Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vinterdekk

#31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 08:49FAKE NEWS!

Er nok en elbil-hater som har tatt bildet. Eller Diesel-junkie.

Når begynte bensinbiler å lade på ladestasjon og stå i ladekø?

Jeg lot være å kommentere at dette var en blandingskø i åpningsinnlegget, men helt riktig. Det er samtidig vanskelig å lese situasjonen ut fra dette ene bildet.
#32
Elbiler i media / VG: Ladekaos i påskeutfarten: – Helt spinnvilt
tirsdag 02. april 2024, klokken 06:06
Det høres jo ganske ille ut dette. Var det full krise slik det framstår her?

SitatKortversjon:

  • Elbilist Baard Amundsen (60) forteller om store ladekøer for elbiler under påskehjemfarten, da han kjørte fra Røros til Oslo første påskedag.
  • Han mener køene førte til trafikkfarlige situasjoner, med biler i kø langs hovedveiene.
  • Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu sier at ladedekningen aldri har vært bedre, men at køer kan oppstå på spesielle utfartsdager.
  • Hun råder elbilførere til å lade når de kan, ikke når de må, og å unngå å lade helt opp till 100 prosent.

Veldig bra at artikkelen omtaler de dysfunksjonelle betalingsløsningene endel ladeoperatører bruker, i hensikt å binde til seg kundene.  :+1:

Der ladeoperatøren tvinger meg til å bruke sin egen app har jeg oftere slitt med å starte lading, av en eller annen årsak.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQPr7m/lange-ladekoeer-for-elbiler-i-paasken
#33
Polestar 2 / Sv: Polestar Charge
mandag 01. april 2024, klokken 10:07
Wow, Polestar Charge har tilgang til Tesla sitt nettverk!? Får bare si gratulerer til dere Polestar-eiere.  :)

Edit; behøver visst Tesla appen. https://support.plugsurfing.com/hc/en-us/articles/17597225604125-How-to-access-Tesla-chargers-with-Polestar-Charge
#34
Sitat fra: Rollep på onsdag 27. mars 2024, klokken 12:40
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:45Er jo som forventet, er ikke noe som heter gratis lunsj for evig.
Kan jo alltids bytte til hydrogen, den har vel fortsatt gratis bomring 😝
Men ja latterlig at elbil skal betale mer årsavgift enn forurensende fosil biler men er som forventa når man har valgt inn en bygdetulling i regjeringen som og kjører rundt i en stor fosil pickup.
Jeg hadde ikke forventet meg at fordelene ville vare evig.

Det som irriterer meg mest er det evinnelige gnålet om nullvekstmålet. Hva i all verden gjør det hvis vi har en liten økning i bilbruken så lenge stadig flere går over til bruk av nullutslippsbiler.

Det blir litt som "vi vil at alle skal gå over til elbil, men dere skal helst ikke bruke de" ::)


Vedtatte mål for elektrifisering av transportsektoren, bompengefinansieringsmodellen og nullvekstmålene som følger med de lokale byvekstavtalene, synes alle å dra i ulike retninger når det kommer til elbiler. Byene behøver privatbilister for å finansiere ny infrastruktur, byvekstavtale krever at flere reiser kollektivt og bompengerabattene fører til færre inntekter. Så lokale politikere blir tvunget til å vurdere kutt av bompengerabatt uavhengig av nasjonale hensyn, kanskje prematurt.

I Tromsø ser det ut til at politikerne skjønner at plutselige endringer ikke er bra for alle som nettopp har kjøpt elbil, og vil holde på 50% bompengerabatt for elbiler noen år til. Men debatten om reduksjoner fulgte kjapt etter at bomstasjonene ble satt i drift for litt over ett år siden. Kutt i bompengerabatt burde ha noen kriterier slik at det ikke blir den enkle veien ut for svak planlegging og for ambisiøse prosjekter.

Hele denne byvekstordningen forteller meg at Elbilforeningen har en rolle i å snakke med politikere årene framover også, og at det er feil å si «ja nå var gratislunsjen over det var godt så lenge det varte». Det er fortsatt behov for å tale elbileieres sak, det er mitt inntrykk i første året som elbileier i alle fall.
#35
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
lørdag 30. mars 2024, klokken 15:06
Nissan leaf har i tillegg bare en-fas AC lading, med 3,6 eller 6,6 kW avhengig av modell. Ville kanskje vurdert en Honda e:ny om man får tak en av disse rabatterte bilene Honda må selge for å møte EUs utslippskrav.
#36
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
fredag 29. mars 2024, klokken 15:28
Er fortsatt noen som har troen.

https://www.reddit.com/r/Fisker/s/yGxOiYAG1P
#37
Turer i Skandinavia. / Sv: lading i Sverige og Finland
torsdag 28. mars 2024, klokken 15:42
Du kan forsåvidt også vurdere Plugit App, veldig mange destinasjonsladere bruker denne løsningen i Finland. Du kan bestille PlugIt ladebrikke men det er kanskje ikke høy prioritet for en enkelt ferietur. Jeg har det bare som en «plan b» og får kanskje aldri brukt det.
#38
Turer i Skandinavia. / Sv: lading i Sverige og Finland
torsdag 28. mars 2024, klokken 12:23
Recharge er godt utbygget i hele Finland, og roaming prisene er gode. Så her vil jeg gå for en roaming operatør og brikke/kort.

ABC-mobiili appen er god å ha siden det er mange ABC lokasjoner i Finland, og dette er steder man gjerne stopper på for å handle. Man kan bare lade på ABC med deres app dessverre, men til gjengjeld er prisene lave.

(Fortsettelse Finland) K-Lataus appen har jeg ennå ikke brukt, det er ikke nødvendig annet enn for å spare penger siden de har veldig dyr roaming pris mens det er rimelig med appen.

Jeg har ennå ikke kjørt i Sverige med elbil, men jeg registrerer at ladeoperatørene har ett godt påslag når du bruker en roaming-tilbyder. Jeg ser forøvrig at roaming-tilbyderen Northe har greie priser, det skyldes kanskje at Northe er grunnlagt i Sverige og at de har vært gode å forhandle.

Northe har samtidig god pris på Recharge i Finland, så da vil jeg anbefale at du tar med de på reisen. I Northe appen får du bestilt ladekort så blir alt mye enklere.

Og så kan du naturligvis vurdere å signere en ladeavtale med Tesla og/eller Ionity, alt etter hva du har langs ruten.
#39
Fordelene kan godt fases ut men da skal også avgiftene opp for å kjøre fossilbil.

Men hva har fossilbileiere fått merke som tilsvarer bomrabattreduksjon og økte engangsavgifter? Det var en ganske drastisk innskjerping som traff meg mens elbil endelig var blitt ett farbart alternativ. Vinduet med gode fordeler å kjøre elbil synes å lukkes kjapt når det er kø i kollektivfeltet i Oslo, men vi bor i ett langstrakt land. Ikke at jeg skal klage da det fortsatt er gunstig med elbil. Det er mer usikkert for de som kjøper elbil etter oss..
#40
Sitat fra: Bjørja på søndag 24. mars 2024, klokken 22:41Hmm..det står 446kg i brosjyren (s.134) her:

Var det rett lenke?

Tillatt totalvekt er ganske nyttig i brosjyre for det skal det ikke være avvik på. Så kan man f.eks. kjøre en demobil på statens vegvesen sin vektstasjon og sjekke «bil og henger» appen så man har ett referansepunkt. Nå endte jeg opp med ID.4, men på bestillingspunktet hadde importøren to bakhjulsdrevne Pro utgaver med lav totalvekt på den ene og høy på den andre og det var jo ett tegn på hvilken variant vi burde velge (jeg gikk til slutt for det tredje Pro alternativet med firhjulstrekk).
#41
Lading i Europa / Sv: Ferietur 2024 - er elbil ok?
søndag 24. mars 2024, klokken 15:07
Med Elly mener vel RJK Skoda Powerpass, som bruker Elli. https://www.skoda-auto.no/elbiler/powerpass
#42
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
lørdag 23. mars 2024, klokken 09:10
Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. mars 2024, klokken 09:05Er nok det første ja.
Noe annet ville vært leit. :+1:
#43
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
lørdag 23. mars 2024, klokken 09:02
Sitat fra: suverin på fredag 22. mars 2024, klokken 14:40
Sitat fra: E-Trond på fredag 22. mars 2024, klokken 13:44Veldig godt tilbud på Solterra.
Tips
Andre forhandlere matcher nok denne prisen også.

Subaru SOLTERRA
4x4 Limited Edition
Nå kun:
kr 449 900,-
Spar kr 125 250,-
kr 0,- kontant
Vinterhjul og met.lakk inkludert

https://www.okkenhaug.no/subaru-solterra

419.900,- for Nordic- utgaven ser jeg, det er b-b-billig!

Jøss, det er mye for pengene. Ryddes lageret for 24 modell eller legger Subaru ned?  :blank:
#44
D-MAX / Sv: D-MAX i media.
fredag 22. mars 2024, klokken 18:37
Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 12:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 22. mars 2024, klokken 07:41
SitatPris blir vel det interessante om bilen ikke blir fantastisk på batterikapasitet og rekkevidde. :)
Godt poeng.
Pris er uinteressant om rekkevidden er så dårlig at man ikke rekker frem til skauen før det er tomt!  ;D

Men om målet er jobb, trening, butikken og barnehagen så går det bra.  8)
#45
D-MAX / Sv: D-MAX i media.
fredag 22. mars 2024, klokken 07:16
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA