https://youtu.be/VKvLM6MS6WI
Fin oppsummering som nylig ble publisert. Fokuserer spesielt på Volkswagen siden de i begynnelsen dominerte det kinesiske markedet, men sliter i konkurranse med andre elbilprodusenter.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: daktari på fredag 06. oktober 2023, klokken 15:17Det er ikke sant. Elbilsalget har de siste årene tatt seg betraktelig opp i tynt befolkede områder, så nå når hele Norge tar del i elektrifiseringen fikk vi moms og vektavgift. Det er nå ting strupes inn og taket er nådd.Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. oktober 2023, klokken 15:09Det har ikke med dårlige tider å gjøre, pengene fordeles til folk i tynt befolkede strøk som kjører diesel.Sitat fra: daktari på fredag 06. oktober 2023, klokken 14:41Dårlig budsjett for elbiler. Mye rart i statsbudsjettet forøvrig også.Daktari ser den... men det er jo dårlige tider også....tror det ville blitt slik uansett regjering....men en ting er å si noe nå og lage alternativt budsjett....noe annet er vel å styre i praksis.
Hører Torbjørn Røed Isachsen ex høyre i dagens Gjæver og gjengen vg podcast kaller budsjettet kjedelig og uten overraskelser.... Det sier jo litt...
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. oktober 2023, klokken 08:32Sitat fra: vinterdekk på fredag 06. oktober 2023, klokken 06:52Klarer ikke å se at disse avgiftsendringene for drivstoff vil gjøre noe for å endre kjøreadferd og kutte CO2 når det ene tiltaket nuller ut det andre.
Tanken er vel at den variable prisen per km skal gå opp, sånn at du sparer mer på å la bilen stå litt oftere. Men med 15 øre/liter, er det jo gjerne 10 øre per mil, som selvsagt betyr 0 for folks valg til transportmiddel den dagen. Men fint å slippe 400 i året for de som har bensinbil.
Sitat fra: Moas på torsdag 05. oktober 2023, klokken 16:55Før koronaen forsvant var snittprisen på nye biler i Norge 500k kr. Da var bil-lånsrenten alt fra nesten 0 til ca. 4%. Det var som å få gratis penger når inflasjonen var ca. 2-3%.
Med dagens bil-lånerente på opp mot 10% så tilsvarer dette låneutgifter på langt dyrere biler, sett i forhold til korona-perioden hvor folk var gale etter nye flotte ev-suv-er.
Altså har mange egentlig kjøpt seg for dyre/fine biler i forhold til økonomien i 2023.
Jeg har vel konkludert nå at når det gjelder privat økonomi så tenker de fleste kortsiktig.
SitatGjennomsnittsprisen på alle nye personbiler i 3. kvartal var 572 376 kroner. For året sett under ett så langt, er gjennomsnittsprisen for nye personbiler 564 974 kroner. Snittprisen inkluderer ikke kampanjepriser og prisavslag som flere reklamerer for i disse dager.
For hele 2023 så langt, er gjennomsnittsprisen for privatkjøpte personbiler 552 484 kroner mens snittprisen for næringskjøpte biler er 580 794 kroner.
Sitat fra: Håvar på torsdag 05. oktober 2023, klokken 13:45Enn så lenge er ikke kaffen digital.. og kortbetaling. Ikke optimalt med mobil-app for ikke-Tesla'er om mobildekningen er varierende under tak.
Når plasseringen av stolper blir som vist på bildet er det synd det ikke er V4 med lengre kabler.
Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 16:27Jeg tjente en haug med penger hver måned på den første Y-en, den andre har tapt seg 8500,- eller noe per måned. Kan fylle mye diesel på en litt billigere fossilbil for den prisen der.
SitatSom de nedenstående beregningene viser er det ikke veldig stor forskjell på å eie en ny bil og en nyere bruktbil, hvis du kjøper merkene som faller minst i verdi. Det kan faktisk vise seg at det nesten er like dyrt eller billig å eie en ny bil i 6 år, som det er å kjøpe en to år gammel bil og eie den i fire.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 12:39Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 10:37Har hatt GTX med kun standardutstyr, en med førerassistent+ og komfort+ og nå en med alt jeg ville ha.Sitat fra: daktari på mandag 02. oktober 2023, klokken 23:44Jeg synes bilen fortjener alt utstyr. Men det er nok økonomisk smartere å kjøre standard GTX.Jeg tror ett triks som hjelper for å ikke savne mer utstyr er å omtrentlig matche utstyrsnivået på bilen man bytter inn. Er omtrent de vi gjorde på utstyr, mens vi nyter fordelene av større bil og AWD som var ett par av de viktigste argumentene for å oppgradere til en ID.4.
Etter mitt syn er den viktigste pakken førerassistent+. Da får en el bakluke som brukes ofte, men det viktigste er travel assist/autopilot. Den brukes mye og er en veldig god støtte på langtur. Bilen kjører pent og jevnt, og tillater interaksjon med fører slik at systemet hele tiden kan være aktivert.
El seter er ikke så viktig for meg. De ser mye bedre ut og har massasje lett tilgjengelig slik at den faktisk brukes. Men de manuelle setene fungerte fint de også. God lårstøtte og enkle/kjappe å justere.
Glasstak og stor skjerm er også nice to have. Glasstaket har gardin, noe som er et absolutt must for å blokkere sol eller kulde etter behov. Men for det meste åpen.
Nå skal jeg ikke selge på flere år ettersom jeg er såpass fornøyd, men økonomisk er det sikkert lurest å ta en helt ribbet bil. Da kan en prise seg billigst på Finn og selge raskt. Top sport pakken var en stund veldig ettertraktet siden det var leveringsproblemer, men usikker på hvor viktig den er nå. Det var relativt lett å selge forrige GTX etter sommeren til et moderat tap.
Sitat fra: daktari på mandag 02. oktober 2023, klokken 23:44Jeg synes bilen fortjener alt utstyr. Men det er nok økonomisk smartere å kjøre standard GTX.Jeg tror ett triks som hjelper for å ikke savne mer utstyr er å omtrentlig matche utstyrsnivået på bilen man bytter inn. Er omtrent de vi gjorde på utstyr, mens vi nyter fordelene av større bil og AWD som var ett par av de viktigste argumentene for å oppgradere til en ID.4.
Sitat fra: MinID på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 08:37Sitat fra: vinterdekk på mandag 02. oktober 2023, klokken 21:53Sitat fra: Asterix på mandag 02. oktober 2023, klokken 12:22Budsjett på 500-ish, hva er beste kjøp nå? Ny 2024-modell som er "ribbet" for ekstrautstyr, eller en brukt 2023-modell med noe mer utstyr? For egen del trenger jeg kun AWD, hengerfeste, ACC og gode lys for å trives greit.
Noe ekstrautstyr man "må" ha med om man bestiller ny bil mtp videresalg om 4-5 år?
Programvareversjon bør vel være minimum 3.2 eller 3.5.
Holder mer 3.1. Tror ingen merker forskjell på 3.1 og 3.2, men stor forskjell på 3.0 og 3.1. Uansett blir 3.1 oppdatert gratis hos merkeforhandler.
Sitat fra: Asterix på mandag 02. oktober 2023, klokken 12:22Budsjett på 500-ish, hva er beste kjøp nå? Ny 2024-modell som er "ribbet" for ekstrautstyr, eller en brukt 2023-modell med noe mer utstyr? For egen del trenger jeg kun AWD, hengerfeste, ACC og gode lys for å trives greit.
Noe ekstrautstyr man "må" ha med om man bestiller ny bil mtp videresalg om 4-5 år?