Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vinterdekk

#916
Ser at alle ladestasjonene til Ishavsveien er operative nå. Den siste stasjonen som skulle komme i Utsjok krysset har havnet ved Levajok Lodge. Det er ett fint sted med en liten kafe og overnattingsmulighet, så det er ikke så dum plassering. Dette er sikkert en liten gladsak for elbilforeningen ettersom 2020 var år null for sammenhengende infrastruktur i Finnmark.

https://www.ishavsveien.no/
#917
G9 / Sv: G9
torsdag 03. november 2022, klokken 07:20
Blir i grunn også interessant å se nyttelast, og følge med på hvilken utstyrsmodell av G9 nordmenn velger å gå for i 2023 mtp. engangsavgifter.
#918
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilforeningens tunellsyn mht. kortbetaling
tirsdag 01. november 2022, klokken 06:36
Sitat fra: Moggen på mandag 31. oktober 2022, klokken 22:20
Sitat fra: vinterdekk på søndag 30. oktober 2022, klokken 12:30
Tenke mer som ett kontantkort man kan fylle på eller engangskort som man kan bruke overalt gjennom roaming. Om det bare var for bruk ved nærmeste stolper er det selvsagt en dårlig ide. Men kan man kjøpe kontantkort på f.eks. Circle K og bruke denne til den er tom hos alle ladenettverkene i hele Norge trenger man vel ikke å bruke mye tid.

Men herregud, sett nå opp den #@*& kortlesern bare, hvor mye ulike drittapper, usikrede rfid tagger ohg kontantkortsmodeller skal vi tvinges gjennomlide? Helt tragiskt..

Behov for ulike apper og rfid tagger vil forsvinne med full roaming mellom ladetilbydere. Hva markedet vil finne opp av måter å gjøre ting enklere på vet man jo ikke før dette er tilgjengelig. Det kontant-ladekkort greia var bare ett eksempel for de som ønsker å betale over disk, slik som med busskort noen steder. Andre ville vel bare tegnet ett abonnement fra bilfabrikanten og ikke tenkt mer på saken?
#919
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilforeningens tunellsyn mht. kortbetaling
søndag 30. oktober 2022, klokken 12:30
Tenke mer som ett kontantkort man kan fylle på eller engangskort som man kan bruke overalt gjennom roaming. Om det bare var for bruk ved nærmeste stolper er det selvsagt en dårlig ide. Men kan man kjøpe kontantkort på f.eks. Circle K og bruke denne til den er tom hos alle ladenettverkene i hele Norge trenger man vel ikke å bruke mye tid.
#920
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilforeningens tunellsyn mht. kortbetaling
søndag 30. oktober 2022, klokken 12:04
Sikkert rimeligere å innføre 100% roaming, og mulighet til å kjøpe varianter av «kontantladekort» over disk og i automater for de som ikke har abonnoment.
#921
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
lørdag 29. oktober 2022, klokken 16:54
Sitat fra: stefse på lørdag 29. oktober 2022, klokken 13:38
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 29. oktober 2022, klokken 13:17
Det gir ingen mening å skylde på EØS.
Vennligst utdyp.
Uten knefallet for Unionen kunne man fortsatt salget av strøm i Norge til normale priser, ungått ekstreme kostnadsøkninger i omtrent alle sektorer, og sluppet en god del av ringvirkningene som brer om seg.
Vanskelig å forstå koblingen din mellom EØS og foreslått statsbudsjett for 2023, det er nok heller du som må forklare hvor EØS dukker opp i alt dette.

Ang. strømpriser er det en lang tråd om det her: https://elbilforum.no/index.php?topic=56905.0
Sitat
At rentenivået er et alvorlig problem er bare sprøyt. Alle som skal ta lån blir testet for renter godt opp på 5 og 6 tallet og i bedriftsmarkedet er økning i kapitalkost beskjeden i forhold til alle de andre økningene. Den enorme iveren etter å ha laveste renter i klassen fører forresten bare til en enda svakere krone.
Ok, da vet du sikkert mer om økonomi enn meg.
#922
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
lørdag 29. oktober 2022, klokken 13:17
Sitat fra: elektro på lørdag 29. oktober 2022, klokken 11:46
[...]

Vi har også ytringsfrihet, selv om argumentasjonen rundt dette fort går i retning av politikerforakt eller argumentasjon ut fra egen-lommebok. Det fører ingensteds, men vi har også stemmerett. Det jeg reagerer litt på, er at regjeringspartiene ikke var tydelige på at de ønsket å rasere elbilpolitikken før valget. Det de sa var at de ønsket moms over 600.000. Punktum.

Så ble det 500.000. Og i takt med at leveringstidene, inflasjonen og strømprisene bare har økt, har de kommet med det ene kreative forslaget etter det andre. Bla. vektavgift, mer bompenger og enda lavere firmabilfordel. Dette gir dårlig forutsigbarhet og gjør det utvilsomt vanskeligere å ta gode valg. Det er litt merkelig.

Som flere har vært inne på er vel noe av hensikten at SV skal måtte spille opptil flere av kortene sine på dette. Ikke er særlig fair.

Godt beskrevet. Er så mange ting som presser på den enkeltes økonomi på samme tid at det føles som alle er litt sjokkpreget. Regjeringen strammer inn for å hindre økt rente, styringsrenten stiger fortsatt med forventet topp i 2024 for å bremse inflasjon, kronekursen har gått fra sterk til svak opp mot amerikanske dollar, boligprisutviklingen har bremset opp, energiprisen har ligget høyt og vi har en farlig nabo i øst. At elbilene er forsinket og blir rammet av store engangsavgifter ingen var forberedte på kommer bare på toppen av alle problemene, dessverre øker det bare sjansen for at omstilling av bilpark mot 2025 forsvinner i alt det andre SV må forhandle om.

Sitat fra: stefse på lørdag 29. oktober 2022, klokken 12:46
Det generelle problemet er at nivået på den politiske forvaltningen er for dårlig, i utakt med både egne og andres velgere og er basert på et utdatert system. Også får vi iblandet ansvarsfraksrivelse med henvisning til EØS, som om den avtalen og det frie markedet er den eneste måten å styre et land på. Dette gjelder begge politiske fløyer, men i særdeleshet den nåværende regjering, hvilket de rettmessig mottar pepper for.

Det gir ingen mening å skylde på EØS.
#923
Kjøpe elbil? / Sv: Dum tid å kjøpe elbil?
fredag 28. oktober 2022, klokken 14:36
Sitat fra: arthur på fredag 28. oktober 2022, klokken 08:52
Kanskje det helt forferdelige er i ferd med å skje; En gradvis normalisering av prisen på en brukt bil?

Det er nok hovedgrunnen, det begynner å nærme seg 1/5 elbilandel i Norge.

https://www.elbil24.no/nyheter/naermer-seg-ny-milepael-for-elbilene/77568089
#924
bZ4 / Sv: Når er levering da?
torsdag 27. oktober 2022, klokken 06:37
Artikkel hos TU sier de 1000 bilene per måned er samlet for bZ4X og Solterra. https://www.tu.no/artikler/hevder-toyota-jobber-med-en-mulig-helomvendig-i-elbilstrategien/523278

Det var allerede kjent fra tidligere at Toyota ville øke produksjonen gradvis med lavere antall biler i 2022 og økning i 2023, osv. (Usikker på hvor jeg leste dette.) Det er Toyoda sikkert glad for med tanke på tilbakekallingen som bilen har hatt. Men nå som bilen er på veien bør de imøtekomme etterspørselen.

Edit: Korrigerer meg selv. Kilder opplyste at Toyota har hatt prognoser om 60K biler første år, 50K andre år. Tallet er trolig ikke inkludert produksjon i kinesiske joint venture foretak. https://www.motor.no/elbil/toyota-bz4x-merkelige-lave-salgsmal/219218
#925
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
mandag 24. oktober 2022, klokken 18:20
Håper du har rett, ToWalkOrDrive. Jeg ser ikke for meg at nullutslippsbiler oppnår 100% i 2025 om drivlinjene skal begynne å likebehandles riktig ennå. Det samme sier en forsker ved avdeling for økonomiske analyser ved Transportøkonomisk institutt *, som har langt mer kredibilitet for å mene noe om slike ting enn meg. Tipper AP lever godt med at SV igjennom forhandling øker vektavgift på elbiler fra 1500 kilo framfor fra 500 kilo på alle biler slik forslaget står i dag. SP virker motvillig interessert i full elektrifisering, mener det er flere måter å redusere CO2 utslipp på. Så da er det opp til SV å vise hva de mener om budsjettforslagene som berører elbiler.

* https://www.tu.no/artikler/toi-forsker-overrasket-tror-budsjettet-forer-til-lavere-elbilandel/522776
#926
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
mandag 24. oktober 2022, klokken 07:22
Sitat fra: Merce på søndag 23. oktober 2022, klokken 21:22
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 23. oktober 2022, klokken 18:33
Ja at staten tjener på strømkrisen er hevet over enhver tvil. Det samme er drivstoff prisene. Men i det store og hele tror jeg de gjør så godt de kan. Uansett hvilket parti de kommer fra. Røde, grønne, eller blå.

Nei, det er feil.

Det er myndighetene som ene og alene er skyld i strømkrisen.

Hadde det ikke vært for strømkablene som knytter Norge til Europa, ville vi fortsatt hatt vårt eget marked og lave priser.

Det kan ikke diskuteres, og har blir slått fast mange ganger.

Alt annet er en avledning av diskusjonen.

Det virker som du ikke har tatt innover deg hva som skjer.

Det er en egen tråd for strømprisene og Norge både importerer og eksporterer, både mellom regionene og over grensene, så den der diskusjonen kommer til å engasjere de som gidder til evig tid. I prinsippet er strøm flyktig og må brukes med en gang så jeg ser det er argumenter begge veier.
#927
bZ4 / Sv: Dekker mva
lørdag 22. oktober 2022, klokken 03:48
Sitat fra: Limodriver på lørdag 22. oktober 2022, klokken 01:47
Sammenlignet med kompensasjonen Toyota har gitt i USA mener jeg det er for dårlig at vektavgiften ikke kompenseres for de som skulle fått bil i 2022. [..]

Sånn helt overfladisk så oppfattet jeg det er slik at flere stater har såkalt «lemon laws», og at Toyota måtte ha tatt tilbake utleverte biler uten diskusjon om de da ikke tilbydde seg å kjøpe tilbake først.

Sitat fra: Limodriver på lørdag 22. oktober 2022, klokken 01:47[..] Det er ene og alene Toyota som har ansvaret for forsinkelsene. Det ville vært enkelt å fortsette produksjonen og deretter korrigert mangelen når bilen hadde ankommet forhandler.[...]

Det har vært mange produksjonslinjer og modeller som har hatt midlertidig produksjonstans i sommer pga. covid-19. Motomachi fabrikkens produksjonslinje #1 produserer ikke bare bZ4X/Solterra men også Crown, Noah, Voxy, MIRAI er nevnt i annonseringene. (Det har vært flere enn de to annonseringene under.) Det synes som at det er mange samtidige problemer som har skapt forsinkelsene.

https://global.toyota/en/newsroom/corporate/37473329.html
https://global.toyota/en/newsroom/corporate/37543786.html
#928
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
torsdag 20. oktober 2022, klokken 14:35
Sitat fra: filtvet på torsdag 20. oktober 2022, klokken 12:58
Lærer vi aldri? Før var det diesel vi skulle ha. Nå er det elbiler.....

Og med hurtigladere til 10,- kr kw og 30% rabatt i bomringen så er det vel ganske ulønnsomt å betale 600 laken for en elbil?

Har lyst til å bytte ut priusen da vi trenger en arbeidsbil ifbm bygging. Tror det bil en rav4 hybrid.

Det er veldig lett å gå over 600K på en ny RAV4. F.eks. RAV4 Plugin 4x4 har listepris fra 615K, RAV4 4x4 fra 553K og BZ4X 4x4 fra 474K nå. Legger man på vintersett, leveringsomkostninger og endrer utstyrsmodell så ender man fort med å plusse på 100K. Veldig avhengig av hvilke behov man har, men om BZ4X er ett alternativ så er den rimeligere etter dagens priser, og det vil den være etter at statsbudsjettet for 2023 er vedtatt også.
#929
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
torsdag 20. oktober 2022, klokken 11:10
Ville blitt overasket om AP, SP, SV trioen finner opp en ny kjøpsavgift på elbil som ennå ikke har blitt foreslått.

Håper vektavgiften blir utsatt. Det er komplisert nok med moms med bunnfradrag. Og lavere miljørabatt i bomring kan også påvirke salget.
#930
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
torsdag 20. oktober 2022, klokken 09:09
Sitat fra: aleksandrium på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 12:22
https://www.motor.no/aktuelt/stortingets-finanskomite-setter-dora-pa-glott-for-vektavgift-pa-elbiler/234995

Finanskommiteen møter bilorganisasjonen i høring.

Ut fra dette kan det jo virke som om regjeringen kan foreslå høyere bunnfradrag på 1500 kg for elbiler. Og dermed oppnå gjennomslag. Jeg tipper det fort kan skje om ett slikt forslag får støtte av SV?

Ser at i elbilforeningens sak om høringen sier at organisasjonene var veldig samstemte om at dette var ett dårlig forslag.

Lurer på hvordan de skal beregne vekt på Nio hvor batteripakke kan leies?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA