Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vinterdekk

#316
Kjøpe elbil? / Sv: ID.4 eller Ioniq 5?
torsdag 23. november 2023, klokken 10:11
Sitat fra: Nero på torsdag 23. november 2023, klokken 07:05
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 22. november 2023, klokken 22:49Du kan naturligvis også vurdere en tilsvarende utstyrt Pro istedenfor GTX siden AWD ikke var viktig.

Jeg gjorde det, og som jeg skrev over var forskjellen knappe 10,000 ???

Beklager, jeg leste feil. Merkelig at det var så liten forskjell.
#317
ID.4 / Sv: SW 3.2 - erfaringer, tips
onsdag 22. november 2023, klokken 23:10
Tyskere har opplevd DDR og Stasi, mistenker at de er veldig bevisste på personvern (?). Om sikkerheten er bra eller dårlig hos Volkswagen aner jeg ikke, men bilene er/vil være mål for hackere og overvåkning, så vil vel tiden vise hvilke elbilprodusenter som kan sikkerhet.
#318
Kjøpe elbil? / Sv: ID.4 eller Ioniq 5?
onsdag 22. november 2023, klokken 22:49
Du kan naturligvis også vurdere en tilsvarende utstyrt Pro istedenfor GTX siden AWD ikke var viktig.
#319
Sitat fra: Doomed_SpaceMarine på onsdag 22. november 2023, klokken 19:24
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. oktober 2023, klokken 14:33.. så hva ville f.eks. Elbilmek AS tatt for den samme jobben, det kunne journalistene forsøkt å grave opp.

Personen i artikkelen her. Dette koster 90 000 for selve reparasjonen, pluss tauing fra Stavanger til enten Bergen eller Østlandet, som ikke blir dekket av forsikring. Dernest ville jeg vært nødt til å ta fri fra jobben for å reise og hente bilen. Alternativt kunne jeg kjøpt et brukt batteri for 100-120K og fått det sendt hit. Mye styr for en bil som er verdt 160-180 000 i god stand. Det ble for min del billigere å selge den som delebil/reparasjonsobjekt.

Leit, håper du fikk noe for den som delebil. Å avskrive 280K på tre år eller å reparere for 90-180K for ett usikkert antall nye år, begge deler er belastende.
#320
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
tirsdag 21. november 2023, klokken 19:23
Er det bare meg eller er ikke denne Toyota-kampanjen utrolig bra?

Toyta bZ4X Active Tech AWD, startleie 0, 5995 per måned, 3 år 45.000km, service/vinterhjul/metallic inkludert, 1,95% fastrente i tre år. 5.995*36=215.820.

https://www.toyotaharila.no/kampanjer/personbil/bz4xvinter2023
#321
Kjøpe elbil? / Sv: ID.4 eller Ioniq 5?
tirsdag 21. november 2023, klokken 07:01
Generelt er det lurt å være obs på at det kan være lav nyttelast på begge modellene dersom du planlegger å fylle bilen. Ioniq 5 er kjent for lav nyttelast, mens jeg har merket meg at noen 22/23 ID.4 Pro Performance har lav nyttelast også. Pro Performance selges ikke mer, Møller har en «Pro» i sin brosjyre nå som har opp til teoretisk 534 kg nyttelast som er bra (men man vil vel ha litt ekstrautstyr).

ID.4 får forvarming av høyspentbatteriet før lynlading på 24 årsmodell, det jevner ut fordelene noe mot Ioniq 5 sin 800v og raske lynladingkapasitet. Men på lynlading er 21-23 ID.4 ikke imponerende. Kommer an på hvor viktig dette er for deg.
#322
Kjøpe elbil? / Sv: TMY 2022 vs ID4 GTX 2022
mandag 20. november 2023, klokken 19:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. november 2023, klokken 15:32
Sitat fra: Moas på mandag 20. november 2023, klokken 12:40Ryggekamera hjelper lite når den er skitten og/eller mørkt. Teslaer har ikke engang bakviskere. Skikkelige ryggesensorer er gull da.

Forøvrig er det rart at Møller folke ikke nevner at Tesla mangler DAB..
Enten må du da kjøpe abonnement fra Tesla eller kjøpe ekstra GB på mobilen og fikle med innstillingene før hver kjøretur.

Noen vil gjerne hevde at du ikke bør rygge inn plasser med masse 1-åringer kravlende på bakker og 3-åringer med 3-hjulssykler når bakruten er to meter oppe i lufta, og stor som en kaffekopp. Da er det best å tørke av ryggekamera-linsen FØR du rygger, og ikke stole på noen sensorer...
Jeg vil anbefale Rain X for ryggekamera-linsen, så er det nesten alltid se-bart... Ryggelyset er som regel tilstrekkelig for å se i ryggekameraet. Er det ikke det, så kan en trykke inn bremsen - da lyser det opp godt.

https://www.garasjetid.no/rain-x/88199500/rain-x-2in1-glass-cleaner-plus-repellent-rain-x-glassrens?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiApOyqBhDlARIsAGfnyMqCAsRH_skrbHMCuIiMifxpSgb3eF_gIBWEgD7tHqb2kI0JO_aCxY0aAv6oEALw_wcB


https://www.youtube.com/watch?v=-Lt0aVrvD10

Skal ikke påstå at det ene er bedre enn det andre, men er positivt overrasket hvor rent kameraet har holdt seg på min ID.4 uten noe tilleggsprodukt. Og så er det spyledyse på den i fall det blir møkkete. Jeg har ikke gått ut å rengjort det annet enn for å fjerne snø. Så får det være at bildet har en snodig fish eye vinkel. Jeg er ikke forundret om Tesla MY har bedre bildekvalitet.
#323
ID.4 / Sv: Pris på velutstyrt id.4 GTX
mandag 20. november 2023, klokken 11:57
Sitat fra: MinID på mandag 20. november 2023, klokken 08:52
Sitat fra: vinterdekk på mandag 20. november 2023, klokken 07:04Møller annonserer aktuelle kampanjer her. https://mollerbil.no/kjope-bil/nybil/volkswagen

Og så har forhandleren fleksibilitet til å legge på noe rabatt og kanskje service-avtale før du får endelig pris.



Service- og vedlikeholdsavtale 3 år/45.000 km er inkludert i kampanjen du viser til. Det samme er vinthjul, alternativ er en ikke så veldig god rentekampanje.

Spørsmålet er også hvor lange Møller kan kalle dette en kampanje og ikke faste priser, da kampanjen har vart i snart et halvt år?

Jeg har på følelsen av at kampanjer hos Møller/forhandler brukes for å slippe å sette ned prisen på allerede inngåtte kontrakter. Selger kunne ikke sette ned prisen på min kontrakt men la på ekstrautstyr som plaster på såret.
#324
ID.4 / Sv: Pris på velutstyrt id.4 GTX
mandag 20. november 2023, klokken 07:04
Møller annonserer aktuelle kampanjer her. https://mollerbil.no/kjope-bil/nybil/volkswagen

Og så har forhandleren fleksibilitet til å legge på noe rabatt og kanskje service-avtale før du får endelig pris.

Selgerene vil vanligvis være snare med å gi deg et tilbud om du fyrer av ett spørsmål om pris på bil med det og det utstyret, etter min erfaring.

Kan hende selgeren kan sjekke etter lagerbil eller ferdig konfigurert bil på vei fra fabrikk til redusert pris også? Det har jeg ikke erfaring med.

Når kontrakt er signert så er bestilling opp mot fabrikken låst så man har dessverre ikke samme fleksibilitet til å forlate en kontrakt slik som hos Tesla.

Tesla har stor fordel med at alle bilene har samme utstyr men jeg tror mange kunder ønsker tilpasset utstyrsliste hos Volkswagen. Utstyrsutgaven jeg har er en «limited» der det bare gikk an å velge hengerfeste, motorisering, felger og lakk, til litt lavere pris. Det har Møller gått bort fra.

Lykke til.
#325
ID.4 / Sv: Rekkevidde / Forbruk
søndag 19. november 2023, klokken 12:49
Jo, dette kan kanskje passe med mine første vinter-erfaringer med elbil/ID.4 for kort tid siden. Levi-Karesuvanto i Finland. 155km, 197m stigning. Minus 12-19. Full bil med skistativ og brett på taket. Ca 90-20%. Forventningene til strekningen var mer optimistisk ettersom ElbilAppen og navigasjonen i bilen hadde optimistiske anslag. Jeg ser at jeg må venne meg av med å være forsiktig med batteriet og tillate meg å lade til 100% før avreise enkelte dager.
#326
Sitat fra: Vidar_S på fredag 17. november 2023, klokken 11:35
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 16. november 2023, klokken 18:37Ting som gjør meg nyskjerrig på NAF er at Elton fungerer med Circle K (i Norge vel og merke). Kredittkort m/Apple Pay. En måned om gangen med Ionity-pakke (mer aktuelt når Ionity bygger flere ladere i nord). Øvrige medlemsfordeler, selv om det er mye lappverk av urelevante smårabatter.

Dersom jeg bytter bank så får jeg noe å tenke på.

Nå vet ikke jeg hvor du kjører, men Tesla-ladere må vel være minst like interessant som Ionity ettersom prisen hos dem uten medlemskap ligger under den man får selv med ionity passport alle steder jeg har sjekket?

Du har rett. Jeg hadde ikke tatt med Tesla i regnearket som jeg hadde laget for meg selv. Om jeg legger til en ca-snittpris for Tesla så vil DNB Mastercard-fordelen utgjøre en forskjell mellom NAF+Extra og Elbilforeningens blå+DNB. Tok bare for meg ladeoperatører i regionen som disse to roaming-løsningene hadde tilgang til.
#327
Prisbildet må være endret endel ganger siden denne tråden ble startet. Laget meg en oversikt over ladenettverk jeg kan finne på å bruke i regionen min. Elton+NAF Extra med 15% rabatt tilsvarer nesten mitt Ladeklubb+DNB Pluss medlemskap med 12% rabatt. Føler det er DNB og BilXtra rabattene som «bærer» medlemskapet mitt i Elbilforeningen. Men det er også veldig lett å starte lading med den blå ladebrikken.

Ting som gjør meg nyskjerrig på NAF er at Elton fungerer med Circle K (i Norge vel og merke). Kredittkort m/Apple Pay. En måned om gangen med Ionity-pakke (mer aktuelt når Ionity bygger flere ladere i nord). Øvrige medlemsfordeler, selv om det er mye lappverk av urelevante smårabatter.

Dersom jeg bytter bank så får jeg noe å tenke på.
#328
Kjøpe elbil? / Sv: AWD til under 400'
torsdag 16. november 2023, klokken 06:28
Og Polestar 2.  :+1:
#329
Kjøpe elbil? / Sv: AWD til under 400'
torsdag 16. november 2023, klokken 05:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. november 2023, klokken 10:43
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 15. november 2023, klokken 09:41
Sitat fra: oStoreBil på onsdag 15. november 2023, klokken 09:27Henger meg på denne. Konen ønsker en AWD, "liten" (hun elsker e-Golf) og kan sitte slik at hun får god oversikt over fronten (altså se panseret?). Jeg hadde tenkt meg en brukt TM3, men er det andre bedre forsslag? MG?

Bør nok prøvekjøre. Uten sammenligning forøvrig men min forrige bil var i «golf» klasse men min ID.4 har kort snute og det er lett å se hvor panseret slutter. For meg er det den store vektøkning på 600kg som gjør at bilen oppleves mer massiv.

MG MG4 Xpower og Volvo EX30 er spennende alternativer.  :)

Jeg prøvesatt MG4 med tanke på konebil. Jeg kom meg omtrent ikke inn i bilen. Var veldig skuffende. Yaris'en har et hav av plass i førersetet i forhold....Selv om kona skal kjøre den er det jo greit om den passer meg og. Ble ikke noe kjøp, nei...

Er veldig god oversikt i Model 3, ja. Store vinduer.

Av mindre biler med 4x4 er det vel bare Tesla Model 3 og MG MG4 (merkelig navnevalg) som man kan gå til en forhandler å prøve nå. Elbilutvalget i 2023 har mye å gå på. :)
#330
Sitat fra: StaticApnea på onsdag 15. november 2023, klokken 11:03Voldsomt mye tøys og tull i denne tråden da...

Jeg fikk ikke til å igangsette lading hos Tesla i går. Det som skjedde var at da jeg koblet inn vw id.4 gtx ved ledig ladestolpe hos Tesla Trondheim så ga appen melding om at stolpen var opptatt. Jeg fosøkte flere andre stolper, men samme melding. Fulgte instruksjonene i appen. Jeg har ladet mangfoldige ganger tidligere hos Tesla, men har aldri opplevd dette før. Andre med lignende erfaringer?

Ikke helt samme men plugget i min ID.4 på tur i Finland sist lørdag, og laderen stod å fomlet til det timet ut. Deretter var den utilgjengelig i appen. Tesla-bilene hadde tatt begge stolpene ytterst på rekken så da var det ikke andre ledige uttak for bil med ladeport på høyre side. Har hittil bare ladet på små Tesla lokasjoner og det merkes når laderen ytterst til venstre (når man står med ryggen til) er i bruk av bil med ladeport på venstre. Tesla-eiere opplever det sikkert på samme måte noen ganger.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA