Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Syklist

#1
Av prinsipp er jeg for kortreiste produkter. Men bilindustrilobbyen i Tyskland og andre EU land har gjort mye for å forsinke overgangen til utslippsfrie biler. Det er sunt med konkurranse. Politikerne må sørge for riktige rammebetingelser. Desverre er subsidieracet mellom USA og Kina ikke bra for Europa.
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 18. april 2024, klokken 10:46
Sitat fra: daktari på onsdag 17. april 2024, klokken 23:37Mistenker dessverre at Musk er mest ute etter aksje-hypen for å finansiere andre prosjekter, Tesla er et middel, ikke lenger et mål for ham ?

Tror desverre du har rett. Etter Twitter-kjøpet har det gått utfor. Hadde vært bra om Tesla fikk en CEO med fokus på bilproduksjon. Mener det er en feil å sette "Model 2" på vent.

Man skal ikke undervurdere utviklingen Tesla har gjort på produksjonsteknikk, med giga-støp o.s.v. Dette fortjener mer fokus enn AI og FSD.
#3
Model 3 / Sv: Hvilke støjsvage sommerdæk?
torsdag 18. april 2024, klokken 10:34
Michelin Primacy 4 er stillegående, de kjenner jeg fra fossilbil. 4+ har jeg ingen erfaring med.

Model 3 Highland har e-Primacy fra fabrikk. De er antagelig en god del mere stillegående enn Pilot Sport 4.

Ellers får du se på dekktester og hvilke typer dekk som har lavt støynivå.

Er selv også interessert i stillegående dekk for min Model 3, men trenger ikke skifte dekk ennå.
#4
Model 3 / Sv: 580 vs 614 modellene
fredag 12. april 2024, klokken 08:08
Nye frontlykter kom vel også med produksjon fra februar 2021 eller noe slikt, og er etter min mening viktigere enn hvilken batteritype bilen har.
#5
Model Y / Sv: Nyhet! Model Y Long range RWD
torsdag 11. april 2024, klokken 08:23
Produsert i Tyskland eller Kina?
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
onsdag 10. april 2024, klokken 10:09
En god investering i helse å få gamle forurensende biler og andre doninger vekk.
#7
Model 3 / Sv: 580 vs 614 modellene
mandag 08. april 2024, klokken 08:51
614 WLTP kom med Panasonic 82kwh batteri som kom først i 21 modell Performance produsert sent i 2020 og senere i LR fra Freemont. 580 WLTP har enten Panasonic eller LG 75kwh batteri.

Vil du ha 82-batteriet, se etter typekode/EU-variant "E3LD" i registreringsdata fra vegvesenet.

Du finner en rekke detaljer om endringshistorikk på det tyske forumet: https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-model-y-technische-veraenderungen/100784

Min LR er bygget i Freemont i 2021, har 82kw batteriet og fikk rattvarme med software oppdatering. Vil tro at alle biler produsert etter mars 2021 har dette. (LR Model 3 fra Kina kom vel først i juli 2021 til Norge, og alle har nok rattvarme.)
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. april 2024, klokken 08:14
Nedgang i 1 kvartal:

https://electrek.co/2024/04/02/tesla-releases-q1-2024-deliveries-disastrous-results/

Kommentaren fra Henderson om "The Musk effect" viser nok at mange i USA også begynner å få nok av rablingen hans.
#9
Lading i Europa / Sv: Ferietur 2024 - er elbil ok?
tirsdag 02. april 2024, klokken 14:19
Destinasjonslading er behagelig når man er på langtur med elbil. Litt planlegging av overnattingsted er ofte lurt uansett.  Mange trivelige midre hotell i landsbyer som kan by på god mat. En liten avstikker fra autobahn er ikke så dumt.

Ellers er det uproblematisk med Tesla SuC.

Men dersom reisemålene er storbyer, ville jeg heller tatt tog.
#10
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 27. mars 2024, klokken 08:33Fordelene kan godt fases ut men da skal også avgiftene opp for å kjøre fossilbil.

Men hva har fossilbileiere fått merke som tilsvarer bomrabattreduksjon og økte engangsavgifter? Det var en ganske drastisk innskjerping som traff meg mens elbil endelig var blitt ett farbart alternativ. Vinduet med gode fordeler å kjøre elbil synes å lukkes kjapt når det er kø i kollektivfeltet i Oslo, men vi bor i ett langstrakt land. Ikke at jeg skal klage da det fortsatt er gunstig med elbil. Det er mer usikkert for de som kjøper elbil etter oss..

Riktig. Greit at man trenger mer inntjening fra bompenger i byer som Oslo, men da må prisen i bomringen for fossilbiler som forurenser økes tilsvarende mer. At man vil ha flere over på kollektivtransport og sykkel er forståelig, men ikke glem bedringen av luftkvalitet og mindre støy som elbiler har ført til.

Desverre har "Diesel-Vedum" reversert mange av insentivene som ville kunne bidra til at også folk i distriktene velger elbil. Og det på et tidspunkt hvor det endelig har blitt et godt utvalg av elbiler som også er bra på langtur. 

Avgiften på bensin og diesel bør settes opp, og årsavgiften på fossilbil burde dobles i forhold til avgiften på elbiler.
#11
Elbiler i media / Sv: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter
tirsdag 12. mars 2024, klokken 09:38
Det er jo positivt med lavere forbruk og at man fokuserer på dette. En klassisk Ioniq er klart bedre for miljøet enn en tung bil som Ford Lightning.

Man sparer kanskje ikke mye individuelt med dagens strømpriser. Men for samfunnet som helhet er det bedre om gjennomsnittsforbruket til bilparken er 15 enn 25kWh/100km.
#12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 12. mars 2024, klokken 08:49
Desverre er det slik at endel av Elon's meldinger på TWitter/X og senere hans overtakelse av denne platformen nok bidrar til at diskusjoner som denne følger Goodwin's lov. ;-)

Det er mange i USA som kjører rundt med klistremerke: "I bought my Tesla before Elon became nuts".

Tilbake til tema:  Alt styret med TWitter/X er helt klart negativt for Tesla.  Også Musk's detaljstyring, slik som f.eks. fjerning av radar og støtte for radar i programvaren for biler levert med radar er ødeleggende for tilliten til Tesla som merke. 

Ukritisk fokus på kostnadsreduksjon kan kanskje gi noen ekstra dollar på bunnlinjen, men jeg tror nok både FSD- og sensor-rotet og fjerning av blinklyshendel vil føre til tap av kunder på sikt.

Derfor er det nok best for aksjen at Musk trekker seg ut av Tesla og de får en annen CEO slik som flere har påpekt her allerede.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
tirsdag 05. mars 2024, klokken 10:28
Det er behagelig å kjøre elbil og ny bil er tryggere enn gammel.

Men det at spørsmålet stilles er et tegn på at politikerne har feilet. Det burde koste mer å drifte en gammel fossibil enn elbil, slik at vi får foruresende fossilbiler av veien. Reduksjonen av diesel- og bensinavgift var et feilgrep.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i4 M50 eller Tesla model 3 Highland RWD?
tirsdag 05. mars 2024, klokken 10:24
Her er det bare å prøvekjøre.  Model 3 er nok mer effektiv med tanke på forbruk. Kvaliteten og tilgang på reservedeler på Model 3 er nok uproblematisk.  Stor bakluke, komfort og klassisk interiør taler for BMW.

Har du garasje, er ikke rammeløse vinduer og Tesla-patentet med sideruter som må ned ved døråpning noe problem, men ellers må man passe på ising av sidevinduer ved parkering utendørs vinterstid. (Vet ikke hvordan i4 er her, men vil tro de har en tryggere løsning enn Tesla.)
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 16. februar 2024, klokken 09:36
Det stemmer. Prisøkningen i boligmarkedet siden 1990 har bidratt til større forskjeller i hele den vestlige verden. Men i de større byene i Norge har økningen vært større enn de flest andre steder. Tidlig på 90-tallet var det skyhøye renter som ga en korreksjon. Egentlig burde vi hatt det i dag også, slik at de yngre kunne nyte godt av lavere priser etter et krakk i boligmarkedet. Men siden leiemarkedet er veldig begrenset sammenliknet med den gang, er det ikke enkelt å finne noe mens man venter. (Og det fleste av oss oppe i årene ønsker jo ikke et krakk.)

Nok om det. Energiloven fra 1990 gjorde at Norge fikk det mest liberale strømmarkedet i Europa. Vi kunne trenge bedre regulering av markedet, med faste og forutsigbare priser for private, som også kan stimulere til fornuftig balansering av forbruket, slik som lading over natta.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA