2 3 ... 8