Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vinterdekk

#286
Sitat fra: Bmw_Tryne på lørdag 09. desember 2023, klokken 14:52
Sitat fra: arthur på lørdag 09. desember 2023, klokken 11:56Bak betalingsmur?

Hvem spanderer nkr 29,- for å finne ut mer?

Du kan spare deg for 29, det var Toyota som akselererte og bremset best. VW og Tesla er helt jevne. Volvo sliter med igangsetting på akselerasjontest og kom sist, men var nr to på bremsetest.
#287
Ariya / Sv: Skuffet over rekkevidde,
fredag 08. desember 2023, klokken 07:22
Jeg har opplevd heftig reduksjon i rekkevidde med ID.4 også. Fulllastet bil, takstativ, endel venting med klimanlegg på før vi kom avgårde, antagelig lavt dekktrykk fordi temperaturen var tosifret minus. Startet dagen med noe over 90% soc og ladet etter 16 mil fra 20% og 60 km gjenstående. Så en bil med WLTP på 50 mil kan godt havne på halv rekkevidde i virkeligheten.
#288
Ariya / Sv: Salgstall Ariya vs. Toyota bZ4X
fredag 08. desember 2023, klokken 07:09
Sitat fra: kaiat på tirsdag 05. desember 2023, klokken 09:11Har lagt merke til at det er kommet en god del bZ4X i taxidrift i den siste tiden. Det er muligens en del drosjeeiere som har byttet ut Prius'ene sine?

Kan tenkes, jeg har lagt merke til noen bZ4X taxier men ikke Ariya taxier. Veldig dårlig datagrunnlag men dersom flere har merket det samme så er det kanskje noe i det.
#289
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
onsdag 06. desember 2023, klokken 11:55
Sitat fra: RJK på onsdag 06. desember 2023, klokken 09:48
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 06. desember 2023, klokken 06:54Neida, er ikke så ille. Men det er få ladeuttak i Kilpis rett over grensen i Finland, deretter er det ødemark før man finner Tesla og Recharge i Kaaresuvanto. Skibotn har og vil få flere lynladere om det blir Tesla og Eviny der, men det frister ikke å ta omveien med familie om det eneste kafetilbudet i nærheten er stengt. Må bli for ett kort ladestopp i såfall. ;)

Håper derfor at Skibotn Hotell blir en bra ladedestinasjon.

(For de som ikke er så lokalkjent, så er det ett gap mellom Nordkjosbotn og Kaaresuvanto på 20 mil og stigning hvor man må velge mellom å kjøre en liten avstikker for å lade i Skibotn eller satse på at det ikke er fullt eller problemer i Kilpis.)
Hadde min mest nervepirrende kjøretur den veien, dog riktignok med ICE. Mitsubishi Carisma 1,6L med tilhenger med flyttelasset til søsteren min.

Klarte å "overse" og passere siste bensinstasjon (skulle jo være et stort skilt som meldte "siste stasjon før Kilpis"), så trodde jeg skulle få en til (er ikke veldig lokalkjent der).

La merke til at for hver km jeg kjørte, så forsvant 2 km på rekkevidde-indikatoren. Når jeg endelig stoppet ved første pumpe ved Neste stasjon et stykke forbi grensa, så viste indikatoren 4 km igjen, altså knappe 2 km reell rekkevidde.

Og jeg hadde selvsagt ikke med meg reservekanne selv da, og det er jo sannsynligvis timer mellom hver bil, virket det som. Og den veien er ØDE! knapt noen hytter som sees fra veien, når man er kommet nær grensa.

Aldri hatt så rekkevidde-angst som da, verken før eller siden!  8) :angel:

Også Elbilforeningen kom i trøbbel på denne strekningen da en av bilene i følget hoppet over lademulighet i Kilpis på vei mot Kaaresuvanto. Det er en utfordrende strekning.


https://www.youtube.com/watch?v=w-rgA-9L7is
#290
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
onsdag 06. desember 2023, klokken 06:54
Neida, er ikke så ille. Men det er få ladeuttak i Kilpis rett over grensen i Finland, deretter er det ødemark før man finner Tesla og Recharge i Kaaresuvanto. Skibotn har og vil få flere lynladere om det blir Tesla og Eviny der, men det frister ikke å ta omveien med familie om det eneste kafetilbudet i nærheten er stengt. Må bli for ett kort ladestopp i såfall. ;)

Håper derfor at Skibotn Hotell blir en bra ladedestinasjon.

(For de som ikke er så lokalkjent, så er det ett gap mellom Nordkjosbotn og Kaaresuvanto på 20 mil og stigning hvor man må velge mellom å kjøre en liten avstikker for å lade i Skibotn eller satse på at det ikke er fullt eller problemer i Kilpis.)
#291
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
tirsdag 05. desember 2023, klokken 23:07
Ser at Eviny Elektrifisering AS har søkt Enova midler for utbygging på E6 ved Skibotn Hotell. Det blir ett viktig tilskudd til infrastrukturen her, selv om jeg skulle ønske det var en ladestasjon på E8 for de som kjører mellom Tromsø og Finland. Blir 9 km avstikker. Håper lokasjonen på E6 blir bra. :+1:
#292
Audi e-tron / Sv: Circle K Autocharge
tirsdag 05. desember 2023, klokken 21:45
Iflg. denne BMW instruksjonsvideoen så bestemmer man selv om P&C kontrakt skal kunne benyttes av andre registrerte BMW brukere i bilen. Så dette med flere brukere og P&C sertifikater i bilene er noe bilfabrikantene har tenkt på.
https://youtu.be/pdDyJV615rg
#293
Audi e-tron / Sv: Circle K Autocharge
tirsdag 05. desember 2023, klokken 19:45
Å endre i P&C er jo bare bytte av programsertifikater som bilen bruker i kommunikasjon med ladeoperatøren når kabelen er koblet i, virker litt skråsikkert å si at dette er komplisert og rigid og ikke kan gjøres når ulike brukerprofiler lastes i bilen.
#294
Audi e-tron / Sv: Circle K Autocharge
tirsdag 05. desember 2023, klokken 18:21
Sitat fra: RJK på tirsdag 05. desember 2023, klokken 13:14
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 05. desember 2023, klokken 06:23Jeg stusser litt over denne setningen «slik det er implementert i dag, får bilprodusenten kundeforholdet gjennom egne ladeabonnement», siden Elbilforeningen også tilbyr P&C. Jeg må aktivere det i Ladeklubben og så dukker det opp ett nytt sertifikat i Volkswagen-appen som jeg kan aktivere.
Bil og kunde låses til hverandre. Så det er helt klart at uten å aktivere sertifikatet i VW-appen, så får du ikke brukt P&C mot Ladeklubben.

Det som er mer interessant, er hvordan du ev. kan ha flere biler mot Ladeklubben, og om bilen kan aktiveres og mot P&C i Elli og ev. Ionity om du hadde hatt separat Ionity Passport, når du allerede har det igjennom Ladeklubben. Så det er noen uavklarte spørsmål ennå.

Siden jeg bare har en bil og sjåfør så blir det naturligvis litt vrient å bekrefte hvordan de har løst det.

Det kan se ut til at bilens sertifikater og brukerprofil er det som blir tilknyttet hverandre ettersom P&C innstillingene ligger i profilområdet i Volkswagen appen. En brukerprofil kan være tillnyttet flere biler. Og en bil kan ha flere brukerprofiler. Så om ett par deler samme bil kan de i teorien velge hver for seg hvordan de vil betale for lading.

I Ladeklubben er P&C innstillingene på bilen, og jeg kan ha flere biler i Ladeklubben.
#295
Audi e-tron / Sv: Circle K Autocharge
tirsdag 05. desember 2023, klokken 06:23
Jeg stusser litt over denne setningen «slik det er implementert i dag, får bilprodusenten kundeforholdet gjennom egne ladeabonnement», siden Elbilforeningen også tilbyr P&C. Jeg må aktivere det i Ladeklubben og så dukker det opp ett nytt sertifikat i Volkswagen-appen som jeg kan aktivere.
#296
Audi e-tron / Sv: Circle K Autocharge
mandag 04. desember 2023, klokken 18:01
Sitat fra: TB på mandag 04. desember 2023, klokken 16:57Det er i korte trekk saken, Plug&Charge er komplisert, kostbart og sikkert.
Autocharge er enkelt, rimelig, men har ikke god sikkerhet.

Bankkort med magnetstripe var "godt nok" i mange år, før chip overtok.
Fordel var at kort med chip var rimelig når de ble implementert.

Ikke utenkelig Autocharge kan fungere frem til Plug&Charge, eller tilsvarende er klart til bruk.

Vet du noe om hvor mye P&C koster ladeoperatørene ift. investeringskostnadene totaltsett? Prisene står her: https://www.hubject.com/pricing

Sertifikat koster 0,99€ stasjon/år og 3.900€ oppsett-pris. Om det siste er for en stasjon, lokasjon eller for alt er ikke tydelig for meg.
#297
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil ca.70km per dag. Hvilken?
mandag 04. desember 2023, klokken 10:37
Brukt Kia e-Niro har kanskje ok bagasjerom til formålet.
#298
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil ca.70km per dag. Hvilken?
mandag 04. desember 2023, klokken 09:13
Sitat fra: daktari på mandag 04. desember 2023, klokken 08:12ID.4 pure til over 300 var dyrt. Husk i 2021 kostet ID.4 1st med 77 kWh batteri 350 med vinterdekk. Burde kunne plukkes opp under 300 de nå, og da må Pure med 52 kWh ned mot 230.
Opel Mokka el, Leaf 40 eller 60, E-208, ID.3, Cupra Born, Enyaq 60, e-Niro og Kona.

350K er omtrent 400K med 2023 penger, men ja synes også det var høy pris selv om det var lav kilometerstand på de som dukket opp. Tror endel bruker ID.4 Pure som nummer to bil så derfor blir de kjørt mindre og man kan være heldig å gjøre ett godt kjøp.
#299
Ariya / Sv: Salgstall Ariya vs. Toyota bZ4X
mandag 04. desember 2023, klokken 07:23
Presterer virkelig Toyota bZ4X dårligere enn Nissan Ariya på alle punkter og spesifikasjoner?

Synes da bZ4X er lettere, har mer nyttelast, mer bagasjeplass på AWD utgave, og takrails foretrekker jeg over takstativ med gripeløsning. Så det er da noe som er bra.
#300
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil ca.70km per dag. Hvilken?
mandag 04. desember 2023, klokken 05:10
VW ID.4 Pure 21 starter fra ca 330K på Finn. Mindre batteripakke enn på Pro og GTX men for pendling er det vel kurrant.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA