Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vinterdekk

#16
ID.4 / Sv: Kjøpe ID.4 med høy kilometerstand?
tirsdag 09. april 2024, klokken 08:40
Her er en tilstandsrapport på en 77K. km ID.4 som framstår noe hardt brukt med tanke på at det er utestående arbeid på den.

https://auksjonen.no/auksjon/2021_Volkswagen_ID4_PRO_1ST_NORSK_NYBILGARANTI_HENGERFESTE_ADAPTIV_CRUISE_RATTVARME_RYGGEKAMERA/378001

SitatMerk: NAF har notert: 86.21 Små lakkblærer: Bakluke - Møller Bil Skadesenter Vestfold har godkjent utbedring av dette på garanti: "Lakkskade bakluke er nå avklart som en garantisak." Kjøper vil derfor kunne levere bilen til et Møller Skadesenter for utbedring på garanti.
 
 Testresultater
 
 Ref.Id Repareres Resultat Beskrivelse
 45.12 Instrumenter Ryggekamera virker ikke
 50.5 Varmeapparat / klimaanlegg
 (AC)
 Svak kjølevirkning
 51.11 Vindusvisker, spyler
 (foran/bak)
 Skade på spylerbeholder
 67.23 Ekstra hjulsett Vesentlig ripe(r) inn til grunnmaterialet på
 felg:
 1 felg
 88.1 Underside Skadet/løs innerskjerm: Venstre foran
 88.2 Skadet/løst plastdeksel: Venstre foran, Midten foran
 90.1 Tilhengerfeste Elektrisk nedfelling av hengerfeste virker ikke
 Ref.Id Opplysning Resultat Beskrivelse
 4.12 Service/ Dokum. Bilen har digital servicebok, denne er ikke
 kontrollert av NAF
 5.12 Bremsebelegg Tromler bak ikke demontert, bremsebelegg
 ikke kontrollert
 17.28 Lys Skadet lykt: Venstre baklys
 23.7 Full systemskann Diagnoseavlesing ligger i testrapport
 59.7 Tilhengerkontakt * ikke testet da elektrisk sving på kula ikke
 virker.
 66.10 Felg Ripe/slitasje på felg Høyre foran
 67.27 Ekstra hjulsett Ripe/slitasje 3 felger
 86.18 Lakk / karosseri utvendig Småbulker: Venstre bakdør
 86.19 Bulk(er) Støtfanger foran
 86.20 Steinsprut: Panser, Tak, Støtfanger
 foran
 86.21 Små lakkblærer: Bakluke
 
 Servicehistorikk
 Serviceintervallanviser fra fabrikk 2 år (fast) uten km elbil
 Bilen har elektronisk servicedokumentasjon (Se vedlegg i annonsen)
 Dato - Km. stand
 28.04.2023 - 53.986
 
 Testforhold
 Maks hastighet ved prøvekjøring 60 km/t
 Utetemperatur ved prøvekjøring -2 °C
 Føreforhold ved prøvekjøring Glatt;Vått
 Er bilen skitten eller nediset: Nei
 Frist for neste EU kontroll 29.04.2025

Ut fra bildene å dømme så har de fått bilde fra ryggekamera og det er utfelt hengerfeste. Så det kan jo være problemer med disse men det framstår altså ikke slik når man ser bildene for seg selv.

Svak kjølevirkning på AC ville vært interessant å høre mer om.
#17
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
mandag 08. april 2024, klokken 06:57
Man kjøper seg en hobby med denne bilen.

Med mindre Fisker får en livline da. Å stoppe produksjonen og selge unna lagerbeholdningen forteller meg at de gjør det de kan for å berge selskapet.
#18
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
mandag 08. april 2024, klokken 05:34
Sitat fra: Egil S på søndag 07. april 2024, klokken 21:20
Sitat fra: vinterdekk på søndag 07. april 2024, klokken 18:50Med utgangspunkt i literprisen her som ofte er 23 liter for bensin, så blir (0.6*23)/2=6,9 kr/kWh tippepunktet basert på dine grunntall (minus literprisen, som jeg har justert til 23 istedenfor 20).

Ja literprisen varierer, ikke ofte jeg har sett den over 22kr i vinter her i Stavanger området, men nå har oljeprisen gått opp og kronen ikke styrket seg så 23kr er nok gjerne det den har kommet opp på de siste ukene, jeg fylte noe 98 oktan på veteranbilen tidlig i mars til 23kr.
Vi får se hvordan den blir i sommer, blir ikke overrasket om det er mulig å fylle for 18-19kr på onsdager og søndager.

Min elbil kalkulerer forbruket i "siden start av turen", "siden lading" og "langtids".
Langtids er den jeg finner interessant, jeg fikk min bil i januar 23, frem til sommeren lå denne på ca 20-21kWh/100km, i løpet av sommeren i fjor krøp den ned til 18kWh/100km og i høst/vinter krøyp den opp igjen slik at jeg rundt nyttår lå rett under 20kWh/100km.
Jeg resatte alle i februar i år.

For de fleste av oss så tåler vi fint å lade for 8-9kr en gang i ny og ne eller på langtur, men ikke alle har mulighet for å lade 90% hjemme, enten de bor i borettslag, leilighet, leier bolig e.l. slik at de må lade det aller meste borte, da har prisen endel å si, derfor mener jeg at ladeprisen aldri bør overstige 6kr/kWh slik at det ikke blir dyrere enn fossilbil pr mil.

Så får vi håpe flere tar etter mitt lokale nettselskap og begynner med en spotpris+fast påslag.
Det virker veldig rettferdig, men det vil jo kanskje bety at på vinteren vil det i perioder bli veldig dyrt hvis spotprisen er 5kr med påslag på 2kr, ettersom vi ikke får strømstøtte til lading.

Ja, i Stavanger er det nok billigere for bensin og dyrere for strøm, samt mildere klima enn her i Tromsø. Så lenge forbrukstallene mellom bensinbil og elektrisk bil er forholdsmessige i regnestykket så blir den lokale bensinprisen x faktoren. Den kan jo variere en god del.

Ser at billigste spotpris (snitt i løpet av hele måneder) siste 12 måneder i sør var 0,63 øre og dyreste i nord var 0,69 øre. Med så stor variasjon mellom områdene så tjener ladeoperatørene godt på å ha flat pris over hele landet. Det var differensiert pris mellom områdene på lynlading en periode. Spotpris + fast påslag ville nok blitt opplevd som mer rettferdig.
#19
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
søndag 07. april 2024, klokken 19:07
Sitat fra: Egil S på søndag 07. april 2024, klokken 14:27Så en gladnyhet, etter sist innlegg fikk jeg en mail fra mitt nettselskap, de åpner en ny ladestasjon og prisen for hurtiglading er spotpris +2kr, det er en prismodell jeg støtter helt og fult og håper flere følger.
betaling med kort, easypark app og RFID brikke

Veldig interessant dette, håper flere ladeoperatører vurderer en slik prismodell.  :+1:
#20
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
søndag 07. april 2024, klokken 18:50
Med utgangspunkt i literprisen her som ofte er 23 liter for bensin, så blir (0.6*23)/2=6,9 kr/kWh tippepunktet basert på dine grunntall (minus literprisen, som jeg har justert til 23 istedenfor 20).
#21
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
søndag 07. april 2024, klokken 15:05
Sitat fra: Egil S på søndag 07. april 2024, klokken 14:27Snitt er snitt.
Jeg mener å ha sett at NAF bruker 0,5l/mil som sitt gjennomsnitt for fossile biler.
Å bruke 0,6 er nok et greit gjennomsnitt.
Samme med Elbil, en i3/Zoe bruker vesentlig mindre strøm enn en Hongqi eller EQS, i tillegg endrer forbruket seg mye på en elbil over hele året 20kWh/100km er ganske gjennomsnittlig på et helt år.

Joda kanskje bensinen har vært litt dyrere i vinter, jeg vil tro den kan komme ned i 20kr og kanskje under nå i sommer hvis man fyller på de rette dagene, det kommer an på om oljeprise fortsetter og sige og kronekursen ikke styrker seg.


Jeg synes ikke man skal bruke teoretiske forbrukstall for bensinbil og egne forbrukstall for elbil, og regne kostnadsforskjell på lynlading og pumpepris ut i fra det. Har eid noen småbiler og 0,6 l/10km får man med en puslete eco motor og rimelig varmt vær. Typegodkjenningen var kanskje rundt 0,5 l/10km, men det er noen år siden jeg eide den bensinbilen jeg har i tankene. Jeg husker at jeg var litt skuffet over forbruket.
#22
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
søndag 07. april 2024, klokken 13:02
Sitat fra: Joccy på søndag 07. april 2024, klokken 12:37
Sitat fra: Egil S på søndag 07. april 2024, klokken 12:11Regnestykket jeg har brukt viser at kostnaden går i favør fossilbil rundt 6kr/kWh.

Fossilbil (gjennomsnittlig)
0,6l/mil 20kr/l er en kostnad pr mil på 12kr.

Elbil (gjennomsnittlig)
20kWh/100km 6kr/kWh ladepris blir 12kr pr mil.
Nå regner du jo veldig i disfavør av EL.
Fossilbiler nede i 0,6 er lite realistisk for den gjennomsnittlige bilparken, det vel for det meste en mini/konebil kjørt pent. For å fylle til 20,- i dag må du stå på pumpene når prisene er skrudd ned ellers er det til daglig 23-24,- hvis ikke mer.

Mitt tilfelle: 0,8l og pumpepris på 24,- i underkant av 20,-/mil.
4,45 for SuC blir 9,- pr kjørte mil.

SitatSlik det er nå med priser rundt 4-5,50kr er det nå billigere med elbil.

Men over her regner du med 6,-   ;)





Enig i at 0,6 l/10km og 20kr/l er nokså urealistisk «snitt». Går sikkert med varm garasje og hamstring når pumpeprisen er lav. Men her hvor jeg bor er pumpeprisen sjeldent 20 kr.
#23
ID.4 / Sv: Kjøpe ID.4 med høy kilometerstand?
søndag 07. april 2024, klokken 12:24
Tror det taler litt for ID.4 at det er solgt så mange MEB biler på verdensbasis, så de er godt utprøvd til å være førstegenerasjon. Det er solgt 6-7000 flere ID.4 enn Model S i Norge selv om ID.4 kom på markedet først i 20/21.

Ser man på Munro sine videoer der de plukker fra hverandre ID.4 og andre biler, så påpekes det som en svakhet at Volkswagen bruker mye festeskruer og henter veldig mye fra delekatalogen. Det påvirker designvalg å gjenbruke deler og ID.4 er en av de tyngre elbilene.

Som eier av en ID.4 er jeg også spent på hva det vil si å ha kjøpt en førstegenerasjonsbil på sikt.

Noe i meg sier at første generasjon ID.4 er laget for å kunne plukkes fra hverandre (av Volkswagens ingeniører) og det kan muligens være positivt når noe må fikses utenfor garantitiden. Om dette stemmer eller ikke skal jeg ikke banne på.

Senere Volkswagen biler vil sikkert produseres med større fokus på kostnad og høyere volum enn dagens MEB biler.

Bilen min har ikke vært plaget med kostbare garantireparasjoner men noen turer til forhandler har det blitt.
#24
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
søndag 07. april 2024, klokken 10:16
En kjapp utregning tilsier at man må over 7,50kr/kWh før pumpepris og lynlading matcher.

Med småkjøringen min på vinter så er 24kWh/100km ikke helt feil, og er jeg «snill» med tallene til en bensinbil så er forbruket 0,8l/10km.

Med bensinpris på 23kr/l tilsier det at bensinbilen bruker 23*0,8=18,4kr/10km.

18,4(kr/10km) / 2,4(kWh/10km) = 7,67 kr/kWh lynladepris. (Blir utregningen rett?)

Med prisene i januar 2023 så var prisen på lynlading så høy at det må ha vært ganske greit å kjøre bensinbil. Circle K var versting med 9,29 kr/kWh. 23 prisene er bakteppe for denne tråden.

https://www.elbil24.no/nyheter/sa-mye-koster-lading-pa-farten-na/78199121

Enig med Joccy at man må se an hva man sammenligner med og at pumpeprisen er relevant.

For meg som ikke lynlader så ofte kan gjerne betale 6,29kr/kWh på Recharge med blå brikke om lokasjonen er beleilig og jeg slipper å tulle med nok en tullete app.

Men det er likevel ett tankekors at olje som er hentet under jorden, raffinert, fraktet, lagret i store tanker, heftig avgiftsbelagt og forbrukes i energiinneffektive motorer, kan konkurrere med lynlading på pris.
#25
Sitat fra: moonbuggy på fredag 08. mars 2024, klokken 09:49
Sitat fra: daktari på fredag 08. mars 2024, klokken 08:27Det som er mest interessant her er at VAG har konstruert batteriet slik at det kan fikses på lokalt verksted. Ikke alle andre merker gjør det. Dette må jo senke reparasjonskostnadene.
Vanskelig å tenke seg i høykostlandet Norge. Skulle gjerne sett prisen på reparasjonen over....

Nå er jo kronen ganske svekket mot Euro som er valutaen i Tyskland, så det er nok rimelig for fabrikken å dekke garantiarbeid nå.

Men av nysgjerrighet; kan man bytte til hvilken som helst modul selv om den er nyere enn det som stod i batteripakken?
#26
I Troms har Setermoen og Nordkjosbotn blitt oppgradert fra fire til seks ladeplasser.

(Annonsert på Facebook og merket som online i ymse lade-apper.)
#27
Så.. nytt priskutt på trappene igjen? Generell tilbakegang i elbilsalget.
#28
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
fredag 05. april 2024, klokken 14:50
Sitat fra: Panduck på fredag 05. april 2024, klokken 12:56Føler elbilforeningen mister mye nøytralitet når de prøver å posisjonere seg som roamingaktør, det har bismak. At de nå ønsker å la lading gå via de, og ikke direkte til tilbyder er kun et tegn på at de ikke er objektive lengre. Jeg vil ha en forening som representerer meg, og betalingen for det skal være medlemsskapet. Når de ønsker å tjene penger på meg via ladinger, kan jeg ikke lengre stole på at den info de gjør om hva billigste måten å lade på er og hvilke avtaler jeg bør ha, vil være riktig.

🤷 https://elbil.no/ladeklubben/

SitatHva koster Ladeklubben?

Som medlem i Elbilforeningen betaler du kun når du lader og ingen faste månedsavgifter. Målet med Ladeklubben er å tilby medlemmene enklere lading til konkurransedyktige priser. Elbilforeningens ladeklubb skal gå i null når vi tilbyr lading til våre medlemmer – prisen vil gjenspeile avtaleprisen vi får fra de ulike ladeoperatørene og våre driftskostnader.

Du kan til enhver tid finne sanntidspriser på ladestasjonene i appen «Ladeklubben».
#29
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 05. april 2024, klokken 10:26Legg og til at det virker som meb bilenes batteri degraderes fort, batterylife sin id3 mistet vel nesten 10% kapasitet på 3 år, nylig hadde tesla bjørn en cupra born hvor det virket som batteriet manglet 8kwt kapasitet
Ja, det er ett mysterium. Var ikke Cupraen ny også? Dette er jo ikke biler som presser batteriene noe særlig, og batteriene er laget av flere produsenter. Håper det bare er noe konservativt med BMS som gjør at mindre kapasitet er tilgjengelig.
#30
Sitat fra: Moggen på torsdag 04. april 2024, klokken 10:39Har Enyaq på 3e året nå, meget fornøyd.
Enyaq er solid, men kjedelig og veldig "old school" på godt og ont.
Feks får min 2021 ikke noen oppdateringer lengere.
Du bør definitivt se på MY!

MEB bilene eldes litt fort. Blir forbedret i ett par år gjennom programvare og så kommer forbedret programvare i facelift. Man må kjøpe ny bil for å få programvareoppdateringen i facelift.

Jeg har fått to tre oppdateringer men kjører samme versjon som bilen ble levert med. Appen har blitt mer responsiv. Det skal komme en oppdatering senere OTA, men der tipper jeg vi får se noen feilrettinger og optimaliseringer. Bilen min er fra 23 men føles som en bil fra 21 men uten problemene som de første bilene hadde.

Tesla leverer siste versjon av programvare til tidligere årsmodeller. Det kan bety noe om man skal ha bilen lenge.

MEB bilene støtter i alle fall PnC (Plug & Charge) og V2H* som er ganske framtidsrettet.

* https://thedriven.io/2023/12/11/vw-rolls-out-bi-directional-v2h-charging-to-turn-its-evs-into-batteries-on-wheels/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA