Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vinterdekk

#406
Elbiler i media / DW News: Hvorfor de store bilmerkene taper mot Kina
lørdag 07. oktober 2023, klokken 10:38

https://youtu.be/VKvLM6MS6WI

Fin oppsummering som nylig ble publisert. Fokuserer spesielt på Volkswagen siden de i begynnelsen dominerte det kinesiske markedet, men sliter i konkurranse med andre elbilprodusenter.
#407
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Felles brikke for hurtiglading?
lørdag 07. oktober 2023, klokken 09:05
Det finnes ikke en roaming løsning som fungerer overalt, men det er mange alternativer som lar deg reise/lade over hele Norge og mer.

Har Elbilforeningens «blå» Ladeklubb-brikke og bruker bare den når jeg først har det.

Men Northe er ett bra alternativ (til Ladeklubb, og er) uten måneds abonnement og er med ladekort. Det er valgfritt om du vil abonnere for å få rabatt på Ionity eller betale vanlig drop in pris hos dem. Northe virker jevnt over ok priset og kan være rimeligere priset i Sverige/Finland enn Ladeklubben. Men til gjengjeld har Ladeklubben greie avtaler med noen sentrale ladenettverk i Norge.

Om man trenger noe kjapt uten å vente på brikke kan man alternativt bruke Elton. Da starter man ladingen fra mobilen men appen er til gjengjeld bra. Elton lar deg også lade hos Circle K (noe de andre ikke kan).

Er ikke så ofte jeg hurtiglader men Tesla-appen er fin, rimelig lading er det også med drop-in pris og Tesla-ladere er godt utbygget.
#408
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2024
fredag 06. oktober 2023, klokken 16:19
Sitat fra: daktari på fredag 06. oktober 2023, klokken 15:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. oktober 2023, klokken 15:09
Sitat fra: daktari på fredag 06. oktober 2023, klokken 14:41Dårlig budsjett for elbiler. Mye rart i statsbudsjettet forøvrig også.
Daktari :+1: ser den... men det er jo dårlige tider også....tror det ville blitt slik uansett regjering....men en ting er å si noe nå og lage alternativt budsjett....noe annet er vel å styre i praksis.

Hører Torbjørn Røed Isachsen ex høyre i dagens Gjæver og gjengen vg podcast kaller budsjettet kjedelig og uten overraskelser.... Det sier jo litt...
Det har ikke med dårlige tider å gjøre, pengene fordeles til folk i tynt befolkede strøk som kjører diesel.
Det er ikke sant. Elbilsalget har de siste årene tatt seg betraktelig opp i tynt befolkede områder, så nå når hele Norge tar del i elektrifiseringen fikk vi moms og vektavgift. Det er nå ting strupes inn og taket er nådd.
#409
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2024
fredag 06. oktober 2023, klokken 10:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. oktober 2023, klokken 08:32
Sitat fra: vinterdekk på fredag 06. oktober 2023, klokken 06:52Klarer ikke å se at disse avgiftsendringene for drivstoff vil gjøre noe for å endre kjøreadferd og kutte CO2 når det ene tiltaket nuller ut det andre.

Tanken er vel at den variable prisen per km skal gå opp, sånn at du sparer mer på å la bilen stå litt oftere. Men med 15 øre/liter, er det jo gjerne 10 øre per mil, som selvsagt betyr 0 for folks valg til transportmiddel den dagen. Men fint å slippe 400 i året for de som har bensinbil.

Er i utgangspunktet fint at gjerrig bruk eller gjerrige biler belønnes. Jeg hadde blitt belønnet av denne endringen med ladehybriden jeg eide nylig. Ellers er det bare storforbrukere som ser noe forskjell, 4-500kr dyrere bilhold for de som kjører 40.000 km/året. (0,15+0,27)*(0,5l/m*4.000mil)-400..  Vanlige fossilbiler og forbruk vil ikke påvirkes overhode så vidt jeg ser det.
#410
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2024
fredag 06. oktober 2023, klokken 06:52
Klarer ikke å se at disse avgiftsendringene for drivstoff vil gjøre noe for å endre kjøreadferd og kutte CO2 når det ene tiltaket nuller ut det andre.
#411
Sitat fra: Moas på torsdag 05. oktober 2023, klokken 16:55Før koronaen forsvant var snittprisen på nye biler i Norge 500k kr. Da var bil-lånsrenten alt fra nesten 0 til ca. 4%.  Det var som å få gratis penger når inflasjonen var ca. 2-3%.

Med dagens bil-lånerente på opp mot 10% så tilsvarer dette låneutgifter på langt dyrere biler, sett i forhold til korona-perioden hvor folk var gale etter nye flotte ev-suv-er.

Altså har mange egentlig kjøpt seg for dyre/fine biler i forhold til økonomien i 2023.

Jeg har vel konkludert nå at når det gjelder privat økonomi så tenker de fleste kortsiktig.

Stemmer nok at de fleste tenker kortsiktig, er vel det som holder økonomien «varm» på godt og vondt .. noen ferske tall fra OFV:

SitatGjennomsnittsprisen på alle nye personbiler i 3. kvartal var 572 376 kroner. For året sett under ett så langt, er gjennomsnittsprisen for nye personbiler 564 974 kroner. Snittprisen inkluderer ikke kampanjepriser og prisavslag som flere reklamerer for i disse dager.

For hele 2023 så langt, er gjennomsnittsprisen for privatkjøpte personbiler 552 484 kroner mens snittprisen for næringskjøpte biler er 580 794 kroner.

https://ofv.no/aktuelt/2023/nordmenn-har-handlet-nye-biler-for-53-6-milliarder-kroner-s%C3%A5-langt-i-%C3%A5r

#412
Sitat fra: Håvar på torsdag 05. oktober 2023, klokken 13:45Enn så lenge er ikke kaffen digital :)
Når plasseringen av stolper blir som vist på bildet er det synd det ikke er V4 med lengre kabler.
.. og kortbetaling. Ikke optimalt med mobil-app for ikke-Tesla'er om mobildekningen er varierende under tak.
#413
Kjøpe elbil? / Sv: Restverdi elbiler
torsdag 05. oktober 2023, klokken 18:15
Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 16:27Jeg tjente en haug med penger hver måned på den første Y-en, den andre har tapt seg 8500,- eller noe per måned. Kan fylle mye diesel på en litt billigere fossilbil for den prisen der.

BYD Tang 4x4 og syvseter leasing-kampanje hadde kanskje vært rimeligere for deg. https://byd.no/modeller/tang-4x4-suv/?scrollto=leasing

Men iflg. Smartepenger er det ikke nødvendigvis så stor forskjell om man kjøper ny eller brukt bil (om jeg går ut fra at du mener brukt fossilbil).
https://www.smartepenger.no/bilokonomi/375-skal-du-kjope-ny-eller-brukt-bil

SitatSom de nedenstående beregningene viser er det ikke veldig stor forskjell på å eie en ny bil og en nyere bruktbil, hvis du kjøper merkene som faller minst i verdi. Det kan faktisk vise seg at det nesten er like dyrt eller billig å eie en ny bil i 6 år, som det er å kjøpe en to år gammel bil og eie den i fire.

Og så er driftskostnadene lavere med elbil ift. fossilbil.
#414
Kjøpe elbil? / Sv: Restverdi elbiler
torsdag 05. oktober 2023, klokken 04:27
Ta utgangspunkt 40%, 47%, 53% verditap på 3, 4, 5 år opp mot nypris.

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall

I tillegg kommer eventuelt det forhandler tar for innbytte og eventuell lånefinansiering så tapet er i praksis større. Verditap mot året før blir som kjent mindre over tid så det lønner seg å eie bilen lenge, feks seks år. Er selv litt spent på hvordan «årets» elbiler holder seg og blir mottatt i bruktmarkedet etter så mange år.

Om det er galskap er jeg ikke sikker på men kanskje det er sprøtt å tenke at det inntil nylig var lønnsomt med ny elbil.

At bruktprisene har normalisert seg noe er egentlig en fordel fordi man nå kan spare litt på å feks kjøpe brukt nybil.
#415
ID.4 / Sv: ID 4 Facelift 2024
onsdag 04. oktober 2023, klokken 13:34
Kunne lett valgt førerassistentpakke+ om jeg ikke måtte velge mellom utstyrspakker eller AWD pga. økonomi.  :)
#416
ID.4 / Sv: ID 4 Facelift 2024
onsdag 04. oktober 2023, klokken 04:50
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 12:39
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 10:37
Sitat fra: daktari på mandag 02. oktober 2023, klokken 23:44Jeg synes bilen fortjener alt utstyr. Men det er nok økonomisk smartere å kjøre standard GTX.
Jeg tror ett triks som hjelper for å ikke savne mer utstyr er å omtrentlig matche utstyrsnivået på bilen man bytter inn. Er omtrent de vi gjorde på utstyr, mens vi nyter fordelene av større bil og AWD som var ett par av de viktigste argumentene for å oppgradere til en ID.4.
Har hatt GTX med kun standardutstyr, en med førerassistent+ og komfort+ og nå en med alt jeg ville ha.

Etter mitt syn er den viktigste pakken førerassistent+. Da får en el bakluke som brukes ofte, men det viktigste er travel assist/autopilot. Den brukes mye og er en veldig god støtte på langtur. Bilen kjører pent og jevnt, og tillater interaksjon med fører slik at systemet hele tiden kan være aktivert.

El seter er ikke så viktig for meg. De ser mye bedre ut og har massasje lett tilgjengelig slik at den faktisk brukes. Men de manuelle setene fungerte fint de også. God lårstøtte og enkle/kjappe å justere.
Glasstak og stor skjerm er også nice to have. Glasstaket har gardin, noe som er et absolutt must for å blokkere sol eller kulde etter behov. Men for det meste åpen.

Nå skal jeg ikke selge på flere år ettersom jeg er såpass fornøyd, men økonomisk er det sikkert lurest å ta en helt ribbet bil. Da kan en prise seg billigst på Finn og selge raskt. Top sport pakken var en stund veldig ettertraktet siden det var leveringsproblemer, men usikker på hvor viktig den er nå. Det var relativt lett å selge forrige GTX etter sommeren til et moderat tap.

Ja, støtter deg litt om førerassistentpakke+. Jeg har bare førerassistentpakke (uten pluss) og elektrisk bakluke er den ene tingen jeg har tenkt på i etterkant. Prediktiv ACC med linjeassistent var en forbedring ift. gammel bil, og det hjelper at det er standardutstyr på ID.4. Så man får takk og pris noe bra uten pakke med Travel Assist.
#417
ID.4 / Sv: ID 4 Facelift 2024
tirsdag 03. oktober 2023, klokken 10:37
Sitat fra: daktari på mandag 02. oktober 2023, klokken 23:44Jeg synes bilen fortjener alt utstyr. Men det er nok økonomisk smartere å kjøre standard GTX.
Jeg tror ett triks som hjelper for å ikke savne mer utstyr er å omtrentlig matche utstyrsnivået på bilen man bytter inn. Er omtrent de vi gjorde på utstyr, mens vi nyter fordelene av større bil og AWD som var ett par av de viktigste argumentene for å oppgradere til en ID.4.
#418
ID.4 / Sv: ID 4 Facelift 2024
tirsdag 03. oktober 2023, klokken 09:05
Sitat fra: MinID på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 08:37
Sitat fra: vinterdekk på mandag 02. oktober 2023, klokken 21:53
Sitat fra: Asterix på mandag 02. oktober 2023, klokken 12:22Budsjett på 500-ish, hva er beste kjøp nå? Ny 2024-modell som er "ribbet" for ekstrautstyr, eller en brukt 2023-modell med noe mer utstyr? For egen del trenger jeg kun AWD, hengerfeste, ACC og gode lys for å trives greit.
Noe ekstrautstyr man "må" ha med om man bestiller ny bil mtp videresalg om 4-5 år?

 Programvareversjon bør vel være minimum 3.2 eller 3.5.



Holder mer 3.1.  Tror ingen merker forskjell på 3.1 og 3.2, men stor forskjell på 3.0 og 3.1. Uansett blir 3.1 oppdatert gratis hos merkeforhandler.

Jeg tenkte 23 modellene kom med minimum 3.2, men kan ha tatt feil.
#419
ID.4 / Sv: ID 4 Facelift 2024
mandag 02. oktober 2023, klokken 21:53
Sitat fra: Asterix på mandag 02. oktober 2023, klokken 12:22Budsjett på 500-ish, hva er beste kjøp nå? Ny 2024-modell som er "ribbet" for ekstrautstyr, eller en brukt 2023-modell med noe mer utstyr? For egen del trenger jeg kun AWD, hengerfeste, ACC og gode lys for å trives greit.
Noe ekstrautstyr man "må" ha med om man bestiller ny bil mtp videresalg om 4-5 år?

Klar fordel å demokjøre en pent brukt 2023 så vet du nøyaktig hva du får. Har lest fra andres erfaringer at standardsetene i GTX ikke var like gode som standardsetene de demokjørte på en Pro. Og om dette skal brukes som en familiebil kan det være en ide å kjøre innom en veiestasjon å se om vekten i vognkortet stemmer. Programvareversjon bør vel være minimum 3.2 eller 3.5.

Men som 23-bil eier er det kjedelig at vi ikke får programvareversjon 4 og går glipp av ny funksjonalitet og raskere UI. Fortsatt ikke avklart om vi vil få temperering av hovedbatteriet i forkant av lynladeøkt.

Videresalg om 4-5 år er jeg ikke sikker på om du får noe mer fra eller til ved å gå for det ene eller andre, siden mye kan skje på det tidsrommet. Få i alle fall med ryggekamera.
#420
Fisker / Sv: Nå er de første Fisker Ocean registrert
søndag 01. oktober 2023, klokken 10:46
Er ett par hundre Fisker Ocean som er registrert med norske skilt nå, iflg. Bilnytt.

Kan jo bli bra med salgs og service -punkter i byene og sertifiserte verksteder andre steder.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11831
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA