Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vinterdekk

#1
Recharge er godt utbygget i hele Finland, og roaming prisene er gode. Så her vil jeg gå for en roaming operatør og brikke/kort.

ABC-mobiili appen er god å ha siden det er mange ABC lokasjoner i Finland, og dette er steder man gjerne stopper på for å handle. Man kan bare lade på ABC med deres app dessverre, men til gjengjeld er prisene lave.

(Fortsettelse Finland) K-Lataus appen har jeg ennå ikke brukt, det er ikke nødvendig annet enn for å spare penger siden de har veldig dyr roaming pris mens det er rimelig med appen.

Jeg har ennå ikke kjørt i Sverige med elbil, men jeg registrerer at ladeoperatørene har ett godt påslag når du bruker en roaming-tilbyder. Jeg ser forøvrig at roaming-tilbyderen Northe har greie priser, det skyldes kanskje at Northe er grunnlagt i Sverige og at de har vært gode å forhandle.

Northe har samtidig god pris på Recharge i Finland, så da vil jeg anbefale at du tar med de på reisen. I Northe appen får du bestilt ladekort så blir alt mye enklere.

Og så kan du naturligvis vurdere å signere en ladeavtale med Tesla og/eller Ionity, alt etter hva du har langs ruten.
#2
Fordelene kan godt fases ut men da skal også avgiftene opp for å kjøre fossilbil.

Men hva har fossilbileiere fått merke som tilsvarer bomrabattreduksjon og økte engangsavgifter? Det var en ganske drastisk innskjerping som traff meg mens elbil endelig var blitt ett farbart alternativ. Vinduet med gode fordeler å kjøre elbil synes å lukkes kjapt når det er kø i kollektivfeltet i Oslo, men vi bor i ett langstrakt land. Ikke at jeg skal klage da det fortsatt er gunstig med elbil. Det er mer usikkert for de som kjøper elbil etter oss..
#3
Sitat fra: Bjørja på søndag 24. mars 2024, klokken 22:41Hmm..det står 446kg i brosjyren (s.134) her:

Var det rett lenke?

Tillatt totalvekt er ganske nyttig i brosjyre for det skal det ikke være avvik på. Så kan man f.eks. kjøre en demobil på statens vegvesen sin vektstasjon og sjekke «bil og henger» appen så man har ett referansepunkt. Nå endte jeg opp med ID.4, men på bestillingspunktet hadde importøren to bakhjulsdrevne Pro utgaver med lav totalvekt på den ene og høy på den andre og det var jo ett tegn på hvilken variant vi burde velge (jeg gikk til slutt for det tredje Pro alternativet med firhjulstrekk).
#4
Lading i Europa / Sv: Ferietur 2024 - er elbil ok?
søndag 24. mars 2024, klokken 15:07
Med Elly mener vel RJK Skoda Powerpass, som bruker Elli. https://www.skoda-auto.no/elbiler/powerpass
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
lørdag 23. mars 2024, klokken 09:10
Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. mars 2024, klokken 09:05Er nok det første ja.
Noe annet ville vært leit. :+1:
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
lørdag 23. mars 2024, klokken 09:02
Sitat fra: suverin på fredag 22. mars 2024, klokken 14:40
Sitat fra: E-Trond på fredag 22. mars 2024, klokken 13:44Veldig godt tilbud på Solterra.
Tips
Andre forhandlere matcher nok denne prisen også.

Subaru SOLTERRA
4x4 Limited Edition
Nå kun:
kr 449 900,-
Spar kr 125 250,-
kr 0,- kontant
Vinterhjul og met.lakk inkludert

https://www.okkenhaug.no/subaru-solterra

419.900,- for Nordic- utgaven ser jeg, det er b-b-billig!

Jøss, det er mye for pengene. Ryddes lageret for 24 modell eller legger Subaru ned?  :blank:
#7
D-MAX / Sv: D-MAX i media.
fredag 22. mars 2024, klokken 18:37
Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 12:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 22. mars 2024, klokken 07:41
SitatPris blir vel det interessante om bilen ikke blir fantastisk på batterikapasitet og rekkevidde. :)
Godt poeng.
Pris er uinteressant om rekkevidden er så dårlig at man ikke rekker frem til skauen før det er tomt!  ;D

Men om målet er jobb, trening, butikken og barnehagen så går det bra.  8)
#8
D-MAX / Sv: D-MAX i media.
fredag 22. mars 2024, klokken 07:16
#9
ID.4 / Sv: SW 3.2 - erfaringer, tips
fredag 22. mars 2024, klokken 06:47
Sitat fra: hav4rd på torsdag 21. mars 2024, klokken 09:56Fikk 3.2 OTA i dag.
Levert fra fabrikk med 3.1 i september 2022.
Får ta det som ett tegn på at VW presser framover med OTA planene og ikke har støtt på kvist som sender bilene tilbake til verkstedoppdatering.

Har du godkjent samtykke for oppdatering på Volkswagen sin side eller er dette noe alle 3.1 eiere får uansett om de har godkjent eller ikke?
#10
ID.4 / Sv: We Charge ladeavtale
torsdag 21. mars 2024, klokken 13:27
Sitat fra: igniztion på torsdag 21. mars 2024, klokken 10:25
Sitat fra: Krokstein på torsdag 21. mars 2024, klokken 09:38Det er noen praktiske fordeler med We Charge, men det er vanskelig å la seg imponere over prisene de kommer med så når jeg avtalen min går ut om kort tid blir det nok bare til at jeg skifter til "Free". Greit å ha we-charge kortet i reserve, men primært blir det vel å satse på andre kanaler tenker jeg.
Stusser fremdeles på hvorfor ikke vw benytter muligheten til å presse ned prisene på disse avtalene for å øke salget av sine egne biler i et vanskelig marked.

Enig i at det er merkelig at de ikke bruker Elli litt mer aktivt til å presse prisene. Det virker ikke som elbilstrategien til VW er så veldig gjennomtenkt sett utenfra. Etter at Herbert Diess måtte gå er det lite som tyder på at de tenker nytt og er klare til å konkurrere mot Tesla etc. Rett tilbake i gamle vaner.

Virker som at Elli har egne forretningsområder de satser på, både «b2c» og «b2b». Kanskje mest interessant er at de har hurtigladere med batteribank som kan settes opp der kapasiteten er dårlig. Jeg tror ikke VW startet Elli for å selge flere ID biler men for å finne nye forretningsområder, og samtidig tilby ladeavtale for VW eiere.
#11
D-MAX / Sv: D-MAX i media.
torsdag 21. mars 2024, klokken 07:27
Får håpe de 67kWh er tilgjengelig kapasitet og at de har en god buffer. Greit nok å tilpasse lading til privat bruk. En slik arbeidsbil blir vel ladet oftere til 100% ved endt arbeidsdag kan jeg se for meg.

Som med Maxus T90, her får man bakseterad uten avgifter antar jeg.
#12
ID.4 / Sv: Kreative måter å få til «camp mode»
onsdag 20. mars 2024, klokken 20:15
Fant en løsning:

Har ett lite manualsett i koffert som veier 10,6 kg.

Plasserte det på høykant i setet med kortside ned og belte igjennom håndtaket og ned i beltefeste.

Bilen slo seg på og jeg aktiverte tenningen på av-på-knappen. Dette så ut til å fungere fint, men bilen min slo seg av etter +30 minutter.

Nytt forsøk, satt manualsettkofferten med hjørnet ned omtrent der jeg gjetter føleren sitter. Kofferten står stødig nok på høykant, ved hjelp av lett stramming av bilbeltet.

Denne gangen fungerte det, bilen var fortsatt aktiv etter 37 minutter.

Denne manualsettkofferten er nok ett greit alternativ. Den oppbevares flatt og tar ikke mye plass, i motsetning til en kettlebell som vil rulle rundt som en bowlingkule.

Mulig jeg bør eksperimentere litt med beltestramming, eller tyngre ting, så vektpunktet spres litt jevnere enn hjørnet av manualsettkofferten. Men det får bli til en annen dag.
#13
ID.4 / Sv: Kreative måter å få til «camp mode»
onsdag 20. mars 2024, klokken 17:04
Sitat fra: suverin på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:44Kan kanksje bruke en teleskop-vaskekost/stav eller lignende og spenne fast mellom tak og bilstol, for å få litt vekt på sete? Tar lite og ingen plass når den ikke er i bruk.. :)

Montro noe ala dette?

https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/handverktoy/annet-handverktoy/2077135

Står maks 13 kg for denne takplateholderen, behøver kanskje 16-17 kg trykk.

Høydejusterbar fra 1140 mm - 2895 mm.
#14
ID.4 / Kreative måter å få til «camp mode»
onsdag 20. mars 2024, klokken 12:33
Ser at det er løsbart å lure bilen til å holdes i gang igjennom natten. Er det noen som har funnet noen nyttige triks for å aktivere setesensoren? Jeg pleier ikke å kjøre rundt med en sekk med ris og manualer liggende i bilen, skulle gjerne sett at det fantes noe enklere.  ;D

https://youtu.be/ohYhM6UyFbg
#15
Model Y / Sv: Y-priser øker
mandag 18. mars 2024, klokken 18:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 18. mars 2024, klokken 09:25
Sitat fra: vinterdekk på mandag 18. mars 2024, klokken 04:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 17. mars 2024, klokken 23:19Av bilens totale kostnader er allerede batterikostnaden falt såpass mye at i kroner og dollar så er det ikke utrolig mye igjen. Et Model 3/Y-batteri koster i dag USD 130 per kWh, totalt ca 10400 USD. Vil tro at det er langt lavere enn hva MDG / SV kommer til å presse gjennom i mva og vekt / effektavgifter etter at vi kun selger elbil. De aller fleste partier har i planene å skru opp avgiftene kraftig når fossilbilen er utkonkurrert.

Vet ikke helt om jeg henger helt med, men en nylig nyhet; CATL venter prishalvering i år og 50 USD/kWh LFP er mulig i 2027. https://thedriven.io/2024/01/25/worlds-largest-ev-battery-maker-set-to-cut-costs-in-half-by-mid-2024/

Goldman Sachs spådde i november at prisen på batteripakker vil gå ned 11% i gjennomsnitt per år fram til 2030.
https://electrek.co/2023/11/20/electric-car-battery-prices-are-going-back-down-faster/

Men det er bare for batteriet. Andre faktorer som påvirker prisen er at folk snart får råd til elbiler i resten av Europa uten store incentiver, slik at produksjonsvolumet vokser og fabrikkene vil produsere elbiler mer effektivt.

Ok, jeg skal prøve å forklare en gang til:
I dag koster batteripakken til Model Y LR 130 USD per kWh, i tråd med grafen for 2024 du viser. Ganger en det med 80 kWh får en 10.400 USD. Dette utgjør ca 110.000 norske kroner. Det jeg skrev var at selv beløpet på hele batteriet er i min oppfatning lavere enn det en kan forvente av avgiftsøkning når SV, Høyre & Co ikke må ta hensyn til at bensinbilen er en konkurrent til elbilen. Så selv om batterier ble helt gratis så tror jeg nybilprisen vil stige totalt sett, pga avgifter, men og andre stigende produksjonskostnader.

Dersom en bruker Goldman Sachs anslag for 2030, med 70 USD per kWh så vil batteripakkekosten bli ca 59300 NOK, mot dagens 110.000 NOK. Det er en besparelse på 50700 NOK. Til sammenligning vil merverdiavgift på kjøpsbeløp på 500.000 være 125.000, altså 74.300 NOK mer enn batterikostbesparelsen. Og da har jeg ikke en gang tatt med vektavgift og co2-avgift og noen andre avgifter som de sannsynligvis kommer trekkende med.

Selv med gratis batterier ville en 25% mva for hele kjøpsbeløpet på 500.000 vært 15.000 mer enn de 110.000 NOK et Model Y batteri koster. (PS: 130 USD er for hele batteripakken per kWh, og ikke bare cellene).

Så poenget mitt er at batterikostnaden (110.000 NOK) er allerede så lav, at en stor prosentvis reduksjon av batterikost ikke vil ha like stor betydning for nybilprisutviklingen som avgifter vil ha.

Ok. Gjorde en annen tilnærming for morroskyld. Når jeg trekker fra avgiftene for ny Opel Combo diesel med automatgir og Opel Combo electric finner jeg ca 90K/23% forskjell i favør Opel Combo. Så med utgangspunkt i prisparitet mellom fossil og elektrisk rundt 2027 så kan full moms i teorien bli litt større avgift enn prisnedgang på elbiler de neste årene.

Men en ny Opel Combo electric 2027 kan også ende opp med å være langt bedre enn en 2024 modell på lading og rekkevidde. Så det er ikke lett.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA